TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

Solarroof en Powerwall en -pack 2.0

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by FVO, Oct 28, 2016.

  1. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,704
    #1 FVO, Oct 28, 2016
    Last edited: Oct 28, 2016
    Blijkbaar opvallend weinig animo hier voor de presentatie vannacht?
    Wat mij alvast is opgevallen is dat er (nog) plaats is voor softwareintegratie.
    -Zoals laden wanneer de zon schijnt als je thuis bent.
    -Meer rechtstreekse dc-integratie.
    ...
    Esthetisch wel heel mooie producten, maar mis voorlopig nog de m2-opbrengst van de verschillende dakbedekkingen.
    En kWp-prijzen
     
  2. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,704
     
    • Informative x 1
  3. Tommaso

    Tommaso Member

    Joined:
    Jan 9, 2016
    Messages:
    76
    Location:
    Nederland
    Ik ben ook zeer benieuwd hoe ze de pannen/cellen gaan schakelen? En welke omvormer komt erbij? Ziet er mooi uit maar kan het op tegen een 300WP paneel met 60 cellen van 1 bij 1,65m? Als elke pan/cel ongeveer 6 volt levert en ze staan in serie heb je wel een mega gelijkstroom over je dak lopen. En hoe zit het met schaduw? De bomen voor de deur en de dakkapellen in het filmpje leveren al schaduw. Cellen/pannen in serie zetten zorgt voor een enorm verlies bij schaduw.

    Ik ben benieuwd. Bij Tesla denken ze meestal alles wel goed uit dus hopelijk hebben ze hier ook een goede oplossing voor bedacht.

    Mijn interesse is gewekt.
     
    • Like x 1
  4. Basvdpoel

    Basvdpoel Member

    Joined:
    Feb 24, 2014
    Messages:
    1,017
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    Zeker interessant!
    Maar wel een erg oppervlakkige presentatie idd.
     
  5. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    2,104
    Location:
    Heelsum
    Zeer interessant en prachtig product. Maar zoals hierboven al gezegd, een zeer matige presentatie. Het lijkt wel een tussendoortje, terwijl het heel grote implicaties kan hebben voor Tesla/SolarCity.
     
  6. Basvdpoel

    Basvdpoel Member

    Joined:
    Feb 24, 2014
    Messages:
    1,017
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    Elon had deze presentatie beter aan de CEO van Solarcity over kunnen laten. Elon leek ook niet echt goed voorbereid en kwam lastig uit zijn woorden.
     
    • Like x 1
  7. Phil_BE

    Phil_BE Member

    Joined:
    Aug 14, 2015
    Messages:
    944
    Location:
    Strombeek Bever,Belgium
    Geen woord idd over efficiëntie
    Als bonus :
    Model 3 kwam er een paar keer in voor.
     
  8. Wim S.

    Wim S. Supporting Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    2,124
    Location:
    De Woude NL
    Ik ben benieuwd naar de kosten. Eerder kreeg ik een offerte voor dakpan zonnepanelen van ZEPbv. Die dakpannen kosten € 22,95 per stuk ex. btw. Zou voor mijn verbruik van 13.000 kWh een investering zijn van € 42.000,- ex. btw. Dit levert een terugverdientijd op van meer dan 20 jaar. Als Tesla deze prijzen flink weet te verlagen is het ook voor mij een optie.
     
    • Informative x 1
  9. jeJochen

    jeJochen Member

    Joined:
    Aug 9, 2015
    Messages:
    229
    Location:
    Wingene, Belgium
    Amai, 10 kwh aan traditionele zonnepanelen kostten mij 4 jaar terug amper 17000 euro incl btw. of zijn traditionele panelen geen optie?
     
  10. NicoV

    NicoV Member

    Joined:
    Jan 10, 2016
    Messages:
    472
    Location:
    Zulte, Belgium
    Ik ben geinterresseerd. Ik had 1,5 jaar geleden een offerte gekregen voor 10kWp hoog efficiente Sunpower zonnepanelen, ongeveer 20k euro. Ben er niet op ingegaan toen duidelijk werd dat er een prosumer taks ging komen. Ik heb beslist om te wachten met zonnepanelen tot er duidelijkheid komt over de komende regelgeving over slimme meters. Maar ik ben zeer tempted om mijn dak te laten vervangen door Tesla shingles. Vooral ook omdat mijn vrouw al zit de evalueren welke soort we zouden kiezen. DIt zal blijken een product te zijn met een hoge WAF (wife acceptance factor).

    Edit: waarom indertijd keuze voor Sunpower? Ik heb een piramidedak, dus beperkte oppervlakte gericht naar zuiden. 10KWp vereist zuiden + zowel oost als westkant nodig om aan 10kWp te komen. Met shingles zou een groter gedeelte van het dak electriciteit kunnen opleveren wegens niet gelimiteerd tot standaard rechthoekige panelen.
     
    • Like x 1
  11. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    2,001
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    - Ik miste de presentatie van een aangekondigde nieuwe Tesla lader (nieuwe HPWC ?)
    - Als ze het vermogen van de Powerwall en Powerpack bij gelijkblijvende afmetingen kunnen verdubbelen dan kan dat toch ook met de batterijen in onze auto's? De Powerwall 2.0 zal neem ik aan op basis van de nieuwe 2170 cellen zijn.
     
