Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien mogen we zo streng niet zijn. PHEV zal vast wel een stepping stone zijn in vele gevallen. Trouwens, als Tesla niet bestond (en dus bij uitbreiding vandaag nog voor al wie een Tesla te duur vindt), dan had je als eerste alternatief voor een EV een i3 of zo - traag laden, en 130km echte range. Dan had ik daar toch ook zo'n brommer-motertje in de koffer bij genomen !

Je hebt zeker PHEV-rijders die het alleen voor het fiscale voordeel doen (nogal opvallend groot voordeel bij een Porsche Panamera bijv....). Maar ik ken ook een Ampera-rijder die er een sport van maakt om echt zo weinig mogelijk te tanken, en ik denk dat dat soort PHEV-rijders toch de grote meerderheid uitmaakt (logisch overigens - rijden op benzine kost toch minstens tweemaal zoveel als rijden op elektriciteit).
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Misschien mogen we zo streng niet zijn. PHEV zal vast wel een stepping stone zijn in vele gevallen. Trouwens, als Tesla niet bestond, dan had je als eerste alternatief voor een EV een i3 of zo - traag laden, en 130km echte range. Dan had ik daar toch ook zo'n brommer-motertje in de koffer bij genomen !

Je hebt zeker PHEV-rijders die het alleen voor het fiscale voordeel doen (nogal opvallend groot voordeel bij een Porsche Panamera bijv....). Maar ik ken ook een Ampera-rijder die er een sport van maakt om echt zo weinig mogelijk te tanken, en ik denk dat dat soort PHEV-rijders toch de grote meerderheid uitmaakt (logisch overigens - rijden op benzine kost toch minstens tweemaal zoveel als rijden op elektriciteit).

+1, hier wordt met een V60 PIH een verbruik genoteerd van 2,8 l/100km en 11,4 kWh/100km. Ik persoonlijk zit zelfs op 2,25 l/100km. Dus het kan zeker. En we laden natuurlijk op groene stroom en zonnepanelen dus dat is ook goed geregeld.
 
  • Like
Reactions: Keezje and Ivo-G
Het enige verschil in aanpak is dat Volvo je dwingt om het stuur elke x seconden vast te houden. Ik begrijp die gedachte wel, maar het gaat tegen het hele idee van autopilot in. Ik ben overigens heel benieuwd naar de "level 4" Volvo's in China en Londen.

Als ik de filmpjes op Youtube bekijk is Tesla's autopilot overigens wel vele malen beter dan Volvo's huidige systeem.
Volvo spreekt slecht over de AP van de Tesla maar Volvo heeft op dit moment nog niets beschikbaar of leverbaar.
Buiten wat eigen testwagens.

De duurste Volvo wordt op dit moment zelfs niet verkocht met AP dus "Afgeven opTesla" wordt puur gedaan in de wens dat de aspirant "Volvo kopers die AP willen" niet naar Tesla te gaan.

De Zweden hebben in Noorwegen een massa verkoop verloren aan Tesla.

Het toont maar weer aan dat Tesla zwaar onderschat is.

Ik moet nog zien of ze werkelijk met Aut level 4 uitkomen, nu lopen ze achterop.
 
Volvo spreekt slecht over de AP van de Tesla maar Volvo heeft op dit moment nog niets beschikbaar of leverbaar.
Buiten wat eigen testwagens.

De duurste Volvo wordt op dit moment zelfs niet verkocht met AP dus "Afgeven opTesla" wordt puur gedaan in de wens dat de aspirant "Volvo kopers die AP willen" niet naar Tesla te gaan.

De Zweden hebben in Noorwegen een massa verkoop verloren aan Tesla.

Het toont maar weer aan dat Tesla zwaar onderschat is.

Ik moet nog zien of ze werkelijk met Aut level 4 uitkomen, nu lopen ze achterop.

