Carl Leermakers
Member
Daar ben ik het volmondig mee eens. Subsidies zijn totaal overbodig.
Enerzijds volledig akkoord - er was lange tijd in België een subsidie/korting van 15% van de aankoopprijs voor alle wagen die minder dan 100g CO2 uitstoot hadden - het gevolg van die onzinnige focus op CO2 (alleen) is dat de onze steden nu volop door kleine dieselwagentjes vervuild worden - fijn stof, roet, CO, etc., waar we echt van horen te walgen, alwaar denk ik nog niemand in de stad ziek geworden is van CO2, die de stedelijke vegetatie trouwens helpt, zou ik denken (en de stad dus zelfs zuurstof geeft via die vegetatie die CO2 omzet in zuurstof). De korting gold bijvoorbeeld voor een Mini Cooper Diesel, maar niet voor het benzine-model. De Belgische belastingbetaler deed daarmee trouwens ook onrechtstreeks gulle giften aan de schatkisten van Japan, Duitsland of Frankrijk, maar niet aan de onze.
Anderzijds niet akkoord - zonder subsidie geen Tesla S. Onze S'jes verkopen goed in Noorwegen, Nederland, België, en daar is een reden voor, namelijk subsidies (in België onder de vorm van 120% aftrekbaarheid, lagere wegenbelasting, lagere inschrijvingstaks, lagere belasting op elektriciteit dan op benzine/diesel, etc.). Mét die subsidies kost een S'je evenveel als een (qua opties equivalente) Audi A5/BMW 5/Mercedes E; zonder die subsidie zit je meteen met een prijs die de Tesla zowat onverkoopbaar maakt, tenzij voor diegenen die per se 350pk (of 700pk ) willen.
Ik had gisteren Franse collega's op bezoek die meerijden met de S echt fantastisch vonden. Maar er rijden zowat geen S'jes rond in Frankrijk. Geen incentive vanuit de overheid. Go figure.
Last edited: