Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Storingen - Problemen Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Na ruim 3,5 weken van afwezigheid hebben we een 0,5 week geleden onze spiksplinternieuwe Tesla Model 3 SR+ eindelijk weer op kunnen halen

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws: er zit een nieuwe motor in, net op tijd voor onze vakantie en die doet het nu ook al langer dan de eerste (toen: 550km nu al 1100 km erbij). Het slechte nieuws: ze weten bij Tesla Amsterdam niet wat het was. Wat service is weten ze daar ook niet… of ze zijn er bijzonder goed in om dat te verbergen. In het kort:

  • Alleen mogen communiceren via SMS is erg frustrerend;
  • … zeker als je met twee service centers blijkt te communiceren en je kunt dat als klant niet zien en bij Tesla hebben het zelf eerst ook niet door;
  • een voorstel om twee keer binnen een week vanuit Zutphen op en neer rijden naar Amsterdam om een Tesla op te halen getuigt niet echt van inlevingsvermogen/klantvriendelijkheid (zoiets kost je twee keer ruim een halve dag!)
  • Interieurmatten blijken standaard NIET bij SR+ te zitten. Zelfs als tijdens de aflevering gesuggereerd is door de delivery agent dat ze ontbreken en dat het hersteld zou worden. Kun je hoog en laag springen. Je mag ze wel bestellen via de Tesla web shop. Maar dat blijkt niet te kunnen. Coulance ook niet.
In wat meer geuren en kleuren (waarschuwing: gefrustreerd lange\ verhaal)

Communicatie met Tesla Service Centers verloopt inmiddels alleen via SMS. Dat bespaart een hoop wachttijd aan de telefoon, maar het levert ook weer een hoop frustratie op. Bijvoorbeeld omdat je berichten kennelijk binnenkomen bij het Tesla Service centrum dat jou het laatst geSMSt heeft. Dat LIJKT handig, totdat Tesla Service Center Arnhem je SMSt over punten van de aflevering (5 weken geleden) die nog verwerkt moeten worden, terwijl de auto inmiddels bij Tesla Service Center Amsterdam staat, omdat Tesla Service Center Arnhem ten tijde van de storing in de verbouwing was en geen auto's accepteerde. Het duurt dan even voordat je als klant doorhebt dat je met verschillende partijen bij Tesla zit te SMSen.

We hoorden van Tesla dat er een nieuwe motor met spoed besteld was en dat die erin gezet zou worden. Intussen kwam onze vakantie dichterbij. Tesla zou zijn best gaan doen om de nieuwe motor er voor die tijd in te zetten, en - ere wie ere toekomt - dat is uiteindelijk na ruim 3 weken gelukt. Daarna ging de auto nog enkele dagen weg naar de body shop. Intussen begonnen wij ons af te vragen of we nog voldoende tijd hadden om de auto op te halen en zelf dakdragers op te monteren en daarmee even een stuk met dakbak proef te rijden.

Verrassend genoeg kregen we ineens ca 3 dagen voor de verwachte datum dat we onze auto konden ophalen een SMSje of we de vervangende auto in Amsterdam wilden komen inruilen voor een Tesla. We wonen in Zutphen. Even later bleek dat niet om onze eigen Tesla te gaan, maar een leenauto van Tesla. Nou … eh … we wilden graag met een betrouwbare auto op vakantie… liefst met een Tesla (toch) en nog liever met onze eigen Tesla. Maar twee keer op en neer naar Amsterdam komen rijden leek ons niet handig. Tesla: "maar weet u wel dat u niet met de leenauto naar het buitenland mag"? Eh… watte? You gotta be kidding me!

Toen maar even opgezocht waar onze auto was. De app bood uitkomst en het schadeherstelbedrijf dat ik al gauw via Google Maps vond ook (die waren wel gewoon telefonisch bereikbaar): dinsdag zou de auto naar Tesla teruggaan. Dus aan Tesla geSMSt of ik de auto op woensdag kon komen ophalen. Dat was goed.

