Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,

een tijdje geleden kwam een update out die je tesla van de gestreepte lijn drukte. Verschillende mensen gaven aan dat ze soms in best wel hart versnellende situaties terechtkwamen op de vele Nederlandse wegen die vage lijnen hebben. Dat was versie 2019.20, denk ik.

Sinds dien heb ik de wifi van mijn tesla verwijderd, en ik ben lekker op versie 16 gebleven.

De vraag is of die automatische ingreep op het overschrijden van de lijn nog steeds in de software zit, en hoe goed dat dan werkt.

Dank!
 
een tijdje geleden kwam een update out die je tesla van de gestreepte lijn drukte. Verschillende mensen gaven aan dat ze soms in best wel hart versnellende situaties terechtkwamen op de vele Nederlandse wegen die vage lijnen hebben. Dat was versie 2019.20, denk ik.

Dat soort 60 wegen die je in Nederland ziet werkte toch al niet lekker met verkeer en Autopilot of TACC. Maar beter werd het niet. AP en TACC zijn echt enkel maar bruikbaar op N of snelwegen.
 
  • Like
Reactions: curry684
Dat soort 60 wegen die je in Nederland ziet werkte toch al niet lekker met verkeer en Autopilot of TACC. Maar beter werd het niet. AP en TACC zijn echt enkel maar bruikbaar op N of snelwegen.

Denk dat de vraag vooral ook over de ELDA gaat. Die doet het nl ook als je gewoon rijdt, zonder hulp.

Ik ben zelf ook nog dagelijks updates aan het weigeren om te voorkomen dat deze actief wordt. Woon midden in zo’n fietssuggestiestroken gebied, dus ELDA gaat de WAF (en ook die van mij) negatief beïnvloeden...
 
  • Informative
Reactions: BroemBroem
Dat soort 60 wegen die je in Nederland ziet werkte toch al niet lekker met verkeer en Autopilot of TACC. Maar beter werd het niet. AP en TACC zijn echt enkel maar bruikbaar op N of snelwegen.


De feature waar ik het over had heet "lane departure avoidance" en staat altijd aan, net als "collision avoidance" altijd aan staat. Je kunt helemaal zelf rijden.

PSA: Emergency Lane Departure Avoidance has steered me into oncoming traffic multiple times since 2019.16.2.

en

Follow-up video to previous post about Model 3 erroneously activating Emergency Lane Departure Avoidance on crazy Dutch roads.

"I got so many people last post telling me to just switch it off. This is not the normal Lane Departure Warning. This is ELDA. You can't switch it off permanently."
 
Ik had van 2019.7 geupgrade naar 2019.20.4.4.
Ik merk op dat wanneer autopilot aan is, en je wilt in halen de indicator moet inschakelen en dan wisselt ie van baan. Dat lijkt met 20.4.4 niet meer te werken? Als ik zo alle issues hier lees had ik beter op .7 moeten blijven :(
 
Denk dat de vraag vooral ook over de ELDA gaat. Die doet het nl ook als je gewoon rijdt, zonder hulp.

Ik ben zelf ook nog dagelijks updates aan het weigeren om te voorkomen dat deze actief wordt. Woon midden in zo’n fietssuggestiestroken gebied, dus ELDA gaat de WAF (en ook die van mij) negatief beïnvloeden...
Ik neem wel alle updates en heb sinds mijn review volgens mij nog maar 1 keer een "ingreep" gehad op zo'n moeilijke fietsstrookweg in 1000+km. Rij er dagelijks over een hoop, en sowieso zijn de ingrepen nu veel milder dan in het begin (geen ruk aan het stuur om binnen "zijn baan" te blijven maar subtiele bijstuur om niet van de weg te raken, wat dus bij die fietsstroken niets doet gezien hij wel goed herkent dat het berijdbaar gebied is.
 
