Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Supercharging beperkt voor nieuwe wagens besteld vanaf 1 januari 2017

This site may earn commission on affiliate links.
'...be charged incrementally and cost less ...', Wat zou dat 'incrementally' betekenen?

Bij FastNed krijgen ze pas klanten met een Tesla als de echt snel gaan laden, bv 125kW. Maar daar kunnen ze nu in gaan investeren.

Ik denk dat naarmate je vaker supercharged je meer moet betalen per kWh. Meer kWh per laadbeurt zal ook duurder kunnen worden denk ik, al is dat misschien minder logisch.
 
Ik denk dat naarmate je vaker supercharged je meer moet betalen per kWh. Meer kWh per laadbeurt zal ook duurder kunnen worden denk ik, al is dat misschien minder logisch.
Dat lijkt me niet erg logisch. Je betaalt toch ook niet meer voor dinosap als je vaker bij dezelfde pomp komt. Het is echt gewoon dat je daarna een prijs per afgenomen kWh betaalt, en die kan verschillen per land waar je aan de SuC gaat hangen.
 
Ik lees dat het geen optie wordt die men door een eenmalige betaling activeert, maar een betaling per kWh.
Dat zal de druk op de superchargers automatisch verminderen. Plots zullen veel eigenaars het toch terug interessanter vinden om elke avond thuis te laden dan tweemaal per week bij de SUCs.
Het ziet er voorts naar uit dat de prijszetting gebaseerd zal zijn op de brandstofkost per km van een vergelijkbare ICE. Dus ongeveer 10c per km. Dat komt neer op een 40c per kWh. Ter vergelijking: een Allego snellaadpaal kost zo'n 50c per kWh, maar dan afgerekend per tijdseenheid (18€ per uur voor een laadvermogen van 50 kW).
 
Bij aanschaf van de echte classics (geen idee wanneer dat gewijzigd is..) had je de keuze om €2.000 te betalen voor het recht om "auto-levenslang" het SuC-netwerk te kunnen gebruiken. Tegen €0,30 per kWh heb je het dan pakweg over 30.000 km (6.667 kWh). Uitgaande van levensduur van 8 jaar is dat 3.750 km per jaar. Er zullen er genoeg zijn die dat niet halen, ik wel overigens... Dus, in dat licht verandert er niet zo veel. Hoop vooral dat het verrekenen smooth en automatisch zal gaan... geen gedoe dus, maar heb daar wel vertrouwen in...

En ben er wel blij mee, het houdt al die lokale cherrypickers van de SuC weg zodat er minder opstopping te verwachten is als je het echt nodig hebt.

BTW - als je nog wilt profiteren, moet je snel zijn. Auto moet 1 april 2017 afgeleverd zijn...
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik lees nog nergens dat de Tesla's nu een paar k in prijs verlaagd gaan worden???:( Toch wel jammer. Juist het lifetime gratis laden is een leuk verkoopargument zonder dat t Tesla veel kost. Beweren dat er geen verdienmodel achter zit en dat de prijs gelijk wordt aan het tanken met een ICE is wel een hele sterke contradictie. Stroom in grote hoeveelheden is bijna gratis:confused:
 
Nog eens even zitten rekenen.. ik rij pakweg 7.000 SuC km per jaar - 1600 straks vrij. restant 5.400 km zelf betalen. met 0,40 cent en 4,5 km/kWh kost je dat dan 480 per jaar... Ik zou er niet waker van liggen -;)

Niet te vergeten dat het genoeg geld oplevert voor Tesla om er weer zo'n 1000 SuCs per jaar bij te bouwen (disclaimer: natte vinger berekening)
Ik zie voor ons eigenlijk alleen maar voordelen.
 
Ik hoop wel dat het een betalende optie blijft voor de Model 3 om 'gratis' te kunnen laden.
Denk dat je dat idee mag laten varen.
Ik denk/hoop dat ze het zo eenvoudig mogelijk gaan houden.

