SpeedyEddy
Active Member
Ik hoop dat dit oplucht, maar werkelijk waar. Ik vind dat Tesla zich diep moet schamen voor het inmiddels allerlaagste service niveau waar ik ooit van heb gehoord (en ik ben wat gewend met Fiat, maar dat is echt nog steeds stukken beter. Heb daar zelfs wel eens taart gebracht voor servicebalie en werkplaats vanwege puik werk en goede service. Het zou mij niet verbazen als er bij een SeC eerdaags een leenauto uit boosheid door de gevel gaat. (Dit is geen aanmoediging)Na ruim 3,5 weken van afwezigheid hebben we een 0,5 week geleden onze spiksplinternieuwe Tesla Model 3 SR+ eindelijk weer op kunnen halen
Ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws: er zit een nieuwe motor in, net op tijd voor onze vakantie en die doet het nu ook al langer dan de eerste (toen: 550km nu al 1100 km erbij). Het slechte nieuws: ze weten bij Tesla Amsterdam niet wat het was. Wat service is weten ze daar ook niet… of ze zijn er bijzonder goed in om dat te verbergen. In het kort:
In wat meer geuren en kleuren (waarschuwing: gefrustreerd lange\ verhaal)
- Alleen mogen communiceren via SMS is erg frustrerend;
- … zeker als je met twee service centers blijkt te communiceren en je kunt dat als klant niet zien en bij Tesla hebben het zelf eerst ook niet door;
- een voorstel om twee keer binnen een week vanuit Zutphen op en neer rijden naar Amsterdam om een Tesla op te halen getuigt niet echt van inlevingsvermogen/klantvriendelijkheid (zoiets kost je twee keer ruim een halve dag!)
- Interieurmatten blijken standaard NIET bij SR+ te zitten. Zelfs als tijdens de aflevering gesuggereerd is door de delivery agent dat ze ontbreken en dat het hersteld zou worden. Kun je hoog en laag springen. Je mag ze wel bestellen via de Tesla web shop. Maar dat blijkt niet te kunnen. Coulance ook niet.
Communicatie met Tesla Service Centers verloopt inmiddels alleen via SMS. Dat bespaart een hoop wachttijd aan de telefoon, maar het levert ook weer een hoop frustratie op. Bijvoorbeeld omdat je berichten kennelijk binnenkomen bij het Tesla Service centrum dat jou het laatst geSMSt heeft. Dat LIJKT handig, totdat Tesla Service Center Arnhem je SMSt over punten van de aflevering (5 weken geleden) die nog verwerkt moeten worden, terwijl de auto inmiddels bij Tesla Service Center Amsterdam staat, omdat Tesla Service Center Arnhem ten tijde van de storing in de verbouwing was en geen auto's accepteerde. Het duurt dan even voordat je als klant doorhebt dat je met verschillende partijen bij Tesla zit te SMSen.
We hoorden van Tesla dat er een nieuwe motor met spoed besteld was en dat die erin gezet zou worden. Intussen kwam onze vakantie dichterbij. Tesla zou zijn best gaan doen om de nieuwe motor er voor die tijd in te zetten, en - ere wie ere toekomt - dat is uiteindelijk na ruim 3 weken gelukt. Daarna ging de auto nog enkele dagen weg naar de body shop. Intussen begonnen wij ons af te vragen of we nog voldoende tijd hadden om de auto op te halen en zelf dakdragers op te monteren en daarmee even een stuk met dakbak proef te rijden.
Verrassend genoeg kregen we ineens ca 3 dagen voor de verwachte datum dat we onze auto konden ophalen een SMSje of we de vervangende auto in Amsterdam wilden komen inruilen voor een Tesla. We wonen in Zutphen. Even later bleek dat niet om onze eigen Tesla te gaan, maar een leenauto van Tesla. Nou … eh … we wilden graag met een betrouwbare auto op vakantie… liefst met een Tesla (toch) en nog liever met onze eigen Tesla. Maar twee keer op en neer naar Amsterdam komen rijden leek ons niet handig. Tesla: "maar weet u wel dat u niet met de leenauto naar het buitenland mag"? Eh… watte? You gotta be kidding me!