Ik had van 2019.7 geupgrade naar 2019.20.4.4.
Ik merk op dat wanneer autopilot aan is, en je wilt in halen de indicator moet inschakelen en dan wisselt ie van baan. Dat lijkt met 20.4.4 niet meer te werken? Als ik zo alle issues hier lees had ik beter op .7 moeten blijven :(
Bullshit, trek je er niets van aan. De software wordt iedere paar weken weer aanmerkelijk beter, en rijdt momenteel subliem. Ik heb 6500km op m'n Model 3 staan en rij wekelijks lange ritten door heel Nederland op NOA. Geen phantom breaks, geen gekkigheden, gewoon superrelaxed. Zelfs de wederhelft heeft afgelopen weekend Heerenveen=>Eindhoven gereden met NOA voor 98% van de rit en was er superblij mee.

De "issues" die hier besproken worden zijn merendeel edge cases op idiote wegen, of frustrondjes over dingen die vroegah met AP1 of voor de nieuwe EU-regels "anders" waren. Dat vinden wij als enthusiasts leuk om op te zeiken en te frusten, maar het is allesbehalve representatief voor de algehele ervaring die netto super is.

De meeste frustraties van mensen komen voort uit de beperkingen van het systeem niet snappen of erkennen. Natuurlijk kan het systeem nog niet tijdens de spits over ring Antwerpen of de A10 rijden, dat kunnen mensen met 10 jaar rijbewijs al nauwelijks zonder kruisje te slaan. Provinciale wegen zegt Tesla expliciet van dat het niet werkt, en de waarschuwing daarvoor heb je weggeklikt toen je Autopilot (met beta-label) activeerde. Maar op een gemiddeld rustige snelweg, in de file en op overzichtelijke N-wegen rijdt het alsnog superfijn en superrelaxed. Als je het maar als level 2/3 driver assist systeem beschouwt. En hem dus even met je gezond verstand erbij uitschakelt als je op een overloaded A2 vier banen overmoet om op de A27 te komen. Want dat kan jij zelf de komende jaren echt nog beter dan hij.
 
Ik had van 2019.7 geupgrade naar 2019.20.4.4.
Ik merk op dat wanneer autopilot aan is, en je wilt in halen de indicator moet inschakelen en dan wisselt ie van baan. Dat lijkt met 20.4.4 niet meer te werken? Als ik zo alle issues hier lees had ik beter op .7 moeten blijven :(
Daarom is het belangrijk om te weten of je spreekt over een Model 3 of Model S/X. Sinds 2019.16 is het gedrag namelijk veranderd: om auto lane change in de Model S en X te gebruiken moet je sinds die versie de richtingsaangever enkel activeren tot de eerste weerstand, niet tot het einde. Enkel op die manier zal de auto de auto lane change doen en zelf de richtingsaanwijzer uit zetten.
 
En hem dus even met je gezond verstand erbij uitschakelt als je op een overloaded A2 vier banen overmoet om op de A27 te komen. Want dat kan jij zelf de komende jaren echt nog beter dan hij.
Ik weet dat ik hier vaak positief over NoA ben, maar ik moet wel toegeven dat mijn Model X voor 2019.16 veel betrouwbaarder lane changes deed dan sinds 2019.16. Dat is omdat er tevoren geen timeout in het systeem zat en de richtingsaanwijzer gewoon aan bleef tot ie een gat zag, terwijl sinds 2019.16 op de Model S en X er de timeout van 5 seconden zit in het systeem, wat ervoor zorgt dat ie lane changes gewoon afbreekt en gaat zwiepen over de 2 rijstroken...

Door het simpelweg te deactiveren van die timeout, opgelegd door de UN/EU, ben ik er zeker van dat auto lane changes weer betrouwbaar kunnen werken.
 
Daarom is het belangrijk om te weten of je spreekt over een Model 3 of Model S/X. Sinds 2019.16 is het gedrag namelijk veranderd: om auto lane change in de Model S en X te gebruiken moet je sinds die versie de richtingsaangever enkel activeren tot de eerste weerstand, niet tot het einde. Enkel op die manier zal de auto de auto lane change doen en zelf de richtingsaanwijzer uit zetten.

Ah het betreft een model 3. Moet je die dan wel tot einde doordrukken? Ik merk dat ik meestal naar de eerste weerstand duw.
 
