Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Storingen - Problemen Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo iedereen,

Sinds een aantal weken ervaar ik soms vreemde situaties die mogelijk met elkaar te maken hebben.

Soms valt mij op dat de auto wel automatisch op slot bij weglopen (wegloopvergrendeling) maar dat de spiegels niet inklappen en dat de airco aanblijft. Gisterenavond ook weer: Ik parkeer de auto, loop naar mijn huis en na 10 minuten staan nog steeds de lampen aan. Ik kijk in de app en zie dat de airco nog aan staat maar de auto is wel op slot gegaan.

Dus ben ik teruggelopen naar de auto en ook het scherm staat nog volop aan. Auto is dus wel op slot gegaan maar de spiegels klappen niet in, airco blijft aan en de lampen gaan niet uit.

Doordat ik dit voorval al vaker heb gehad ben ik wat meer dingen gaan proberen. Wat mij bijvoorbeeld ook opvalt is dat als ik aan het rijden ben, en ik rij harder dan 30 km per uur, en ik doe de gordel af, dat er soms geen melding komt van dat de gordel niet vast zit. Als ik de gordel los maak en ik ga een beetje omhoog (minder druk op de stoel) dan komt soms (niet altijd) die melding wel even voorbij van 'gordel vastmaken'.

Kortom: Wie weet wat mogelijk het probleem kan zijn en hoe dit is op te lossen?

Bedankt voor de hulp alvast!
Zou dit draadje even bekijken en ook daarin posten.


Waarschijnlijk "occypancy sensor", die checkt of een stoel al dan niet bezet is.
 
Dat had de 3 van mijn vrouw ook paar maanden geleden, was uiteindelijk een occupancy sensor in de bestuurdersstoel die vervangen is. Als die niet werkt denkt de auto dat er nog iemand zit, en blijft dus open en aan. Vervangen was geloof ik 45 minuten werk aan huis, onder garantie.
Denk inderdaad dat dat hetzelfde probleem is. Is enkel de sensor vervangen of hele stoel? Gezien ik geen garantie meer heb helaas…. :(
 
Sedert enige tijd hoor ik dat mijn scharnier aan de passagierszijde een krakend geluid maakt bij dicht doen. Komt volgens mij van middelste gedeelte die uw deur in bepaalde openingstand kan houden. Zojuist even proberen te smeren, maar helpt precies niet. Nog iemand dit gehad en laten herstellen (garantie?)?
Ondertussen nog even gezocht en blijkt gekend:
Ja, ook gehad en vervangen onder garantie.
 
Bij onze 3 is de sensor vervangen, zeker niet de stoel. Zit op de zitting onder de bekleding, stoel moest even uit de auto, maar was geen grote klus.
Ah oke want ik lees, weliswaar oudere berichten, over dat de hele zitting vervangen moet worden. Maar dat ging over de Model S dus de hoop dat het bij de 3 alleen de sensor is, is gelukkig ook zo.

Weet iemand wat de kosten zijn voor het vervangen van de sensor?
 
iemand al hier ervaring mee gehad ? Ik kan niet meer laden via mijn bovenste laadpoort, de stekker vergrendeld niet meer. Ik zie dat in de laadpoort het stekkertje rechts naar achter is verschoven . Dus thuis laden of publieke laadpalen lukt niet meer , enkel supercharges
 

Attachments

  • 26C0DC0E-1290-492C-A476-97C51211F395.jpeg
    26C0DC0E-1290-492C-A476-97C51211F395.jpeg
    87.5 KB · Views: 290
iemand al hier ervaring mee gehad ? Ik kan niet meer laden via mijn bovenste laadpoort, de stekker vergrendeld niet meer. Ik zie dat in de laadpoort het stekkertje rechts naar achter is verschoven . Dus thuis laden of publieke laadpalen lukt niet meer , enkel supercharges
De pin lijkt me normaal. Zie foto van mijn model 3. Maar op uw foto lijkt er iets onder de middelste pin te zitten waardoor de stekker niet diep genoeg kan.
Het kan een stukje plastiek zijn van de stekker aan de SuC ( er zijn mensen die de stekker wel eens laten vallen) of een insect dat erin is gekropen( dit had ik enkele weken geleden)
20220115_195926.jpg
 
Last edited:
  • Helpful
  • Like
Reactions: job-lek and Klaas
iemand al hier ervaring mee gehad ? Ik kan niet meer laden via mijn bovenste laadpoort, de stekker vergrendeld niet meer. Ik zie dat in de laadpoort het stekkertje rechts naar achter is verschoven . Dus thuis laden of publieke laadpalen lukt niet meer , enkel supercharges
Die Pin die rechts dieper zit heeft daar niks mee te maken: die zit altijd dieper, dat is juist ter beveiliging (slechts contact maken als de stekker er nagenoeg volledig inzit.
 
  • Like
Reactions: peterkr
Dank voor je snel bericht, waarom vergrendeld dan de laadkabel niet meer , waardoor hij niet meer oplaad ? Voor de rest zie ik niets fout aan mannelijk stekker en de laadpoort
Inderdaad zien of er niks afgebroken aan één van de pinnen zit zoals XFrank al aangaf. Eens uitspuiten met luchtcompressor kan misschien helpen of met iets nazien (hout/plastiek, geen metaal uiteraard).
 
Toch lijkt hier iets te zitten.
View attachment 756033
Dank voor je bericht 👍, even gezien met een zaklamp , vreemd dat ik ( op je blauwe pijl zoals op de foto ) niet echt iets zie zitten. Morgen kijk ik alles eens heel grondig na . Zojuist naar supercharger gereden en met CCS stekker geladen , pas na heen en weer "wringen " met de stekker contact en kunnen laden . Zojuist terug thuis, nogmaals geprobeerd met mijn wall connector ,weer niet OK. Melding die ik krijg " "laadkabel zit niet goed vast .Stel de aansluiting af om het opladen te verbeteren " , ook nu naar wat heen en weer wringen contact en kan ik laden . Maandag afspraak met servicecenter gemaakt
 
Toch lijkt hier iets te zitten.
View attachment 756033
vandaag even ten gronde de zaak bekeken , ik zie niets zitten , de opmerking zoals Frank aangeeft ( blauwe pijl ) is volgens mij van de flits ; Met een houten stokje even over het contact gegaan , doch er geen vuil op te zien . Heb ondertussen een nieuwe foto gemaakt . Ik zie hier een niveauverschil tussen bovenste deel en onderste deel . De bovenste komt iets meer naar voor . Is dat normaal ? Ook zojuist even met de wall connector nog even geprobeerd te laden, gaat niet , stekker klikt gewoon niet vast , zelfde melding "laadkabel zit niet goed vast .Stel de aansluiting af om het opladen te verbeteren ". Blijkbaar kan men dus de aansluiting afstellen .
 

Attachments

  • 81A75CC5-574B-4AB7-8D38-AFC7B7D7D3C8.jpeg
    81A75CC5-574B-4AB7-8D38-AFC7B7D7D3C8.jpeg
    67.4 KB · Views: 121
De bovenste 2 pinnen zijn de signaalpinnen, en die zitten inderdaad oneven. Het idee is dat de diepste pin pas contact kan maken als de stekker er voldoende diep in zit.

Het sluiten van je stekker in het contact gebeurt door een kunststof pinnetje in de behuizing. Dat zie je ook in je stekker, daar heb je links, rechts, boven en onder een vierkant gat in de behuizing.

1642335890513.png
 
  • Like
Reactions: job-lek and peterkr
De bovenste 2 pinnen zijn de signaalpinnen, en die zitten inderdaad oneven. Het idee is dat de diepste pin pas contact kan maken als de stekker er voldoende diep in zit.

Het sluiten van je stekker in het contact gebeurt door een kunststof pinnetje in de behuizing. Dat zie je ook in je stekker, daar heb je links, rechts, boven en onder een vierkant gat in de behuizing.

View attachment 756221
Vooral tijdens verwijderen van de stekker erg belangrijk -> spanning wordt dan onderbroken voordat er vonken getrokken worden (vooral van toepassing als bijvoorbeeld noodontgrendeling in trunk gebruikt wordt)

Tijdens het plaatsen van de stekker komt relais (lees: spanning) met enige vertraging in.
 
Toch lijkt hier iets te zitten.
View attachment 756033
Vandaag bij Tesla geweest , blijkbaar heb ik toch niet goed gezien🙊 , klein stukje plastiek zat ertussen, weliswaar op een andere plaats dan de blauwe pijl . Mijn vrouw heeft aan een supercharger blijkbaar iets te bruut geweest en daar is een stuk je afgebroken van de stekker en in de laadpoort terecht gekomen gekomen .Hierdoor kon de stekker niet geheel worden ingebracht en worden vergrendeld .
 

Attachments

  • IMG_4602.jpeg
    IMG_4602.jpeg
    448.1 KB · Views: 97
  • IMG_4599.jpeg
    IMG_4599.jpeg
    77 KB · Views: 112