Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
View attachment 418743

Ik rij nu 5 jaar Tesla en ben al erg vaak naar zuid Europa op vakantie geweest maar dit keer maakt ik voor het eerst een blunder door de afslag bij Val de Meuse voorbij te rijden (op weg naar NL). met nog 20km range en de volgende afslag autoroute op 20km kon ik niet meer terug komen in Val de Meuse, ik durfde niet achteruit over de vluchtstrook. Dus 80km/h achter een vrachtwagen, airco uit en zoeken naar andere laadopties. Er bleek een destination charger op 35km te zijn bij een hotel. Zie foto met heeel rustig rijden kwamen we uiteindelijk met 2km range aan bij het hotel. ongelofelijk hoe zuinig je kan rijden als het moet! Na anderhalf uur (best een goede lunch) konden we verder naar Nancy:rolleyes:
Ik moet ook bekennen dat ik die afslag gemist hebt in de mei vakantie, kon nog net terug komen met een paar km in Val de Meuse.
 
View attachment 418743

Ik rij nu 5 jaar Tesla en ben al erg vaak naar zuid Europa op vakantie geweest maar dit keer maakt ik voor het eerst een blunder door de afslag bij Val de Meuse voorbij te rijden (op weg naar NL). met nog 20km range en de volgende afslag autoroute op 20km kon ik niet meer terug komen in Val de Meuse, ik durfde niet achteruit over de vluchtstrook. Dus 80km/h achter een vrachtwagen, airco uit en zoeken naar andere laadopties. Er bleek een destination charger op 35km te zijn bij een hotel. Zie foto met heeel rustig rijden kwamen we uiteindelijk met 2km range aan bij het hotel. ongelofelijk hoe zuinig je kan rijden als het moet! Na anderhalf uur (best een goede lunch) konden we verder naar Nancy:rolleyes:
Eén ding is zeker: je hebt beter geluncht dan in Val de Meuse.
 
Hoe is het eigenlijk gesteld met het entertainment in Matougues? De info die ik vond is dat het een lokatie is met 4 stalls bij een restaurant. Onze geplande aankomsttijd is ergens in de vroege namiddag, dus qua eten hoeft het niet zo. Het dorp zelf lijkt op het eerste gezicht vrij stil. Ik ben nog even aan het dubben om daar bij te laden of iets langer door te laden bij Aire de Reims Champagne Sud.
 
@Janc Thanks, we zitten niet ver van Matougues af, het is de dichtstbijzijnde SuC, daarbij is het in het gebied waar wij zitten (Pierry) erg dun bezaaid met straatladers :( (zowel op de ChargeMap als op TNM app moet je even goed zoeken). In geval van nood heb ik een verlengsnoer (bouwvakkers kwaliteitje) bij me om via het stopcontact bij het huisje te laden. (De rest van de week “tanken” wij overigens bestwel wat champagne ;) #effeinkopendoen )
 
  • Informative
Reactions: jordy5
Afgelopen week een paar dagen naar Disneyland Parijs geweest. Vanaf Rotterdam met 90% vertrokken en stop gemaakt bij de SuC in Lille voor een kopje koffie en croissantje (stond 1 franse MS). Ik zou het daarna kunnen halen naar Disney, maar vanwege angst niet te kunnen laden bij hotel toch maar even gestopt voor Parijs bij SuC Senlis. Wat een dramatische locatie..., nog erger dan SuC Gouda. 16 royale stalls (1 Nederlandse MS) naast afrit op terrein van een budget Ibis en een McDonalds op 250 afstand. Geen bankje te bekennen, Ibis restaurantje waar je niet dood gevonden wil worden. Even benen gestrekt en na 25 minuten weer verder gereden.

Uiteindelijk natuurlijk niet nodig geweest, want bij Disneyland hotel was Valetparking en ze boden zelfs uit zichzelf aan de auto aan de (220V regulier stopcontact te zetten), zijn een stel laadplekken aanwezig. Maar goed... ik had nog 310km range en dus geen gebruik van gemaakt.

Na 4 dagen een drain van 80km, die Sentry Mode (en TeslaFi) gebruikt dus wel stevig en via Senlis (1NL MS en 1NL M3) en Lille (1x NL M3, 1Franse MX, 1 NL MS) weer met windje in de rug teruggereden om met 35% aan te komen in Rotterdam. Onderweg totaal 1uur 50minuten geladen en 85kWh gekregen van de SuC.

