Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Storingen - Problemen Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Die PTC heater komt best wel vaak langs hier. Weet iemand al wat er stuk gaat aan die dingen? Heeft iemand al eens de defecte heater opgevraagd (krijg je die dan?) en uitgezocht wat er mis mee is?
Uiteindelijk is het een behoorlijk simpel ding: wat gloeispiralen in een kastje en wat aansturing. Wel hoog voltage.
Maar dat ding zit volgens mij wel in de luchtstroom en kan dus vervuilen zeker als je wat slordig bent met het vervangen van het interieurfilter. Zou er kortsluiting kunnen ontstaan door vuil?
NB toen ik laatst het interieurfilter verving, kon ik de roodgloeiende spiraal gewoon zien zitten. Vond het er best wel gevaarlijk uitzien die hitte zo onder dat dashboard.
Ik kreeg als mededeling dat er een kortsluiting in zat, maar heb er verder niet op doorgevraagd. Collega van mij heeft dit ook gehad in een 2020 model maar toen waren de ptc heaters zeer slecht leverbaar en duurde de reparatie 2 maanden. Gelukkig waren ze nu gewoon op voorraad 🙂
 
Die PTC heater komt best wel vaak langs hier. Weet iemand al wat er stuk gaat aan die dingen? Heeft iemand al eens de defecte heater opgevraagd (krijg je die dan?) en uitgezocht wat er mis mee is?
Uiteindelijk is het een behoorlijk simpel ding: wat gloeispiralen in een kastje en wat aansturing. Wel hoog voltage.
Maar dat ding zit volgens mij wel in de luchtstroom en kan dus vervuilen zeker als je wat slordig bent met het vervangen van het interieurfilter. Zou er kortsluiting kunnen ontstaan door vuil?
NB toen ik laatst het interieurfilter verving, kon ik de roodgloeiende spiraal gewoon zien zitten. Vond het er best wel gevaarlijk uitzien die hitte zo onder dat dashboard.

Aan de PTC heater van een TM3 gaan verschillende dingen kapot, je ziet dan ook verschillende klachten wanneer ze kapot gaan. (In een aantal gevallen werkt hij soms wel/soms niet, helemaal niet meer of in andere gevallen dat de auto zelfs niet meer rijdbaar is)

Ik heb nu een aantal PTC's vervangen/gerepareerd (meeste S en X) maar echt vies vond ik ze niet eerlijk gezegd. Ook gaat er niet direct HV door de metalen lamellen van de PTC, ze geleiden enkel warmte dus je zou ze aan kunnen raken zonder stroom te krijgen (geen idee waarom maar puur even als voorbeeld) maar kortsluiting door vuil is uitgesloten.

De PTC is geen 'ruil' artikel dus je krijgt de oude bij Tesla gewoon mee als je er om vraagt.
 
Aan de PTC heater van een TM3 gaan verschillende dingen kapot, je ziet dan ook verschillende klachten wanneer ze kapot gaan. (In een aantal gevallen werkt hij soms wel/soms niet, helemaal niet meer of in andere gevallen dat de auto zelfs niet meer rijdbaar is)

Ik heb nu een aantal PTC's vervangen/gerepareerd (meeste S en X) maar echt vies vond ik ze niet eerlijk gezegd. Ook gaat er niet direct HV door de metalen lamellen van de PTC, ze geleiden enkel warmte dus je zou ze aan kunnen raken zonder stroom te krijgen (geen idee waarom maar puur even als voorbeeld) maar kortsluiting door vuil is uitgesloten.

De PTC is geen 'ruil' artikel dus je krijgt de oude bij Tesla gewoon mee als je er om vraagt.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord.
 
  • Like
Reactions: Gtech
Als ik mijn auto aan mijn ShellRecharge laadpaal hang krijg ik sinds vanavond de melding “cp_a004 Laadapparatuur niet herkend Probeer opnieuw of probeer andere apparatuur”. Laden via mijn andere laadpaal gaat wel goed.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Probleem was de knop op de stekker van mijn evchargeking kabel. Door de defecte knop was de weerstandswaarde tussen de PP en PE pinnen niet goed waardoor de auto de foutmelding gaf.
Evchargeking heeft gratis een knop opgestuurd ondanks dat mijn kabel al lang buiten garantie is. Ik had de kabel ook op kunnen sturen maar vervangen is vrij eenvoudig dus heb ik het zelf gedaan.
 
Na bijna 5 jaar probleemloos rijden, vandaag de eerste foutmelding: Conditie gedetecteerd met voertuigcontroller, plan nu service voor insp. voertuigcontroller.
Bij de berichten: VCFront_a552.
Voor zover ik kan vinden is de controller een complexe printplaat ter grootte van een A4tje die achter de 12 volt accu zit en die rechtsreeks op die 12V accu zit aangesloten. Wat de functie van die controller precies is kan ik niet vinden, maar ik zie dingen als de controle en sturing van het hele 12V systeem en aansturing van de stuurbekrachtiging. De andere foutmeldingen van die VCFront unit zien er heel wat gemener uit dan de wat vage "er is een conditie gedetecteerd".
Nu rijd ik nog met de originele 12V accu (dik 5 jaar na fabricage want de auto heeft in 2019 5 maanden op de kade in San Fransisco gestaan, dus eigenlijk is hij van begin 2019) en ik denk erover om die accu eerst maar preventief te vervangen. Er zijn wat posts van Amerikanen waarbij die VCFront_552 verdween nadat ze de 12V accu vervingen. Dus ik ga nu hier maar eens lezen welke accu je moet kopen en waar.

Iemand ervaringen, ideeën, meningen?
 
  • Informative
Reactions: job-lek and ERvee
Na bijna 5 jaar probleemloos rijden, vandaag de eerste foutmelding: Conditie gedetecteerd met voertuigcontroller, plan nu service voor insp. voertuigcontroller.
Bij de berichten: VCFront_a552.
Voor zover ik kan vinden is de controller een complexe printplaat ter grootte van een A4tje die achter de 12 volt accu zit en die rechtsreeks op die 12V accu zit aangesloten. Wat de functie van die controller precies is kan ik niet vinden, maar ik zie dingen als de controle en sturing van het hele 12V systeem en aansturing van de stuurbekrachtiging. De andere foutmeldingen van die VCFront unit zien er heel wat gemener uit dan de wat vage "er is een conditie gedetecteerd".
Nu rijd ik nog met de originele 12V accu (dik 5 jaar na fabricage want de auto heeft in 2019 5 maanden op de kade in San Fransisco gestaan, dus eigenlijk is hij van begin 2019) en ik denk erover om die accu eerst maar preventief te vervangen. Er zijn wat posts van Amerikanen waarbij die VCFront_552 verdween nadat ze de 12V accu vervingen. Dus ik ga nu hier maar eens lezen welke accu je moet kopen en waar.

Iemand ervaringen, ideeën, meningen?

Zou met die alert toch niet al te lang blijven door rijden, staat ook niet voor niks plan "nu" service. 😉

Voor wat betreft 12V accu, ik kan alleen de originele accu van Tesla aanraden, niets anders. Auto is softwarematig zo ingesteld dat deze alleen goed kan samenwerken met het type batterij dat Tesla gebruikt. Met andere accu's is het mogelijk dat je regelmatig valse meldingen krijgt om 12V accu te vervangen. Vooral ook geen startaccu erin plaatsen, dat gaat helemaal niet werken. Moet sowieso een deep-cycle accu zijn.
 
Na bijna 5 jaar probleemloos rijden, vandaag de eerste foutmelding: Conditie gedetecteerd met voertuigcontroller, plan nu service voor insp. voertuigcontroller.
Bij de berichten: VCFront_a552.
Voor zover ik kan vinden is de controller een complexe printplaat ter grootte van een A4tje die achter de 12 volt accu zit en die rechtsreeks op die 12V accu zit aangesloten. Wat de functie van die controller precies is kan ik niet vinden, maar ik zie dingen als de controle en sturing van het hele 12V systeem en aansturing van de stuurbekrachtiging. De andere foutmeldingen van die VCFront unit zien er heel wat gemener uit dan de wat vage "er is een conditie gedetecteerd".
Nu rijd ik nog met de originele 12V accu (dik 5 jaar na fabricage want de auto heeft in 2019 5 maanden op de kade in San Fransisco gestaan, dus eigenlijk is hij van begin 2019) en ik denk erover om die accu eerst maar preventief te vervangen. Er zijn wat posts van Amerikanen waarbij die VCFront_552 verdween nadat ze de 12V accu vervingen. Dus ik ga nu hier maar eens lezen welke accu je moet kopen en waar.

Iemand ervaringen, ideeën, meningen?
Update. Afgelopen woensdag een nieuwe 12V accu gehaald. Hoewel ik eigenlijk vind dat het geen kwaad kan om een niet originele vervanger te gebruiken mits de specs hetzelfde zijn, toch maar de echte Tesla accu gescored bij Tesland. (Wel € 164 i.p.v. 81 voor een Bosch). Maar helaas foutmelding VCFRONT_a552 bleef, dus een serviceaanvraag ingediend. Vrijdag reactie: we hebben uw aanvraag doorgezet naar de technici en zodra die een analyse hebben krijgt u bericht. Gelukkig heb ik de auto niet nodig want we zijn een weekje in (regenachtig en koud) Malaga en de auto staat thuis aan de lader. Wordt vervolgd.
 
Update. Afgelopen woensdag een nieuwe 12V accu gehaald. Hoewel ik eigenlijk vind dat het geen kwaad kan om een niet originele vervanger te gebruiken mits de specs hetzelfde zijn, toch maar de echte Tesla accu gescored bij Tesland. (Wel € 164 i.p.v. 81 voor een Bosch). Maar helaas foutmelding VCFRONT_a552 bleef, dus een serviceaanvraag ingediend. Vrijdag reactie: we hebben uw aanvraag doorgezet naar de technici en zodra die een analyse hebben krijgt u bericht. Gelukkig heb ik de auto niet nodig want we zijn een weekje in (regenachtig en koud) Malaga en de auto staat thuis aan de lader. Wordt vervolgd.

