Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TACC leidt eigen leven op parallelbaan A12 (Utrecht)

This site may earn commission on affiliate links.
Hi,
ik rij al geruime tijd met veel plezier op de cruise control (TACC) in mijn M3P, maar recentelijk moest ik een paar keer de parallelbaan op de A12 bij Utrecht (richting Den Haag) pakken waar de TACC heel raar gedrag vertoonde. Op dit stuk mag je 80 (trajectcontrole), mijn Tesla staat dan standaard ingesteld op 82, maar hij reed niet harder dan 78. Ik zat niet dicht op een voorganger en werd ook niet belemmerd door een langzaam rijdende auto op de linkerbaan van mij. Even later remt hij plotseling af naar 70 zonder dat er borden staan of matrix lampen branden. Dit gebeurde niet eenmalig, maar vaker zonder dat ik hier nu echt een patroon op heb kunnen ontdekken. Op deze manier is het absoluut niet mogelijk om dit stuk snelweg op cruise control te rijden. Zijn er meer mensen die hier last van hebben of is er iemand bekend met dit traject en weet je waarom mijn wagen dit gedrag vertoond?
Ik zal nog even toetsen of het echt iedere keer op hetzelfde punt gebeurd (volgens mij niet namelijk), maar dan moeten de condities op de weg zich daar ook voor lenen ;)
 
Ik heb dat ook wel eens en heel vaak (altijd?) inderdaad als er een weg boven of onder zit of een parallelweg te dichtbij zit. Ik hou het daarom maar op een maps/gps dingetje dat zou moeten gaan verbeteren als wij snelheidsborden op snel- en autowegen gaan herkennen.
 
Herkenbaar probleem @Remco_NL! Tenminste: ik heb dat ook op bepaalde snelwegen zoals op de A1 omgeving Deventer (dat stuk A12 rijd ik tegenwoordig niet/zelden meer).
Staat volgens mij los van parallel wegen en of bochten (want soms ook op rechte stukken). Maar lijkt te maken te hebben met verkeerde max snelheid in het kaartmateriaal. Helaas is er geen instelling om die max snelheid van de kaart te negeren, dus handmatig ingrijpen is enige optie.
 
Volgens mij, als het kaart data is dan zie je jouw ingestelde TACC snelheid in het scherm ook veranderen. Maar er is hier ook ooit gesproken over fleetspeed en dat is zoiets als dat andere Tesla's voor jouw daar ook langzamer gereden hebben dan moet jij dat ook maar doen.

En dan heb je nog de phantom brakes, dat zijn echt remacties voor dingen waar je wel iets voor kunt verzinnen en soms ook niet.
 
Hi,
ik rij al geruime tijd met veel plezier op de cruise control (TACC) in mijn M3P, maar recentelijk moest ik een paar keer de parallelbaan op de A12 bij Utrecht (richting Den Haag) pakken waar de TACC heel raar gedrag vertoonde. Op dit stuk mag je 80 (trajectcontrole), mijn Tesla staat dan standaard ingesteld op 82, maar hij reed niet harder dan 78. Ik zat niet dicht op een voorganger en werd ook niet belemmerd door een langzaam rijdende auto op de linkerbaan van mij. Even later remt hij plotseling af naar 70 zonder dat er borden staan of matrix lampen branden. Dit gebeurde niet eenmalig, maar vaker zonder dat ik hier nu echt een patroon op heb kunnen ontdekken. Op deze manier is het absoluut niet mogelijk om dit stuk snelweg op cruise control te rijden. Zijn er meer mensen die hier last van hebben of is er iemand bekend met dit traject en weet je waarom mijn wagen dit gedrag vertoond?
Ik zal nog even toetsen of het echt iedere keer op hetzelfde punt gebeurd (volgens mij niet namelijk), maar dan moeten de condities op de weg zich daar ook voor lenen ;)
ja, ik herken dit ook op de parallelbaan op de A12 bij Utrecht. Zowel richting Den Haag als ook komend van de A2 uit het noorden naar de A12 richting het oosten. Erg irritant
 
Dank voor de reacties. Enigszins een geruststelling dat ik niet de enige ben ;) ik heb deze week nog even verder lopen testen en ik vermoed eigenlijk dat hij naar 70 per uur gaat (TACC past zich ook aan naar 70) omdat hij de afrit signaleert (en dat zijn er nog wel wat op zo'n parallelbaan) waardoor de TACC standaard met 10 km/u afremt. Het enige kromme is dat dit niet consistent lijkt de gebeuren... De onlogica van de 78 heb ik nog niet kunnen ontrafelen. Maarja, grootste win is dus eigenlijk dat dit probleem ook bij anderen voor komt en niet direct een probleem aan mijn auto is.
 
