In het paasweekend naar mijn zus en zwager gereden die in Lot Frankrijk wonen. Prima verbinding en perfecte stopplaatsen voor de superchargers. Bijna overal leeg trouwens. Maar aangekomen in Lot heb ik, voor mij, iets nieuws ontdekt aangaande opladen van de Tesla. Mijn zuster woont in een buitengebied en blijkbaar fluctueert daar de spanning nogal. Toen ik mijn Tesla aansloot op een 230V punt zag ik op mijn app dat de spanning op en neer ging ergens tussen de 205 en de 230. Het gevolg was dat hij het laden steeds onderbrak. Op het dashboard kwam steeds de melding dat het laden was onderbroken vanwege ondeugdelijke bedrading. Dit is niet het geval weet ik maar heeft meer met het ondeugdelijke electriciteitsnet te maken . Ik heb het opgeven en ben op de terugweg bij de de eerste supercharger (Brive) gestopt. Tip: Houd hier rekening mee als je deze zomer richting Frankrijk gaat.
Als ik het goed heb, is dit een ingebouwde beveiliging.
In de beginperiode is er een garage uitgebrand; in de VS.
Bleek dat de stekker van de Tesla-UMC niet goed was ingeplugd, gevolg van de hoge weerstand en laadstroom was oververhitting en brand.
Tesla heeft toen de logs nagekeken, en opgemerkt dat de spanning (gemeten aan de lader in de auto) fluctueerde.
Toen is er een update gekomen waarbij dat het laadvermogen sterk beperkt werd, tot eventueel gestopt; bij schommelende of lage spanningen
Probleem voor mij was dat -toen- de spanning hier thuis standaard zeer laag was, op piekperiodes zelfs geen 200V
(theehonderd volt, geen typfout). Gevolg was dat ik thuis nog amper kon laden met 7à8 A, dat is bij pakweg 195V omgerekend 6à7 km/u. Als je dan 200 km per dag rijdt kom je in de problemen.
Suc's in de lage landen waren beperkt tot Zevenaar (buiten bereik) en Oosterhout (1 uur rijden). En laadpalen in België was iets exotisch.
De oplossing was toen, zoals
@Edi99 hierboven aangaf : een eigen UMC maken. Zo kon ik toch monofazig op 20A laden, quasi direct aangesloten aan de verdeelkast.