Ook met zelfde specs kan het wel degelijk verschil maken. Interne weerstand van verschillende type accu's kan anders zijn. Kunnen dan wel dezelfde specs hebben op het label, maar de auto zal het toch als een heel andere accu zien. Maar goed dat je toch voor de originele hebt gekozen. Alleen tip voor de volgende keer, haal hem gewoon bij Tesla zelf. Daar zou het met inbouwen erbij nog veel goedkoper zijn geweest dan bij Tesland, prijs van accu zelf ook vergelijkbaar met die Bosch. Heb niks tegen Tesland, fijn bedrijf. Alleen de prijzen die hun voor alles vragen zijn naar mijn mening veel te hoog.
 
  • Like
Reactions: P51D and job-lek
Af en toe is Tesla zelf best wel goedkoop inderdaad, even in de app naar de prijs vragen. Volgende keer ga ik mijn AC filters ook door Tesla laten vervangen, afgelopen zaterdag weer gedaan, maar wat een rot karweitje. November vorig jaar mijn 12 V accu door Tesla laten vervangen op mijn werk, kosten 113,88 euro. Overigens geen foutmeldingen.
 
Wij hadden verschillende storing zoals VCFront xxx (12v accu) eerst heb ik zelf de 12v accu vervangen voor een accu met exact dezelfde specificaties maar de storingen kwamen terug.
Toen de 12v accu laten vervangen door Tesla a 131,- euro en de storingen zijn sindsdien (10.000km) over.
Heb je dus in korte tijd twee nieuwe accu's geplaatst? Is die eerste accu dan meteen bij het grof vuil gegaan? Dat is toch gek want het ding kan/mag toch niet stuk gaan bij het plaatsen, wat je ook doet? Overigens is het wel goed dat ze ook voor de 12V naar LI-ion gegaan zijn, want volgens mij heeft Tesla daar meer verstand van dan van die oude lood accu's.
Af en toe is Tesla zelf best wel goedkoop inderdaad, even in de app naar de prijs vragen. Volgende keer ga ik mijn AC filters ook door Tesla laten vervangen, afgelopen zaterdag weer gedaan, maar wat een rot karweitje. November vorig jaar mijn 12 V accu door Tesla laten vervangen op mijn werk, kosten 113,88 euro. Overigens geen foutmeldingen.
Je hebt helemaal gelijk. Haastige spoed is zelden goed.. Ik wilde voor mijn vakantie checken of de melding wegging met een nieuwe accu en dan wil je het initiatief houden. Bellen, in de auto accu halen en zelf plaatsen in plaats van melding maken in een app en wachten tot er iets gebeurt. Maar 113,-- geplaatst en wel door de ranger is natuurlijk echt scherp.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Menabe
Heb je dus in korte tijd twee nieuwe accu's geplaatst? Is die eerste accu dan meteen bij het grof vuil gegaan? Dat is toch gek want het ding kan/mag toch niet stuk gaan bij het plaatsen, wat je ook doet? Overigens is het wel goed dat ze ook voor de 12V naar LI-ion gegaan zijn, want volgens mij heeft Tesla daar meer verstand van dan van die oude lood accu's.
Klopt 2 nieuwe accu's de eerste is nog perfect maar wordt door onze Tesla niet getolereerd ;-) ondanks dat deze dezelfde specificaties heeft als de oude accu.
 
M'n laadklepje (Model 3) gaat na het openen vrijwel direct weer dicht.
Iedere keer opnieuw.

Een reset (beide knopjes op stuur) heeft niet geholpen.
Als ik de stekker er (heel snel) instop gaat de auto wel gewoon laden maar de klep rust dan op de laadstekker (en het lijkt erop dat de laadklep aandrijving de klep aanhoudend probeert te sluiten, ook tijdens het laden)

Bekent probleem?
Is er zelf wat aan te doen?
 
M'n laadklepje (Model 3) gaat na het openen vrijwel direct weer dicht.
Iedere keer opnieuw.

Een reset (beide knopjes op stuur) heeft niet geholpen.
Als ik de stekker er (heel snel) instop gaat de auto wel gewoon laden maar de klep rust dan op de laadstekker (en het lijkt erop dat de laadklep aandrijving de klep aanhoudend probeert te sluiten, ook tijdens het laden)

Bekent probleem?
Is er zelf wat aan te doen?
Had het ook. Was met een nieuwe Software Update weer weg.
 
M'n laadklepje (Model 3) gaat na het openen vrijwel direct weer dicht.
Iedere keer opnieuw.

Een reset (beide knopjes op stuur) heeft niet geholpen.
Als ik de stekker er (heel snel) instop gaat de auto wel gewoon laden maar de klep rust dan op de laadstekker (en het lijkt erop dat de laadklep aandrijving de klep aanhoudend probeert te sluiten, ook tijdens het laden)

Bekent probleem?
Is er zelf wat aan te doen?

Update: vanmorgen deed de laadklep het weer als vanouds. (za en zo niet geprobeerd/geopend)
Verder niets aan gedaan, geen software update tussendoor.
 
  • Like
Reactions: job-lek