Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Blokkeerkosten shell recharge

This site may earn commission on affiliate links.
Kreeg vandaag dit van Shell:
Vanaf 21/12/2023 introduceren we blokkeerkosten op alle Road- en EVBox-laadpunten in ons roamingnetwerk. De blokkeerkosten worden na 240 minuten (4 uur) opladen in rekening gebracht en kosten €0,05 per minuut, met een maximum van €12 per laadsessie. Je kunt na 240 minuten nog steeds je EV opladen, maar je betaalt dan dus blokkeerkosten bovenop de reguliere laadkosten.

Normaal laat ik thuis maar onderweg als je ergens leeg aan komt mag je dus maximaal 4 uur laden en is de auto nog niet voor betaald je wel extra.

Wat vinden jullie hier van?
 
Ik vraag me af of die kosten niet van de CPO komen.

Ik kreeg een vergelijkbare mail van Shell Recharge, maar daar werden Bluecorner-palen vermeld.

Geen probleem om te laden als je op bezoek bent, maar zo een palen trekken geen volk meer aan dat overnacht.
 
Ik vermoed dat de kosten/baten beginnen duidelijk te worden voor CPO's, en dat AC laden lagere marges heeft of zelfs verlies draait, en dat DC snelladen betere cijfers genereert.

Zo bouwt Allego volgens mij ook al geen trage laadpalen meer uit voor gemeenten, en doen ze enkel nog snelladers en AC laadpleinen voor bedrijven.
 
In a sense, I am all in for this. In the Vattenfall inCharge app one can see how long a charger has been blocked. I sometimes see cars parked well in excess of 10 hours overday. Sometimes even more than 24 hours. That is really bad for people to do.

I would love for more such things to happen, but then have exemptions for the night time. One should not be expected to wake up at 4 in the morning to unplug the car; other than that, a 4 or maybe 6 hours window should be sufficient. It will ensure that this public infrastructure can be used more efficiently.

I fear more card companies will follow suit.

Edit: Case in point right now

IMG_1750.jpg
 
  • Like
Reactions: Ben Hinssen
Goede zaak idd. Zelfs in Italië passen ze dit al toe. Dacht een keer toen we aan het eten waren de boete te ontlopen door de limiet te verhogen naar 95 procent maar helaas, moest een tientje of zo betalen. En die kan ik natuurlijk niet declareren. Terecht. En les geleerd.
 
Waarom zou je de wagen 's nachts wel mogen laten staan aan de laadpaal?
Het is niet omdat jij dan slaapt iemand anders de laadpaal niet nodig kan hebben. Als we al de laadpalen 's nachts gaan bezet houden krijg ook hier een probleem.
Als ze echt zo streng gaan worden, dan gaat de bezetting denk ik juist naar beneden, dan gaat niemand meer zijn EV aan de paal zetten om bijv 21.00 en deze pas om 02.00 klaar zou zijn.
 
Een mogelijk oplossing is meer aansluitingen voorzien op elke laadpaal.
Deze extra aansluitingen beginnen pas te laden als de andere volledig opgeladen is, op deze manier is er geen probleem als iemand langer blijft staan.

Het enigste probleem is misschien de afstand van de auto tot de laadpaal in sommige situaties.
 
  • Like
Reactions: SandeepT
Waarom zou je de wagen 's nachts wel mogen laten staan aan de laadpaal?
Het is niet omdat jij dan slaapt iemand anders de laadpaal niet nodig kan hebben. Als we al de laadpalen 's nachts gaan bezet houden krijg ook hier een probleem.
Omdat je dan speciaal moet op staan. En omdat niemand zijn wekker gaat zetten om 3u00 om te zien of jouw plaats vrijgekomen is.
Als je om 3:00 wegens de blokkeringsvergoeding je wagen verzet is de kans wel heel klein dat er nog iemand komt aan hangen.
dit is commercieel een heel slechte zet. Mensen gaan na 19 of 20u niet meer inpluggen. Ze beperken zo hun verkooppotentieel qua tijd tot max 75% van wat ze nu hebben.
 
Dus mensen die 14-22 werken, een uur later thuiskomen, hebben geen recht om hun wagen op te laden?
Ze hebben 4 opties:
  1. Om 3u00 hun wekker zetten om de wagen te verplaatsen
  2. De blokkeervergoeding betalen.
  3. 4 uur in de voormiddag laden (en de plaats van iemand anders afnemen die wel plaats zou gehad hebben indien de namiddagshift gewoon ‘s nachts zou geladen hebben.
  4. Elders laden en de laadpaal zal dus ‘s nachts vanaf 23 of 24 uur wellicht niemand laden
Ik vermoed dat het optie 3 of 4 zal worden, wat in beide gevallen neer komt op omzetverlies voor Schell. Dat was mijn punt
 
  • Like
Reactions: Michel_AH