Woensdag een SMSje van Tesla dat de auto 's middags waarschijnlijk klaar was, maar dat ze nog even zouden checken of alle afleverpunten nu opgelost waren. Ik had vlak daarvoor al geSMSt dat we kleine puntjes liever pas na de vakantie in Arnhem zouden laten doen en woensdag zoals afgesproken onze eigen Tesla in Amsterdam ophalen. Krijgen we 's middags een berichtje: sorry, er mist nog een achterlicht, dat is er donderdag pas.. Ik: "dat ijkt me goed voorbeeld van zo'n klein puntje: dat liever na de vakantie in Arnhem doen dus". Tesla: "Sorry, achterlicht light er al af, en u kunt niet zonder achterlicht tijden op vakantie". Ik: "Schroef dat achterlicht dan er weer even op, aub?" Tesla: "…" (geen antwoord). Ik kon dus vervolgens mijn schema en afspraken weer omgooien, want even naar Amsterdam op en neer kost me een halve dag.

Tijdens de aflevering eerder op 21 juli werd ons verteld door de delivery agent in Tilburg - "ik vind het heel ervelend om dit te moeten zeggen" - dat de matten in de frunk en in het interieur ontbraken natuurlijk zou dit worden genoteerd worden en opgelost. De 'oplossing' die ons uiteindelijk na ruim 3 weken geboden werd -- pas nadat we aandrongen omdat onze vakantie inmiddels heel dichtbij kwam -- was ... tadaa.. om de interieurmatten zelf in de Tesla webshop te kopen! (want het zouden bij de SR+ accessoires zijn).Ja.. hallo... (a) dat verwacht je niet bij een auto in deze klasse (b) al helemaal niet als de delivery agent zegt dat ze ontbreken en dat dat opgelost wordt en (c) je kunt die matten helemaal niet bestellen! (in de NL webshop althans; daar alleen de all weather matten… in de VS webshop kon ik de interieurmatten wel vinden). WIj: "Misschien even in de auto neerleggen bij wijze van coulance?" Tesla: "Coulance helaas niet mogelijk". Intussen kwam de stoom uit de oren van mijn vrouw … Ik besloot intussen met grote tegenzin dat een juridisch gevecht de moeite niet waard was…

Donderdag bericht dat de werkzaamheden waren afgerond en dat we de auto konden ophalen (en de huurauto inleveren). Aardige jongeman aan de balie in Amsterdam hoor, daar niet van, maar ik heb toch niet het idee dat zijn empathie-radar aan stond, of dat die inmiddels behoorlijk was afgestompt door de groeistuipen en bijbehorende problemen die dat oplevert. Veel verder dan "vervelend" en "u kunt erop vertrouwen dat de motor het nu weer goed doet" kwam hij eigenlijk niet.

Hoe kan ook, intussen zijn we meer dan 1100 km verder en staan we voor de vierde keer te laden bij een supercharger onderweg naar Italië. Onze Tesla lijkt het dus netjes te doen nu. Mag ook wel…. het volledige quotum aan problemen heeft deze Tesla nu ruimschoots achter de rug, wat ons betreft…
Ik hoop dat dit oplucht, maar werkelijk waar. Ik vind dat Tesla zich diep moet schamen voor het inmiddels allerlaagste service niveau waar ik ooit van heb gehoord (en ik ben wat gewend met Fiat, maar dat is echt nog steeds stukken beter. Heb daar zelfs wel eens taart gebracht voor servicebalie en werkplaats vanwege puik werk en goede service. Het zou mij niet verbazen als er bij een SeC eerdaags een leenauto uit boosheid door de gevel gaat. (Dit is geen aanmoediging)
Ik ben niet gelovig maar bid iedere dag dat ik geen storing krijg... en gelukkig heb ik er nog geen gehad. DIT GAAT VEEL KLANTEN KOSTEN ALS ER NIET SNEL IETS RIGOUREUS VERBETERT. Echt kansloos dit.
 
