Devils son
Active Member
OK. Laten we de wet er buiten houden. De vraag is of het gevaarlijk is zonder handen aan het stuur te rijden of niet. Jij vindt dat dat moet kunnen, ik vind het ronduit gevaarlijk. Je mag het hypocritet noemen dat ik ook wel eens te hard rij, maar ik vind dat je appels met peren vergelijkt. AP is in mijn ogen, en blijkbaar ook in die van de fabrikant, (nog) niet geschikt om zonder handen aan het stuur te rijden.
Zoals Phil V op dit forum ook al aangaf, zelfs als je een hand losjes op het stuur houdt, maar toch afgeleid wordt, komt de nag er vaak in, en dat is nu precies de bedoeling want dan heb je blijkbaar je aandacht niet bij de weg.
Wellicht heb je het idee dat de functie van de nag alleen is om te detecteren of de bestuurder niet in slaap is gevallen, maar daar gaat het helemaal niet alleen maar om. Het gaat primair volgens mij om het niet geschikt zijn van AP om zonder handen aan het stuur te rijden.
De nag is primair om te voorkomen dat de bestuurder met andere zaken bezig gaat zijn in plaats van alert zijn en in staat om in te grijpen.
Het is helemaal niet zo relevant hoe en wat.
Even gewoon naar de praktijk van de lange ritten (want je gebruikt dit soort workarounds alleen op lange ritten). Hoezeer in een ideale wereld iedereen 100% focus heeft en de handen op kwart voor drie (10 voor 2 is namelijk niet de beste houding en we gingen nu even voor een schets van de ideale wereld) is de praktijk flink weerbarstiger.
Verreweg de meeste mensen krijgen op zeker moment last van vermoeidheid, zowel mentaal als fysiek. En dat versterk je door in een onnatuurlijke houding te blijven zitten.
Het gevolg daarvan is dat de aandacht vaak verslapt en ook dat men op zeker moment het stuur met één hand los gaat laten en de andere hand vaak richting de onderzijde van het stuur verdwijnt. En ik heb het nu nog geen seconde gehad over AP. Dit is gewoon de dagelijkse praktijk van mensen in eender welke auto.
Met AP zul je vooral zien dat mensen wederom met één hand gaan rijden, maar dan op zo'n manier geplaatst dat deze in ruststand is. Wederom ergens onderaan het stuur. Ik lees dat ook vrij vaak in discussies over de nag, dat mensen hun hand zo plaatsen dat de nag uitgeschakeld wordt.
Ik kies voor de lange ritten voor mijn oplossing, waarbij mijn armen beiden zo rusten op deur en middenconsole dat ik snel het stuur kan grijpen indien nodig. Is al eens voorgekomen en in de praktijk heb ik de auto gecorrigeerd voordat er ook maar iets heeft kunnen gebeuren. Ten opzichte van de ideale wereld is het vast suboptimaal. Ten opzichte van de realiteit ben ik ervan overtuigd dat ik by far minder kans heb op een ongeval dan gemiddeld. Niet alleen blijkt dat uit mijn score op het gebied van schades, maar ik let goed op, zodra er een situatie is waar AP wellicht minder raad mee weet zijn mijn handen wel aan het stuur, ik zorg dat ik altijd uitgerust ben en stop ook tijdig als er vermoeidheid optreedt, ik gebruik de telefoon ook zo goed als niet handsfree (dat is namelijk wel toegestaan, maar zeker bij een conversatie waar je je hoofd bij moet houden kom je dan al op niveau net iets teveel alcohol op, maar dan zonder het voordeel van een beetje alcohol op), ik heb zeer veel rijervaring, ook op het circuit en de daarbij behorende voertuigbeheersing en misschien wel het belangrijkste: ik denk altijd na over wat ik doe, in plaats van dat ik mijzelf houd aan de norm en 'het dan dus wel veilig zal zijn'. Kortom, bewust autorijden. En helaas is dat zeldzamer dan je denkt.
Daarmee ben ik niet perfect en zeker niet immuun voor fouten. Maar dat ik ronduit gevaarlijk bezig zou zijn is wat mij betreft absoluut onwaar.
Net zo goed als dat een keer wat harder rijden dan toegestaan niet direct gevaarlijk zou zijn.