Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
iets wat ik wel aangenaam zou vinden is dat je een 'off-set' (afwijking) kan instellen (enkel als je op 't linkse rijvak rijdt) in AP. Zodanig dat je de wagen iets meer (al is het maar 20 cm) op de linkse kant van je rijvak kan laten rijden (zeker voor motor-rijders die tussendoor file-verkeer passeren). Dat zou ook dichter aanleunen bij menselijk gedrag lijkt me.
 
Wat is te vroeg? Zodra ik in m'n achteruitkijkspiegel de neus van een vrachtwagen/auto zie lijkt me dat absoluut niet te vroeg en zelfs grenzend aan veel te laat en dan gebeurd het nog steeds bij mij. Bij mij gaat het dan echt niet afremmen tot een lagere snelheid. Gewoon, even een paar kilometers eraf om daarna weer te herstellen en alsnog naar rechts te gaan.

Daarnaast, al zit je er naast! AP zou door moeten hebben dat de snelheid van het andere voertuig lager is en dus moet gaan invoegen na het passeren.

Wel heb ik al door dat je de 'afstand' op 1 moet zetten als je de lane change assist wilt gebruiken want anders kun je het wel aardig vergeten met drukte.
Allemaal dingen die AP in mijn Model X wel goed doen, dus het ligt niet aan onkunde van de software. Ik rij met de Model X overigens met afstand op 2.

Reden waarom ik "te vroeg" zei is omdat als je AP wat meer ruimte geeft en dus later aan je rijbaanwissel begint, je dat probleem niet ervaart en hij zijn snelheid aan houdt. Standaard reactie bij de Model 3 lijkt dat ie gaat vertragen wanneer ie ander verkeer ziet.
 
Nou, ben er nu echt klaar mee, rechterbaan leeg en wil keurig naar rechts gaan via AP en wat doet de auto; weer vol in de rem, kan het niet soepel verlopen? Mijn vrouw begint nu ook te klagen omdat mijn dochter zowat naar voren schiet. Ze moeten ook het rechts inhalen om ons een boete te voorkomen verwijderen, laat de persoon een boete krijgen, eigen schuld dikke bult maar wat er dus nu gebeurt is dat ik om de haverklap gas moet bijgeven terwijl ik keurig 100 heb ingesteld.

Oplossing, geen AP of CC, rij dus nu ouderwets met mijn voet op rechterpedaal en om de zoveel tijd controleren of ik nog 100 rij.... zucht

Als de auto nou gewoon ipv remmen het acceleratiepedaal loslaat dan is alles opgelost, mijn Volvo V60 PiH deed het ook, gas loslaten ipv remmen. Dit is zo abrupt en zorgt ervoor dat je gespannen aan het rijden bent ipv relaxt.
 
Met passagiers doe ik enkel snelwegen op AP. Zonder passagiers probeer ik overal op AP te rijden :). Ik herken me wel in het zenuwachtige gedrag want dat is heel irritant voor bijrijders. Je moet je ook steeds verontschuldigen dat het AP was die dit deed. Bijna altijd komt dan de response nou daar zou ik niet mee rijden hoor. Vervolgens zeg ik dan dat we al bijna heel de rit met AP rijden en dan is het toch net anders.

Ook irritant is het AP activatie/deactivatie deuntje. Dat mag echt stukken subtieler. Soms doe je dit wel 6 keer per minuut en dat is echt super storend.
 
inderdaad dat deuntje zou (zeker als je het zelf in en uitschakelt) een stuk stiller mogen. Dat is ook een van mijn zaken op wensenlijstje voor toekomstige updates (alsook richtingaanwijzer-knipper-geluidje welke media-volume afhankelijk is.. die is vaak 'te aanwezig').
 
Ja eens met dat rechts inhalen, superirritant is dat in veel situaties. Ik kan er in elk geval nog niet aan wennen. Het abrupte remmen herken ik ook maar is hier met de 2019.12.1.2 wel beter.
Nou, ben er nu echt klaar mee, rechterbaan leeg en wil keurig naar rechts gaan via AP en wat doet de auto; weer vol in de rem, kan het niet soepel verlopen? Mijn vrouw begint nu ook te klagen omdat mijn dochter zowat naar voren schiet. Ze moeten ook het rechts inhalen om ons een boete te voorkomen verwijderen, laat de persoon een boete krijgen, eigen schuld dikke bult maar wat er dus nu gebeurt is dat ik om de haverklap gas moet bijgeven terwijl ik keurig 100 heb ingesteld.

Oplossing, geen AP of CC, rij dus nu ouderwets met mijn voet op rechterpedaal en om de zoveel tijd controleren of ik nog 100 rij.... zucht

Als de auto nou gewoon ipv remmen het acceleratiepedaal loslaat dan is alles opgelost, mijn Volvo V60 PiH deed het ook, gas loslaten ipv remmen. Dit is zo abrupt en zorgt ervoor dat je gespannen aan het rijden bent ipv relaxt.
 
Ja eens met dat rechts inhalen, superirritant is dat in veel situaties. Ik kan er in elk geval nog niet aan wennen. Het abrupte remmen herken ik ook maar is hier met de 2019.12.1.2 wel beter.
Ik heb de meest recente firmware maar het is exact waar jij het ook over hebt, dat remmen ipv decelereren is irritant en ook gevaarlijk, ik moet constant mijn spiegel en scherm gebruiken om te kijken of er iemand te dicht op mij rijdt en dat veroorzaakt dus stress, daarom rij ik nu zonder AP en CC....zucht....
 