Na ruim 3,5 weken van afwezigheid hebben we een 0,5 week geleden onze spiksplinternieuwe Tesla Model 3 SR+ eindelijk weer op kunnen halen

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws: er zit een nieuwe motor in, net op tijd voor onze vakantie en die doet het nu ook al langer dan de eerste (toen: 550km nu al 1100 km erbij). Het slechte nieuws: ze weten bij Tesla Amsterdam niet wat het was. Wat service is weten ze daar ook niet… of ze zijn er bijzonder goed in om dat te verbergen. In het kort:

  • Alleen mogen communiceren via SMS is erg frustrerend;
  • … zeker als je met twee service centers blijkt te communiceren en je kunt dat als klant niet zien en bij Tesla hebben het zelf eerst ook niet door;
  • een voorstel om twee keer binnen een week vanuit Zutphen op en neer rijden naar Amsterdam om een Tesla op te halen getuigt niet echt van inlevingsvermogen/klantvriendelijkheid (zoiets kost je twee keer ruim een halve dag!)
  • Interieurmatten blijken standaard NIET bij SR+ te zitten. Zelfs als tijdens de aflevering gesuggereerd is door de delivery agent dat ze ontbreken en dat het hersteld zou worden. Kun je hoog en laag springen. Je mag ze wel bestellen via de Tesla web shop. Maar dat blijkt niet te kunnen. Coulance ook niet.
In wat meer geuren en kleuren (waarschuwing: gefrustreerd lange\ verhaal)

Communicatie met Tesla Service Centers verloopt inmiddels alleen via SMS. Dat bespaart een hoop wachttijd aan de telefoon, maar het levert ook weer een hoop frustratie op. Bijvoorbeeld omdat je berichten kennelijk binnenkomen bij het Tesla Service centrum dat jou het laatst geSMSt heeft. Dat LIJKT handig, totdat Tesla Service Center Arnhem je SMSt over punten van de aflevering (5 weken geleden) die nog verwerkt moeten worden, terwijl de auto inmiddels bij Tesla Service Center Amsterdam staat, omdat Tesla Service Center Arnhem ten tijde van de storing in de verbouwing was en geen auto's accepteerde. Het duurt dan even voordat je als klant doorhebt dat je met verschillende partijen bij Tesla zit te SMSen.

We hoorden van Tesla dat er een nieuwe motor met spoed besteld was en dat die erin gezet zou worden. Intussen kwam onze vakantie dichterbij. Tesla zou zijn best gaan doen om de nieuwe motor er voor die tijd in te zetten, en - ere wie ere toekomt - dat is uiteindelijk na ruim 3 weken gelukt. Daarna ging de auto nog enkele dagen weg naar de body shop. Intussen begonnen wij ons af te vragen of we nog voldoende tijd hadden om de auto op te halen en zelf dakdragers op te monteren en daarmee even een stuk met dakbak proef te rijden.

Verrassend genoeg kregen we ineens ca 3 dagen voor de verwachte datum dat we onze auto konden ophalen een SMSje of we de vervangende auto in Amsterdam wilden komen inruilen voor een Tesla. We wonen in Zutphen. Even later bleek dat niet om onze eigen Tesla te gaan, maar een leenauto van Tesla. Nou … eh … we wilden graag met een betrouwbare auto op vakantie… liefst met een Tesla (toch) en nog liever met onze eigen Tesla. Maar twee keer op en neer naar Amsterdam komen rijden leek ons niet handig. Tesla: "maar weet u wel dat u niet met de leenauto naar het buitenland mag"? Eh… watte? You gotta be kidding me!

Toen maar even opgezocht waar onze auto was. De app bood uitkomst en het schadeherstelbedrijf dat ik al gauw via Google Maps vond ook (die waren wel gewoon telefonisch bereikbaar): dinsdag zou de auto naar Tesla teruggaan. Dus aan Tesla geSMSt of ik de auto op woensdag kon komen ophalen. Dat was goed.