Eens, Volvo's huidige systeem kan tot 50 km/u binnen de lijntjes blijven (ietwat hoekig) en heeft enkel ondersteuning op hogere snelheid. De paar filmpjes die er zijn maken dit pijnlijk duidelijk. De eerste de beste flauwe bocht op hogere snelheid duikt de auto meteen over de lijnen... Aan de andere kant hoop ik dat Volvo en andere fabrikanten wel goede systemen gaan bouwen en leveren, immers is dat wel zo veilig voor de rest van het verkeer. Kleinere kans dat iemand een mooie Tesla schade toebrengt (misschien wel het belangrijkste argument ;) )
 
De bestaande fabrikanten komen uit een ander hoekje, daarbij kun je niet experimenteren met wat je levert. Waarom niet? Omdat je bang bent dat je klanten het niet begrijpen! Bovendien zijn bij de ICEs de features echt leidend (of lijdend? :)) voor de omgang. Pas zeer recentelijk is men gaan switchen naar zg. gratis updates bijvoorbeeld. Je kon al jaren een TomTom kopen bij het kruidvat die zeker een jaar up-to-date bleef, maar een reeds half jaar achterlopende kaartupdate voor je auto kostte toch minstens 200 euro. En dan rekenen we de fictief hoge prijs voor on-board navigatie van ruim 1000 euro niet mee.

Het is dus allemaal een kwestie van hoe je er naar kijkt, en vernieuwing is lastig. En voor klanten en voor leveranciers. Bij Tesla gaat dat allemaal wat makkelijker, men heeft nauwelijks bestaande klandizie die het niet ziet zitten en alle anderen zijn als een spreekwoordelijk kind zo blij met elke update. Daarnaast speelt de cool-factor een grote rol in de marketing en dat wordt door de pers prima opgepakt. Her en der zie je berichtgeving over de mario-modus, alles staat bol van de autopilot. Wat wil je nog meer?

Qua Volvo en andere innovators denk ik dat het een kwestie is van gewoon gaan uitproberen/doen. En anders neem je de approach die wat techvendors uit Californie gebruiken. Creëer een nieuwe BV, breng het product voorzichtig uit en kijk wat het doet en koop/rebrand het dan weer onder je eigen naam als het bevalt (lees; winst oplevert - waarbij winst niet alleen financieel hoeft te zijn).
Er zullen genoeg knappe koppen zitten om allerlei zinvolle zaken te bouwen maar die imago-technisch niet bij het huidige wagenpark van een leverancier passen, niet iedere autofabrikant kan/wil zich een Multipla veroorloven om het maar een naam te geven.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
De bestaande fabrikanten komen uit een ander hoekje, daarbij kun je niet experimenteren met wat je levert. Waarom niet? Omdat je bang bent dat je klanten het niet begrijpen! Bovendien zijn bij de ICEs de features echt leidend (of lijdend? :)) voor de omgang. Pas zeer recentelijk is men gaan switchen naar zg. gratis updates bijvoorbeeld. Je kon al jaren een TomTom kopen bij het kruidvat die zeker een jaar up-to-date bleef, maar een reeds half jaar achterlopende kaartupdate voor je auto kostte toch minstens 200 euro. En dan rekenen we de fictief hoge prijs voor on-board navigatie van ruim 1000 euro niet mee.

Het is dus allemaal een kwestie van hoe je er naar kijkt, en vernieuwing is lastig. En voor klanten en voor leveranciers. Bij Tesla gaat dat allemaal wat makkelijker, men heeft nauwelijks bestaande klandizie die het niet ziet zitten en alle anderen zijn als een spreekwoordelijk kind zo blij met elke update. Daarnaast speelt de cool-factor een grote rol in de marketing en dat wordt door de pers prima opgepakt. Her en der zie je berichtgeving over de mario-modus, alles staat bol van de autopilot. Wat wil je nog meer?

