Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Wakker worden !!

Zouden er dan eindelijk echte alternatieven komen voor de Tesla?

image.jpg

image.jpg
 
Op zijn vroegst in 2018, dus Tesla loopt nu 6 a 7 jaar voor op zijn concurrenten zeg maar. Dat is ook de tijd die het meestal kost om een nieuw platform te ontwikkelen.
ik hoop echt dat het van de vloer komt en goed verkoopt, hoe meer concurrentie hoe beter en hoe meer keuze straks wanneer ik een waardig opvolger voor de huidige S zoek, hoe beter :)

(en dat dit dus een elektrisch aangedreven auto moet zijn moge duidelijk zijn)
 
En wat denken we hiervan, de heren denken weer eens niet na! Het moet allemaal Millieu vriendelijker maar er mag geen geld verloren gaan. De dood van de EV en plug-in hybride in rekenvoorbeelden - Autoblog.nl
Ach, in België is er zo geen "bijtelling" (whatever that may be), en zijn de subsidies al een tijdje compleet afgeschaft. Er is wel nog een stukje fiscale koterij met het hogere aftrekbaarheidspercentage, maar dat is maar een verwaarloosbaar extraatje. En toch is de Model S er een relatief succes. Ik denk dus niet dat dergelijke maatregelen snel "de dood van de EV" gaan teweegbrengen...

De Model S gaat misschien nog wel enkele jaren (tot de Model III er is) een nicheproduct blijven voor wie er zich ene kan permitteren, maar ach, look at it from the bright side, dan hebben we de SuperChargers al die tijd voor ons alleen. Als ze niet geICEd staan, zoals in Nivelles...
 
De impact van deze voorstellen in Nederland zijn voor Tesla denk ik wel pittig. Het zou in de bijtelling netto ca. 7.000 euro per jaar schelen. Oftewel een royale gezinsauto over de leaseperiode van 5 jaar.
Ondanks dat er door het "monsterverbond" wordt aangegeven dat zij elektrisch rijden willen stimuleren, is m.i. het enige belang dat ze hebben, de reguliere bijtelling van 25% naar 21% te krijgen, zodat de auto's met zuinige motoren (en veelal de goedkoopste motorisering van een modelgamma) minder interessant wordt voor de leaserijder, en deze gaat kiezen voor een duurdere motorisering.
Als het dit verbond serieus te doen zou zijn om schoner rijden, zouden ze met een oplossing komen die hybride rijders stuurt naar zo veel mogelijk laden en waarbij overige auto's een gelijke bijtelling krijgen van 25%. Immers, fabrikanten kunnen ook hun best doen om met schone hybride of elektrische varianten te komen. De hele discussie rondom de verschillen tussen de testresultaten en werkelijke verbruikscijfers toont voldoende aan dat het merendeel van de fabrikanten zo min mogelijk willen investeren om auto's in de praktijk schoner te maken.
Dus laat dan de partijen die wel serieus hebben geïnvesteerd in schonere EV / PHEV technologie daar dan ook het voordeel uit halen.
 
Schaf al die onzin af en laat de markt het zelf regelen. Dat "sturen" door middel van subsidies en aftrek is idioot, en niet alleen omdat de regels bij wijze van spreken wekelijks wijzigen. Het probleem is dat de regelgevers werkelijk geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn, niet op landelijk noch op gemeentelijk niveau. En dus kunnen de lease maatschappijen en de fleet owners en beheerders ook geen keuzes maken.

Groen rijden stimuleren is in theorie een mooi streven, maar maak dat dan duurzaam interessant zodat de markt en de mensen ook daadwerkelijk de tijd krijgen er het nut van in te zien, niet alleen de early adopters.

Gisteravond weer een kennis gesproken: die mag niet meer met zijn 20 jaar oude Saab cabrio naar zijn kantoor in hartje Rotterdam. Maar als ik met mijn Landcruiser 4.7 V8 benzine uit 2007 er zou rijden of met een 2006 Touareg 5.0 V10 TDI, geen probleem.... je mag een keer raden welke auto's meer CO2 of fijnstof of roet uitstoten.....het is van de zotte. Alsof er duizenden stokoude auto's rondrijden.

Maak een simpele, heldere bijtellingsstaffel o.b.v. leeftijd. Geef 100% EV de kans door die voor in ieder geval 5 jaar MRB vrij te maken en houden. En schaf voordelen bij hybrides af, de enige stimulans voor hybrides moet komen uit het lage brandstofverbruik en dus lagere kosten.

