Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Staat wel niets over Tesla in maar in het voorwoord van het laatste nummer van Autovisie lijkt Jacco Bijlsma ook langzamerhand het licht gezien te hebben. De komst van de EV is niet langer te stuiten...

View attachment 206253
Ben enkele weken geleden koffie wezen doen met Jaco met de www.e-rally.nl pet op. Ze zijn erg gecharmeerd van EV rijden. Hopelijk to be continued.......
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Eerder vanochtend las ik een verwijzing naar een artikel in Groen7 over de laatste update. Ik kan de post hier niet meer vinden (verwijderd?) maar er stond nogal wat negatiefs in over aanpassingen waarbij met de toegelaten snelheid rekening wordt gehouden door AP.

Hieronder wat hij werkelijk doet, en waaruit dus blijkt dat het allemaal meevalt.

Laat ik beginnen met te stellen dat het alleen betrekking heeft op de Autosteer functie. De Cruisecontrol kan altijd op elke gewenste snelheid gezet worden. Wel is het zo (misschien was dat zo maar ik dacht van niet) dat als je 100 rijdt op een 80 km weg op CC en hem dan even uit zet en daarna weer aan hij de toegestane snelheid kiest (+ wat je aan extra hebt ingesteld, in mijn geval 3 km/uur).

Verder:

Op de, wat ze wel mogen omdopen tot Tesla Avenue (Burg. Bechtweg in Tilburg), zeker nu dat ik drie auto-opleggers zag in de nabijheid van de Factory, laat hij je rustig op AP 105 rijden terwijl er echt 80 geldt.
IMG_4704.JPG


Op de snelweg hoef je evenmin bang te zijn. Waar 130 is toegestaan kun je rustig de max. van AP rijden.

IMG_4705.JPG


Anders wordt het in bijvoorbeeld een dorpskern waar een 30 km/uur zone is. Maar bedenk dat je hier echt niet op AP moet gaan rijden.
De CC zelf doet hier niet aan mee. Die gaat gewoon hoger.

IMG_4706.JPG


Datzelfde geldt op een 60 km weg. Maar ook hier rijd je niet op AP, want dan rijdt je midden op de weg.

IMG_4709.JPG


Op een gewone 50 km weg binnen de stad is het mij niet gelukt om een beperking te krijgen. Op onderstaande foto is te zien dat AP aan staat, dat je er 50 mag, maar dat hij 80 toelaat.

IMG_4710.JPG


Al met al, het valt reuze mee.

Voor wie het artikel wil zien is hier de link. Maar je zult direct ook de conclusie trekken dat het eigenlijk ronduit trollen is. Dit "blad" zal ik voorlopig niet meer serieus nemen.
Waar is de tijd gebleven dat men eerst wat onderzoek deed voordat men met "click"gerichte "bijdragen" naar buiten kwam.

Zeer slechte beurt.

Tesla’s Autopilot update faalt schromelijk - Groen7
 
Eerder vanochtend las ik een verwijzing naar een artikel in Groen7 over de laatste update. Ik kan de post hier niet meer vinden (verwijderd?) maar er stond nogal wat negatiefs in over aanpassingen waarbij met de toegelaten snelheid rekening wordt gehouden door AP.

Volgens mij is dat hele artikel gebaseerd op een enkele situatie waarbij de snelheid niet goed herkend werd. Dat zullen we altijd houden, omdat soms borden onduidelijk of slecht leesbaar zijn. Fijn dat je voor ons getest en bevestigd hebt dat het alleen gaat om wegen buiten snelwegen om. Dat had ik al eerder begrepen en fijn om te weten dat dit klopt.
 
Volgens mij is dat hele artikel gebaseerd op een enkele situatie waarbij de snelheid niet goed herkend werd. Dat zullen we altijd houden, omdat soms borden onduidelijk of slecht leesbaar zijn. Fijn dat je voor ons getest en bevestigd hebt dat het alleen gaat om wegen buiten snelwegen om. Dat had ik al eerder begrepen en fijn om te weten dat dit klopt.

Dank je. Maar dus ook buiten snelwegen om nauwelijks iets te merken. Alleen zou het kunnen dat er ten onrechte een bord wordt gelezen als bijv. 30 km bord maar dan is het ook niet zo dat hij gaat remmen. Hij geeft de waarschuwing, duidelijk, en gaat zelf van het gas af wat een lichte vertraging geeft en je hebt alle tijd om gas bij te geven. Maar buiten dit lijkt het mij een storm in een glas water.
 
