Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Solarroof en Powerwall en -pack 2.0

This site may earn commission on affiliate links.
PVT bedoel je denk ik. Hierbij stroomt er water door een PV paneel om het te koelen. Een lagere temperatuur geeft een betere opbrengst, dat is ook duidelijk te zien op de grafieken van een PV paneel. Bij PVT komt het water uit een buffervat, net als bij een zonneboiler. Probleem is dat het "koelwater" dus langzaam warmer gaat worden door de dag heen. Als het te warm is gaat het PV rendement weer achteruit. Er moet dus wel een optimum gevonden worden in de verhouding tussen warmte en kWh-productie. Een echt PV-paneel (geen PVT) i.c.m. een warmtepomp kan eenzelfde resultaat geven schat ik, PVT kom je daarom bijna niet meer tegen.

2-in-1 solar - DualSun
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Ik hoorde laatst iemand praten over zonnepanelen in combinatie met een zonneboiler systeem.
Daarbij zitten de zonneboiler panelen achter de zonnepanelen, die daardoor gekoeld worden en een hoger rendement hebben.
Iemand die daar meer info over heeft?
Geen enkel zonneboiler systeem levert een redelijk rendement op in vergelijking met het neerleggen van enkele zonnepanelen met aanvullend het gebruik van een warmtepomp.
Even onze situatie. Jaarrond verbruikt onze warmtepomp voor het maken van warm water voor het douchen en het maken van warm water voor gebruik in onze hotfill wasmachine totaal rond 500 kWh. Dat komt neer op een bedrag van 75 euro per jaar.
Een zonneboiler systeem kan dit bedrag halveren. Dat betekent dat je met een zonneboiler 37,50 euro per jaar kan besparen. Een dergelijk systeem met een redelijk opslagvat kost rond 3000 euro. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te becijferen dat de terugverdientijd in de richting van 80 jaar gaat. Leg twee extra zonnepanelen neer, kosten rond 600 euro, en je hebt voor 20% van de kosten van een zonneboiler hetzelfde effect.
Het uitrusten van zonnepanelen met een boiler systeem jaagt de kosten enorm op en het kleine rendementsvoordeel is totaal niet relevant.
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Ik hoorde laatst iemand praten over zonnepanelen in combinatie met een zonneboiler systeem.
Daarbij zitten de zonneboiler panelen achter de zonnepanelen, die daardoor gekoeld worden en een hoger rendement hebben.
Iemand die daar meer info over heeft?

Dit is ook een nieuw systeem op de markt Solarus - Sunpower for the People . Veelbelovend! Onze senior manager sustainability gaat de overstap maken naar Solarus en hij zit vol in deze ontwikkelingen. Stuur een PM als je met ze in contact wilt maar kan natuurlijk ook via hun site.
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Geen enkel zonneboiler systeem levert een redelijk rendement op in vergelijking met het neerleggen van enkele zonnepanelen met aanvullend het gebruik van een warmtepomp.
Even onze situatie. Jaarrond verbruikt onze warmtepomp voor het maken van warm water voor het douchen en het maken van warm water voor gebruik in onze hotfill wasmachine totaal rond 500 kWh. Dat komt neer op een bedrag van 75 euro per jaar.
Een zonneboiler systeem kan dit bedrag halveren. Dat betekent dat je met een zonneboiler 37,50 euro per jaar kan besparen. Een dergelijk systeem met een redelijk opslagvat kost rond 3000 euro. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te becijferen dat de terugverdientijd in de richting van 80 jaar gaat. Leg twee extra zonnepanelen neer, kosten rond 600 euro, en je hebt voor 20% van de kosten van een zonneboiler hetzelfde effect.
Het uitrusten van zonnepanelen met een boiler systeem jaagt de kosten enorm op en het kleine rendementsvoordeel is totaal niet relevant.
Volgens mij ligt het toch wat genuanceerder. Een systeem met een redelijke warmteopslag/boiler kost inderdaad al snel 3.000 euro, sterker nog het zit al snel op 4.000. Echter krijg je op dit moment daarop wel een aardige subsidie, dus resteert nog 2.000 euro netto. En als je daarnaast spreekt over nieuwbouw of vervanging, heb je de afweging, reguliere boiler voor bij de warmtepomp, of een zonneboiler. In het laatste geval, spaar je dus 1 boiler van ca. 1000 euro uit. Daarmee zijn de meerkosten nog 1.000 euro. Tot slot heb je nog een mogelijk prijsvoordeel als gevolg van de mogelijkheid een kleinere (en dus goedkopere) warmtepomp te gebruiken.

