Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Solarroof en Powerwall en -pack 2.0

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Blijkbaar opvallend weinig animo hier voor de presentatie vannacht?
Wat mij alvast is opgevallen is dat er (nog) plaats is voor softwareintegratie.
-Zoals laden wanneer de zon schijnt als je thuis bent.
-Meer rechtstreekse dc-integratie.
...
Esthetisch wel heel mooie producten, maar mis voorlopig nog de m2-opbrengst van de verschillende dakbedekkingen.
En kWp-prijzen
 
Last edited:
Ik ben ook zeer benieuwd hoe ze de pannen/cellen gaan schakelen? En welke omvormer komt erbij? Ziet er mooi uit maar kan het op tegen een 300WP paneel met 60 cellen van 1 bij 1,65m? Als elke pan/cel ongeveer 6 volt levert en ze staan in serie heb je wel een mega gelijkstroom over je dak lopen. En hoe zit het met schaduw? De bomen voor de deur en de dakkapellen in het filmpje leveren al schaduw. Cellen/pannen in serie zetten zorgt voor een enorm verlies bij schaduw.

Ik ben benieuwd. Bij Tesla denken ze meestal alles wel goed uit dus hopelijk hebben ze hier ook een goede oplossing voor bedacht.

Mijn interesse is gewekt.
 
  • Like
Reactions: FVO
Ik ben benieuwd naar de kosten. Eerder kreeg ik een offerte voor dakpan zonnepanelen van ZEPbv. Die dakpannen kosten € 22,95 per stuk ex. btw. Zou voor mijn verbruik van 13.000 kWh een investering zijn van € 42.000,- ex. btw. Dit levert een terugverdientijd op van meer dan 20 jaar. Als Tesla deze prijzen flink weet te verlagen is het ook voor mij een optie.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Ik ben benieuwd naar de kosten. Eerder kreeg ik een offerte voor dakpan zonnepanelen van ZEPbv. Die dakpannen kosten € 22,95 per stuk ex. btw. Zou voor mijn verbruik van 13.000 kWh een investering zijn van € 42.000,- ex. btw. Dit levert een terugverdientijd op van meer dan 20 jaar. Als Tesla deze prijzen flink weet te verlagen is het ook voor mij een optie.

Amai, 10 kwh aan traditionele zonnepanelen kostten mij 4 jaar terug amper 17000 euro incl btw. of zijn traditionele panelen geen optie?
 
Ik ben geinterresseerd. Ik had 1,5 jaar geleden een offerte gekregen voor 10kWp hoog efficiente Sunpower zonnepanelen, ongeveer 20k euro. Ben er niet op ingegaan toen duidelijk werd dat er een prosumer taks ging komen. Ik heb beslist om te wachten met zonnepanelen tot er duidelijkheid komt over de komende regelgeving over slimme meters. Maar ik ben zeer tempted om mijn dak te laten vervangen door Tesla shingles. Vooral ook omdat mijn vrouw al zit de evalueren welke soort we zouden kiezen. DIt zal blijken een product te zijn met een hoge WAF (wife acceptance factor).

Edit: waarom indertijd keuze voor Sunpower? Ik heb een piramidedak, dus beperkte oppervlakte gericht naar zuiden. 10KWp vereist zuiden + zowel oost als westkant nodig om aan 10kWp te komen. Met shingles zou een groter gedeelte van het dak electriciteit kunnen opleveren wegens niet gelimiteerd tot standaard rechthoekige panelen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
- Ik miste de presentatie van een aangekondigde nieuwe Tesla lader (nieuwe HPWC ?)
- Als ze het vermogen van de Powerwall en Powerpack bij gelijkblijvende afmetingen kunnen verdubbelen dan kan dat toch ook met de batterijen in onze auto's? De Powerwall 2.0 zal neem ik aan op basis van de nieuwe 2170 cellen zijn.
 
- Ik miste de presentatie van een aangekondigde nieuwe Tesla lader (nieuwe HPWC ?)
- Als ze het vermogen van de Powerwall en Powerpack bij gelijkblijvende afmetingen kunnen verdubbelen dan kan dat toch ook met de batterijen in onze auto's? De Powerwall 2.0 zal neem ik aan op basis van de nieuwe 2170 cellen zijn.

De vermogens-verdubbeling komt pas in de pers na de definitieve onthulling van de specs van Porsche, Audi en Mercedes.

