Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tariefstructuur laden in Duitsland

This site may earn commission on affiliate links.

Odie

Member
Jan 31, 2019
432
331
NL
Het laden in Duitsland is nog een beetje wazig voor me. In mijn GTE maakte ik me er in het buitenland nooit zo druk om, maar nu ik een EV rij schrik ik een beetje van de puinhoop.

Kennerlijk is het factureren in kWh voorbehouden aan bedrijven die stroom mogen verkopen en rekenen andere partijen daarom geen kWh tarief maar een minuut tarief. En zo kan het voorkomen dat je bij dezelfde paar afhankelijk van je pas-provider dus per minuut betaalt of per kWh? En soms lijk je ook een tarief per connected minuut te betalen (ook als je accu al vol zit) terwijl je via andere passen alleen voor daadwerkelijk laden betaalt? Ik vind het een ondoorzichtige bende, wie kan er wat helderheid in scheppen?

Welke App is het beste? Welke provider moet ik hebben (behalve de Tesla Supercharger natuurlijk)...
 
Maar daar lijk je dus ook per minuut én per kWh te betalen, maar alleen als je langer dan 120 minuten AC laadt of 60 minuten DC? Waarom die krankzinnige complexe prijsreductie? Waarom kan het niet gewoon overzichtelijk zijn zoals bij Fastned zelf?
 
Maar daar lijk je dus ook per minuut én per kWh te betalen, maar alleen als je langer dan 120 minuten AC laadt of 60 minuten DC? Waarom die krankzinnige complexe prijsreductie? Waarom kan het niet gewoon overzichtelijk zijn zoals bij Fastned zelf?
Veel laadpalen in Duitsland hebben geen officieel geijkte meter. Dat zien onze oosterburen als een groot probleem - iedereen kan dan zijn rekening ter discussie stellen. Noodoplossing is dan per tijdseenheid af te rekenen - dan maakt het niet uit of er een kWh meer of minder geladen is... Maar fijn is anders, dat klopt.
 
Veel laadpalen in Duitsland hebben geen officieel geijkte meter. Dat zien onze oosterburen als een groot probleem - iedereen kan dan zijn rekening ter discussie stellen. Noodoplossing is dan per tijdseenheid af te rekenen - dan maakt het niet uit of er een kWh meer of minder geladen is... Maar fijn is anders, dat klopt.
Hm het is dus niet alleen een kwestie van of de aanbieder een licentie voor de verkoop van stroom heeft.

Per tijdseenheid en natuurlijk vreselijk onaantrekkelijk, zeker als je je auto een uur of zes aan een type2 wil laten staan terwijl je rustig in de stad aan het shoppen/eten/sightseeing bent. En helemaal omdat de ene aanbieder dus wel een per minuut tarief rekent op dezelfde lader en de ander niet. En is dat tarief dan netto laadtijd of connected tijd?

Wat is wijsheid?
 
Ik gebruik in D Plugsurfing als App.
98 % van de tijd in Hamburg laad ik naar kWh en niet naar tijd.
Plugsurfing rekent netjes 1x per maand af.

Alles wat ik in Hamburg selecteer in de Plugsurfing app is Stromnetz Hamburg en toont een prijs per kWh. Alles wat ik in Essen/Oberhausen selecteer is RWE/Innogy wat allemaal een combinatie van kWh en per minuut laat zien. Kennelijk is het dus erg afhankelijk van de paal operator hoe je uiteindelijk mag aftikken.
 
Vandaag verscheen op YouTube een video waarin wordt getoond dat de SuperChargers in Duitsland nu per kW afrekenen en niet meer per minuut.


Net als hier dus, maar alleen de prijzen zijn fors verhoogd, naar €0,40-0.42 per kW. Iemand daar toevallig al geweest met een Model 3 en gezien dat die hogere kosten worden gerekend?
 
  • Like
Reactions: Odie
Vandaag verscheen op YouTube een video waarin wordt getoond dat de SuperChargers in Duitsland nu per kW afrekenen en niet meer per minuut.


Net als hier dus, maar alleen de prijzen zijn fors verhoogd, naar €0,40-0.42 per kW. Iemand daar toevallig al geweest met een Model 3 en gezien dat die hogere kosten worden gerekend?
Mijn hemel, 21 minuten kletsen over 1 feit: een prijsverhoging. Hoe doen sommige vloggers dat toch, zoveel tijd vullen met 1 nieuwsfeit? :-D
 
Vandaag verscheen op YouTube een video waarin wordt getoond dat de SuperChargers in Duitsland nu per kW afrekenen en niet meer per minuut.