Ik weet dat ik hier vaak positief over NoA ben, maar ik moet wel toegeven dat mijn Model X voor 2019.16 veel betrouwbaarder lane changes deed dan sinds 2019.16. Dat is omdat er tevoren geen timeout in het systeem zat en de richtingsaanwijzer gewoon aan bleef tot ie een gat zag, terwijl sinds 2019.16 op de Model S en X er de timeout van 5 seconden zit in het systeem, wat ervoor zorgt dat ie lane changes gewoon afbreekt en gaat zwiepen over de 2 rijstroken...

Door het simpelweg te deactiveren van die timeout, opgelegd door de UN/EU, ben ik er zeker van dat auto lane changes weer betrouwbaar kunnen werken.
Yep, die EU onzin ben ik ook niet over te spreken, moest de vrouw ook al waarschuwen bij Batadorp: "Let op, er komt nu een relatief scherpe bocht op de snelweg, dat kan die auto eigenlijk prima maar hij gaat halverwege zeuren omdat de EU idiote kutregels oplegt waardoor ie wellicht uit de bocht moet vliegen om eraan te voldoen. Handen op het stuur dus." Leuke gesprekken ja.

Ik zie hem overigens echt niet op korte termijn op de ring Antwerpen 4 banen oversteken tijdens de spits, beetje zoals de LA Freeway opmerkingen die Musk ook al heeft gemaakt. Er zijn gewoon snelwegen waar het onmogelijk is om "met 100% zekerheid veilig" te navigeren omdat de ruimte er simpelweg niet is of wordt gelaten, en de meeste medeweggebruikers gewoon asociale debielen zijn die hun rijbewijs bij een pak melk hebben gekregen. Geen idee ook hoe ze dat probleem uiteindelijk willen gaan oplossen.
 
Ik blijf erbij dat NOA en lane change assist overdag op snelwegen op zuid-holland pretty useless is. Enige is uitvoegen.

NOA werkt 'redelijk' indien het echt rustig is maar ook enkel op lage snelheid. Ga maar eens 130+ rijden op NOA om te zien of NOA dan 130 aanhoud en je rijd binnen no-time langzamer doordat het voertuig niet optijd van rijbaan wijzigd middels een rijbaan suggestie.

Ik denk dat minder dan 10% van de verplaatsingen middels NOA of lane change assist overdag lukken op ring Rotterdam en waarschijnlijk zelfs richting the 5%.

Ik ga binnenkort maar een failure vlog beginnen want krijg het idee dat mensen twijfelen aan deze uitspraken.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Ik blijf erbij dat NOA en lane change assist overdag op snelwegen op zuid-holland pretty useless is. Enige is uitvoegen.

NOA werkt 'redelijk' indien het echt rustig is maar ook enkel op lage snelheid. Ga maar eens 130+ rijden op NOA om te zien of NOA dan 130 aanhoud en je rijd binnen no-time langzamer doordat het voertuig niet optijd van rijbaan wijzigd middels een rijbaan suggestie.

Ik denk dat minder dan 10% van de verplaatsingen middels NOA of lane change assist overdag lukken op ring Rotterdam en waarschijnlijk zelfs richting the 5%.

Ik ga binnenkort maar een failure vlog beginnen want krijg het idee dat mensen twijfelen aan deze uitspraken.

Ik niet hoor maar ik rijd vrijwel hetzelfde stuk weg als dat jij doet.
Ik gok dat ik ook op minder dan 5% zit van de lane change die lukken.
 
Ik blijf erbij dat NOA en lane change assist overdag op snelwegen op zuid-holland pretty useless is. Enige is uitvoegen.

NOA werkt 'redelijk' indien het echt rustig is maar ook enkel op lage snelheid. Ga maar eens 130+ rijden op NOA om te zien of NOA dan 130 aanhoud en je rijd binnen no-time langzamer doordat het voertuig niet optijd van rijbaan wijzigd middels een rijbaan suggestie.

Ik denk dat minder dan 10% van de verplaatsingen middels NOA of lane change assist overdag lukken op ring Rotterdam en waarschijnlijk zelfs richting the 5%.

