Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Daar ben ik het volmondig mee eens. Subsidies zijn totaal overbodig.

Enerzijds volledig akkoord - er was lange tijd in België een subsidie/korting van 15% van de aankoopprijs voor alle wagen die minder dan 100g CO2 uitstoot hadden - het gevolg van die onzinnige focus op CO2 (alleen) is dat de onze steden nu volop door kleine dieselwagentjes vervuild worden - fijn stof, roet, CO, etc., waar we echt van horen te walgen, alwaar denk ik nog niemand in de stad ziek geworden is van CO2, die de stedelijke vegetatie trouwens helpt, zou ik denken (en de stad dus zelfs zuurstof geeft via die vegetatie die CO2 omzet in zuurstof). De korting gold bijvoorbeeld voor een Mini Cooper Diesel, maar niet voor het benzine-model. De Belgische belastingbetaler deed daarmee trouwens ook onrechtstreeks gulle giften aan de schatkisten van Japan, Duitsland of Frankrijk, maar niet aan de onze.

Anderzijds niet akkoord - zonder subsidie geen Tesla S. Onze S'jes verkopen goed in Noorwegen, Nederland, België, en daar is een reden voor, namelijk subsidies (in België onder de vorm van 120% aftrekbaarheid, lagere wegenbelasting, lagere inschrijvingstaks, lagere belasting op elektriciteit dan op benzine/diesel, etc.). Mét die subsidies kost een S'je evenveel als een (qua opties equivalente) Audi A5/BMW 5/Mercedes E; zonder die subsidie zit je meteen met een prijs die de Tesla zowat onverkoopbaar maakt, tenzij voor diegenen die per se 350pk (of 700pk :)) willen.

Ik had gisteren Franse collega's op bezoek die meerijden met de S echt fantastisch vonden. Maar er rijden zowat geen S'jes rond in Frankrijk. Geen incentive vanuit de overheid. Go figure.
 
Last edited:
ter herinnering.. belastinggeld wordt gebruikt voor de financiering van gemeenschappelijke zaken (infra, beveiliging, onderwijs, sociale zekerheid etc etc..). Dat maakt dat we in een van de meest fantastische landen in de wereld wonen, waar echte armoede (nagenoeg) niet bestaat, je veilig over straat kan gaan, er een zeer goede infrastructuur is, er bescherming tegen de zee is... als we geen belasting zouden betalen zou onze wereld er heel anders uitzien.. de overheid is geen " partij" , in feite zijn we het zelf..
Ben het ook lang niet eens met alle aanwendingen (gauw opheffen die oranje-flauwekul bijvoorbeeld) .. maar zo gaat dat in een democratie. Om het nu diefstal te noemen...


Van belasting (is diefstal) en subsidies wordt maar één partij beter van dat is de (R)overheid

Er is (slechts) één politieke partij die hier vanaf wil en dat is de www.stemlp.nl voor de geinteresseerde...
 
Inderdaad Paul, ik denk dat we in België nog meer heffingen betalen op elektriciteit dan accijnzen op benzine of diesel.

ik heb -toevallig?- gisteren mijn jaarlijkse afrekening gekregen.

effectieve kost van de stroom : 29,5%

netkosten (inclusief zitpenningen voor de politici...) : 49,8%
allerlei belastingen incl. groenestroomcertificaten : 17,0%

jaarlijkse vaste vergoeding 3,7%
 
wtf... wij allen na 1x inhalen in de rechterbaan met 90km/h?


IMG_20150604_122254 (2).jpg
 
Nu moet ik wel eerlijk zeggen ik rij met de Tesla vaak te langzaam maar dat komt meer doordat ik op Motorgeluid rij en tja die mis ik nu dus rij ik langzamer totdat ik dat door heb en vervolgens de Watts erop zet :). 130KM is toch wat ik normaal rij op de snelweg. Maargoed het is een artikel eigen hachje redden. Let wel als iedereen straks een 400PK elektro motor heb wat kan je als autoblad dan nog afzeiken want tja ze rijden allemaal een beetje gelijk.
 
Veel van de Tesla rijders reden voorheen BMW heb ik wel eens gelezen. Dat zijn toch rijders die het fijn vinden wat langzamer op de rechterbaan te rijden:rolleyes:?

Omdat ze dat toch al zo gewend waren hebben ze hun Tesla niet massaal weer van de hand gedaan vanwege range anxiety(hoe schrijf je dat precies?)...

Wat een :cursing:!!!
 