Ik ben ook wel klaar met de weigeren de auto lane change en phantom brakes in 2019.12.1.1. Vandaag rit van 175 km vanuit Duitsland terug naar NL: auto lane change naar links was een drama. Auto zeer twijfelend, paar cm opschuiven, dan weer terug, nog een keer, dan ineens rode lijn in het display en met een ruk terug naar de oude rijbaan. Nog nooit meegemaakt - denk dat van de 40+ pogingen er misschien 5 wel lukten. Theorie: de zon die t.o.v. de auto op 11 uur stond?
En dan op één stuk: snelheidslimiet 120km/uur en AP op 120... - Geen verkeer of andere spannende zaken: vol in de ankers - en dat voor zeker 2 km als ik mijn voet weer van het gaspedaal haalde. Heb ''m 1x tot 80km/uur laten afzakken, maar toen weer zelf gas bij gegeven - wilde andere bestuurders niet tot last zijn.
 
Ik ben ook wel klaar met de weigeren de auto lane change en phantom brakes in 2019.12.1.1. Vandaag rit van 175 km vanuit Duitsland terug naar NL: auto lane change naar links was een drama. Auto zeer twijfelend, paar cm opschuiven, dan weer terug, nog een keer, dan ineens rode lijn in het display en met een ruk terug naar de oude rijbaan. Nog nooit meegemaakt - denk dat van de 40+ pogingen er misschien 5 wel lukten. Theorie: de zon die t.o.v. de auto op 11 uur stond?

Auto lane change naar links werkt bij mij al een lange tijd helemaal niet meer. Is al begonnen eind verleden jaar toen wagen nog op versie 8 zat. Dan is versie 9 gekomen en ging het een tijdje wel goed. Maar plots wou hij terug niet meer naar links, in het begin zelfde gedrag zoals je hier beschrijft, maar tegenwoordig totaal niet meer. Naar rechts werkt het wel goed.

Ik heb al een paar keer naar service center gebeld maar steeds zelfde antwoord, namelijk dat het een software bug is :rolleyes:
 
Met passagiers doe ik enkel snelwegen op AP. Zonder passagiers probeer ik overal op AP te rijden :). Ik herken me wel in het zenuwachtige gedrag want dat is heel irritant voor bijrijders. Je moet je ook steeds verontschuldigen dat het AP was die dit deed. Bijna altijd komt dan de response nou daar zou ik niet mee rijden hoor. Vervolgens zeg ik dan dat we al bijna heel de rit met AP rijden en dan is het toch net anders.

Ook irritant is het AP activatie/deactivatie deuntje. Dat mag echt stukken subtieler. Soms doe je dit wel 6 keer per minuut en dat is echt super storend.

En niet met kids in auto. Heb je zeker een spug bakje nodig. Begrijp Tesla niet waarom ze zo lastig maken om te gebruiken.
Leaf propilot is matig maar wordt toch meer gebruikt en rijdt heel comfortabel
 
  • Like
Reactions: woes
Misschien raadzaam om bij alle meldingen bij te vertellen over welk type Tesla het gaat. Ik merk nl. heel wat verschillen tussen onze Model X en onze Model 3.

Edoch heb ik geen spuugbakjes nodig en ik gebruik AP in beide auto's op alle wegen met wegbelijning.
 
Vandaag Naarden-Groningen gedaan. 168 km, 1:48 uur, 200 Wh/km.

Hele rit op AP met uitzondering van één keer toen ik iets te hard lane change naar rechts activeerde.
Twee keer 'kwispelen': lane change naar rechts, afbreken en dan toch gaan.. Ook twee maal door verkeerde snelheid zelf bij moeten gassen..

Maar toch: geen gekke prestatie. Kijken of de terugweg ook weer zo gaat.
 
Ik heb juist sinds 2019.12.1.1 op mijn Model X vrij weinig last van harde brakes. Voorheen op de A12 van Arnhem naar Utrecht bij de smallere spitsstrook was het constant je voet bij het gaspedaal of op het gaspedaal houden. Nu vaak de hele rit heen/terug geen brakes of wat voor mij nieuw is, lichte schokjes en gaat hij er langs, als een auto vrij dicht op de lijn zit (voorheen ging hij vol in de ankers en niet er langs).
 
Bizar toch hoe veel verschillen er zijn tussen de auto's. Ik herken weliswaar alles wat jullie zeggen over phantom brakes, 'kwispelen' (leuk eufemisme!), remmen bij autolane terug naar rechts maar het komt bij mij zelden voor. Ik rijd bijna alles op autopilot, ook buiten de snelweg waar het kan en ik heb zelden problemen. Model S75D, Q3'18.
 
Gisteren weer een probleem terug wat lang is weggeweest.
Op de A20 rij ik in de file waarbij de snelheid tussen de 0 en 50km ligt.
Prima situatie voor de AP normaal gesproken.

Na misschien al 10x te hebben stil gestaan en weer weggereden op de AP remd de boel voor mij weer af.
De AP gaat in regen en ik verwacht dat hij gaat stoppen, het gat wordt nu wel klein en hij remt nog niet af.
Dan gaat de FCW af maar de AP remt nog steeds niet. Toen maar zelf vol op de rem gestamd en net op tijd tot stilstand gekomen.

Best bizar dat je kunt zien dat de AP de voorganger ziet remmen, dat je weet dat de auto weet dat het erg krap wordt omdat de FCW begint te loeien en dat de auto nog steeds niet afremt en dat je dat zelf moet doen.

Het is erg lang geleden dat ik dat eerder gehad heb en ik rij nu op de 2019.12.1.2.