Schaf al die onzin af en laat de markt het zelf regelen. Dat "sturen" door middel van subsidies en aftrek is idioot, en niet alleen omdat de regels bij wijze van spreken wekelijks wijzigen. Het probleem is dat de regelgevers werkelijk geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn, niet op landelijk noch op gemeentelijk niveau. En dus kunnen de lease maatschappijen en de fleet owners en beheerders ook geen keuzes maken.
Groen rijden stimuleren is in theorie een mooi streven, maar maak dat dan duurzaam interessant zodat de markt en de mensen ook daadwerkelijk de tijd krijgen er het nut van in te zien, niet alleen de early adopters.
Gisteravond weer een kennis gesproken: die mag niet meer met zijn 20 jaar oude Saab cabrio naar zijn kantoor in hartje Rotterdam. Maar als ik met mijn Landcruiser 4.7 V8 benzine uit 2007 er zou rijden of met een 2006 Touareg 5.0 V10 TDI, geen probleem.... je mag een keer raden welke auto's meer CO2 of fijnstof of roet uitstoten.....het is van de zotte. Alsof er duizenden stokoude auto's rondrijden.
Maak een simpele, heldere bijtellingsstaffel o.b.v. leeftijd. Geef 100% EV de kans door die voor in ieder geval 5 jaar MRB vrij te maken en houden. En schaf voordelen bij hybrides af, de enige stimulans voor hybrides moet komen uit het lage brandstofverbruik en dus lagere kosten.
Als ik een ton te besteden had aan een auto in privé, is de MS gewoon een serieus alternatief omdat de totale kosten over een x-aantal jaar aantrekkelijk zijn, terwijl ik wel luxe en prestaties ervoor krijg. Een MS is een reeel alternatief voor vergelijkbare auto's uit dat segment. De mensen die dat niet inzien en het niet durven/willen om 100% elektrisch te rijden trek je echt niet (blijvend) over de streep door ze wat korte incentives te geven.