Als ik een ton te besteden had aan een auto in privé, is de MS gewoon een serieus alternatief omdat de totale kosten over een x-aantal jaar aantrekkelijk zijn, terwijl ik wel luxe en prestaties ervoor krijg. Een MS is een reeel alternatief voor vergelijkbare auto's uit dat segment. De mensen die dat niet inzien en het niet durven/willen om 100% elektrisch te rijden trek je echt niet (blijvend) over de streep door ze wat korte incentives te geven.
 
Subsidies zijn o.a. bedoeld om iets aan te slingeren, om een ingang op een anderzijds dichte markt te creëren, om innovatie voor te trekken. Uiteindelijk moet Tesla ook zonder subsidie gewoon zijn broek op kunnen houden.
Het maximeren van subsidies tot een bepaalde hoogte van de investering is nu al realiteit met de aftopping van de MIA.

Dat verhaal van aftoppen van de lage bijtelling tot 50k€ is niks meer dan een _voorstel_ van de gevestigde automotive partijen, nieuwkomertje plagen, popie jopie praat voor hun leden. Het is maar de vraag of de beleidsmakers er iets mee doen.
Dit soort regels met vaste bedragen erin zijn wespennesten qua uitvoering en kunnen weer allerlei rare bijwerkingen hebben. Dealers die hun auto's zodanig gaan prijzen dat ze wel of niet in de categorie vallen, etc. Ondoorzichtig voor de consument.
 
Ik ben ook niet zo negatief over de uitkomst van al deze plannenmakerij m.b.t. autobelastingen.

Inderdaad geldt altijd 'hoe meer knoppen je de politici geeft om aan te draaien, hoe meer er gedraaid zal worden'.
Dus: meer knoppen -> meer chaos.

Door consequente onkunde, verkeerde motieven, goede bedoelingen en politiek opportunisme van de knoppendraaiers is de uitkomst nagenoeg onvoorspelbaar.
En het is dus net zo waarschijnlijk dat die uitkomst gunstig als dat die ongunstig is.

Het bewijs voor dit effect? Dagelijks in het nieuws.
 
Die subsidie zou mij ook niet zoveel uitmaken, de bijtelling dat zal wel pijnlijk worden en slaat ook nergens op. Anderzijds de Model 3 zal wel als een kanon verkopen dan. Dan krijg je op 1 auto 2 tarieven nee dat is lekker duidelijk. Mocht het zover komen hoop ik dat Tesla de stouteschoenen aantrekt en even vermeld als het inderdaad doorgaat ze de fabrieken in Tilburg inc hoofdkantoor naar Duitsland gaan verhuizen, daar gaan ze wel miljarden investeren in EV rijden. Zelfde geintje heeft Amazone destijds gedaan in Duitsland teveel gezeik alles opgepakt en net over de grens in Polen gaan zitten.
 
Schaf al die onzin af en laat de markt het zelf regelen. Dat "sturen" door middel van subsidies en aftrek is idioot, en niet alleen omdat de regels bij wijze van spreken wekelijks wijzigen. Het probleem is dat de regelgevers werkelijk geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn, niet op landelijk noch op gemeentelijk niveau. En dus kunnen de lease maatschappijen en de fleet owners en beheerders ook geen keuzes maken.

Daar ben ik het volmondig mee eens. Subsidies zijn totaal overbodig. Echter moeten we dan ook wel het totaalplaatje bekijken. Wereldwijd, maar ook in Nederland, gaan er jaarlijks forse subsidies naar de oliemaatschappijen.
http://www.gva.be/cnt/aid756338/oliesector-krijgt-elk-jaar-tientallen-miljarden-dollars
http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/oliemaatschappij-pikt-subsidie-in~a552116/
http://www.duurzaambedrijfsleven.nl...-per-jaar-aan-subsidies-fossiele-brandstoffen

Door ook deze subsidies af te schaffen, wordt conventioneel rijden ineens ook een stuk duurder.
 
Daar ben ik het volmondig mee eens. Subsidies zijn totaal overbodig. Echter moeten we dan ook wel het totaalplaatje bekijken. Wereldwijd, maar ook in Nederland, gaan er jaarlijks forse subsidies naar de oliemaatschappijen.
http://www.gva.be/cnt/aid756338/oliesector-krijgt-elk-jaar-tientallen-miljarden-dollars
http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/oliemaatschappij-pikt-subsidie-in~a552116/
http://www.duurzaambedrijfsleven.nl...-per-jaar-aan-subsidies-fossiele-brandstoffen

Door ook deze subsidies af te schaffen, wordt conventioneel rijden ineens ook een stuk duurder.
Dan kunnen de accijnzen toch ook weer een stukkie omlaag?