Dank voor de reacties. Enigszins een geruststelling dat ik niet de enige ben ;) ik heb deze week nog even verder lopen testen en ik vermoed eigenlijk dat hij naar 70 per uur gaat (TACC past zich ook aan naar 70) omdat hij de afrit signaleert (en dat zijn er nog wel wat op zo'n parallelbaan) waardoor de TACC standaard met 10 km/u afremt. Het enige kromme is dat dit niet consistent lijkt de gebeuren... De onlogica van de 78 heb ik nog niet kunnen ontrafelen. Maarja, grootste win is dus eigenlijk dat dit probleem ook bij anderen voor komt en niet direct een probleem aan mijn auto is.
Dank voor deze toelichting. It’s not a bug, it’s a feature. De boze vrachtwagenchaffeurs die hier voor op de rem moeten, die geen tijd hebben voor deze 70km/u onzin en mij dan inhalen, om verderop weer door mijn Tesla te worden ingehaald, zijn not amused
 
Dank voor deze toelichting. It’s not a bug, it’s a feature. De boze vrachtwagenchaffeurs die hier voor op de rem moeten, die geen tijd hebben voor deze 70km/u onzin en mij dan inhalen, om verderop weer door mijn Tesla te worden ingehaald, zijn not amused
Hè vervelend! Moet je nou toch nog ff zelf je gaspedaal indrukken? Zal wel een hoop spierpijn opleveren 😉
 
  • Funny
  • Like
Reactions: tCC_ and SpeedyEddy
Allereerst rij ik in AP altijd met mijn voet boven het accelerator-pedaal, dus niemand schrikt van phantom brakes, want die overrule ik binnen een seconde.
Dan dat issue. Ik heb dat probleem ook (maar dan gaat hij naar 80) en wat na gasgeven helpt is op het scherm het 80km bordje aantikken en dan gaat ie naar 80+ 5 (in mijn geval) en 85 op je teller is een boetevrije snelheid daar, weet ik zeker, maar dan wel het hele traject, herkenbaar aan de dwarsstrepen op de weg bij begin en eind van het traject, aanhouden!
 
Ken dit grapje ook ja. Bijvoorbeeld parallelbaan A2 Amsterdam richting Utrecht gaat die aan het eind van de laatste toerit (toerit Leidscherijn Centrum/the Wall) opeens 90 rijden terwijl je er 100 mag, elke keer op exact dezelfde plek. Geen bord in de omgeving dus denk dat hij het puur doet omdat je bijna een tunnel in rijdt?

Wel vaker spontaan wanneer er opritten of afritten zijn of scherpe bochten, hoe wel er soms ook bochten zijn die heel scherp zijn en dan remt die niet af. Je zou verwachten dat het bijgehouden wordt dat je elke keer op exact hetzelfde moment wanneer het ding zich terug laat vallen en je dat als bestuurder elke keer corrigeert dat opgelost moet kunnen worden, ik zal vast niet de enige zijn die op hetzelfde punt direct accelereert en op het bordje 100 drukt op het scherm om weer op 100 terecht te komen.
 
ja herkenbaar dit en idd mega irritant. Sommige stukken kan ik niet met cruise control of ap rijden omdat het plotseling remmen zelfs de kleine achterin aan het huilen maakt.
Je kan uitzetten dat de tesla ingrijpt met remmen bij gevaarlijke situaties, maar ik weet niet of dat hiervoor helpt? Als je dat aanklikt krijg je een hele lange weet je het zeker boodschap dus ik heb het nog niet getest of dat hiervoor zou helpen.
Maar het heeft iig met verkeerde mapdata, paralelwegen, kruisende wegen ingeval van tunnel of flyover, en of afritten en andere teslas te maken.
Ik zou gewoon een cruise control willen die alleen afremt op basis van een voorganger, en verder helemaal niks.
 
Gisterenmiddag in een volledig lege tunnelbuis van de Gaasperdammertunnel (de parallel buis A9 van ZuidOost naar de A1)

Vertraagd de auto plots van 80 naar 40 km/u, vanwege een aanpassing in de max snelheid. Zal een fout zijn in het kaartmateriaal of er moet ergens een bordje met 40 in de tunnel gehangen hebben, maar ergens is het een onlogische aanpassing.

Nederland kent helemaal geen '40' als max snelheid en het is gek dat de navi van alles oppikt als max snelheid; maar een matrixbord boven de weg is een brug te ver...
 
Gisterenmiddag in een volledig lege tunnelbuis van de Gaasperdammertunnel (de parallel buis A9 van ZuidOost naar de A1)

Vertraagd de auto plots van 80 naar 40 km/u, vanwege een aanpassing in de max snelheid. Zal een fout zijn in het kaartmateriaal of er moet ergens een bordje met 40 in de tunnel gehangen hebben, maar ergens is het een onlogische aanpassing.

Nederland kent helemaal geen '40' als max snelheid en het is gek dat de navi van alles oppikt als max snelheid; maar een matrixbord boven de weg is een brug te ver...
van 80 naar 40 is vast wel even schrikken. ! maar ik begin wel een patroon te ontdekken? Het gros van de gevallen is steeds 10km minder dan de snelheid, en bij een afrit/ bocht... alsof je voorbereid wordt om de weg te verlaten
 
  • Like
Reactions: job-lek and OttoR
Gisterenmiddag in een volledig lege tunnelbuis van de Gaasperdammertunnel (de parallel buis A9 van ZuidOost naar de A1)

Vertraagd de auto plots van 80 naar 40 km/u, vanwege een aanpassing in de max snelheid. Zal een fout zijn in het kaartmateriaal of er moet ergens een bordje met 40 in de tunnel gehangen hebben, maar ergens is het een onlogische aanpassing.

Nederland kent helemaal geen '40' als max snelheid en het is gek dat de navi van alles oppikt als max snelheid; maar een matrixbord boven de weg is een brug te ver...
Ik rij daar regelmatig en dit is mij daar één keer gebeurd. Apart dat het niet consequent fout gaat.