Qua Volvo en andere innovators denk ik dat het een kwestie is van gewoon gaan uitproberen/doen. En anders neem je de approach die wat techvendors uit Californie gebruiken. Creëer een nieuwe BV, breng het product voorzichtig uit en kijk wat het doet en koop/rebrand het dan weer onder je eigen naam als het bevalt (lees; winst oplevert - waarbij winst niet alleen financieel hoeft te zijn).
Er zullen genoeg knappe koppen zitten om allerlei zinvolle zaken te bouwen maar die imago-technisch niet bij het huidige wagenpark van een leverancier passen, niet iedere autofabrikant kan/wil zich een Multipla veroorloven om het maar een naam te geven.
Volvo wil binnen een paar jaar op level 4 zitten. Ik ben erg benieuwd hoe reëel dat is. Dat betekend m.I. dat je niet op de belijning van de weg kan vertrouwen. Wat gebruik je dan nog wel als basis? Ook ben ik benieuwd of er voldoende rekenkracht etc is om voor alle mogelijke scenario's de beste oplossing te kiezen, ook in geval van noodsituaties. Ik denk dat Tesla een enorm waardevolle database heeft met de data die nu wordt vergaard met de AP. Zeker ook doordat de keren dat de eindgebruiker het overneemt van AP en andere besluiten neemt. Vervolgens zal door een zelflerende systeem deze data moeten leiden tot betere oplossingen. Ik betwijfel of je zonder deze data daar kan geraken.
 
Tesla is vandaag de enige die zo'n "real world" data base heeft (met elke dag zo'n 3 miljoen gereden kilometers erbij). Denk dus wel dat ze een plannetje hebben om dit ooit te gelde te maken... (of gewoon de concurrentie voor te blijven).

Commentaar van Volvo is flauw natuurlijk, maar ik denk wel dat het cliënteel van de traditionele merken het cowboy-gehalte van de Tesla-AP inderdaad minder zou begrijpen (genre: "waarom zou ik als AP de bestuurder verwittigen dat er een rotonde aankomt? Ik blijf liever zelf proberen, al weet ik al lang dat het me nog niet lukt!")
 
Volvo wil binnen een paar jaar op level 4 zitten. Ik ben erg benieuwd hoe reëel dat is..
Ik vind het zelf (uitsluitend na mee- en testrijden en natuurlijk wat minuten youtube) al bijzonder knap hoe relatief weinig fouten de cameratechnologie maakt. Ik heb met enige verbazing een paar jaar geleden op natgeo naar de autonomous driving challenges zitten kijken en de korte conclusie die me bijgebleven is: hoe meer lidars hoe beter.
Daarom verbaasde de hoax me niet (helemaal) toen een paar weken terug die lidar op de buitenspiegel in het nieuws was - ook al kan ik me daar heel weinig bij voorstellen (aerodynamica, design, kosten, etc.) - voor een systeem met een simpele radar, wat laagfrequent brommers en een camera heet Tesla een aardige feature neergezet.

Ook ben ik benieuwd of er voldoende rekenkracht etc is om voor alle mogelijke scenario's de beste oplossing te kiezen, ook in geval van noodsituaties. Ik denk dat Tesla een enorm waardevolle database heeft met de data die nu wordt vergaard met de AP.
(Nood)scenario's zullen lastig zijn, een plotseling overstekend kind/bal/voorwerp kent - in de lijn van de nieuwe CBR-vragen - drie mogelijkheden waarvan gas geven uitgesloten is natuurlijk :) Maar dan houd je over uitwijken of remmen. Ik kan me (nu) nog niet voorstellen dat uitwijken een valide optie is in aut. voertuigautomatisering. De parameters zijn teveel en zoals je al aangeeft ook te zwaar voor onboard processing.

Het bijhouden van de database lijkt me in zoverre goed aanvullend dat dat gaat werken, maar het helpt nog meer als de software ook 'veranderingen' snel gaat snappen. En dan doel ik niet op een PND-er die een stilstaande auto aangeeft, dat valt onder 'nood', maar zaken als geplande wegwerkzaamheden. Of is dat iets wat de database al doorgeeft aan de AP? (Iemand ervaring mee?)
 