Over het niet goed lezen van de borden tijdens gebruik van cruise control of AP:
Op de A4 vanaf zuid kan je bij Leidschendam een stuk parallel rijden (om naar de N14 te gaan). Er hing een tijd geleden even een 70km bord i.v.m. werkzaamheden.Heb Juist toen reed ik er met de cruise control. Nu, vele maanden later, wil de AP vol in de ankers steeds als ik bij dat punt kom, ook al blijf ik op de 100km gedeelte. Een keer best link, en verrassend.
Nu weet ik het en schakel ik tevoren cruise control of AP uit, of geef ik tevoren al gas bij.

Overigens: ik merk dat ik steeds minder AP gebruik. Wellicht is de nieuwigheid er gewoon een beetje af, en vind ik zelf rijden of op cruise control net zo prettig. AP blijft mij te veel opletten, of het moet een wel heel saaie en lege weg zijn.
Is dat nou vreemd? Ben ik old school aan het worden?
 
Over het niet goed lezen van de borden tijdens gebruik van cruise control of AP:
Op de A4 vanaf zuid kan je bij Leidschendam een stuk parallel rijden (om naar de N14 te gaan). Er hing een tijd geleden even een 70km bord i.v.m. werkzaamheden.Heb Juist toen reed ik er met de cruise control. Nu, vele maanden later, wil de AP vol in de ankers steeds als ik bij dat punt kom, ook al blijf ik op de 100km gedeelte. Een keer best link, en verrassend.
Nu weet ik het en schakel ik tevoren cruise control of AP uit, of geef ik tevoren al gas bij.

Overigens: ik merk dat ik steeds minder AP gebruik. Wellicht is de nieuwigheid er gewoon een beetje af, en vind ik zelf rijden of op cruise control net zo prettig. AP blijft mij te veel opletten, of het moet een wel heel saaie en lege weg zijn.
Is dat nou vreemd? Ben ik old school aan het worden?

Neen, dat gaat met golfjes. Ik ben nu weer net in een fase dat ik, met de hand op het stuur weliswaar, hem steeds meer 80 km wegen laat sturen. Hij stuurt strakker dan ik en ik ben er dan voor chicanes en rotondes en stoplichten waar ik de "eerste" ben Omdat hij er anders doorheen knalt.
Maar ik ben ook iemand die graag probeert en dat kan mits je erbij blijft.

Dus, over een poosje rijd je weer veel meer op AP.
 
Dank je. Maar dus ook buiten snelwegen om nauwelijks iets te merken. Alleen zou het kunnen dat er ten onrechte een bord wordt gelezen als bijv. 30 km bord maar dan is het ook niet zo dat hij gaat remmen. Hij geeft de waarschuwing, duidelijk, en gaat zelf van het gas af wat een lichte vertraging geeft en je hebt alle tijd om gas bij te geven. Maar buiten dit lijkt het mij een storm in een glas water.

Er blijkt inmiddels meer achter deze update te zitten: Tesla’s new Autopilot speed restrictions are not only about speed limits but also about the driving environment

Blijkbaar werkt het ook als stimulans om de handen aan het stuur te houden. Misschien dat jij daarom geen verschil ondervond? Er komt overigens een update aan om, in het geval van "volgauto", de max snelheid toe te laten.
 
  • Informative
Reactions: Frank C and Merijn
'Tesla's Autopilot houdt nu maximumsnelheid aan'
Op snelwegen blijft alles bij het oude

'Tesla's Autopilot houdt nu maximumsnelheid aan' | Autonieuws - AutoWeek.nl

Klopt, hoewel het hier dan nog niet zo werkt. Gisteravond, om het begin van de Kerstvakantie vieren, met het gezin naar de Mc D in Oosterhout :rolleyes: geweest en alleen maar 80 km wegen, undivided, en niets gemerkt van restricties. Af en toe geprobeerd door bewust CC naar boven de 80 te duwen maar dat deed hij gewoon.
Overigens, normaal gesproken rijd ik daar 80 en ik ben helemaal niet zo negatief over de aanpassingen. Wil je harder rijden, dan kan dat maar moet je zelf sturen.
Zoals gebruikelijk is het in eerste instantie iets te hard aangezet en komen er nuanceringen, zoals wanneer je een auto volgt die harder rijdt.

Best slim allemaal verder en als daarmee stomme ongevallen die aan AP zouden kunnen worden toegeschreven kunnen worden voorkomen lijkt het mij prima.