Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Mooie oplossing. Dus 1x uitzetten nadat de tesla “aan gaat”? Ook bijvoorbeeld na tussenstop/supercharge?

Gezien het beta niveau van AP zou het wel fijn zijn om de procedure om te keren, noodstop elke rit inschakelen;)
 
Jup. Als ik de reacties hier lees krijg ik het vermoeden dat niet iedereen het over hetzelfde heeft. Je hebt twee varianten 'hinderlijk afremmen' en 'dikke noodrem in de ankers'.

Die 2e variant heb ik zelf 1x mee gemaakt. Als ik niet direct had gereageerd had ik het niet kunnen navertellen. Daarna een half jaar geen AP meer durven gebruikt.

Die dikke-noodrem-functionaliteit kan je trouwens uitzetten (in AP menu, noodrem ofzoiets). Dat doe ik tegenwoordig voordat ik AP aanzet (*), anders durf ik het niet aan.


(*) Dit is geen advies!

Die noodremfunctie is er trouwens ook zonder AP -- en die had ik ook op een Ford Focus, waar die ook één keer hard in de ankers mee ging zonder aantoonbare reden. De meeste veilige wagens hebben nu al zoiets, en meestal werkt die net zoals de ABS "altijd".

Anderzijds, ik heb dit jaar een kennis verloren wier wagen niet in de ankers ging toen een vrachtwagen een harde stop maakte door een technisch defect in het remcircuit, en dat zonder dat de remlichten aan gingen. Tijd om zelf te reageren had hij niet. Dus het helemaal zelf willen klaren is niet noodzakelijk beter, zelfs al is de noodhulp niet perfect.

"Automatisch remmen bij noodgevallen" doet de wagens trouwens nooit meer dan 50km/h trager gaan -- die veronderstelt dat je na de reactietijd zelfs wel mee in de ankers gaat. Duis als je 110km/h rijdt, remt die van 110km/h naar 60km/h en daarna niet meer tenzij je mee gaat remmen.
 
Last edited:
inderdaad @wooter , vandaag nog meegemaakt op de A1. TERECHTE bijna-noodstop (hij was me net voor!) met de nodige toetsers en bellen want na 60 km vertraging stopt ie met remmen en wordt je geacht het over te nemen (niks van gemerkt verder want ik was hooguit 1/10 sec later dan EAB dus had mijn voet al ingedrukt) . En met mijn standaard instelling van 5 auto's afstand waren RedE.T. en ik nog ruim op tijd (en mijn achterligger blij met mijn flashing remlichten en niet al te abrupte afrem-actie).
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Ik blijf dit vreemd vinden. Ik heb hiervoor 6 jaar adaptive cruise control gereden van Volvo en nooit een keer een niet bedoelde remingreep van de adaptive cruise control meegemaakt.

Wellicht zijn er nu mensen die opmerken dat NOA iets heel anders is.

Echter de remingrepen vinden ook plaats als je niet gebruik maakt van de stuurhulp, dus feitelijk alleen de adaptive cruise control gebruikt.

Wat ik niet begrijp is dat Tesla niet bij machte is deze, in feite, software bug eruit te halen (het zonder enige aanleiding remmen van de auto).

Elon zegt dat ze van alle Tesla’s data ontvangen en zo het systeem sneller dan andere fabrikanten te kunnen optimaliseren.

Maar zolang als dit er niet uit gehaald wordt, is het eigenlijk een onberekenbaar systeem dat je beter niet gebruikt.

En de mensen die opmerken dat je met je voet op de gaspedaal moet blijven zitten in een Tesla met ingeschakelde adaptive cruise control, hebben kennelijk nog nooit in andere auto’s gereden met adaptive cruise control.
 
  • Informative
Reactions: To3ornotto3?
We blijven telkens maar die Volvo dingen aanhalen, maar wat je moet beseffen is dat al die oudere systemen helemaal niet stilstaande objecten herkennen. Waarom niet? Omdat voor een radaroog heel de wereld stil staat. Zo een radar kan geen onderscheid maken tussen een brugpeiler of een gestopte auto. Wat kan die radar wel zien? Een traag rijdende auto, want die heeft een andere snelheid dan de brugpeiler ernaast, of het wegdek eronder.