Vandaag weer iets bijzonders gezien. Rijdend op de snelweg hier in Oostenrijk op de tweede baan naderden we een plek waar verkeer van rechts invoegt. Een eindje voor mij, buiten bereik van standje 1 gebeurde het volgende. Een auto wilde invoegen en de auto op de rechter baan wilde hem helpen door naar links te gaan. Daar reed al iemand dus werd even spannend. Zonder dat ik er zelf iets mee te maken had begonnen wel alle bellen te rinkelen en druk rood autootje voor me en uiteraard ook inhouden (zonder echt te remmen). Mijn reactie was verbaasd. Hij zag het gewoon op de één of andere manier.
 
Volvo heeft wel een punt, Elon kan wel roepen dat het aantal ongelukken op AP de helft is van bij gewoon rijden, maar als het echt spannend wordt dan gooit AP snel de handdoek in de ring en moet je het zelf oplossen.

Dat is maar hoe je het bekijkt. Wanneer je cruised in rustig verkeer, gaat automatisch je concentratie omlaag wanneer je niet met AP onderweg bent. Dat is een menselijke reactie. Op zo'n moment zit een ongeluk in een klein hoekje en overkomt je voor dat je er zelf erg in hebt. Hier is dus de AP in werking een groot voordeel aangezien die zijn aandacht niet laat verslappen. Wanneer de AP beperkt of niet werkt, en wij zelf de besturing moeten overnemen, zijn we scherp en is de kans op een ongeluk kleiner.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Geweldig dit.... Tesla heeft een grote batterij... is dus praktisch en daarom concurrent voor de traditionele industrie...
Maar, vanwege die batterij (en de Euro/Dollar koers mede door het beleid van...) wel wat duurder dus.... we sluiten m gewoon uit door 60K (een B klasse van 47K met een 70 kWh batterij zou misschien ook meer kosten?) als grens te nemen om "luxe auto's uit te sluiten"...
En dan is het wachten op het succes van de model 3.... (dan sluiten we gewoon alle auto's uit met een bereik van meer dan 200km?????)

Wat zijn ze weer slim bezig...

Germany officially announces a €4,000 incentive for electric vehicles starting in May

Door een vast bedrag te nemen bevoordeel je duurdere auto's sowieso minder (procentueel)...
De Twizy's, ZOEs en UPs zullen nu wel niet aan te slepen zijn?
En Mercedes wist dit natuurlijk allang, vandaar dat de prijs voor de business ed. van 40K naar 47K is gegaan (om die 2K die ze bijdragen op te vangen?)

Maar... ik zie het waarschijnlijk verkeerd?

Misschien wel leuk om EM hierop te attenderen, misschien dat die volgende fabriek dan misschien toch weer in NL kan komen....
 
@AnalysiZ is niet heel anders dan wat nu in ABII gebeurt in Nederland hoor, jarenlang geen enkel issue dat V60's van minstens 70k - en Mitsubsidies van iets minder - met belastingcenten betaald worden, maar nu moet er ineens wel een grens van 50k op electrische auto's want anders kost het de staat teveel.
Als toekomstig mede-rijder maak ik er graag gebruik van, maar een van de redenen om geen PHEV te gaan rijden was dat ik het zonde van de gezamenlijke centjes vond zonder dat het echt iets oplevert.
Nu zie ik genoeg vergelijkingen dat een Model S vs een Mercedes ... op alles t/m productie en vervoer maar net iets in het voordeel van die laatste uit zou slaan, maar dat is altijd nog een stuk zuiniger dan nutteloos met een extra motor en batterijpack rondsjouwen terwijl je aan het stoken bent :)
 
...Wat zijn ze weer slim bezig...

Germany officially announces a €4,000 incentive for electric vehicles starting in May

Door een vast bedrag te nemen bevoordeel je duurdere auto's sowieso minder (procentueel)...
De Twizy's, ZOEs en UPs zullen nu wel niet aan te slepen zijn?
De regeling zal vooral neerkomen op een € 1,5K bijdrage van de Duitse belastingbetalers aan de kopers van nieuwe PHEV's van de deelnemende merken. (De andere helft betalen die deelnemende merken, en daar zitten Renault, Nissan en Toyota niet bij.)
Valt dus heel erg mee qua kosten, maar houdt wel effectief de vooruitgang van 100% BEV tegen.
 
  • Like
Reactions: robertvg