Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tarief kWh Tesla Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het tarief bij de Tesla SuperCharger (SUC) heel redelijk. Althans in Nederland en Belgie.
In Duitsland heb ik veel meer moeten betalen, maar dat is logisch want stroom is daar voor iedereen veel duurder, niet alleen aan de SUC.
Ik vraag me wel eens af: "verdient Tesla aan de geleverde stroom". Dat moet wel, anders kan de installatie niet betaald worden. Maar zou het de moeite zijn, of is het puur de goede service (ook als verkoopargument voor de Tesla auto's).

Recent heeft Elon hier over getwitterd:
1649098204496.png


Dit gaat natuurlijk over alle SUCs bij elkaar, vooral USA en Europa.
Maar 30% marge op de energieprijs, is minder dan verwacht. En na aftrek van de overige kosten ca 10% winstgevendheid is ook niet echt ruim.
Het is dus zeker ook als service te zien. 👍

Ik weet niet wat de huidige SUC stroomprijzen zijn, en die veranderen natuurlijk ook steeds weer, gezien de omstandigheden.
Maar een half jaar geleden betaalde ik 24 cent per kWh. En thuis was mijn prijs toen 22 cent. Hoe komt Elon dan aan die 30% marge, vraag je je af.
Dat heb ik eens uitgezocht, althans voor Nederland.
In Nederland wordt de belasting op stroom vooral bij de kleinverbruiker opgelegd.
Milieubelasting 2021:
van 0 - 10.000 kWh = 9,4 cent/kWh
10.000 - 50.000 kWh = 5,2 cent/kWh
50.000 - 10.000.000 kWh = 1,4 cent/kWh
meer dan 10.000.000 kWh = 0,06 cent/kWh, ofwel vrijwel niets.
Tesla Nederland zit zeker boven de 50 duizend kWh en misschien op wel meer dan 10 miljoen kWh. Dus betalen ze veel minder milieubelasting.
Die 30% marge wordt daarmee denk ik wel gehaald in Nederland. ;)

Opmerking 1: de milieubelasting is in Nederland in 2022 aanzienlijk verlaagd voor kleinverbruikers. Maar boven de 50.000 kWh maar weinig, naar 1,3 cent.
Opmerking 2: ik heb 2021 genomen voor mijn voorbeeld omdat ik in 2022 nog geen NL-SUC bezocht heb. (Wel BE, die was toen in februari 25 cent/kWh)
 
Ik vind het tarief bij de Tesla SuperCharger (SUC) heel redelijk. Althans in Nederland en Belgie.
In Duitsland heb ik veel meer moeten betalen, maar dat is logisch want stroom is daar voor iedereen veel duurder, niet alleen aan de SUC.
Ik vraag me wel eens af: "verdient Tesla aan de geleverde stroom". Dat moet wel, anders kan de installatie niet betaald worden. Maar zou het de moeite zijn, of is het puur de goede service (ook als verkoopargument voor de Tesla auto's).

Recent heeft Elon hier over getwitterd:
View attachment 790005

Dit gaat natuurlijk over alle SUCs bij elkaar, vooral USA en Europa.
Maar 30% marge op de energieprijs, is minder dan verwacht. En na aftrek van de overige kosten ca 10% winstgevendheid is ook niet echt ruim.
Het is dus zeker ook als service te zien. 👍

Ik weet niet wat de huidige SUC stroomprijzen zijn, en die veranderen natuurlijk ook steeds weer, gezien de omstandigheden.
Maar een half jaar geleden betaalde ik 24 cent per kWh. En thuis was mijn prijs toen 22 cent. Hoe komt Elon dan aan die 30% marge, vraag je je af.
Dat heb ik eens uitgezocht, althans voor Nederland.
In Nederland wordt de belasting op stroom vooral bij de kleinverbruiker opgelegd.
Milieubelasting 2021:
van 0 - 10.000 kWh = 9,4 cent/kWh
10.000 - 50.000 kWh = 5,2 cent/kWh
50.000 - 10.000.000 kWh = 1,4 cent/kWh
meer dan 10.000.000 kWh = 0,06 cent/kWh, ofwel vrijwel niets.
Tesla Nederland zit zeker boven de 50 duizend kWh en misschien op wel meer dan 10 miljoen kWh. Dus betalen ze veel minder milieubelasting.
Die 30% marge wordt daarmee denk ik wel gehaald in Nederland. ;)

Opmerking 1: de milieubelasting is in Nederland in 2022 aanzienlijk verlaagd voor kleinverbruikers. Maar boven de 50.000 kWh maar weinig, naar 1,3 cent.
Opmerking 2: ik heb 2021 genomen voor mijn voorbeeld omdat ik in 2022 nog geen NL-SUC bezocht heb. (Wel BE, die was toen in februari 25 cent/kWh)
De inkoopprijs voor grootverbruikers is ook veel lager dan voor thuisgebruik (ik dacht iets van €0,05 / €0,07 ct/kWh).
Daarnaast moet natuurlijk ook de aanleg van de locatie, beheer, onderhoud betaald worden.
 
Ik vraag me wel eens af: "verdient Tesla aan de geleverde stroom". Dat moet wel, anders kan de installatie niet betaald worden.
Aangezien de SuCs eerst gratis waren, was het eerder als een verkoopsargent bedoeld.
Tesla heeft er mij ook mee over de streep gehaald. Ze werkten alle vooroordelen weg:
  • Je kan er niet mee op reis: gratis SuC
  • De batterij degradeert: 8 jaar onbeperkte km garantie
  • Inruilwaarde: gegarandeerde inruilwaarde bij financiering
  • De range klopt niet: tooltje op de site waar je zelf realistisch kon simuleren ifv snelheid, banden temperatuur
  • Waar kan ik laden als ik op bestemming ben: DeC’s
Alle anderen profiteren nu van het feit dat die vooroordelen weggewerkt zijn.
 
Maar 30% marge op de energieprijs, is minder dan verwacht.
Over die tweet van E.M.: er staat niet dat 30% de huidige marge is... Het is een ‘aim’. Misschien is de huidige marge juist hoger ten behoeve van snelle uitbreiding. En is het de bedoeling dat uiteindelijk een lagere marge van 30% wordt bereikt om elektrisch rijden te stimuleren ten opzichte van ICE’s.