Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk juist niet dat het onzinnig is. Verkeersdrukte is iets wat altijd meegenomen moet worden maar op plekken waar het merendeel van de mensen afremt vind jij dat hij de maximum snelheid moet houden? Of zoals sommigen altijd instellen 5 of meer km harder?

Als ik van hier naar een bepaalde plek rij neemt hij naar mijn gevoel één bocht altijd te hard binnen de maximum snelheid. Dat zou automatisch aangepast moeten worden.

Ik zou dat toch op basis van onafhankelijke parameters doen. Als er op een bepaalde plek veel is afgeremd, kan dat ook komen door tijdelijke werkzaamheden, een gat in de weg of een reclamebord met een schone dame. De feedback van meerdere bestuurders die daar toch afremmen, kan dan gebruikt worden om de berekening van de snelheid obv de parameters aan te passen.
 
Misschien een domme vraag, maar mijn Model 3 staat sinds levering nog op 2019.8.3. Ik kan de auto niet dicht genoeg bij mijn router neerzetten om een wifi verbinding op te zetten. Is een wifi verbinding benodigd om een software update binnen te krijgen of moet ik gewoon geduld hebben totdat ik de melding krijg om te updaten?
 
Misschien een domme vraag, maar mijn Model 3 staat sinds levering nog op 2019.8.3. Ik kan de auto niet dicht genoeg bij mijn router neerzetten om een wifi verbinding op te zetten. Is een wifi verbinding benodigd om een software update binnen te krijgen of moet ik gewoon geduld hebben totdat ik de melding krijg om te updaten?

Auto kan ook via lte updaten. Je kunt de service bellen en vragen of ze een update willen pushen
 
Ik denk juist niet dat het onzinnig is. Verkeersdrukte is iets wat altijd meegenomen moet worden maar op plekken waar het merendeel van de mensen afremt vind jij dat hij de maximum snelheid moet houden? Of zoals sommigen altijd instellen 5 of meer km harder?

Als ik van hier naar een bepaalde plek rij neemt hij naar mijn gevoel één bocht altijd te hard binnen de maximum snelheid. Dat zou automatisch aangepast moeten worden.

Ja, want weet het systeem veel waarom er geremd is. Gezien het feit dat er afgeremd wordt op een perfect rechte weg waar op dat moment geen enkel verkeer is betekent dat deze vorm van fleet learning echt bezopen is.

Als dat zo is wel. Echter moet ik zelf daarvan de eerste situatie nog tegen komen. In alle gevallen die ik tot nu toe ben tegengekomen is de snelheid van de AP op het irritante af behoudend.
 
  • Like
Reactions: Merijn
Het gaat hier totaal niet over een bocht maar gewoon een recht stuk :)

Daarnaast, dat zou simpel op te lossen zijn door "chill" of "standard" te selecteren.

Misschien dat jij het niet over een bocht had, maar anderen noemden dat als voorbeeld volgens mij.
Maar nu is er in ieder geval nog geen mogelijkheid om dat in te stellen. Alleen voor NOA, maar dan gaat het specifiek over rijbaanwissels. En dan is Mad Max mode nog zo voorzichtig dat je 5 km voor een afrit alvast naar rechts gaat, als er tenminste minimaal 200 meter vrije ruimte is tussen twee auto’s op de rijbaan waar hij naartoe wil... o_O
 
Fijn, heb iets te vaak al in moeten grijpen als ie met 60km/u een verkeersdrempel wilde pakken. Daar lijkt dit me briljant voor om goed in te kunnen schatten hoeveel hij moet afremmen voor iedere specifieke drempel...

Dit is juist tegenstrijdig met Elon z'n anti HD map argument. "Fleet speed" is extra meta data in geo maps.

Het goed inschatten van snelheid voor een drempel ben ik deels met je eens. De intensiteit van een drempel is best interessant want dan weet je of je amper gas moet loslaten. Maar als dit onbekend is dan zou AP dus ruim moeten afremmen omdat op de camera een drempel gedetecteerd is. Helaas is dit voorbeeld niet geschikt voor de huidige AP1/2.x hardware. Drempel, gaten, objecten, etc. detectie heeft echt AP3 nodig.