Woensdag een SMSje van Tesla dat de auto 's middags waarschijnlijk klaar was, maar dat ze nog even zouden checken of alle afleverpunten nu opgelost waren. Ik had vlak daarvoor al geSMSt dat we kleine puntjes liever pas na de vakantie in Arnhem zouden laten doen en woensdag zoals afgesproken onze eigen Tesla in Amsterdam ophalen. Krijgen we 's middags een berichtje: sorry, er mist nog een achterlicht, dat is er donderdag pas.. Ik: "dat ijkt me goed voorbeeld van zo'n klein puntje: dat liever na de vakantie in Arnhem doen dus". Tesla: "Sorry, achterlicht light er al af, en u kunt niet zonder achterlicht tijden op vakantie". Ik: "Schroef dat achterlicht dan er weer even op, aub?" Tesla: "…" (geen antwoord). Ik kon dus vervolgens mijn schema en afspraken weer omgooien, want even naar Amsterdam op en neer kost me een halve dag.

Tijdens de aflevering eerder op 21 juli werd ons verteld door de delivery agent in Tilburg - "ik vind het heel ervelend om dit te moeten zeggen" - dat de matten in de frunk en in het interieur ontbraken natuurlijk zou dit worden genoteerd worden en opgelost. De 'oplossing' die ons uiteindelijk na ruim 3 weken geboden werd -- pas nadat we aandrongen omdat onze vakantie inmiddels heel dichtbij kwam -- was ... tadaa.. om de interieurmatten zelf in de Tesla webshop te kopen! (want het zouden bij de SR+ accessoires zijn).Ja.. hallo... (a) dat verwacht je niet bij een auto in deze klasse (b) al helemaal niet als de delivery agent zegt dat ze ontbreken en dat dat opgelost wordt en (c) je kunt die matten helemaal niet bestellen! (in de NL webshop althans; daar alleen de all weather matten… in de VS webshop kon ik de interieurmatten wel vinden). WIj: "Misschien even in de auto neerleggen bij wijze van coulance?" Tesla: "Coulance helaas niet mogelijk". Intussen kwam de stoom uit de oren van mijn vrouw … Ik besloot intussen met grote tegenzin dat een juridisch gevecht de moeite niet waard was…

Donderdag bericht dat de werkzaamheden waren afgerond en dat we de auto konden ophalen (en de huurauto inleveren). Aardige jongeman aan de balie in Amsterdam hoor, daar niet van, maar ik heb toch niet het idee dat zijn empathie-radar aan stond, of dat die inmiddels behoorlijk was afgestompt door de groeistuipen en bijbehorende problemen die dat oplevert. Veel verder dan "vervelend" en "u kunt erop vertrouwen dat de motor het nu weer goed doet" kwam hij eigenlijk niet.

Hoe kan ook, intussen zijn we meer dan 1100 km verder en staan we voor de vierde keer te laden bij een supercharger onderweg naar Italië. Onze Tesla lijkt het dus netjes te doen nu. Mag ook wel…. het volledige quotum aan problemen heeft deze Tesla nu ruimschoots achter de rug, wat ons betreft…

Jammergenoeg exact dezelfde ervaringen. Ik heb de hoop opgegeven en de mankementen ondertussen geaccepteerd. Dat werkt een stuk beter op mijn gemoedstoestand dan 3x in de week bij de sec te staan en te hopen dat ze de problemen van de levering verhelpen.
Schandalig, dat wel.
 
Bij mij moet ik nog terug gebeld worden voor afspraak om opleverpunten te bekijken. Hmmm jullie gaan er dus actief naar SeC?
Ze moeten het verder gewoon natuurlijk oplossen. Misschien moet het meer in publiciteit komen voor ze het een keer aanpakken.
 
Jammergenoeg exact dezelfde ervaringen. Ik heb de hoop opgegeven en de mankementen ondertussen geaccepteerd. Dat werkt een stuk beter op mijn gemoedstoestand dan 3x in de week bij de sec te staan en te hopen dat ze de problemen van de levering verhelpen.
Schandalig, dat wel.

Mag ik vragen welke mankementen niet opgelost worden?
 