Net als hier dus, maar alleen de prijzen zijn fors verhoogd, naar €0,40-0.42 per kW. Iemand daar toevallig al geweest met een Model 3 en gezien dat die hogere kosten worden gerekend?

Nou ja, dat kun je ook in een oogopslag zien op de site van Tesla. Het is wel meteen daarmee veruit het duurste land om te laden. Dat gaat dus nog een staartje krijgen vermoed ik: ofwel de prijs in Duitsland gaat naar beneden (is nu ook gewoon niet concurrerend), ofwel de prijs in de rest van Europa gaat binnenkort omhoog.
 
Dan kan het interessant worden om voor 1 maand Gold member te worden van Fastned als je bijvoorbeeld op reis door Duitsland moet. Omslagpunt ligt bij 170 tot 240kWh totaal gebruik die maand.

Het omslagpunt voor een betaald membership bij Fastned ligt bij 49,96 kWh per maand. Als je per maand meer dan grofweg 50 kWh bij Fastned naar binnen lurkt dan is een betaald abonnement van 11,99 met bijbehorende lagere kWh prijs (35 cent in plaats van 59 cent) goedkoper.

Helaas kunnen de abonneecentskosten niet op bestaande tankpassen (in mijn geval Travelcard) worden verrekend, dus dat moet je weer via een aparte creditcard doen en eventueel die kosten bij je werkgever declareren (indien een lease auto uiteraard)...
 
Last edited:
Het omslagpunt voor een betaald membership bij Fastned ligt bij 49,96 kWh per maand. Als je per maand meer dan grofweg 50 kWh bij Fastned naar binnen lurkt dan is een betaald abonnement van 11,99 met bijbehorende lagere kWh prijs (35 cent in plaats van 59 cent) goedkoper.

Helaas kunnen de abonneecentskosten niet op bestaande tankpassen (in mijn geval Travelcard) worden verrekend, dus dat moet je weer via een aparte creditcard doen en eventueel die kosten bij je werkgever declareren (indien een lease auto uiteraard)...
Of je vraagt zelf een MainGau pas aan, dan betaal je 30 cent in NL en 25 cent in Dld per kWh.

Als je zakelijk rijdt maakt het wellicht minder uit, een LM of werkgever wil de rompslomp van abonnementen en declaraties waarschijnlijk liever niet hebben...
 
Het omslagpunt voor een betaald membership bij Fastned ligt bij 49,96 kWh per maand. Als je per maand meer dan grofweg 50 kWh bij Fastned naar binnen lurkt dan is een betaald abonnement van 11,99 met bijbehorende lagere kWh prijs (35 cent in plaats van 59 cent) goedkoper.

Voor alle duidelijkheid : dat is het omslagpunt waarbij het goedkoper is om bij Fastned met abo dan bij Fastned zonder abo te werken. Het omslagpunt van 240kWh dat ik vermeldde is wanneer het goedkoper is om bij Fastned met abo te gaan dan bij de Tesla superchargers.
 
  • Informative
Reactions: Odie
Oh right sorry, jij had het over het verschil tussen de nieuwe SuC tarieven in Duitsland en Fastned met abonnement. Dat is inderdaad 240 kWh per maand, uitgaande van 40 cent bij de SuC.
 
Heeft iemand ervaring met de ladeApp van Ladenetz die ladepay mogelijk maakt? ladenetz.de
Als ik het allemaal goed begrijp zou een laadbeurt in Düsseldorf waar ik binnenkort naartoe ga, geactiveerd met deze directe betaalvorm (paypal), het forfaitaire bedrag van 5,70€ kosten, ongeacht tijd en energie.
ladenetz.de
Als je op de kaart een laadpunt aanduidt, krijg je een aantal activeer-mogelijkheden:
upload_2020-1-15_14-39-5.png

De eerste en de laatste leiden ja naar een betaalpagina waar je dan met Paypal voor 5,7€ de sessie kan starten. Ik hoop dan maar dat de kabel ook loskomt bij het ontgrendelen langs de kant voertuig, want er is info over starten en betalen van de laadsessie, maar niet over het stoppen.