Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
OK. Laten we de wet er buiten houden. De vraag is of het gevaarlijk is zonder handen aan het stuur te rijden of niet. Jij vindt dat dat moet kunnen, ik vind het ronduit gevaarlijk. Je mag het hypocritet noemen dat ik ook wel eens te hard rij, maar ik vind dat je appels met peren vergelijkt. AP is in mijn ogen, en blijkbaar ook in die van de fabrikant, (nog) niet geschikt om zonder handen aan het stuur te rijden.

Zoals Phil V op dit forum ook al aangaf, zelfs als je een hand losjes op het stuur houdt, maar toch afgeleid wordt, komt de nag er vaak in, en dat is nu precies de bedoeling want dan heb je blijkbaar je aandacht niet bij de weg.

Wellicht heb je het idee dat de functie van de nag alleen is om te detecteren of de bestuurder niet in slaap is gevallen, maar daar gaat het helemaal niet alleen maar om. Het gaat primair volgens mij om het niet geschikt zijn van AP om zonder handen aan het stuur te rijden.

De nag is primair om te voorkomen dat de bestuurder met andere zaken bezig gaat zijn in plaats van alert zijn en in staat om in te grijpen.

Het is helemaal niet zo relevant hoe en wat.

Even gewoon naar de praktijk van de lange ritten (want je gebruikt dit soort workarounds alleen op lange ritten). Hoezeer in een ideale wereld iedereen 100% focus heeft en de handen op kwart voor drie (10 voor 2 is namelijk niet de beste houding en we gingen nu even voor een schets van de ideale wereld) is de praktijk flink weerbarstiger.

Verreweg de meeste mensen krijgen op zeker moment last van vermoeidheid, zowel mentaal als fysiek. En dat versterk je door in een onnatuurlijke houding te blijven zitten.

Het gevolg daarvan is dat de aandacht vaak verslapt en ook dat men op zeker moment het stuur met één hand los gaat laten en de andere hand vaak richting de onderzijde van het stuur verdwijnt. En ik heb het nu nog geen seconde gehad over AP. Dit is gewoon de dagelijkse praktijk van mensen in eender welke auto.

Met AP zul je vooral zien dat mensen wederom met één hand gaan rijden, maar dan op zo'n manier geplaatst dat deze in ruststand is. Wederom ergens onderaan het stuur. Ik lees dat ook vrij vaak in discussies over de nag, dat mensen hun hand zo plaatsen dat de nag uitgeschakeld wordt.

Ik kies voor de lange ritten voor mijn oplossing, waarbij mijn armen beiden zo rusten op deur en middenconsole dat ik snel het stuur kan grijpen indien nodig. Is al eens voorgekomen en in de praktijk heb ik de auto gecorrigeerd voordat er ook maar iets heeft kunnen gebeuren. Ten opzichte van de ideale wereld is het vast suboptimaal. Ten opzichte van de realiteit ben ik ervan overtuigd dat ik by far minder kans heb op een ongeval dan gemiddeld. Niet alleen blijkt dat uit mijn score op het gebied van schades, maar ik let goed op, zodra er een situatie is waar AP wellicht minder raad mee weet zijn mijn handen wel aan het stuur, ik zorg dat ik altijd uitgerust ben en stop ook tijdig als er vermoeidheid optreedt, ik gebruik de telefoon ook zo goed als niet handsfree (dat is namelijk wel toegestaan, maar zeker bij een conversatie waar je je hoofd bij moet houden kom je dan al op niveau net iets teveel alcohol op, maar dan zonder het voordeel van een beetje alcohol op), ik heb zeer veel rijervaring, ook op het circuit en de daarbij behorende voertuigbeheersing en misschien wel het belangrijkste: ik denk altijd na over wat ik doe, in plaats van dat ik mijzelf houd aan de norm en 'het dan dus wel veilig zal zijn'. Kortom, bewust autorijden. En helaas is dat zeldzamer dan je denkt.

Daarmee ben ik niet perfect en zeker niet immuun voor fouten. Maar dat ik ronduit gevaarlijk bezig zou zijn is wat mij betreft absoluut onwaar.

Net zo goed als dat een keer wat harder rijden dan toegestaan niet direct gevaarlijk zou zijn. :)
 
DA11116E-9932-4D76-BC45-F3FC4CF108B4.jpeg
Valt mij op dat na de 16.1 update de auto in de stad op zelfsturend niet meer in het midden van rijbaan rijdt maar vlak langs de stoep. Ook op N weg vlak langs midden lijn.
Zien jullie dat ook?
 
Harder rijden dan toegestaan is niet potentieel gevaarzetting?

Laten we wel zijn, als ik alleen TACC aanzet, dan heb ik de nag niet. Wat denken we hier: zou het veiliger zijn om in slaap te vallen met alleen TACC aan? Lijkt mij niet.

Het argument dat het wettelijk niet mag (wat ik betwist overigens) is helemaal geen argument voor de discussie of het gevaarlijk is.

