Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Solarroof en Powerwall en -pack 2.0

This site may earn commission on affiliate links.
Heb wel de indruk dat men, ietwat belachelijk, de terugverdientijd van die dakpannen berekent alsof je je spiksplinternieuwe bestaande dakpannen in de vuilnisbak gooit om de door die "zonnedakpannen" te vervangen (net zoals je zonnepanelen op je dak zet, en niet ter vervanging van je dak). De juiste vergelijking is natuurlijk de meerkost van zo'n "zonnedakpan" versus gewone dakpan bij nieuwbouw of renovatie van dak.
 
Heb wel de indruk dat men, ietwat belachelijk, de terugverdientijd van die dakpannen berekent alsof je je spiksplinternieuwe bestaande dakpannen in de vuilnisbak gooit om de door die "zonnedakpannen" te vervangen (net zoals je zonnepanelen op je dak zet, en niet ter vervanging van je dak). De juiste vergelijking is natuurlijk de meerkost van zo'n "zonnedakpan" versus gewone dakpan bij nieuwbouw of renovatie van dak.
Ik heb die vergelijking gemaakt met de Nederlandse ZEP zonnecel dakpannen. Uitgaande van het gegeven dat je je huidige, nog goede dakpannen wil vervangen door ZEP zonnecel dakpannen, dan moet je erop rekenen dat een goede gebruikte dakpan ongeveer € 0,70 opbrengt. Een ZEP zonnecel dakpan kost 22,95 euro excl. btw. Trek daar de € 0,70 per dakpan van af en je weet wat je netto moet betalen.
Per m2 gaan er 10 ZEP dakpannen in.
Al met al scheelt het niet veel met de gebruikte dakpannen in de vuilnisbak gooien.
 
Enkele kritische bemerkingen:

Ik heb het bekeken maar echt kritisch is het niet te noemen. Er zijn gewoon nog wat onbeantwoorde vragen. Het heeft ook een beetje de toon van een Leaf eigenaar die net een presentatie van Model S heeft gezien. Dat is net zo iets. Het argument dat anderen met dit idee gefaald hebben is ook niet zo indrukwekkend. Dat was met elektrisch rijden ook zo. Ik heb het idee dat het hier meer gaat om bekendheid/klikjes dan om echte kritiek. Net zoals ze de nieuwe batterijcel zowel veel effectiever hebben gemaakt dan alle vorige, inclusief wat de andere fabrikanten hebben gedaan, en deze cel tegelijk de goedkoopste kunnen maken zal het zo zijn dat veel van de levende vragen door de praktijk beantwoord gaan worden. Maar natuurlijk, ik ben ook nieuwsgierig naar de details.
 
Ik heb het bekeken maar echt kritisch is het niet te noemen. Er zijn gewoon nog wat onbeantwoorde vragen. Het heeft ook een beetje de toon van een Leaf eigenaar die net een presentatie van Model S heeft gezien. Dat is net zo iets. Het argument dat anderen met dit idee gefaald hebben is ook niet zo indrukwekkend. Dat was met elektrisch rijden ook zo. Ik heb het idee dat het hier meer gaat om bekendheid/klikjes dan om echte kritiek. Net zoals ze de nieuwe batterijcel zowel veel effectiever hebben gemaakt dan alle vorige, inclusief wat de andere fabrikanten hebben gedaan, en deze cel tegelijk de goedkoopste kunnen maken zal het zo zijn dat veel van de levende vragen door de praktijk beantwoord gaan worden. Maar natuurlijk, ik ben ook nieuwsgierig naar de details.
Anders ik wel. Als Tesla erin zou slagen om de dakpannen te leveren voor iets boven de 10 euro en tegelijk de opbrengst te verhogen in vergelijking met bijv de ZEP pannen, dan verwacht ik een onvoorstelbaar grote markt. Veel van mijn vrienden met vrijstaande woningen willen best wel investeren in zonne-energie maar piekeren er niet over om die gruwelijk lelijke standaard panelen op hun daken te leggen.
 
Dak van m'n oude dorpskernhuisje is toch dringend aan vervanging toe, dus als ze een beetje haast maken, dan ga ik er blindelings met zo'n solarroof vandoor. Denk dat de Slate-versie wel door de welstandscommissie komt. Of anders de Tuscan-versie. Maar ja... een beetje haast is wel geboden. Als het heel hard regent, motregent het inmiddels binnen ook een beetje... :)
 
  • Funny
Reactions: jm71
FF dit draadje weer ophoog brengen.

Voor mijn huis in Ierland heb ik 15 panelen in de planning a 265 Wp = 4 Kw totaal.

En zojuist een Powerwall 2 besteld op Tesla web-site Ierland.

Hier gaat een Panasonic warmtepomp met vloerverwarming op draaien, 300ltr warm water tank, elektrisch koken, wasmachine, droger etc.

Wordt een mooi project, eind dit jaar moet huis klaar zijn.

Daarna proefdraaien en wellicht meer panelen en/of een tweede PW2 erbij.
 
Last edited:
FF dit draadje weer ophoog brengen.

Voor mijn huis in Ierland heb ik 15 panelen in de planning a 265 Wp = 4 Kw totaal.

En zojuist een Powerwall 2 besteld op Tesla web-site Ierland.

Hier gaat een Panasonic warmtepomp met vloerverwarming op draaien, 300ltr warm water tank, elektrisch koken, wasmachine, droger etc.

Wordt een mooi project, eind dit jaar moet huis klaar zijn.

Daarna proefdraaien en wellicht meer panelen en/of een tweede PW2 erbij.
HEb je nog meer specs? Welke inverter(s) gebruik je? Of gaat de DC de PW in en zit daar weer een inverter achter? Heb je het ook aan het net gekoppeld?
 
