Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Vanochtend had ik een bijzondere situatie rijdend op EAP (2019.8.5) op de A12 richting Den Haag.
Veel verkeer was vanaf de toerit Zevenhuizen de snelweg opgereden en bleven vanwege het snelheidsverschil met het overige verkeer noodgedwongen achter een vrachtwagen op de rechterbaan hangen. Ik reed op de middenbaan en passeerde de auto's aan de linkerkant met een snelheidsverschil van ca 30 km/u. Best fors.
Een van de auto's die achter de vrachtwagen reed, had zijn knipperlicht naar links uitstaan.

EAP zag dat opeens (wel erg laat) en remde fors af en liet de auto voorgaan. Heel bijzonder gezien de situatie.
Door het abrupt afremmen moest de auto achter mij ook ook fors afremmen met de nodige geluids- en lichtsignalen.

Ik wist niet dat richtingaanwijzers al worden herkend door EAP.
Wel een voordeel voor medeweggebruikers. Richtingsaanwijzer aanzetten, Tesla op EAP laat je toch wel voor.

Hebben andere ook deze ervaring?

Ja, Zit idd in de update 2019.8.5.:(
 
Vanochtend had ik een bijzondere situatie rijdend op EAP (2019.8.5) op de A12 richting Den Haag.
Veel verkeer was vanaf de toerit Zevenhuizen de snelweg opgereden en bleven vanwege het snelheidsverschil met het overige verkeer noodgedwongen achter een vrachtwagen op de rechterbaan hangen. Ik reed op de middenbaan en passeerde de auto's aan de linkerkant met een snelheidsverschil van ca 30 km/u. Best fors.
Een van de auto's die achter de vrachtwagen reed, had zijn knipperlicht naar links uitstaan.

EAP zag dat opeens (wel erg laat) en remde fors af en liet de auto voorgaan. Heel bijzonder gezien de situatie.
Door het abrupt afremmen moest de auto achter mij ook ook fors afremmen met de nodige geluids- en lichtsignalen.

Ik wist niet dat richtingaanwijzers al worden herkend door EAP.
Wel een voordeel voor medeweggebruikers. Richtingsaanwijzer aanzetten, Tesla op EAP laat je toch wel voor.

Hebben andere ook deze ervaring?

Dit is onderdeel van de AI.
Karpathy vertelde hierover tijdens de Autonomy Day presentatie.
 
Vanochtend had ik een bijzondere situatie rijdend op EAP (2019.8.5) op de A12 richting Den Haag.
Veel verkeer was vanaf de toerit Zevenhuizen de snelweg opgereden en bleven vanwege het snelheidsverschil met het overige verkeer noodgedwongen achter een vrachtwagen op de rechterbaan hangen. Ik reed op de middenbaan en passeerde de auto's aan de linkerkant met een snelheidsverschil van ca 30 km/u. Best fors.
Een van de auto's die achter de vrachtwagen reed, had zijn knipperlicht naar links uitstaan.

EAP zag dat opeens (wel erg laat) en remde fors af en liet de auto voorgaan. Heel bijzonder gezien de situatie.
Door het abrupt afremmen moest de auto achter mij ook ook fors afremmen met de nodige geluids- en lichtsignalen.

Ik wist niet dat richtingaanwijzers al worden herkend door EAP.
Wel een voordeel voor medeweggebruikers. Richtingsaanwijzer aanzetten, Tesla op EAP laat je toch wel voor.

Hebben andere ook deze ervaring?
Van het weekend had ik dit ook. Tenminste het leek alsof hij op AP inhield voor een auto die zijn knipperlicht uit deed. Niet volledig in de ankers maar wel het gas eraf, afzakken van voorganger, auto laten invoegen en weer gat dicht rijden. Opvallend want ik rij al een poos op 2019.8 en merkte het pas voor het eerst dit weekend
 
5184EAA2-C2C5-45B3-8324-CBFE1E425212.jpeg
760F934F-7C61-4CFC-A6FB-689193D5CAB9.jpeg
Net update 2019.12.1 ontvangen. Eerste wat echt duidelijk verbeterd is is de webbrowser. Veel sneller en blijft niet hangen.
Kwam van versie 8.5 en dit lijkt de grote uitrol en nu krijgen de Model 3’s ze ook. Eerst waren het alleen de “oude beestjes” met 2019.12
 
Last edited:
Ik ben wel een beetje klaar met 8.5. Tegenwoordig wat langere ritten (ca. 2 uur) en het lukt niet om zonder (geforceerde) reset aan te komen. Typische symptomen:
  • Auto geeft geen visuele waarschuwing meer ‘handen aan het stuur’. Begint heftig te piepen (ook zonder opgaaf van reden waarom) bij rijden met EAP aan
  • Gisteren meegemaakt dat auto regelmatig waarschuwingspiepen geeft terwijl er niets /niemand voor/naast/achter me is, ik op EAP rijd en paar seconden ervoor nog ‘draairukje’ aan het stuur gegeven. Dus kan niet ‘handen aan het stuur zijn’
  • Bij inschakelen van EAP: is meteen ‘aan’ maar het bevestigende ‘dong ding’ komt pas 2-3 seconden later.
  • Geluid van b.v. richtingaanwijzer valt weg.
  • Spotify speelt niets af, audio bediening in het scherm bevroren
  • Lampje ‘airbag’ gaat aan in display - om na 1 minuut weer te verdwijnen
  • Spotify kan niets afspelen zonder stotteren. Het gaat altijd in de eerste 5 seconden mis, en daarna nog een paar keer tijdens het spelen.
Met een reset (scroll wieltjes) kan ik weer goed verder rijden, maar is zeer irritant omdat het zeker 5 - 10 minuten duurt dat de auto weer goed online is en ook de navigatie weer werkt. Spotify blijft stotteren na een reset. Het lijkt erop dat de MCU zwaar overbelast is en het allemaal net (niet) kan bijbenen. Hebben anderen met MCU1 en 8.5 dezelfde issues?
 
Ik vraag met toch echt af of er wordt gereageerd op de richtingaanwijzer (knipperlicht) of dat de auto al iets naar links komt. Dat laatste doe je nl bijna ongemerkt omdat je over je schouder kijkt....

Hoeveel kijken er echt over de schouders.... Hij gaat idd ook in de ankers als er één over de lijn komt.
Dat hij op de knippers is gaan reageren heb ik ergens gezien in de release notes dus dan zal het vast wel zo zijn.
 
Zojuist 2019.12.1 geïnstalleerd op mijn MS75D 09-18. Bij de release notes geen NOA of andere zaken. Wel staat er 'onderweg opwarmen van batterij', zoals hierboven te zien in een screenshot. Ik kom van 2019.12, en kan mij niet herinneren dat deze er toen bij stond.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Hbrink
Hebben anderen met MCU1 en 8.5 dezelfde issues?

8.6 en heb al deze issues behalve de 1e die je noemt.. Ook zeer veel resets recentelijk, erg vervelend - muziek stopt, AC stopt en dakraam kan niet open/dicht, duurt zeker een minuut of 5 voordat alles terug is. Verder is het systeem erg traag geworden, Spotify al langere tijd onbruikbaar, het lijkt inderdaad alsof MCU1 het niet meer aankan.. erg zonde voor zo'n verder technisch hoogstaande auto!