Mag ik vragen welke mankementen niet opgelost worden?
Deuk heeft 8 weken op zich laten wachten
Geen kabel bij levering
Krassen op het middenconsole (glossy rommel)
Krassen over de gehele auto. Verder dan polijsten gaan ze niet.
Stuur piept
12 weken op autopilot moeten zeuren die er op had moeten zitten
Chromen lijst beschadigd door technisch mankement raam.
Sunroof lijnt niet uit met andere glazen panelen en geef veel windgeruis .. maar valt binnen de specs, zelfs als is het ruim een halve cm
Deuren achter zijn niet goed afgehangen.
Achterklep panel gap links groter dan rechts.
Klepje van de laadpoort gaat niet goed dicht, is binnen specs.
Glossy deel van zijspiegel heeft losgelaten
Ruitenwissers doen raar.
Alle deurrubbers aan de binnenzijde van de auto zijn gebobbeld.
Achterkleprubbers zijn gebobbeld
...
Wil je dat ik nog doorga?
 
Deuk heeft 8 weken op zich laten wachten
Geen kabel bij levering
Krassen op het middenconsole (glossy rommel)
Krassen over de gehele auto. Verder dan polijsten gaan ze niet.
Stuur piept
12 weken op autopilot moeten zeuren die er op had moeten zitten
Chromen lijst beschadigd door technisch mankement raam.
Sunroof lijnt niet uit met andere glazen panelen en geef veel windgeruis .. maar valt binnen de specs, zelfs als is het ruim een halve cm
Deuren achter zijn niet goed afgehangen.
Achterklep panel gap links groter dan rechts.
Klepje van de laadpoort gaat niet goed dicht, is binnen specs.
Glossy deel van zijspiegel heeft losgelaten
Ruitenwissers doen raar.
Alle deurrubbers aan de binnenzijde van de auto zijn gebobbeld.
Achterkleprubbers zijn gebobbeld
...
Wil je dat ik nog doorga?
Deuk heeft 8 weken op zich laten wachten
Geen kabel bij levering
Krassen op het middenconsole (glossy rommel)
Krassen over de gehele auto. Verder dan polijsten gaan ze niet.
Stuur piept
12 weken op autopilot moeten zeuren die er op had moeten zitten
Chromen lijst beschadigd door technisch mankement raam.
Sunroof lijnt niet uit met andere glazen panelen en geef veel windgeruis .. maar valt binnen de specs, zelfs als is het ruim een halve cm
Deuren achter zijn niet goed afgehangen.
Achterklep panel gap links groter dan rechts.
Klepje van de laadpoort gaat niet goed dicht, is binnen specs.
Glossy deel van zijspiegel heeft losgelaten
Ruitenwissers doen raar.
Alle deurrubbers aan de binnenzijde van de auto zijn gebobbeld.
Achterkleprubbers zijn gebobbeld
...
Wil je dat ik nog doorga?

Come on Tesla, het is geen broodje kaas...betaal hem zelf van zuur verdiende centen:mad:

Waarom heb je deze auto überhaupt geaccepteerd?

Kun je de auto bij aflevering niet in Tilburg achterlaten voor herstel, dan rijd ik wel een keer extra...
 
De auto was bij ophalen leeg, de hal was donker en je wordt verzocht zo snel mogelijk weg te wezen.
Omdat ik geadviseerd werd bij de dichtstbijzijnde supercharger te laden ben ik daar heen gereden en toen kwamen de eerste mankementen aan het licht. terug gegaan rapport op laten maken met foto's en de foto's zijn samen met het rapport zoek geraakt of niet in Amsterdam aangekomen. De rest is geschiedenis helaas....