Al met al weer een onbezorgde buitenlandrit met hele gezin. Iedereen is zoveel relaxter door dat stoppen.

Alleen heb ik nu steeds storing aan mijn km-teller. Meet geen afstanden en geen verbruik per km meer... alles staat op 0, resterende range en batterij icoontje doet het wel.

IMG_3952.JPG
SuC Lille
 
De SuC Senlis zou ik niet willen vergelijken met Gouda. Je kunt er altijd je auto kwijt. De eetgelegenheden zijn misschien niet veel soeps maar je kunt er prima laden.
Het is me ook een raadsel waarom je daar gestopt bent. De SuC Marne la Vallée ligt nog geen 10 kilometer van Disneyland. Je hoeft er bijna niet voor om te rijden.
En voor anderen die dit lezen: de koffie bij Novotel in Lille (Lesquin) is niet slecht in tegenstelling tot de bagger die je in Beaune krijgt maar wel schreeuwend duur.
 
  • Like
Reactions: Faiz71 and Rqcg
Eindelijk ook eens mogen gebruik maken van de supercharger (thuis opladen is eigenlijk altijd voldoende)! Zaterdag zijn we met het gezin in de M3 naar Valenciennes gegaan voor de Oranje dames. Na de wedstrijd zijn we gestopt bij SUC Valenciennes (Nivelles hadden we ook makkelijk gehaald, maar we wilden na een hapje eten in 1 keer terug naar NL): heel veel Hollanders in het Novotel, maar ruim voldoende plekken om te laden (3 NL Model S en 1 BE Model S). Uiteraard nog te 'onervaren' om een bal in de frank te hebben en een potje te kunnen voetballen met de jongens. Dat was het enige leermomentje :D
 
Eindelijk ook eens mogen gebruik maken van de supercharger (thuis opladen is eigenlijk altijd voldoende)! Zaterdag zijn we met het gezin in de M3 naar Valenciennes gegaan voor de Oranje dames. Na de wedstrijd zijn we gestopt bij SUC Valenciennes (Nivelles hadden we ook makkelijk gehaald, maar we wilden na een hapje eten in 1 keer terug naar NL): heel veel Hollanders in het Novotel, maar ruim voldoende plekken om te laden (3 NL Model S en 1 BE Model S). Uiteraard nog te 'onervaren' om een bal in de frank te hebben en een potje te kunnen voetballen met de jongens. Dat was het enige leermomentje :D
Je hebt wel geluk gehad. Pas sinds dinsdag zijn de laders daar naar 8x CCS gebracht. Op de heenweg naar Le Havre waren er nog maar 2. Leuk dat ikniet de enige was welke met een Tesla onderweg was. In Le Havre veel mensen gesproken welke dachten dat het onmogelijk was om zoiets te doen met een elektrische auto. Nou werkelijk waar nergens was het moeilijk en ik kwam veel ontspannender aan dan normaal. Nu donderdag op naar Reims en dan Parijs/Rennes -> Rennes/Vallenciennes en hopelijk door naar Lyon. IK maak me er totaal geen zorgen over. Wij hebben er naar Le Havre 20 min langer over gedaan dan mensen met een ICE. En waren zelfs 15 min eerder dan mensen die zonder peage hebben gereden. Moet wel zeggen dat je echt voor bijna niks op vakantie gaat. Tussen de €8 (Ionity) en €13 ben je per volle laadbeurt kwijt.
 
Beste mede teslarijders: in julie ga ik voor het eerst met de Tesla naar Frankrijk een MS 75D die ik nu circa 6 maanden heb. Op de heen en terugreis natuurlijk de Sucs maar daartussen? Ik lees hier toch wel wat verhalen die me wat zweet bezorgen. Veel minder oplaadmogelijkheden dan in NL en ook andere stekkers? Wat heb ik nodig en hoe aan andere laadpassen? Hoe kan ik me het best oriënteren? Wat zijn jullie ervaringen?
 