Toen maar even opgezocht waar onze auto was. De app bood uitkomst en het schadeherstelbedrijf dat ik al gauw via Google Maps vond ook (die waren wel gewoon telefonisch bereikbaar): dinsdag zou de auto naar Tesla teruggaan. Dus aan Tesla geSMSt of ik de auto op woensdag kon komen ophalen. Dat was goed.
Woensdag een SMSje van Tesla dat de auto 's middags waarschijnlijk klaar was, maar dat ze nog even zouden checken of alle afleverpunten nu opgelost waren. Ik had vlak daarvoor al geSMSt dat we kleine puntjes liever pas na de vakantie in Arnhem zouden laten doen en woensdag zoals afgesproken onze eigen Tesla in Amsterdam ophalen. Krijgen we 's middags een berichtje: sorry, er mist nog een achterlicht, dat is er donderdag pas.. Ik: "dat ijkt me goed voorbeeld van zo'n klein puntje: dat liever na de vakantie in Arnhem doen dus". Tesla: "Sorry, achterlicht light er al af, en u kunt niet zonder achterlicht tijden op vakantie". Ik: "Schroef dat achterlicht dan er weer even op, aub?" Tesla: "…" (geen antwoord). Ik kon dus vervolgens mijn schema en afspraken weer omgooien, want even naar Amsterdam op en neer kost me een halve dag.
Tijdens de aflevering eerder op 21 juli werd ons verteld door de delivery agent in Tilburg - "ik vind het heel ervelend om dit te moeten zeggen" - dat de matten in de frunk en in het interieur ontbraken natuurlijk zou dit worden genoteerd worden en opgelost. De 'oplossing' die ons uiteindelijk na ruim 3 weken geboden werd -- pas nadat we aandrongen omdat onze vakantie inmiddels heel dichtbij kwam -- was ... tadaa.. om de interieurmatten zelf in de Tesla webshop te kopen! (want het zouden bij de SR+ accessoires zijn).Ja.. hallo... (a) dat verwacht je niet bij een auto in deze klasse (b) al helemaal niet als de delivery agent zegt dat ze ontbreken en dat dat opgelost wordt en (c) je kunt die matten helemaal niet bestellen! (in de NL webshop althans; daar alleen de all weather matten… in de VS webshop kon ik de interieurmatten wel vinden). WIj: "Misschien even in de auto neerleggen bij wijze van coulance?" Tesla: "Coulance helaas niet mogelijk". Intussen kwam de stoom uit de oren van mijn vrouw … Ik besloot intussen met grote tegenzin dat een juridisch gevecht de moeite niet waard was…
Donderdag bericht dat de werkzaamheden waren afgerond en dat we de auto konden ophalen (en de huurauto inleveren). Aardige jongeman aan de balie in Amsterdam hoor, daar niet van, maar ik heb toch niet het idee dat zijn empathie-radar aan stond, of dat die inmiddels behoorlijk was afgestompt door de groeistuipen en bijbehorende problemen die dat oplevert. Veel verder dan "vervelend" en "u kunt erop vertrouwen dat de motor het nu weer goed doet" kwam hij eigenlijk niet.
Hoe kan ook, intussen zijn we meer dan 1100 km verder en staan we voor de vierde keer te laden bij een supercharger onderweg naar Italië. Onze Tesla lijkt het dus netjes te doen nu. Mag ook wel…. het volledige quotum aan problemen heeft deze Tesla nu ruimschoots achter de rug, wat ons betreft…
Ik ben niet gelovig maar bid iedere dag dat ik geen storing krijg... en gelukkig heb ik er nog geen gehad. DIT GAAT VEEL KLANTEN KOSTEN ALS ER NIET SNEL IETS RIGOUREUS VERBETERT. Echt kansloos dit.