En inderdaad het service center is verschrikkelijk
 
Ik ben niet gelovig maar bid iedere dag dat ik geen storing krijg... en gelukkig heb ik er nog geen gehad.
Dat was natuurlijk de goden verzoeken. Zondag tweede keer onderbroken laadbeurt. Maar bijna vol dus ik kon twee dagen vooruit. Vannacht beetje bijladen dacht ik. Nee dus. HIJ LAADT NIET MEER!. Alle mogelijke resets... mmm vanmiddag SuC Bunnik .... dito (en na de beruchte “klunk” maar dan iets harder) een foutmelding Rode led. Alle keren stekker niet los te krijgen anders dan met de manual release (die wist ik dankzij mijn geheugen en dit forum te vinden gelukkig). Bellen met roadside assistance: veel te druk, eindeloze wachtrij . Dus op de gok met 85 km/h (en 7% restant range) naar mijn vaste SeC, Duiven. Voortreffelijk ontvangen, logs uitgelezen. Geen quick fix.. Ze waren net als ik blij dat ik de Flatbed had voorkomen, en nog zoveel mogelijk juice over had, dan valt er wellicht sneller iets te vinden en herstellen. Morgen, dus auto stroomvrij gemaakt zodat die lading er morgen nog inzit. Oude vertrouwde Model S 85P mee als loaner... voorlopig TOP service!! To be continued..
 
.. Zondag tweede keer onderbroken laadbeurt. ..

Mmm.., Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat een laadsessie, mid sessie afgebroken werdt, maar ik wijd dit aan een uiteenlopend mogelijke oorzaken en niet noodzakelijk aan een defecte auto. Afgelopen zondag zag ik voor het eerst de melding "unable to charge" & "your car needs to be serviced" en een rode led bij de charge port. Maar na een hard reboot, waren de meldingen weer weg en laad hij weer normaal.
 
Ik heb ook weer een korte update. Auto staat imiddels een week bij Tesla in Amsterdam, vanwege de defecte airco. De verwachting was dat de auto deze week klaar zou zijn, maar weinig meer gehoord. Wel enkele keren gebeld door een engelstalige Tesla medewerker met updates, die zelfs beweerde graag met mij te willen spreken over de slechte service, op het moment dat ik de auto zou komen halen. Hij gaf echter al wel aan dat ze de, nog steeds uitstaande, opleverpunten niet meteen konden meenemen maar in een latere afspraak moesten doen.... *zucht*.... Maar ik heb dus wel een soort van telefonisch contact met Tesla, als ik het hier lees lijkt dat ook iets heel bijzonders...
 
De auto was bij ophalen leeg, de hal was donker en je wordt verzocht zo snel mogelijk weg te wezen.
Omdat ik geadviseerd werd bij de dichtstbijzijnde supercharger te laden ben ik daar heen gereden en toen kwamen de eerste mankementen aan het licht. terug gegaan rapport op laten maken met foto's en de foto's zijn samen met het rapport zoek geraakt of niet in Amsterdam aangekomen. De rest is geschiedenis helaas....

En inderdaad het service center is verschrikkelijk


Hier exact hetzelfde met "zoekgeraakt" rapport. Alle foto's die zijn gemaakt, notities etc. Allemaal verdwenen. Levering 28 maart en SEC doet helemaal niks aan mankementen omdat er geen rapport is.

Ik heb zelfs een discussie gehad met een onbeschofte medewerker in Amsterdam. Volgens hem zou ik ook zomaar kunnen liegen en de schade zelf veroorzaakt kunnen hebben na levering. Moet niet gekker worden. Inmiddels ben ik er mee opgehouden en de mankementen geaccepteerd. De volgende keer pak ik het wel anders aan bij Tesla. Rapport uitgeprint op alle pagina’s geparafeerd en getekend.
 
Wat ik merk als het goed warm is (35+ graden) en ik flink vermogen vraag door een tijdje op de snelweg 150+ kmh te rijden dat de airco dan opeens geen of te weinig vermogen heeft en het dus veel warmer wordt in de auto.
Ga je weer onder de 150 dan komt de airco weer terug.

Iemand anders die dit ook gemerkt heeft?
Ik vermoed een bug in de software.
 
Wat ik merk als het goed warm is (35+ graden) en ik flink vermogen vraag door een tijdje op de snelweg 150+ kmh te rijden dat de airco dan opeens geen of te weinig vermogen heeft en het dus veel warmer wordt in de auto.
Ga je weer onder de 150 dan komt de airco weer terug.

Iemand anders die dit ook gemerkt heeft?
Ik vermoed een bug in de software.
Geen bug. Koeling gaat naar je accu/drive unit.