Beste mede teslarijders: in julie ga ik voor het eerst met de Tesla naar Frankrijk een MS 75D die ik nu circa 6 maanden heb. Op de heen en terugreis natuurlijk de Sucs maar daartussen? Ik lees hier toch wel wat verhalen die me wat zweet bezorgen. Veel minder oplaadmogelijkheden dan in NL en ook andere stekkers? Wat heb ik nodig en hoe aan andere laadpassen? Hoe kan ik me het best oriënteren? Wat zijn jullie ervaringen?
Type 2 en een kaart /laadpas van ChargeMap kom je een heel eind.
 
Beste mede teslarijders: in julie ga ik voor het eerst met de Tesla naar Frankrijk een MS 75D die ik nu circa 6 maanden heb. Op de heen en terugreis natuurlijk de Sucs maar daartussen? Ik lees hier toch wel wat verhalen die me wat zweet bezorgen. Veel minder oplaadmogelijkheden dan in NL en ook andere stekkers? Wat heb ik nodig en hoe aan andere laadpassen? Hoe kan ik me het best oriënteren? Wat zijn jullie ervaringen?

Voorbereid je reis: gebruik ChargeMap om te ontdekken wat de laad mogelijkheden zijn ter plaats. Zelf heb ik maar TheNewMotion Pass en die werkt in veel gevalen al.
Nu vraag het ook na aan de locatie (hotel, camping, ...) waar je verblijf: vaak mag je gewoon met je Mobiele lader op een gewone stekker laden.
Stekkers zijn identiek maar soms verkeerd.
Neem een verlengstuk mee met Duitse model zodat je makkelijk de stekker kan “draaien”. Vaak is dit de oplossing.
Zelf heb ik dit altijd mee : https://www.amazon.de/Schwabe-Baust...el+3g2,5&qid=1560803109&s=gateway&sr=8-1&th=1

Frankrijk is makkelijk met een beetje voorbereiding.
Als het kan helpen laat weten in welke buurt jullie gaan, ik kan ook even samen met U zoeken.
 
  • Like
Reactions: Tozz
Voorbereid je reis: gebruik ChargeMap om te ontdekken wat de laad mogelijkheden zijn ter plaats. Zelf heb ik maar TheNewMotion Pass en die werkt in veel gevalen al.
Nu vraag het ook na aan de locatie (hotel, camping, ...) waar je verblijf: vaak mag je gewoon met je Mobiele lader op een gewone stekker laden.
Stekkers zijn identiek maar soms verkeerd.
Neem een verlengstuk mee met Duitse model zodat je makkelijk de stekker kan “draaien”. Vaak is dit de oplossing.
Zelf heb ik dit altijd mee : https://www.amazon.de/Schwabe-Baustellen-Verlängerungskabel-H07BQ-F-Gewerbe-Baustelle/dp/B00475BIYQ/ref=sr_1_1?keywords=verlängerungskabel+3g2,5&qid=1560803109&s=gateway&sr=8-1&th=1
In de Praxis een verlengsnoer van 2 meter halen is al voldoende. Aan stekker kant is er een gat voor de aardingspin, dus die kan er maar op 1 manier in, maar aan stopcontact heb je je Nederlands model en daar kan je de stekker van de UMC dus in draaien om de 2 polen te wisselen als de fase mis zit.
 
In de Praxis een verlengsnoer van 2 meter halen is al voldoende. Aan stekker kant is er een gat voor de aardingspin, dus die kan er maar op 1 manier in, maar aan stopcontact heb je je Nederlands model en daar kan je de stekker van de UMC dus in draaien om de 2 polen te wisselen als de fase mis zit.
Vaak zijn deze snoeren uitgerust met 1,5 mm aders. Als je toch iets moet kopen dan meteen een verlengsnoer met 2,5 mm aders.
Bijvoorbeeld bij Verlengkabel Schuko 3x2.5mm2 10meter
Met 10% korting bij gebruik TMC10 code
 
  • Like
Reactions: job-lek
Klopt ook wel, maar dan heb je weer 10 meter verlengsnoer mee. Dat is wat omslachtig om snel even aan te sluiten.

Nu goed, ik heb 25 meter verlengsnoer met 2,5mm aders ook mee :D.

Ik heb zelfs al in Groot-Brittanië geladen met die 25m verlengsnoer en een geaarde Skross reisstekker EU naar UK :D.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp