Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Belgium (B)

This site may earn commission on affiliate links.
Mmmm, ik weet het zo niet, hoor. Stel je voor dat Audi, Mercedes, BMW en nog enkele andere merken elk met hun type e-auto op de markt komen, en er telkens een netwerk exclusieve, wederzijds incompatibele laadpunten voor uitbouwen. Dan zou die parking van Van der Valk al snel bomvol laadpunten komen te staan...
Wat zou "het lokale parkeerbeleid" daar kunnen tegen doen dan? Misschien beslissen van: sorry, de laatste die met zo'n laadnetwerk afkomt, is gezien, want er is geen plaats meer?

Dat zou ook absurd zijn. Maar ik ben ervan overtuigd dat het huidige SuC netwerk de basis zal gaan worden. CSS of niet, die auto's willen maar graag ook de bestaande SuC's gebruiken en technisch kan dat natuurlijk. Het hangt van de fabrikanten af. Wij denken dat ze een afschuw hebben van Tesla maar dat zal meevallen. Hun klanten zullen er trouwens zelf ook over gaan beginnen. Dan zal de rij hooguit wat uitgebreid gaan worden. Als er een voldoende dekking is met SuC zal het kapitaalvernietiging zijn om dat te gaan kopiëren. Dan kun je beter samen verdichten en lokale situaties uitbreiden.

Maar dit is mijn verwachting en de toekomst alleen zal het leren.
 
Valt wel weer op dat het vaak de wat luxere merken zijn die ICE'en. Zegt denk ik wel wat over de F.YOU! mentaliteit.

Volgens mij heeft het ook met "als het eerste schaap over de dam is..." te maken.
De eerste komt aan, hé geen parkeerplek, ach er blijven er genoeg over als ik even onder de ketting ga staan.
De volgende komt aan, hé geen parkeerplek, o kijk eens zo kan het ook, kijk maar naar die ene onder de ketting, mag blijkbaar, parkeren opgelost!
 
Volgens mij heeft het ook met "als het eerste schaap over de dam is..." te maken.
De eerste komt aan, hé geen parkeerplek, ach er blijven er genoeg over als ik even onder de ketting ga staan.
De volgende komt aan, hé geen parkeerplek, o kijk eens zo kan het ook, kijk maar naar die ene onder de ketting, mag blijkbaar, parkeren opgelost!

Nou, ik heb tot nu toe in 99% van de gevallen gezien, of het er nu 1 of meer zijn, dat het een Duits merk betreft...
 
Valt wel weer op dat het vaak de wat luxere merken zijn die ICE'en. Zegt denk ik wel wat over de F.YOU! mentaliteit.
Was het maar zo eenvoudig. Één vd auto's was een Citroën C5.

- - - Updated - - -

Langs de andere kant palmt Tesla (ik hoop - met goedkeuring van de eigenaar?) enkele mooie plaatsen in van een voorheen toch al drukbezette parking, en maakt er exclusieve "Tesla-only" laadplaatsen van. Dus ik heb wel ergens enig begrip voor die ICErs.
Sorry ik heb hier echt geen enkel begrip voor. Ben je zoals ik op doorreis naar Z-Frankrijk strand je bij de eerste stop omdat er hufters zijn die te beroerd zijn om aan de andere kant van de weg te gaan parkeren. Is een enorm parkeerterrein met volop gratis parkeerplaatsen. Op een laadplek parkeer je niet punt. Druk of niet, dan loop je maar wat verder. In Amsterdam kun je bellen en binnen een kwartier wordt de betreffende auto afgesleept. Dat zouden bij de SuC's ook moeten doen.

- - - Updated - - -

Volgens mij heeft het ook met "als het eerste schaap over de dam is..." te maken.
De eerste komt aan, hé geen parkeerplek, ach er blijven er genoeg over als ik even onder de ketting ga staan.
De volgende komt aan, hé geen parkeerplek, o kijk eens zo kan het ook, kijk maar naar die ene onder de ketting, mag blijkbaar, parkeren opgelost!
Ze hadden de kettingen netjes weggehaald. Wij hebben ze weer "netjes" teruggehangen:cursing:.
 
765162107d3d2bd901ed7abb8ef52ee6.jpg

Hier in Luxemburg hetzelfde beeld. Ok, het is dan wel geen hele dure maar wel een Duitser. Ook hier is het afzetlint weggehaald.
Beetje vreemd is het wel. Ok, de laadplekken zijn de beste plekken hier (recht voor de deur) maar het hoort nu eenmaal niet.
 
De cruciale vraag is of Tesla hier uberhaupt kan handhaven. Er is speculatie dat Tesla geen huur betaalt voor de superchargers tenzij in enkele premium locaties (binnenstad Londen e.d.) Dus dan zou het parkeerbeleid wel eens kunnen afhangen van de goodwill van Van der Valk en die heeft er geen belang bij klanten lastig te vallen die met een ICE parkeren op deze plekken.
 