Ik ga binnenkort maar een failure vlog beginnen want krijg het idee dat mensen twijfelen aan deze uitspraken.
Ik geloof je eigenlijk best hoor. Ik kom zelf zo min mogelijk in de Randstad als geheel, en mijdt het daar de facto in de spits tenzij echt niet te voorkomen, omdat idioot verkeer met of zonder Autopilot. In zoverre sluiten jouw belevenissen prima aan bij mijn opmerkingen als dat ik de ring Antwerpen niet eens probeer met NOA omdat ik er al vanuit ga dat dat een frustsessie tot en met zou worden.

Ik woon zelf in Veldhoven, onder de rook van Eindhoven, en rij dus in de praktijk best veel kilometers, maar met name weekend op de snelwegen ten oosten van Utrecht, en doordeweek zorg ik dat eventuele afspraken in regio Rotterdam niet voor 10u beginnen. Dat plande ik al zo voor ik Tesla reed en ben ik nu met NOA nog steeds happy mee. De Randstad is voor mij een plek waar ik al 40 jaar zo min mogelijk kom en dat graag nog 40 jaar voort wil zetten.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ik blijf erbij dat NOA en lane change assist overdag op snelwegen op zuid-holland pretty useless is. Enige is uitvoegen.

NOA werkt 'redelijk' indien het echt rustig is maar ook enkel op lage snelheid. Ga maar eens 130+ rijden op NOA om te zien of NOA dan 130 aanhoud en je rijd binnen no-time langzamer doordat het voertuig niet optijd van rijbaan wijzigd middels een rijbaan suggestie.

Ik denk dat minder dan 10% van de verplaatsingen middels NOA of lane change assist overdag lukken op ring Rotterdam en waarschijnlijk zelfs richting the 5%.

Ik ga binnenkort maar een failure vlog beginnen want krijg het idee dat mensen twijfelen aan deze uitspraken.

Helemaal mee eens... Maar het is in feite niet ter discussie, want het is meetbaar. Dus kom maar op met die failure vlog, want je moet de ongelovigen toch blijkbaar overtuigen... Want we krijgen van 3 mensen uit Noord-Oost-Groningen vast een posting dat NOA perfect werkt ookal is het 'druk' op de weg ;-p
 
Elon had het over de overtreffende trap van Mad Max als zijnde LA Freeway.
Aangezien ik het verkeer in de VS een heel klein beetje ken denk ik dat LA Freeway zoiets is als Lazy Sunday Randstad.;)

Ik heb redelijk wat ervaring met de LA Freeway, en nee, het is niet een lazy sunday randstad, het is eigenlijk gewoon een HELE lange meer-baans parkeerplaats, die LA Freeway ;-)

Als je dacht dat de randstad files had ...

Alleen alles is veel breder, groter en gaat trager, je plek 'claimen' is daar nog not-done, er is zelfs nog wat hoffelijkheid te bespeuren (zelfs in LA)...... In NL randstad rijdt iedereen als complete debielen en 2 cm van elkaar, daar ga je echt nooit FSD aan de gang krijgen. Als we het Elon zouden laten zien, vliegt ie jankend naar huis in zijn prive-jet.

(btw: ik doe zelf al 20+ jaar dagelijks 250km randstad verkeer)
 
(btw: ik doe zelf al 20+ jaar dagelijks 250km randstad verkeer)

Elke dag eerst 2 koffie en half uur uit het raam staren om een beetje kalmer te worden voordat je aan de gang kan?

In NL randstad rijdt iedereen als complete debielen en 2 cm van elkaar,

Het zo rampzalig dicht achter mensen rijden is wel illustratief, ja.

Het rijden met assist aan heeft als gevolg dat er mensen rechts inhalen on maar in dat gat voor je te gaan zitten. Ze schieten niets op natuurlijk, we rijden allemaal dezelfde snelheid. En dat zeg ik ook tegen mezelf. Ik ben er niet slechter van dat een klever mij ingehaald heeft. Integendeel.

Als er maar meer en meer mensen simpelweg met cruisecontrol rijden, van Tesla kwaliteit, dan gaat een heleboel agressie uit het rijden. En dat maakt die Randstad dan weer een stuk veiliger om te rijden.