Volgens http://www.werkelijkverbruik.nl rijden Outlander PHEV rijders 25% zuiniger dan de benzinebroeders, dus er wordt waarschijnlijk toch best goed gestekkert. Het is natuurlijk aan te nemen dat er er naar beide kanten extremen zijn. Ik zie en ken toch veel voorbeelden van deze auto's die ook thuis en op het werk altijd aan de stekker hangen. Het kan natuurlijk altijd beter, maar dan zal er toch ook een accu met grotere capaciteit in moeten.
 
Van belasting (is diefstal) en subsidies wordt maar één partij beter van dat is de (R)overheid

Er is (slechts) één politieke partij die hier vanaf wil en dat is de www.stemlp.nl voor de geinteresseerde...

[diplomatieke modus/off] Wat een ongelofelijke lulkoek! [diplomatieke modus/on]

Ik heb een tijdje als expat in een land gewoond zonder een fatsoenlijk belastingstelsel, wat betekende dat de mensen met een hoog inkomen in de praktijk geen belasting betaalden. Sinds terugkeer in Nederland ben ik blij hier belasting te mogen betalen, gelet op hetgeen wij daar als land voor terug krijgen.

Ok, een nuancering: uiteraard doe ook ik mijn best om niet meer belasting dan noodzakelijk te betalen (met dank aan de Tesla).
 
Bottom line is wel dat wij hoogstens zo'n 15 EUR betalen (zitpenningen van politiek benoemde bestuurders inbegrepen :)) voor zo'n 350 km autonomie terwijl een ICE-wagen met hetzelfde vermogen (en die laat ons zeggen 10 liter/100km verbruikt) voor zo'n tankbeurt 55 EUR zou kosten; dat is 370% meer.

Dat maakt ook dat PHEV-ers vermoedelijk wél zo veel mogelijk aan de kabel hangen, en zoveel te beter voor de leefbaarheid van onze steden.

(... ook al zullen die PHEV-ers nooit de ridicule officiële verbruikscijfers halen (zo'n 3 liter/100km voor een Porsche Panamera PHEV, pfff; gevaarlijk precedent want kan eens tot een politieke reactie leiden inzake fiscaliteit die ook onze S'jes treft...).
 
Bottom line is wel dat wij hoogstens zo'n 15 EUR betalen (zitpenningen van politiek benoemde bestuurders inbegrepen :)) voor zo'n 350 km autonomie terwijl een ICE-wagen met hetzelfde vermogen (en die laat ons zeggen 10 liter/100km verbruikt) voor zo'n tankbeurt 55 EUR zou kosten; dat is 370% meer.

Dat maakt ook dat PHEV-ers vermoedelijk wél zo veel mogelijk aan de kabel hangen, en zoveel te beter voor de leefbaarheid van onze steden.

(... ook al zullen die PHEV-ers nooit de ridicule officiële verbruikscijfers halen (zo'n 3 liter/100km voor een Porsche Panamera PHEV, pfff; gevaarlijk precedent want kan eens tot een politieke reactie leiden inzake fiscaliteit die ook onze S'jes treft...).
Met de steeds hogere start- en stroomtarieven bij openbare laadpalen vraag ik me af of de PHEV's nog wel netjes inpluggen elke avond. Telkens die moeite en de relatief hoge kosten voor een paar km elektrisch. Ik heb het idee dat de PHEV rijders relatief minder vaak beschikken over een laadmogelijkheid op eigen terrein (dan Tesla rijders).
 
Bottom line is wel dat wij hoogstens zo'n 15 EUR betalen (zitpenningen van politiek benoemde bestuurders inbegrepen :)) voor zo'n 350 km autonomie terwijl een ICE-wagen met hetzelfde vermogen (en die laat ons zeggen 10 liter/100km verbruikt) voor zo'n tankbeurt 55 EUR zou kosten; dat is 370% meer.

Dat maakt ook dat PHEV-ers vermoedelijk wél zo veel mogelijk aan de kabel hangen, en zoveel te beter voor de leefbaarheid van onze steden.

(... ook al zullen die PHEV-ers nooit de ridicule officiële verbruikscijfers halen (zo'n 3 liter/100km voor een Porsche Panamera PHEV, pfff; gevaarlijk precedent want kan eens tot een politieke reactie leiden inzake fiscaliteit die ook onze S'jes treft...).

Toch kan het wel. Mijn zoon rijdt een Opel Ampera. Rijdt tussen Leiden en Amsterdam en heeft nu een totaal verbruik van 1 liter benzine op 111 km.