Ik vraag me af of de Tesla's de kettingen wel terughangen. Om een ketting weg te halen om te parkeren, dat is best een grote stap!

Toevallig zag ik het gebeuren: hij kwam vlak voor mij aan.
En ik heb uiteraard toen ik weg reed de ketting weer terug gehangen. Nee, niet voor zijn auto langs, maar wel voor het vak waar ik stond te laden. Niet dat het echt veel helpt, maar je weet maar nooit.
 
Langs de andere kant palmt Tesla (ik hoop - met goedkeuring van de eigenaar?) enkele mooie plaatsen in van een voorheen toch al drukbezette parking, en maakt er exclusieve "Tesla-only" laadplaatsen van. Dus ik heb wel ergens enig begrip voor die ICErs.
Die benzinestations staan ook vaak op mooie locaties en bij parkeerplaatsen, dus denk wel dat ICE'ers begrip zullen opbrengen als we naast de pompen parkeren. ;)
 
De cruciale vraag is of Tesla hier uberhaupt kan handhaven. Er is speculatie dat Tesla geen huur betaalt voor de superchargers tenzij in enkele premium locaties (binnenstad Londen e.d.) Dus dan zou het parkeerbeleid wel eens kunnen afhangen van de goodwill van Van der Valk en die heeft er geen belang bij klanten lastig te vallen die met een ICE parkeren op deze plekken.
Ik denk dat Tesla rijders zodra ze de kans krijgen de SuC zullen gaan mijden om te voorkomen dat ze niet kunnen laden. Daarnaast is het zo dat de SuC voor aardig wat extra klandizie zorgt. Dat is ook de win-win formule van Tesla.

- - - Updated - - -

Ik vraag me af of de Tesla's de kettingen wel terughangen. Om een ketting weg te halen om te parkeren, dat is best een grote stap!
Van de ongebruikte stalls hingen de kettingen keurig op hun plaats, alleen die ge-iced werden waren verwijderd.
 
Hier in Luxemburg hetzelfde beeld. Ok, het is dan wel geen hele dure maar wel een Duitser. Ook hier is het afzetlint weggehaald.
Beetje vreemd is het wel. Ok, de laadplekken zijn de beste plekken hier (recht voor de deur) maar het hoort nu eenmaal niet.

Vanmorgen om 9u30 aangekomen in Luxemburg. Alle plaatsen netjes vrij en ik heb zelf het paaltje weggehaald alvorens te beginnen slurpen. Bij mijn vertrek ook paaltje netjes teruggezet. Het ontbijt in het hotel is de moeite waard. Je kan er tot 10u ontbijten en het is een groot buffet voor de vaste prijs van 20 EUR all included. Een lunch ga je niet meer nodig hebben als je je laat gaan. :wink:

In elk geval, ik heb ook expliciet aan de medewerker bij de bar (afrekening) gezegd dat ik de Tesla kwam laden en dat ze mij daar regelmatig mogen verwachten. Zo weten ze tenminste dat we daar voor omzet zorgen en ze een goede zaak doen aan die 4 SuC plaatsen.

Heb dit ook in Gent gedaan toen ik wat ging drinken en in Nivelles. In Aartselaar valt er niet veel te beleven helaas...
 
Heb dit ook in Gent gedaan toen ik wat ging drinken en in Nivelles. In Aartselaar valt er niet veel te beleven helaas...
Nou, een ontbijt of een lunch in het restaurant van een Holiday Inn of een Van der Valk hotel zou ik nu ook niet bepaald "veel te beleven" durven noemen...
Waarom zetten ze die Superchargers niet naast het Hof van Cleve (hopen plaats!) of de Kromme Watergang, bijvoorbeeld?
 
Nou, een ontbijt of een lunch in het restaurant van een Holiday Inn of een Van der Valk hotel zou ik nu ook niet bepaald "veel te beleven" durven noemen...
Waarom zetten ze die Superchargers niet naast het Hof van Cleve (hopen plaats!) of de Kromme Watergang, bijvoorbeeld?

Klopt, in de Holiday Inn ga ik enkel een aperitief nemen en in Nivelles zijn de desserten OK. Hof van Cleve is zeker een goede tip voor destination charging. Er zijn dan misschien plaatsen op de parking, voor het restaurant is het een ander verhaal. Suc Hof van Cleve 2 maand op voorhand reserveren? :eek:
 
Klopt, in de Holiday Inn ga ik enkel een aperitief nemen en in Nivelles zijn de desserten OK. Hof van Cleve is zeker een goede tip voor destination charging. Er zijn dan misschien plaatsen op de parking, voor het restaurant is het een ander verhaal. Suc Hof van Cleve 2 maand op voorhand reserveren? :eek:

Als je de destination charging ziet in amerika / azie - lopen wij in europa ENORM achter...
Destination chargers map
Tijd voor een inhaalbeweging lijkt mij...