Enig idee wanneer de solarroof leverbaar wordt? De FAQ is daar nogal vaag over. VS is als het goed is gestart en andere landen volgen.

Ons nieuwbouwhuis wordt ongeveer Q4 2018 opgeleverd en hoe mooi zou het zijn een Tesla solar roof direct te installeren!

Alternatief zijn panelen, ik verwacht er best een aantal te kunnen plaatsen (nu hebben we er 18 en ik verwacht dat er nu zo'n 30 op kunnen) maar solar roof is natuurlijk veel mooier.
 
Ben benieuwd naar de ervaringen van mensen met powerwall.
Bij ons nieuwbouwhuis hebben we straks een 17 kW luchtwater warmtepomp met een flink buffervat en een flinke boiler. Daarnaast wil ik natuurlijk de Tesla opladen. Dat wordt een heel gepuzzel met de 3x25A netwerkaansluiting. Ik vertik het echter om ca. 700 per jaar extra uit te geven aan verhoging van de netwerkaansluiting.
Ik ben benieuwd in hoeverre de powerwall uitkomst zal kunnen bieden. Is er iemand die weet hoe de powerwall gestuurd kan worden?
 
Ben benieuwd naar de ervaringen van mensen met powerwall.
Bij ons nieuwbouwhuis hebben we straks een 17 kW luchtwater warmtepomp met een flink buffervat en een flinke boiler. Daarnaast wil ik natuurlijk de Tesla opladen. Dat wordt een heel gepuzzel met de 3x25A netwerkaansluiting. Ik vertik het echter om ca. 700 per jaar extra uit te geven aan verhoging van de netwerkaansluiting.
Ik ben benieuwd in hoeverre de powerwall uitkomst zal kunnen bieden. Is er iemand die weet hoe de powerwall gestuurd kan worden?

Trekt hij constant 17kw? Ik heb een newmotion laadpunt die automatisch vermogen naar de Tesla afknijpt naarmate het huis meer verbruikt. 3x25 geeft een max van ongeveer 17kw. In dat geval niet eens powerwall nodig.

Als je toch een powerwall neemt: in hoeverre deze gestuurd kan worden weet ik niet, zal ongetwijfeld bovenop de 17kw die je beschikbaar hebt, maar weet niet of de bedrading dit aan kan. Wellicht tesla lader op powerwall aansluiten en zonnepanelen rechtstreeks op powerwall. Ik verwacht wel een 'slim' systeem.

Ik overweeg zelf pas powerwall als de salderingsregeling verloopt.
 
Trekt hij constant 17kw? Ik heb een newmotion laadpunt die automatisch vermogen naar de Tesla afknijpt naarmate het huis meer verbruikt. 3x25 geeft een max van ongeveer 17kw. In dat geval niet eens powerwall nodig.

Als je toch een powerwall neemt: in hoeverre deze gestuurd kan worden weet ik niet, zal ongetwijfeld bovenop de 17kw die je beschikbaar hebt, maar weet niet of de bedrading dit aan kan. Wellicht tesla lader op powerwall aansluiten en zonnepanelen rechtstreeks op powerwall. Ik verwacht wel een 'slim' systeem.

Ik overweeg zelf pas powerwall als de salderingsregeling verloopt.
Nee, het is een modulerende warmtepomp. Maar als je simpelweg wat zaken bij elkaar optelt (en dan heb ik het niet over het opladen, want dat gebeurt met name 's nachts dus dan is het energieverbruik laag), zoals de warmtepomp, koken, tv, verlichting etc, kan je vrij makkelijk boven de 17kW uitkomen. Een inductiekookplaat waarop je 4 pitten aan hebt staan zit al snel op 6 a 7 kW, tel daarbij nog koelkast, een wasmachine en/of droger, verlichting, pc/laptop, tv's etc, dan heb je op dat moment al snel een verbruik boven de 10 kW. Als het dan buiten koud is en de warmtepomp vraagt nog eens 10, wordt het lastig. Als het een zonnige voorjaarsdag is, zal dat niet zo'n probleem zijn. De zonnepanelen leveren dan nog wel wat en voorkomen overbelasting. Maar hartje winter is dat een ander verhaal. En als je dan toch moet betalen (een 3x35A aansluiting is duurder in aanleg en per jaar), en de powerwall zou hier een oplossing in kunnen bieden, is dat een no-brainer.
 
Enig idee wanneer de solarroof leverbaar wordt? De FAQ is daar nogal vaag over. VS is als het goed is gestart en andere landen volgen.

Ons nieuwbouwhuis wordt ongeveer Q4 2018 opgeleverd en hoe mooi zou het zijn een Tesla solar roof direct te installeren!

Alternatief zijn panelen, ik verwacht er best een aantal te kunnen plaatsen (nu hebben we er 18 en ik verwacht dat er nu zo'n 30 op kunnen) maar solar roof is natuurlijk veel mooier.

Ik ga nu voor 21 panelen en voor het easyroof systeem, zie www.irfts.com
Dit is een indak systeem en voordeel is dat je gewone maat panelen gebruikt.
 
Ik ga nu voor 21 panelen en voor het easyroof systeem, zie www.irfts.com
Dit is een indak systeem en voordeel is dat je gewone maat panelen gebruikt.
André, weet niet of je een eigen bedrijf hebt waar je ook de Tesla op hebt staan. Indien ja, zou ik je willen adviseren geen indak panelen te nemen. Als je op dak panelen neemt, en op dezelfde locatie de Tesla oplaad (je moet minimaal 10 procent van de opgewekte energie gebruiken om de Tesla te laden), dan mag je de panelen thuis ook zakelijk bestempelen, en dus afschrijven, en daarbij ook nog gebruik maken van een aantal fiscale voordelen.