Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
In het paasweekend naar mijn zus en zwager gereden die in Lot Frankrijk wonen. Prima verbinding en perfecte stopplaatsen voor de superchargers. Bijna overal leeg trouwens. Maar aangekomen in Lot heb ik, voor mij, iets nieuws ontdekt aangaande opladen van de Tesla. Mijn zuster woont in een buitengebied en blijkbaar fluctueert daar de spanning nogal. Toen ik mijn Tesla aansloot op een 230V punt zag ik op mijn app dat de spanning op en neer ging ergens tussen de 205 en de 230. Het gevolg was dat hij het laden steeds onderbrak. Op het dashboard kwam steeds de melding dat het laden was onderbroken vanwege ondeugdelijke bedrading. Dit is niet het geval weet ik maar heeft meer met het ondeugdelijke electriciteitsnet te maken . Ik heb het opgeven en ben op de terugweg bij de de eerste supercharger (Brive) gestopt. Tip: Houd hier rekening mee als je deze zomer richting Frankrijk gaat.
 
Last edited:
Bij mijn ouders (net boven Clermont-Ferrand) hetzelfde. Soms maar 190V. Als daar de boilers aanspringen of elektrische oven gebruikt wordt stopt het laden. Maar als er weinig gebruikt wordt in rest van het complex druppelt ze met 8kmh langzaam vol. Voor de zekerheid zorg ik wel dat ik met 30% (X75) aankom zodat mocht het niet lukken ik kruipend Bourg nog haal;)
Toch elke keer met 80 a 90% weer vertrokken, ik blijf meestal ook minimaal 36 uur.
 
  • Like
Reactions: Mart Pos
Tip: Houd hier rekening mee als je deze zomer richting Frankrijk gaat.

Het is geen Frans probleem - maar komt met name voor op het platteland waar er sprake is van spanningsverschillen. Heb hetzelfde bijvoorbeeld in Italië.
Er is wel een oplossing voor. De Tesla UMC is erg gevoelig en stop er al snel mee. Maar er zijn ook andere laders op de markt. Zie de vierde tip op Tesla Vragen over Frankrijk.
 
  • Like
Reactions: HWS and Mart Pos
In het paasweekend naar mijn zus en zwager gereden die in Lot Frankrijk wonen. Prima verbinding en perfecte stopplaatsen voor de superchargers. Bijna overal leeg trouwens. Maar aangekomen in Lot heb ik, voor mij, iets nieuws ontdekt aangaande opladen van de Tesla. Mijn zuster woont in een buitengebied en blijkbaar fluctueert daar de spanning nogal. Toen ik mijn Tesla aansloot op een 230V punt zag ik op mijn app dat de spanning op en neer ging ergens tussen de 205 en de 230. Het gevolg was dat hij het laden steeds onderbrak. Op het dashboard kwam steeds de melding dat het laden was onderbroken vanwege ondeugdelijke bedrading. Dit is niet het geval weet ik maar heeft meer met het ondeugdelijke electriciteitsnet te maken . Ik heb het opgeven en ben op de terugweg bij de de eerste supercharger (Brive) gestopt. Tip: Houd hier rekening mee als je deze zomer richting Frankrijk gaat.

Als ik het goed heb, is dit een ingebouwde beveiliging.
In de beginperiode is er een garage uitgebrand; in de VS.
Bleek dat de stekker van de Tesla-UMC niet goed was ingeplugd, gevolg van de hoge weerstand en laadstroom was oververhitting en brand.
Tesla heeft toen de logs nagekeken, en opgemerkt dat de spanning (gemeten aan de lader in de auto) fluctueerde.
Toen is er een update gekomen waarbij dat het laadvermogen sterk beperkt werd, tot eventueel gestopt; bij schommelende of lage spanningen

Probleem voor mij was dat -toen- de spanning hier thuis standaard zeer laag was, op piekperiodes zelfs geen 200V:eek: (theehonderd volt, geen typfout). Gevolg was dat ik thuis nog amper kon laden met 7à8 A, dat is bij pakweg 195V omgerekend 6à7 km/u. Als je dan 200 km per dag rijdt kom je in de problemen.
Suc's in de lage landen waren beperkt tot Zevenaar (buiten bereik) en Oosterhout (1 uur rijden). En laadpalen in België was iets exotisch.

De oplossing was toen, zoals @Edi99 hierboven aangaf : een eigen UMC maken. Zo kon ik toch monofazig op 20A laden, quasi direct aangesloten aan de verdeelkast.
 
  • Like
Reactions: Mart Pos
Iemand tips voor SuC-locaties op deze route?

Route naar Perros-Guirec.png
 
Zaten van het voorjaar in Plougrescant en hebben dus dezelfde route gereden. Mont Saint-Michel is nieuw dus geen review. Lille en Rouen zijn Novotel zonder bijzonderheden. En idd Amiens, Caen en eventueel Saint-Brieus overslaan. Die laatste mis je helemaal niks aan
De SuC Rouen ligt overigens niet aan de snelweg waardoor je redelijk stuk door de stad moet.
 
