Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla heeft Authorized service dealers nodig

This site may earn commission on affiliate links.
Dag allen. Ik zou normaal niet snel een topic openen maar ik wil graag delen wat ik heb meegemaakt + een algemene opmerking richting Tesla. Moraal van het verhaal: Tesla heeft authorized service dealers nodig!

Het is iedereen bekend dat een auto met meer kilometers en hogere leeftijd meer service nodig heeft. Ik rij een Model S uit 2013 en deze auto is geen uitzondering. Wat wel uitzonderlijk is, is dat het in principe de bedoeling is dat alle service bij Tesla gebeurt. En die service is zeer, zeer beroerd. Tot op een punt dat het totaal onacceptabel is.

Mijn ervaring begint in April als één van mijn dimlichten het begeeft. Ingepland via Tesla service, uiteindelijke rekening: €1600. Waarom: hele koplamp vervangen, reden onbekend, en wordt ook niet uitgelegd. Ik krijg een auto terug met koplamp die alles en iedereen verblindt, dus gewoon niet afgesteld... Afgelopen oktober valt mijn andere koplamp uit, verwarming valt uit, 12V batterij kapot, meer ellende. Na een maand (!) wachten op een service afspraak wordt alles gerepareerd, maar de auto kan niet APK worden afgemeld want 'dan moeten we emissie apparatuur kopen en dat is duur'. (mijn mening: lulkoek, dat is helemaal niet zo duur versus de service die je levert aan je klanten van het eerste uur). Weer €2000 armer, geen APK. Een lokale garage op de hoek keurt vervolgens mijn auto af want: fuseekogels versleten. En toen werd het pas echt gortig want: als je de draagarmen (voor, onder) wilt vervangen moet het batterijpakket & de motor verwijderd worden (!). Dit kost bij Tesla ongeveer €5k. Dat was bij mij de druppel.

Op aanraden van een Tesla taxi chauffeur ben ik dan maar een keer _niet_ naar Tesla gegaan en naar een partij in Hoofddorp. Daar kon ik direct afgelopen zaterdag terecht, zondag diagnose gesteld en gewoon een keer terug gebeld met een prijsopgaaf vooraf. (Full disclosure: ik ben fan van ze - T Service Hoofddorp). Ze konden me ook vertellen dat het verloop van monteurs bij Tesla Amsterdam enorm is. De werkdruk is daar niet te doen (ik zie het zelf aan vermoeide baliemedewerkers die de huid volgescholden wordt...). Monteurs die bij Tesla stoppen gaan bij T Service Hoofddorp aan de slag.

Terug naar mijn eerste punt. Tesla moet zichzelf op gebied van service serieus her-organiseren en het antwoord is simpel: geef 3e partijen gewoon de ruimte om service te organiseren voor een groeiende vloot van oudere Tesla's die écht nog minimaal 10 jaar mee moeten gaan. Die 'wij doen alles' strategie leidt tot heel veel pijn, zowel aan de klant-kant, als bij de Tesla organisatie. Bij mijn weten is Tesla dit zelfs verplicht:

"Behalve met de verkoop van nieuwe personenauto’s hield Verordening 1400/2002 zich ook bezig met de aftersales markt, dat wil zeggen de reparatie- en onderhoudsmarkt en de verkoop van auto-onderdelen. De Commissie had zich in 2000 tot doel gesteld met name de concurrentie tussen de dealers en onafhankelijke garages te vergroten. Om dit te bereiken waren drie zaken van essentieel belang:

  1. De toegang tot technische informatie die nodig is om onderhoud en reparaties uit te kunnen voeren. Onafhankelijke garages die niet tot het netwerk van een bepaald automerk behoren, moeten vrij zijn dergelijke informatie te verkrijgen;
  2. De verkrijgbaarheid van niet-originele onderdelen in het merkgebonden kanaal;
  3. Het verbreken van de link tussen verkoop en aftersales en de introductie van de erkende reparateur.
In de oude Verordening 1400/2002 werd een aantal specifieke bepalingen opgenomen die deze doelstellingen mogelijk moesten maken." (bron: Europese mededingingswetgeving voor de autosector | RAI Vereniging)

Benieuwd naar jullie mening!
 
Het bovenstaande kan ik zeker beamen. Ook de firma die je aandraagt in Hoofddorp heb ik meerdere malen als positief voorbij zien komen hier op het forum. Gezien je ervaringen betreffende de reparaties bij Tesla en de kosten, in welke verhouding staat dit tot de kosten bij een derde partij?
 
Benieuwd naar jullie mening!
Absoluut mee eens, maar het feit dat T Service Hoofddorp bestaat en kan opereren toont aan dat Tesla aan de wet voldoet.

Het echte probleem blijft desondanks Tesla zelf, want als ze voor hun eigen SeCs de onderdelen niet eens binnen fatsoenlijke tijd kunnen leveren, hoe zal dat dan gaan voor 3e partijen?

Ik verwacht overigens dat er voor de Model 3 wel snel niet-originele aftermarket onderdelen zullen komen, de aantallen verkochte auto's zijn hoog genoeg.
Met model S/X blijf je (zeker met een vroege auto die je meer als pre-serie kunt beschouwen) volledig afhankelijk van Tesla voor onderdelen.
 
Ik heb een opgaaf gekregen van €2200 ex.

Misschien een aspect wat best wel belangrijk is in deze discussie: een reparatie bij T Service is met behoud van garantie van Tesla. Je kan parts nl. alleen op VIN - bij Tesla - kopen en dan weet Tesla onmiddellijk dat er aan je auto gesleuteld wordt door een 3e partij. Ook dat vind ik willekeur. Waarom T service wel en iedere andere garage niet...?
 
Last edited by a moderator:
Absoluut mee eens, maar het feit dat T Service Hoofddorp bestaat en kan opereren toont aan dat Tesla aan de wet voldoet.

Het echte probleem blijft desondanks Tesla zelf, want als ze voor hun eigen SeCs de onderdelen niet eens binnen fatsoenlijke tijd kunnen leveren, hoe zal dat dan gaan voor 3e partijen?

Ik verwacht overigens dat er voor de Model 3 wel snel niet-originele aftermarket onderdelen zullen komen, de aantallen verkochte auto's zijn hoog genoeg.
Met model S/X blijf je (zeker met een vroege auto die je meer als pre-serie kunt beschouwen) volledig afhankelijk van Tesla voor onderdelen.
Ik ben het er maar deels mee eens, want een 3e partij kan dus niet electronische diagnose uitvoeren. Dat is Tesla bij wet wél verplicht te leveren.
 
Eens! Meer dan dat kan ik er niet over zeggen. Het is voor mij zelfs zo geworden dat ik nog twijfel om hierna nóg een keer Tesla te kopen.

Ik heb Service niet vaak nodig, maar áls ik ze nodig heb vind ik het maar een drama.
 
Ik heb een opgaaf gekregen van €2200 ex. Ze gaven ook aan dat zij (met toestemming van Tesla) de oude draagarm bout doorslijpen, en een nieuwe bout van de andere kant erin stoppen. Resultaat: geen batterij / motor demontage nodig. En dit bedoel ik dus: 3e partijen zijn wél gemotiveerd om dit soort oplossingen te bedenken.

Misschien een aspect wat best wel belangrijk is in deze discussie: een reparatie bij T Service is met behoud van garantie van Tesla. Je kan parts nl. alleen op VIN - bij Tesla - kopen en dan weet Tesla onmiddellijk dat er aan je auto gesleuteld wordt door een 3e partij. Ook dat vind ik willekeur. Waarom T service wel en iedere andere garage niet...?
Dit is dezelfde discussie als wel/niet naar de dealer voor onderhoud bij elk ander merk.
Een dealer werkt alleen volgens de voorschriften van de fabrikant, vervangt alleen maar complete modules/onderdelen, werkt een standaard diagnose protocol af enz. Ze wijken over het algemeen niet af van de regels.

Een niet-dealer, al dan niet gespecialiseerd in het merk kan natuurlijk doen wat-ie wil. Dat is zijn bestaansrecht, door efficiëntere demontagetechnieken, reparatie en hergebruik van onderdelen, veel minder administratie kan hij onder de prijs duiken van de dealer.

V.w.b. garantie, het is normaliter de garage die een reparatie uitvoert die (aan de eindklant) garantie verleent op die reparatie, inclusief de vervangen onderdelen, en niet de dealer, leverancier of fabrikant van de onderdelen.
Dat Tesla wel garantie wil geven op reparaties van T Service Hoofddorp vind ik bijzonder.

Of bedoel je dat je de algehele garantie op de auto verliest als je ook maar 1 onderdeel door een derde partij laat vervangen? Zo'n uitspraak zal wel met een grote korrel zout genomen moeten worden.
Hooguit dat Tesla geen garantie geeft als ze aan kunnen tonen (en dat wordt natuurlijk al gauw 'wanneer jij niet het tegenovergestelde kan aantonen') dat de oorzaak van het defect verband houdt met werk door derden aan de auto.
 
Dit is dezelfde discussie als wel/niet naar de dealer voor onderhoud bij elk ander merk.
Een dealer werkt alleen volgens de voorschriften van de fabrikant, vervangt alleen maar complete modules/onderdelen, werkt een standaard diagnose protocol af enz. Ze wijken over het algemeen niet af van de regels.

Een niet-dealer, al dan niet gespecialiseerd in het merk kan natuurlijk doen wat-ie wil. Dat is zijn bestaansrecht, door efficiëntere demontagetechnieken, reparatie en hergebruik van onderdelen, veel minder administratie kan hij onder de prijs duiken van de dealer.

V.w.b. garantie, het is normaliter de garage die een reparatie uitvoert die (aan de eindklant) garantie verleent op die reparatie, inclusief de vervangen onderdelen, en niet de dealer, leverancier of fabrikant van de onderdelen.
Dat Tesla wel garantie wil geven op reparaties van T Service Hoofddorp vind ik bijzonder.

Of bedoel je dat je de algehele garantie op de auto verliest als je ook maar 1 onderdeel door een derde partij laat vervangen? Zo'n uitspraak zal wel met een grote korrel zout genomen moeten worden.
Hooguit dat Tesla geen garantie geeft als ze aan kunnen tonen (en dat wordt natuurlijk al gauw 'wanneer jij niet het tegenovergestelde kan aantonen') dat de oorzaak van het defect verband houdt met werk door derden aan de auto.
Excuses, terechte opmerking. Ik heb het over de garantie van de auto, niet de desbetreffende reparatie. Die verantwoordelijkheid ligt bij een 3e partij. Maw: de draagarmen zijn voor verantwoordelijkheid van T Service Hoofddorp. Gaat mijn batterij/motor stuk dan wil Tesla mij nog steeds helpen. Klein detail, maar super belangrijk als je een 3e partij aan het werk zet.
 
Tesla is één bedrijf (of technisch gezien: een bedrijf plus een reeks dochterbedrijven, één per land).

Er is trouwens een netwerk van erkende servicebedrijven voor koetswerkreparaties: mijn wagen kwam deze week terug van CarGlass Carosserie, na hagelschade. De dode-hoekcameravattingen werden o.a. vervangen en die mensen calibreerden de camera's netjes opnieuw. Er hangt in de receptie een bord dat hen door Tesla werd overhandigd nadat hun mensen door Tesla getraind werd, trouwens.

Het voordeel van bij zulke firma's te gaan is dat er geen discussie is over het feit dat de wagen nog steeds 100% onder garantie valt. Mochten bijvoorbeeld de camera's het niet doen en Tesla moet er aan gaan sleutelen, dan regelt Tesla het verder met CarGlass Carosserie, en niet via jou om.

Als je wagen toch niet onder garantie is, tja, dan heeft die erkenning of niet weinig praktische gevolgen. Dan ga je gewoon bij de firma waar je je het best bij voelt.

In Brussel is trouwens een onafhankelijke firma die enkel te maken heeft met Tesla:
Nikola Brussels | Independent Tesla dealer. New and premium selected.

Die naam is niet erg origineel, niet?
 
Last edited:
Eigenlijk zie je hier dus dat het service model (van 3e partijen) prima werkt....
Op de onderdelenvoorziening na.
Ook ik heb mijn draagarmen en stabilisatorstangen bij T-service Hoofddorp laten doen (toen was het nog Tesla service Hoofddorp, maar daar zal logischerwijs wel gedoe over geweest zijn), maar uiteindelijk heb ik zelf de onderdelen besteld en opgehaald. Want Nabi kreeg ze maar niet geleverd. Maar zoals je al schreef ook de Sucs krijgen geen onderdelen en dat drama duurt nu al een paar jaar. Wanneer gaat Tesla dat nou eindelijk een keer regelen?
Er zal wel weer iemand reageren dat onderdelenvoorraad dood geld is en Tesla z’n geld beter kan gebruiken, maar dat is echt flauwekul. Tesla heeft cash genoeg en je kunt de kosten zelfs bij je toeleveranciers leggen. Het is gewoon te weinig aandacht voor logistiek en service.
Zo weer genoeg gejankt. :(