Wel benieuwd hoe ze de wetgeving gaan omzetten in de praktijk want stroom verkopen per kwh mogen enkel stroomleveranciers. ( weet eigenlijk ook niet hoe huidige laadpaaluitbaters dit doen)
 
Elon zei dacht ik bij lancering M3 einde maart: er zijn nu 3500 stalls (4600 instussen, zeven maand later) en per eind 2017 willen we er 7000. Zal wel meer te maken hebben met geografische spreiding vermoedelijk (Oost- en Zuid-Europa bijv., en vooral "nieuwe markten" in Azië en meer zuidelijk Amerika) dan met onze wintersportvakanties naar de Alpen, maar toch.

Jammer wel dat Tesla voor de S/X die (toch wel voor alle kandidaat-kopers verbazende) USP van onbeperkt gratis laden niet overeind houdt (al was het maar beperkt tot 5 of 10 jaar of zo). Zou ook wel een soort differentiatie zijn vs. M3.
 
Stroom in grote hoeveelheden is bijna gratis:confused:

Onderhoud niet!

Niet te vergeten dat het genoeg geld oplevert voor Tesla om er weer zo'n 1000 SuCs per jaar bij te bouwen (disclaimer: natte vinger berekening)

Er staat expliciet dat de supercharger aan kostprijs wordt doorberekend. Dus extra winst om nieuw SUCs mee te betalen zit er niet in. Die zullen uit de algemene middelen moeten (blijven) komen.
 
Onderhoud niet!
Er staat expliciet dat de supercharger aan kostprijs wordt doorberekend. Dus extra winst om nieuw SUCs mee te betalen zit er niet in. Die zullen uit de algemene middelen moeten (blijven) komen.
Als er staat dat alleen de stroom aan kostprijs zal worden doorberekend dan heb je gelijk. Maar dat staat er niet. Er staat dat de bijdrage zal variëren al naar gelang de lokale kostprijs van de stroom.
De kostendrager SuperCharger betekent niet alleen maar de stroom, maar alle kosten en investeringen van een SuperCharger.
Alleen zo kan de uitbreiding van SuperChargers worden gefinancierd.
 
  • Like
Reactions: Carl and CO2CLEAN
Bij aanschaf van de echte classics (geen idee wanneer dat gewijzigd is..) had je de keuze om €2.000 te betalen voor het recht om "auto-levenslang" het SuC-netwerk te kunnen gebruiken. Tegen €0,30 per kWh heb je het dan pakweg over 30.000 km (6.667 kWh). Uitgaande van levensduur van 8 jaar is dat 3.750 km per jaar. Er zullen er genoeg zijn die dat niet halen, ik wel overigens... Dus, in dat licht verandert er niet zo veel. Hoop vooral dat het verrekenen smooth en automatisch zal gaan... geen gedoe dus, maar heb daar wel vertrouwen in...

En ben er wel blij mee, het houdt al die lokale cherrypickers van de SuC weg zodat er minder opstopping te verwachten is als je het echt nodig hebt.

BTW - als je nog wilt profiteren, moet je snel zijn. Auto moet 1 april 2017 afgeleverd zijn...
Zo lang de model S en X niet ca. 2.500 goedkoper wordt, is het dus eigenlijk de zoveelste prijsstijging in 2 jaar tijd. Ik kan helaas niet anders dan ze groot gelijk geven, want de concurrentie doet eigenlijk niets.
Ik ben wel benieuwd hoe de daadwerkelijke prijs van de model 3 zal worden. Als deze inderdaad rond de 40k zit wordt het prijsverschil met een aardig aangeklede model S van 130k of meer wel erg groot.
 
Ik kan er niet echt op tegen zijn. Tesla is een commercieel bedrijf en die hebben kosten en moeten uiteindelijk winst maken.
En wat is er eerlijker dan de gebruiker te laten betalen?
Het superchargernetwerk gaat mij vooral om het gemak: zeer betrouwbaar, geen gezeur met pasjes en kabels, en vlot weer onderweg.
 
Heb daar ook niets op tegen.
Maar initiatieven van andere partijen in deze richting worden vaak afgedaan als "omslachtig" en "verdienmodelletjes".
Soms terecht, soms niet. Het is dan goed dat de brillenglazen wat minder roze worden gemaakt door Tesla.

PS ze maken toch al winst;)