  • Informative
Reactions: Martijn S
Thanks, mijn vraag ziet vooral niet op of dit een "handig/snelst laadschema is".
Maar meer of er locaties tussen zitten die juist wel/niet prettig zijn.
- Hoe is Kortrijk?
- Iemand Amiens al geweest (lunch locatie)

Dan begreep ik je vraag niet goed. Je wilt overigens niet naar 3% en al helemaal niet als je snel wilt laden maar dat wist je dan vast ook wel.
 
SuC Amiens is een aanrader. In het winkelcentrum zitten een aantal broodjestenten die best goed zijn en waar je ook rustig kunt zitten. Van wat ik me herinner, als je het complex binnenloopt, dan rechtsaf. Een broodjestent a la Delifrance aan de rechterkant, een andere iets luxere er tegenover. De Auchan is ook wel erg prettig om wat dingetjes te halen, pakken water, zakken chips, koekjes, flesje Bollinger of iets dergelijks.

Als je van de parkeerplaats weer naar de snelweg wilt, dan moet je even een gekke lus maken: de parkeerplaats afrijden, dan linksaf en weer meteen weer linksaf (je rijdt dan tussen het winkelcentrum en de parkeerplaatsen door) aan het eind linksaf, met de bocht naar links mee en meteen rechts voorsorteren (uitkijken voor verkeer wat rechts van je zit), dan slinger je zo de hoofdweg op richting de snelweg.

SuC Kortrijk is best ok qua lunchlocatie. Zit een McDo en een Pizzahut. De SuC stalls zelf is een ander verhaal, 8 stalls (waarschijnlijk intussen al met 4 extra stalls) ICE’ing percentage is redelijk hoog. Stalls staan redelijk dicht bij de trap naar de restaurants en het is niet heel helder is aangegeven dat je daar niet met je ICE moet staan, afgezien van een ieniemienie bordje waar niemand op let.


Heeejjjj een SuC bij Mont Saint-Michel, is dat een nieuwe?
 
Last edited by a moderator:
  • Informative
Reactions: Martijn S
Dan begreep ik je vraag niet goed. Je wilt overigens niet naar 3% en al helemaal niet als je snel wilt laden maar dat wist je dan vast ook wel.
Niet plannen naar 3%; maar uiteindelijk met 3% of minder aankomen doe ik juist graag.
Laden (ook het minder snelle stukje aan het begin bij een 90D) gaat toch veel sneller dan dat je het er uit kan rijden.
(en ik zit liever langer op een terrasje, dan in de auto; hoe fijn een tesla ook is)
 
  • Like
Reactions: S-19910
Antswerpen sla ik zo mogelijk over ivm verkeerschaos. Kortrijk vind ik altijd druk - maar nog nooit hoeven wachten. Zit resto bij, was op zondagmiddag uitverkocht. aan de overkant van de weg zit een tankstation waar je ook een vers broodje kunt halen (zit een Delhaize to go of iets dergelijks). Amiens zit direct naast de Auchan (foto) - de verdere SuC;s vond ik weinig bijzonders/speciaals aan. Je zal weinig Franse Tesla's tegenkomen - die zijn er bijna niet.

IMG_0986 (1).jpg
 
Thanks, mijn vraag ziet vooral niet op of dit een "handig/snelst laadschema is".
Maar meer of er locaties tussen zitten die juist wel/niet prettig zijn.
- Hoe is Kortrijk?
- Iemand Amiens al geweest (lunch locatie)
Nog even vermelden dat er in Kortrijk een Hollywok is zowat naast de MacDonalds. Geen haute cusine maar wel een snelle buffetfomule. De helft van de aangeboden gerechten komen recht uit de Makro. Als je niet tijdens de piekmaaltijduren komt lijkt de kans op ICEing laag, maar er is daar verder niets te doen. Je kan naar de cinema gaan, maar dat lijkt me te lang om de tijd te doden tijdens het laden.

De Lille supercharger ligt niet zo ver van een Auchan, met nog een ganse hoop winkels en fast food in de buurt.
 
Weer een nieuwe erbij in Troyes
Vandaag toevallig daar gaan laden. Ze waren nog net de laatste lijnen aan het schilderen. Zeer goede locatie, er is echt alles: burger king, buffalo grill, ... en heel veel winkels. Niet ver van de autostrade, een verademing na de SuC aan de aire in Reims. Samen met ICE wagens aanschuiven omdat ze allemaal moeten tanken is niet echt ideaal. Staan ze eerst 10 minuten te wachten om te kunnen tanken om dan in de rij te gaan staan bij Burger King. Kan je beter naar Troyes gaan. Kost 10 minuten extra rijtijd, maar we zijn op vakantie. Goeie aanvulling op het netwerk!