De besparingen die op dit moment worden genoemd zijn orde grote 60%. Ik weet niet hoe die besparing uitvalt bij een warmtepomp. Ik kan me voorstellen dat je bij een warmtepomp veel grotere verliezen hebt voor het verwarmen van warm tapwater, in de periode dat de verwarming in huis uit staat, of sterker nog, wanneer je aan het koelen bent. Ik vermoed dat die omschakeling aardig wat verlies geeft.
 
Volgens mij ligt het toch wat genuanceerder. Een systeem met een redelijke warmteopslag/boiler kost inderdaad al snel 3.000 euro, sterker nog het zit al snel op 4.000. Echter krijg je op dit moment daarop wel een aardige subsidie, dus resteert nog 2.000 euro netto. En als je daarnaast spreekt over nieuwbouw of vervanging, heb je de afweging, reguliere boiler voor bij de warmtepomp, of een zonneboiler. In het laatste geval, spaar je dus 1 boiler van ca. 1000 euro uit. Daarmee zijn de meerkosten nog 1.000 euro. Tot slot heb je nog een mogelijk prijsvoordeel als gevolg van de mogelijkheid een kleinere (en dus goedkopere) warmtepomp te gebruiken.

De besparingen die op dit moment worden genoemd zijn orde grote 60%. Ik weet niet hoe die besparing uitvalt bij een warmtepomp. Ik kan me voorstellen dat je bij een warmtepomp veel grotere verliezen hebt voor het verwarmen van warm tapwater, in de periode dat de verwarming in huis uit staat, of sterker nog, wanneer je aan het koelen bent. Ik vermoed dat die omschakeling aardig wat verlies geeft.
Ik denk dat die verliezen heel beperkt zijn. Zoals ik al schreef zijn onze totale kosten voor de warmwaterbereiding in een heel jaar 75 euro.
Ik zou 50% (bron Milieu Centraal) dus 37,50 euro per jaar besparen als ik een zonneboiler zou aanschaffen. Daarvoor kun je bij een redelijk rendement, zeg 10%, niet meer dan 375 euro (extra) investeren. Daarvoor kun je werkelijk geen zonneboiler aanschaffen.
Een kleinere warmtepomp is ook geen optie. Bij een monovalente warmtepomp is de warmte van de zon in de winter nauwelijks van enige betekenis. Dat kan mogelijk wel als je een hybride systeem, met aanvullend gasverwarming gebruikt. Maar wij gebruiken al tien jaar een monovalente grondgebonden warmtepomp die in de koudste winter precies genoeg vermogen heeft. Onze Stiebel Eltron van 3 kW heeft 13,3 kW (COP 4.4) energetisch rendement. Hiermee verwarmen en koelen wij onze boerderij van 1.300 m3, verwarmt deze het water voor de hotfill wasmachine en douchen en baden we ermee.
Overigens ben ik van mening dat het niet alleen om geld gaat. Onze warmtepomp was 10 jaar geleden ook geen rendabele investering.
Een vriend van mij heeft een zonneboiler en buffervat die een investering vergde van 20.000 euro. Komt er natuurlijk nooit uit, maar hij vindt het gewoon leuk, heeft de middelen en vermaakt zich met het kijken naar de prachtige installatie.