  12. BobbyKings

    BobbyKings Silver

    Joined:
    Oct 1, 2015
    Messages:
    971
    Location:
    Voorburg, Netherlands
    De vermogens-verdubbeling komt pas in de pers na de definitieve onthulling van de specs van Porsche, Audi en Mercedes.

    Can't wait :)
     
    • Like x 1
    • Funny x 1
  13. Gerard60

    Gerard60 Member

    Joined:
    Aug 28, 2016
    Messages:
    191
    Location:
    Utrecht
    Heeft iemand meer informatie over de combinatie met de Powerwall. Als de panelen rechtstreeks de Powerwall in gaan zou dat dan verliezen en kosten beperken bij de omvormer?
     
  14. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    6,149
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Guess we have to wait for that. Zodra ze dat gaan doen zitten ze eraan vast en dat vinden ze niet fijn. Ze moeten de komende jaren ook nog ieder een hele divisie ICE's in productie houden.
     
  15. Wim S.

    Wim S. Supporting Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    2,124
    Location:
    De Woude NL
    Wij wonen in een klassieke stolpboerderij die ook nog eens in een beschermd dorpsgezicht staat. Zonnepanelen op het piramidedak zijn oerlelijk en absoluut ondenkbaar.
     
  16. Hayden

    Hayden Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    220
    Location:
    Belgium
    Dakpannen met zonnecellen bestaan al jaren dus wat dat betreft niks nieuws.
    Die pannen zijn tot nu veel te duur en brengen veel te weinig op. Terugverdien tijd is plus 20 jaar.
    Het is maar een zeer vage presentatie.
    Ik vermoedt dat ze met optimizers gaan werken en niet parallel gaan schakelen.
    Als ze de kostprijs kunnen drukken kan het iets worden maar ik vrees ervoor.
    Nogmaals, veel te vage presentatie om de aandeelhouders te sussen.
    Het kan iets worden maar dan hebben we meer specificaties nodig.
     
    • Like x 1
  17. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    6,149
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Tja, dat waren ook de bezwaren toen de eerste Tesla auto's werden gepresenteerd. En kijk nu eens. Ik denk dat ze het bewust zo doen. Ze laten de essentie zien, en die is prachtig, en laten vervolgens heel veel ruimte voor speculatie. Maar ik ga ervan uit dat het in geen enkele opzicht is te vergelijken met eerdere probeersels. Als ze het voor elkaar krijgen om in ongeveer dezelfde behuizing (wat formaat betreft) van de eerste presentatie van powerwall en powerpack het dubbele kwijt kunnen is dat trouwens minstens even opzienbarend. Ook daar ruimte voor creatief nadenken want wat als dezelfde batterij die wij nu hebben half zo groot (en zwaar) hoeft te zijn? Of net zo groot met grotere opslag? Ze zeiden niet voor niets dat met het huidige batterijtype men met 100 kWh aan het eind van de mogelijkheden zitten. Maar dan??

    Ze houden het met opzet spannend. Maar ik maak me over de capaciteit van de daken geen zorgen. Dat zal ook wel weer een verrassing worden.
    Ach, en die aandeelhouders. Dat interesseert ze nauwelijks en die stemmen toch wel voor.
     
  18. Wim S.

    Wim S. Supporting Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    2,124
    Location:
    De Woude NL
    Op een piramide dak van een stolp passen relatief weinig normale zonnepanelen door de schuine zijden van het dak.
    Met 'normale' dakpanzonnepanelen kun je het hele dak benutten.
    De ZEP pannen kosten € 22,95 ex btw per stuk. Dat levert een terugverdientijd op van 20 jaar. Maar stel dat Tesla erin zou slagen om die prijs te halveren? Dan is de terugverdientijd 10 jaar. Een rendement van 10% krijg ik op geen enkele belegging. Betekent dat ik het dan zeker ga doen. Wel wacht ik tot duidelijk is welke maatregel minister Kamp of zijn opvolger gaat nemen m.b.t. terugleveren. Dat kan, net als in België, roet in het eten gooien.
     
  19. LastNLSig

    LastNLSig Active Member

    Joined:
    Aug 22, 2013
    Messages:
    1,116
    Location:
    Netherlands
    Wij zijn ernstig plannen aan het maken voor een rigoreuze verbouwing van ons huis met o.a. compleet nieuwe dakcontructie. Daar zouden deze dakpannen niet op mistaan. (we hebben ook al eens naar het gebruik van normale leien gekeken)
    Als het allemaal door gaat zijn we tweede helft 2017 aan de dakbedekking toe.

    Ga dit dus zeker volgen maar ben bang voor:
    - Tesliaanse vertragingen van 1 a 2 jaar
    - Nog verder vetraagde levering in Europa (hoewel eigen import in tegenstelling tot de autos hier wellicht wel eenvoudig mogelijk is)
    - Tegenvallende, nu nog niet bekende, technische specs
    - Gruwelijk hoge kosten

    En Tesla is natuurlijk (in Europa) niet de eerste met een pv-dakpan. Keuze is nu nog beperkt. Maar de wereld zal aan deze kant van de oceaan toch ook niet stil blijven staan.
     
  20. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    6,149
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Vide de Europese autoindustrie :)
     

Share This Page