Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Stekkerclub

This site may earn commission on affiliate links.
Voor mij persoonlijk is het voornamelijk voor onze tocht-met-caravan naar Noord-Spanje. Tussen de SuC's in zijn nog ChaDeMo-stations te vinden. Ik hoop op die manier bij de SuC tot 80% te kunnen laden en dan halverwege bij de ChaDeMo-lader er nog 10 of 20 procentpunt bij te pakken. Netto zou dat een heleboel tijd kunnen schelen.

Tevens is er op 40 km van onze bestemming een ChaDeMo-station en is de dichtstbijzijnde SuC een stukje verder. Als het laden op de camping niet volstaat, heb ik op die manier een backup.
 
Vraagje: waarom zou je zo'n Chademo adapter zelf willen hebben? Ze hangen toch bij iedere Fastned ? Of is het meer als je buitenland aandoet en geen SuC route neemt ?

Wat dacht je hier van - en inderdaad verder in Europa maakt het aantal Chademo-laders je veel flexibeler.

Schermafbeelding 2017-03-01 om 19.44.14.png
 
Een duidelijk overzicht met de maximale laadsnelheden op de verschillende stopcontacten en met de verschillende UMCs vind je hier.
Het exotische geval van "tweefasig" laden of driefasig laden op een 3x230V netwerk zonder neuter is er niet in opgenomen. Het blijkt 2x230Vx18A te zijn of 8,3 kW of ruim 40 km/u.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: shoot72
Dank voor de tip, @HWS, maar ik kan in de EU-shop van Tesla niet eens een blauw verloopstuk vinden.
Schijnt in de UK meegeleverd te worden, maar is op shop.eu.teslamotors.com niet eens verkrijgbaar. Merkwaardig. Gelukkig biedt inderdaad laadkabelwinkel wel een "campingstekker" naar rode CEE 16A verloop aan. Daar moet de meegeleverde rode stekker van de UMC wel op passen.
 
Die 32A blauwe adapter lijkt verdwenen maar wellicht is hij nog te bestellen via Tesla, het part nummer is 1025801-02-A , in augustus 2016 stond hij wel nog op de site:
Shop Tesla Gear — Blauwe Adapter
Maar met de bestelde 16A adapter zou het ook moeten werken, de meeste campings hebben sowieso die kleinere 16A aansluiting, 32A zie je niet veel.
Let wel op dat je niet meteen de volle 16A gaat trekken, er bestaat de kans dat het aansluitpunt lager afgezekerd is (soms zelfs maar op 6 of 10A)
 
  • Informative
Reactions: Hans Allis
Het bovenstaande lezende moet ik toch even de vraag stellen: die blauwe "camping stekker" is toch altijd 16A?
Zie bijgevoegde foto's. Ik heb de versie Blauw CEE naar shuko voor op de camping. Gewoon verbinden via goede verlengkabel naar de UMC.
Dan heb je deze (zie andere foto) of de (veel te dure Tesla verloop blauw) toch niet nodig ?
 

Attachments

  • CEE.JPG
    CEE.JPG
    160.2 KB · Views: 44
  • cee32b-cee16r.jpg
    cee32b-cee16r.jpg
    17.8 KB · Views: 54
Het bovenstaande lezende moet ik toch even de vraag stellen: die blauwe "camping stekker" is toch altijd 16A?
De blauwe "camping stekker" blijkt er zowel in 16A als 32A te zijn, waarbij de afmetingen het verschil maken. Volgens mij heb ik in m'n leven nog geen 32A-uitvoering gezien, dus ik doe gewoon alsof dat niet bestaat :) Enige aandachtspuntje is dus dat de (in Engeland schijnbaar meegeleverde) "camping stekker"-adapter-voor-de-UMC de 32A-variant betreft, die je dus niet op de gemiddelde camping-aansluiting kan prikken. Die specifieke UMC-adapter is dus net onhandig voor gebruik op een gewone camping.

Zie bijgevoegde foto's. Ik heb de versie Blauw CEE naar shuko voor op de camping. Gewoon verbinden via goede verlengkabel naar de UMC.
Dan heb je deze (zie andere foto) of de (veel te dure Tesla verloop blauw) toch niet nodig ?

Klopt, met als kanttekening dat je schijnbaar "maar" met 13A kan laden ipv met 16A, mits de zekering van de aansluiting dat ook leuk vindt. Met het verloopje van de rechterafbeelding kun je wel op de volle 16A laden (wederom mits de zekering dat natuurlijk toe laat). Gaat toch 23% sneller.