Een beter voorbeeld is een blinde bocht. Het is best bizar dat AP vaak geen gas terug neemt in de meeste situaties. Ook al *zou* het kunnen dan nog doe je dit niet omdat je uit wil kunnen wijken indien er iets ligt of een voertuig stilstaat. Ook dit probleem schuif ik momenteel toe aan de AP 1/2.x hardware omdat deze op een lagere resolutie en framerate draait waardoor het knijpen en uberhaupt waarnemen van bochten heel lastig is als deze in de verte voor ons al duidelijk scherp zijn maar AP door de lage resolutie er nog geen benul van heeft.
 
En dan is Mad Max mode nog zo voorzichtig dat je 5 km voor een afrit alvast naar rechts gaat, als er tenminste minimaal 200 meter vrije ruimte is tussen twee auto’s op de rijbaan waar hij naartoe wil... o_O

Een met NOA, hier moet NOA without lane change confirmation ook snel komen. Dat is nl. de enige manier om de feedback loop snel te verifiëren. NOA with lane change confirmation zoals nu op de Model 3 zorgt voor heel veel onnodige vertraging.
 
Misschien dat jij het niet over een bocht had, maar anderen noemden dat als voorbeeld volgens mij.
Maar nu is er in ieder geval nog geen mogelijkheid om dat in te stellen. Alleen voor NOA, maar dan gaat het specifiek over rijbaanwissels. En dan is Mad Max mode nog zo voorzichtig dat je 5 km voor een afrit alvast naar rechts gaat, als er tenminste minimaal 200 meter vrije ruimte is tussen twee auto’s op de rijbaan waar hij naartoe wil... o_O

Nee, ik noem i.i.g. drie dingen:
1. Random vertraagd hij ook op een lege rechte weg.
2. Bochten op de snelwegen waar je volledig comfortabel met de Vmax doorheen kunt vertraagd hij soms meer dan 20km onder de Vmax.
3. De snelheid die je ingeeft in de TACC / AP wordt random (wel op vaste plekken) verlaagd door de AP ook naar snelheden onder de Vmax.
En als hij dat doet vertraagd hij vaak ook nog verder tot onder die nieuw ingestelde snelheid. Ook op een rechte lege weg.
 
Dit is juist tegenstrijdig met Elon z'n anti HD map argument. "Fleet speed" is extra meta data in geo maps.
Niet echt, HD Maps schrijft hij af omdat het onbegonnen werk is om alle miljarden kilometers weg afdoende up to date te houden, zelfs in Nederland waar ze niet uit elkaar vallen en inzakken waar je bij staat. Ik beschouw inhouden op een stuk weg meer als relevante short term data, als de drempel verlaagd of verwijderd wordt zal dit zich binnen een week hersteld hebben naar dat niemand meer afremt. Het is in zoverre net als traffic data vluchtig maar een resolutie die prima te managen is.
 
Niet echt, HD Maps schrijft hij af omdat het onbegonnen werk is om alle miljarden kilometers weg afdoende up to date te houden, zelfs in Nederland waar ze niet uit elkaar vallen en inzakken waar je bij staat. Ik beschouw inhouden op een stuk weg meer als relevante short term data, als de drempel verlaagd of verwijderd wordt zal dit zich binnen een week hersteld hebben naar dat niemand meer afremt. Het is in zoverre net als traffic data vluchtig maar een resolutie die prima te managen is.

Het zou dan sowieso alleen voor de komende paar jaar werken, want daarna gaan pedalen en stuur eruit als we Elon mogen geloven. In ieder geval zal een level 5 auto het uiteindelijk op eigen kracht moeten kunnen en niet obv ingrepen van andere bestuurders.
 
Niet echt, HD Maps schrijft hij af omdat het onbegonnen werk is om alle miljarden kilometers weg afdoende up to date te houden, zelfs in Nederland waar ze niet uit elkaar vallen en inzakken waar je bij staat. Ik beschouw inhouden op een stuk weg meer als relevante short term data, als de drempel verlaagd of verwijderd wordt zal dit zich binnen een week hersteld hebben naar dat niemand meer afremt. Het is in zoverre net als traffic data vluchtig maar een resolutie die prima te managen is.

Alleen HD maps is ook niet handig maar zaken als snelheid inschatten voor een bocht kan dmv maps en ervaring. En door te rijden met een vloot kun je ook de afwijkingen in een map vastleggen.
 
Alleen HD maps is ook niet handig maar zaken als snelheid inschatten voor een bocht kan dmv maps en ervaring. En door te rijden met een vloot kun je ook de afwijkingen in een map vastleggen.
Ja dat is wat ik bedoel. Traffic info is ook vergankelijke kort geldige informatie dat er op een stuk weg minder hard kan worden gereden, dit is vergelijkbaar.

En het lijkt me idd wel wenselijk dat AP beter wordt in het inschatten van Nederlandse verkeersdrempels, maar die hebben ze nu eenmaal in de VS niet zoveel. Geef het NN een tijdje nu er ook hier een grote vloot rijdt die leerinformatie oppikt, zal vast over een half jaar stuk beter zijn.
 
Ik heb op mijn 03-2018 MX P100D vanochtend 2019.12.1.1 geïnstalleerd. Sentry mode en dashcam via USB werkt. Ik heb een 128gb geformatteerd naar FAT32 met 1024. Je moet in de root een mapje TeslaCam aanmaken. Als je de USB stick erin doet zie je rechts naast het Tesla logo in de statusbalk een cameralogootje verschijnen. Als je er op klikt slaat hij de laatste 10 minuten op op de USB stick. Als je lang het logootje vasthoudt stopt hij met opnemen en kun je veilig de stick verwijderen.
Helaas nog geen NoA... Kom op nou!
 
Dit is juist tegenstrijdig met Elon z'n anti HD map argument. "Fleet speed" is extra meta data in geo maps.

Het goed inschatten van snelheid voor een drempel ben ik deels met je eens. De intensiteit van een drempel is best interessant want dan weet je of je amper gas moet loslaten. Maar als dit onbekend is dan zou AP dus ruim moeten afremmen omdat op de camera een drempel gedetecteerd is. Helaas is dit voorbeeld niet geschikt voor de huidige AP1/2.x hardware. Drempel, gaten, objecten, etc. detectie heeft echt AP3 nodig.

Een beter voorbeeld is een blinde bocht. Het is best bizar dat AP vaak geen gas terug neemt in de meeste situaties. Ook al *zou* het kunnen dan nog doe je dit niet omdat je uit wil kunnen wijken indien er iets ligt of een voertuig stilstaat. Ook dit probleem schuif ik momenteel toe aan de AP 1/2.x hardware omdat deze op een lagere resolutie en framerate draait waardoor het knijpen en uberhaupt waarnemen van bochten heel lastig is als deze in de verte voor ons al duidelijk scherp zijn maar AP door de lage resolutie er nog geen benul van heeft.
Mijn ervaring (en ik test het zowat dagelijks op trajecten waarvoor AP2 (HW2.0 in mijn geval) echt niet officieel voor voorzien is: letterlijk elke maand een beetje beter. Verre van FSD, maar wel telkens beter. Ook inzake correct afremmen voor blinde bochten - ik ken een paar blinde bochten waar AP vroeger voluit ging -wat 'technisch' overigens wel kon, maar niet bepaald aangenaam was- en nu afremt en een meer redelijke snelheid hanteert door de bocht.
 
Sinds gisteren 2019.12.1.1

- Geen soft reboot meer gehad
- Naarden - Rotterdam en vv (snelweg) helemaal zonder één disengage op AP gereden. Paar keer een hikje, maar te 'handelen'. Wel soms wat te scherp (naar buitenkant) door de bochten naar mijn smaak.