Dat zou het kunnen zijn als ik in slaap val of ik anderszins mijn bewustzijn verlies, maar dan is dat primair het probleem en heeft iedereen hetzelfde probleem als ze alleen maar TACC gebruiken.

En dat allemaal nog afgezien van het feit dat je hand op zo’n manier laten rusten dat er geen nag meer komt wederom exact hetzelfde ‘gevaar’ in zich heeft.

Kortom: ik ben van mening dat er veel te makkelijk geoordeeld wordt dat de nag daadwerkelijk bijdraagt aan de veiligheid. Het is ook zeker niet zo dat ik de nag uitschakel om mijn handen per definitie van het stuur te hebben, ik schakel het uit omdat het op lange ritten gewoon storend is.


+1 Devils Son. Het is ronduit betutteling die wetgeving van 10 seconden, als de wetgeving dat al zegt wat ik me niet voor kan stellen. Ik ga er zeker niet veiliger door rijden. De wet zegt volgens mij dat je je handen aan het stuur moet houden Die wet is al jaren oud, lang voordat de AP bestond en is niet gemaakt speciaal voor de huidige Tesla's met AP. De conclusie dat handen aan het stuur voor een Tesla met AP veiliger is simpelweg omdat de wet het zegt is daarom wat mij betreft een te vlugge en domme conclusie. Ik ben overigens van mening dat de AP in sommige gevallen best zonder handen aan het stuur kan. Bijvoorbeeld op de snelweg kan dat gewoon. Die 1 a 2 seconden om je handen naar het stuur te brengen maakt niets uit.

Misschien moeten we ook maar een binnen camera installeren die controleert of je blik op de weg is gericht. Zodra je blik afdwaalt voor meer dan 10 seconden alarm bellen en sirenes laten loeien. Das pas veilig! Detecteert ook of je in slaap dommelt ;)
 
Misschien moeten we ook maar een binnen camera installeren die controleert of je blik op de weg is gericht. Zodra je blik afdwaalt voor meer dan 10 seconden alarm bellen en sirenes laten loeien. Das pas veilig! Detecteert ook of je in slaap dommelt ;)
Dat is wat sommige mensen zeggen van Super Cruise van Cadillac: je wordt verplicht om continu naar de rijbaan te rijden, wat op lange trajecten zo monotoon is dat je er van indommelt.
 
Kan iemand met AP1 en 2019.16 bevestigen dat je op N-wegen nu geen Auto Steer meer aan kan zetten? Mijn MS moet donderdag naar het SeC en ik vraag me af hoe vaak/duidelijk ik moet aangeven dat ze geen software update mogen aanzetten.

Nee, kan ik niet bevestigen. Ik heb 2019.16.1.1.697c2ff

Bij mij doet AP1 het prima na de (voor-)laatste update (ik kreeg er twee binnen korte tijd en daarvoor een hele tijd geen).
 
Ik heb zojuist Tesla gebeld met de vraag of ze de nieuwste versie naar mij kunnen pushen (ik heb nu 12.1.2) omdat ik vanaf morgen een lange reis ga maken en de komende twee weken geen goed wifi zal hebben rondom de auto. De medewerker aan de lijn zocht een en ander uit maar concludeerde dat er niets voor mij klaar stond wat gepushed kon worden. Ze gaf aan dat je ongeveer 1x per maand een update krijgt en die van mij was pas 13 dagen geleden. Ik zal dus moeten wachten....
 
Ik heb zojuist Tesla gebeld met de vraag of ze de nieuwste versie naar mij kunnen pushen (ik heb nu 12.1.2) omdat ik vanaf morgen een lange reis ga maken en de komende twee weken geen goed wifi zal hebben rondom de auto. De medewerker aan de lijn zocht een en ander uit maar concludeerde dat er niets voor mij klaar stond wat gepushed kon worden. Ze gaf aan dat je ongeveer 1x per maand een update krijgt en die van mij was pas 13 dagen geleden. Ik zal dus moeten wachten....
Eén keer per maand is onzin, zie mijn stats:
upload_2019-5-21_11-58-0.png
 
Annotation 2019-05-21 120034.jpg


@zkpq

Gemiddeld klopt het wat ze zegt (bij mij dus ca 25 dagen). Maar er zijn behoorlijk wat uitschieters, zowel naar boven (58 dagen) als naar beneden (2 dagen).

NB in tabel staat Dec 2018, dit moet zijn december 2017
 
Last edited:
View attachment 410115

@zkpq

Gemiddeld klopt het wat ze zegt (bij mij dus ca 25 dagen). Maar er zijn behoorlijk wat uitschieters, zowel naar boven (58 dagen) als naar beneden (2 dagen).

NB in tabel staat Dec 2018, dit moet zijn december 2017
Mijn update naar 2019.5.15 duurde zo lang omdat volgens Tesla een eerdere update mislukt was en mijn MS vervolgens geen updates meer wilde downloaden. Ze 'pushten' toen de laatste update opnieuw en inderdaad binnen een uur kreeg ik deze binnen. Sindsdien zit er bij mij maximaal ca. 2 weken tussen updates.