Can't wait :)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: robertvg and Keezje
Dakpannen met zonnecellen bestaan al jaren dus wat dat betreft niks nieuws.
Die pannen zijn tot nu veel te duur en brengen veel te weinig op. Terugverdien tijd is plus 20 jaar.
Het is maar een zeer vage presentatie.
Ik vermoedt dat ze met optimizers gaan werken en niet parallel gaan schakelen.
Als ze de kostprijs kunnen drukken kan het iets worden maar ik vrees ervoor.
Nogmaals, veel te vage presentatie om de aandeelhouders te sussen.
Het kan iets worden maar dan hebben we meer specificaties nodig.
 
  • Like
Reactions: FVO
Dakpannen met zonnecellen bestaan al jaren dus wat dat betreft niks nieuws.
Die pannen zijn tot nu veel te duur en brengen veel te weinig op. Terugverdien tijd is plus 20 jaar.
Het is maar een zeer vage presentatie.
Ik vermoedt dat ze met optimizers gaan werken en niet parallel gaan schakelen.
Als ze de kostprijs kunnen drukken kan het iets worden maar ik vrees ervoor.
Nogmaals, veel te vage presentatie om de aandeelhouders te sussen.
Het kan iets worden maar dan hebben we meer specificaties nodig.

Tja, dat waren ook de bezwaren toen de eerste Tesla auto's werden gepresenteerd. En kijk nu eens. Ik denk dat ze het bewust zo doen. Ze laten de essentie zien, en die is prachtig, en laten vervolgens heel veel ruimte voor speculatie. Maar ik ga ervan uit dat het in geen enkele opzicht is te vergelijken met eerdere probeersels. Als ze het voor elkaar krijgen om in ongeveer dezelfde behuizing (wat formaat betreft) van de eerste presentatie van powerwall en powerpack het dubbele kwijt kunnen is dat trouwens minstens even opzienbarend. Ook daar ruimte voor creatief nadenken want wat als dezelfde batterij die wij nu hebben half zo groot (en zwaar) hoeft te zijn? Of net zo groot met grotere opslag? Ze zeiden niet voor niets dat met het huidige batterijtype men met 100 kWh aan het eind van de mogelijkheden zitten. Maar dan??

Ze houden het met opzet spannend. Maar ik maak me over de capaciteit van de daken geen zorgen. Dat zal ook wel weer een verrassing worden.
Ach, en die aandeelhouders. Dat interesseert ze nauwelijks en die stemmen toch wel voor.
 
Dakpannen met zonnecellen bestaan al jaren dus wat dat betreft niks nieuws.
Die pannen zijn tot nu veel te duur en brengen veel te weinig op. Terugverdien tijd is plus 20 jaar.
Op een piramide dak van een stolp passen relatief weinig normale zonnepanelen door de schuine zijden van het dak.
Met 'normale' dakpanzonnepanelen kun je het hele dak benutten.
De ZEP pannen kosten € 22,95 ex btw per stuk. Dat levert een terugverdientijd op van 20 jaar. Maar stel dat Tesla erin zou slagen om die prijs te halveren? Dan is de terugverdientijd 10 jaar. Een rendement van 10% krijg ik op geen enkele belegging. Betekent dat ik het dan zeker ga doen. Wel wacht ik tot duidelijk is welke maatregel minister Kamp of zijn opvolger gaat nemen m.b.t. terugleveren. Dat kan, net als in België, roet in het eten gooien.
 
Wij zijn ernstig plannen aan het maken voor een rigoreuze verbouwing van ons huis met o.a. compleet nieuwe dakcontructie. Daar zouden deze dakpannen niet op mistaan. (we hebben ook al eens naar het gebruik van normale leien gekeken)
Als het allemaal door gaat zijn we tweede helft 2017 aan de dakbedekking toe.

Ga dit dus zeker volgen maar ben bang voor:
- Tesliaanse vertragingen van 1 a 2 jaar
- Nog verder vetraagde levering in Europa (hoewel eigen import in tegenstelling tot de autos hier wellicht wel eenvoudig mogelijk is)
- Tegenvallende, nu nog niet bekende, technische specs
- Gruwelijk hoge kosten

En Tesla is natuurlijk (in Europa) niet de eerste met een pv-dakpan. Keuze is nu nog beperkt. Maar de wereld zal aan deze kant van de oceaan toch ook niet stil blijven staan.