Dat was ook de reden waarom je met autopilot niet naar een rood licht kon rijden waar auto's stil stonden: autopilot kon stilstaande auto's ook nog niet herkennen.

Maar dat is niet acceptabel als je volledig zelfrijdende auto's wil verkopen, dus moet je wel een manier gaan vinden waarop de auto het onderscheid kan maken tussen een stilstaande auto op je rijvak, of een brugpeiler naast je rijvak.
 
  • Informative
Reactions: arne-nl
Alle phantom brake issues daargelaten (ik snap zelf niet helemaal hoe mensen dat makkelijk wegredeneren, iedere andere auto die spontaan onverwacht vol in de remmen duikt zou iedereen lijkt me afschieten) Om wat meer bij t onderwerp van dit draadje te blijven; ligt het aan mij of lijkt er qua software weinig zichtbaars te veranderen de laatste tijd? Van versie 20 zijn er voor zover ik weet niet echt duidelijke verschillen of verbeteringen tussen de versies en alles wat ik tot nu toe over 24 lees lijkt die changelog ook niet al te indrukwekkend. Ben wel benieuwd waar alle development effort op t moment in gestoken wordt, kan me niet voorstellen dat dat puur beperkt blijft tot het toevoegen van wat spelletjes of een beter sketchpad..
 
  • Informative
Reactions: To3ornotto3?
Terechte constatering. In dat kader zijn de sterk stijgende verzekeringspremies, en het feit dat sommige verzekeringsmaatschappijen een Tesla niet eens meer willen verzekeren, een teken aan de wand.
Verzekeringspremies stijgen door meer schadegevallen en hogere schadebedragen per incident. Nu schijnt het aantal schadegevallen weer toe te nemen (zal wel door appende bestuurders komen), maar mede door de toename aan technologie in auto's (bijv. airbags) is het gemiddelde schadebedrag flink opgelopen. Ook de autoinbraken om MMI units te stelen (Audi, BMW, VW, ...) zijn veelvoorkomende schades en net even wat duurder dan de junk die vroeger je autoradio er even uithaalde.

Volgens mij is de reden dat verzekeringsmaatschappijen Tesla's niet willen verzekeren een hele andere. Er is nog relatief weinig kennis bij schade aan EV's en wat de kosten zijn bij flinke schades. Daarbij werken ook veel verzekeraars samen met vaste schadeherstelbedrijven en die kunnen veelal geen Tesla's repareren. Daarbij is ook de onderdelenvoorziening problematisch, dus het herstellen van schade is een onvoorspelbare aangelegenheid bij Tesla's. Daar houden verzekeraars niet van en dus laten veel verzekeraars de Tesla's schieten.
We blijven telkens maar die Volvo dingen aanhalen, maar wat je moet beseffen is dat al die oudere systemen helemaal niet stilstaande objecten herkennen.
Als ik een veel soepeler rijdende auto krijg als die stilstaande objecten niet zou herkennen, dan zou ik het er wel voor over hebben om die veiligheid op te offeren voor een prettiger rijdende auto. Ik let goed genoeg op om stilstaande auto's op de provinciale of snelweg tijdig te herkennen. Nu schakel ik EAP/TACC dan ook af, omdat je dan veel rustiger kunt afremmen (vaak alleen regen). Ik weet dat het doel van Tesla een volledig autonoom rijdende auto is, maar ik kwam er helaas pas na aankoop achter dat de adaptieve cruise-control niet deed wat ik er van had verwacht.

Bij mij zijn de remacties veelal het gevolg van foutieve kaarten. De route die ik rij is onlangs volledig vernieuwd en ik zit met oude kaartdata en die wisselt willekeurig tussen de 70, 80 en 100 km/u (overal op dat traject mag je nu 100 km/u). Als die kaart is opgelost, dan zal ik denk ik EAP al een heel stuk positiever ervaren. Ik hoop alleen dat verkeersbordherkenning wel gaat komen (moet wel voor FSD) en dat het ook beschikbaar komt voor EAP (dus zonder FSD).
 
wow wat een reacties. Bedankt voor de kritiek en support. Vooropgesteld; ik heb niet met een stopwatch gemeten hoe lang ik er over deed om het pedaal in te trappen. Daarnaast heb ik ook de tijd niet gehad om te kijken wat de exacte snelheid voor en na remmen was. De cc stond op 130 en ik ging inhalen. De eerdere fantombrakes waren van het caliber regeneratief remmen en die heb ik allemaal prima snel op kunnen vangen. Deze fantombrake was echter een actieve noodstop.
Ongeacht welke snelheid ik exact verloor en hoeveel miliseconden ik er over heb gedaan om mijn pedaal te vinden was de situatie gewoon verstrekt onverwacht. Voor mij nog het minst, want ik weet dat het systeem niet perfect is. De persoon achter mij zag het niet aankomen (want lege snelweg met veel ruimte) Hij raakte me net niet en had niet eens tijd om te toeteren of een vervelend gebaar te maken.
Ongetwijfeld had ik beter kunnen handelen en verdien ik mijn rijbewijs niet na 18 jaar rijervaring zonder ongelukken, maar ik voelde me toch genoodzaakt om mede(!!) Tesla enthousiastelingen nogmaals te waarschuwen dat dit soort fantombrakes realiteit zijn en kunnen gebeuren.

Het is een fantastische auto en ik accepteer dat Tesla zo stoer is om een next level van autorijden na te streven en dat daar risico's aan kleven. Ik hoop dat iedereen er net zo van kan genieten als ik doe.

Op naar de volgende software versie zodat we weer een stapje dichter bij een perfect werkend systeem zijn!

Geen enkele reden om je ervaring ‘te verdedigen’ omdat een van ons zo idioot reageerde. Bedankt voor je verhaal en de waarschuwing. Op naar een perfecte Tesla toekomst.
 
Dat enorm afremmen ineens, zonder begrijpelijke aanleiding, is natuurlijk foute boel. Dat weet ieder van jullie, toch?
Een aantal van jullie lijkt dit prima te vinden, respect voor jullie geduld en reactiesnelheid.
Echter, als Tesla dit niet onder controle krijgt .... ik zal het bij mezelf houden ... dan rijd ik straks geen Tesla meer. Dan toch maar een EV zonder scheetkussen.
 

Attachments

  • upload_2019-7-10_8-12-16.png
    upload_2019-7-10_8-12-16.png
    589.8 KB · Views: 42
Ik keur het abrupt in de ankers gaan zeker niet goed, maar sommigen doen alsof het regelmatig gebeurt, terwijl denk ik het grote deel van AP rijders de echte phantom brake nog nooit hebben meegemaakt (mezelf incl.).

De kleine phantom brakes (afremmen van +/- 10 km/h) heb ik zelf nog maar 1 of 2 keer gehad. De andere keren dat de wagen onverwacht afremde was telkens met een reden (een auto die invoegt via een linkse oprit op e19 Antwerpen - Brussel in Mechelen bvb.)
 
  • Like
Reactions: wooter and resrc
We blijven telkens maar die Volvo dingen aanhalen, maar wat je moet beseffen is dat al die oudere systemen helemaal niet stilstaande objecten herkennen. Waarom niet? Omdat voor een radaroog heel de wereld stil staat. Zo een radar kan geen onderscheid maken tussen een brugpeiler of een gestopte auto. Wat kan die radar wel zien? Een traag rijdende auto, want die heeft een andere snelheid dan de brugpeiler ernaast, of het wegdek eronder.

Dat was ook de reden waarom je met autopilot niet naar een rood licht kon rijden waar auto's stil stonden: autopilot kon stilstaande auto's ook nog niet herkennen.

Maar dat is niet acceptabel als je volledig zelfrijdende auto's wil verkopen, dus moet je wel een manier gaan vinden waarop de auto het onderscheid kan maken tussen een stilstaande auto op je rijvak, of een brugpeiler naast je rijvak.
Hoe kom jij erbij dat zo'n Volvo 'ding' geen stilstaande objecten herkent. Dat 'ding' herkent dat wel spreek ik uit ervaring.
 
Ik vind je vraagstelling nogal aanmatigend maar dat terzijde.:(
Dit schijnt de laatste maanden een beetje de standaard te worden op het forum hier.

Tesla zelf geeft geen enkele reactie op dit fenomeen en bij het SeC halen ze hun schouders op en stellen gelaten dat je zelf gewoon verantwoordelijk blijft.

Dus fff vertaalt naar hardware: als de rem ineens vastslaat door een ontwerpfout ben je zelf verantwoordelijk?

Waar de Phantom brake ook vandaan komt doet er niet toe: software/hardware. Dit moet serieus worden genomen.
 
Ik heb in de UK 1100 km gedaan met een AP2 loaner. Bijna altijd op AP of TACC gereden. Nooit een phantom brake ervaren, hoogstens een verklaarbare aarzeling, als ik te lang op een geparkeerde wagen afstuurde of als een tegenligger tegen of zelfs over de middenlijn reed.
Zouden de brakes met het Nederlandse wegennet te maken kunnen hebben? Meetlussen in de weg? Slechte data? Veel files waardoor in de spits de wagens op die plaats wel afremmen en de big data ‘verschiet’ als je 120km/u rijdt op een plaats waar een voorganger nog 20km/u deed? Connectieprobleem, waardoor data niet tijdig doorkomt en de wagen voor zekerheid kiest? GPS storing.
Ik gis maar. Is allemaal nog nieuwe technologie, mijn AP(1) kan 95% van de tijd perfect zelf rijden (onder supervisie), maar om die laatste 5% te overbruggen besef ik wel dat er nog een heel lange weg af te leggen is die Pareto ver zal overstijgen.
Wat het volgens mij niet is, als ik de getuigenissen lees is, dat een riooldeksel of ander onschadelijk object als obstakel herkend wordt. De locaties lijken random op te duiken en een volgende keer weer goed te gaan. Idem voor kruisende wegen met een lagere toegelaten snelheid. Op het scherm staat de weg waarop je je bevindt en de richting, het zou te gemakkelijk zijn om dit probleem op te lossen door die parameter in het algoritme mee te nemen. Daarenboven gaat de vertraging naar de toegelaten snelheid heel traag. Ik vind soms ‘te’ traag. Verder blijkt het mij onlogisch om te gaan remmen op basis van een database. Indien toch, zou dat remmen kunnen voorzien worden op voorhand en veel smoother kunnen. Nu gaan mijn eigen tegenargumenten hier en daar al in tegen mijn mogelijke oorzaken.
Leuk hé, dat gissen zonder hinder van enig verstand ter zake:rolleyes:.
Toch blij dat mijn AP1 volledig voorspelbaar blijft en dus met gerust gemoed kan gebruikt worden.
 
Vandaag tijdens een wat rustiger moment met NoA gereden. Versie: 2019.20.4.3

Het ging wisselend. Ik heb voor het eerst een oprit genomen met NOA. Dat was geen onverdeeld succes, al moet ik zeggen dat het ook wel lastig was. Je draait na verkeerslicht de snelweg op die meteen een scherpe bocht heeft. Daarna kom je meteen op invoeg/carpoolstrook. Tesla ging met 35km door de bocht. Zelfs een kalme rijder zoals ik rij daar echt wel 60km. Dus maar even uitgezet en pas na zelf opschuiven NoA weer aan.

Nu het rustig was, de afslag van A1 naar A27 (nabij witte bergen) prima genomen. Al vraag ik mij wel af waarom hij soms alleen aangeeft dat ik naar rechts moet (zoals hier) en dan moet bevestigen en soms het helemaal zelf gaat, inclusief richtingaanwijzer...
Daarna bij klaverblad de A27 op. Wat laat (wss door weer zelf te moeten bevestigen), maar op zich prima.

Bovenaan een wat enge invoeging, maar ging toch helemaal goed. Op de snelweg de gewone problemen: NoA wil gaan inhalen, maar geeft zelf met rode streep aan dat het niet kan... Ook snap ik het inhalen niet altijd. Als ik 100 rij en er niets voor mij rijdt, waarom dan baan naar links?

Uitvoegen ging weer verkeerd (afslag Maarsen). Hij had zo veel tijd nodig dat de auto achter mij, mij rechts via invoegstrook bijna ging inhalen. Man remde netjes, maar ik moest hem van NoA afhalen of de afslag te kunnen pakken.

Morgen weer flink stuk richting Deventer, ben benieuwd wat die dag weer gaat brengen.

Mijn conclusie: in rustiger verkeer doet NoA het beter/prettiger. Helaas is dat in NL zelden het geval.