Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Zouden ze bang zijn dat Kim Holland opnames gaat maken :oops:
:)

Had Bjorn toch al gemaakt op Youtube? "Do they suck or do they blow"

Iets anders...niet belangrijk, maar zegt wel wat over Tesla en waarschijnlijk nog meer over Elon:

"@trevoclark Good point. 2.34 would be a production Tesla. Stripped down, maybe as low as 2.1." Reactie van Elon op een bericht naar aanleiding van de claims van FF. Leuk om te lezen dat de Electric GT (Model S P100DL+) dit ook daadwerkelijk haalt.

Blijkbaar zou de standaard Easter Egg rond de 2.4 uit moeten komen. Zou deze nog wat verder getweaked zijn om net onder de claim van FF te duiken? Het zijn heerlijke strebers bij Tesla natuurlijk, met Musk voorop. :)

En goede blog inderdaad. Als kleine nuance....de patenten zijn natuurlijk een wat meer algemene omschrijving van de te gebruiken techniek. Deze mogen door andere partijen "in goed vertrouwen" worden gebruikt met de belofte dat ze niet aangeklaagd worden. Het is GEEN open source. Verder is de technische uitwerking door Tesla wel degelijk beschermd en "closed". Met de boodschap dat men tegen betaling er gebruik van mag maken. Dus ja...Tesla heeft een sympathieke geste gedaan, maar is natuurlijk geen filantropische instelling.

Daarnaast werkt Tesla niet actief mee aan open standaarden. Zo zit Tesla wel bij CharIN, maar blijkt hun bijdrage tamelijk passief te zijn. Op dat gebied lijken ze meer op Apple dan Linux :).

Overigens zal het verhogen van de accupack-spanning naar 500+V de markt openbreken voor hele andere spelers dan er nu op actief zijn. Zeker voor laadapparatuur. Concurrentie op het gebied van accutechniek, celtechniek en drivetrains/invertors zal op zeker heftiger worden. Niet direct door andere autobedrijven, maar wel door grote jongens zoals Samsung, LG, Bosch/Siemens...en zelfs bedrijven die momenteel in "schepen" werkzaam zijn is mij verteld.

Grootste voordeel van Tesla blijft inderdaad het complete pakket van een fijne auto, goede laadinfra en de waanzinnig goede verticale integratie van hun hele proces. Zelf denk ik dat die verticale integratie het grootste voordeel oplevert ten opzichte van de concurrenten.

De concurrenten zijn prima in staat een knappe koets te bouwen. Ook zijn er bedrijven voldoende die knappe accupacks kunnen maken en laadstations. Maar die bedrijven hebben hun eigen afwegingen en belangen en de invloed van autobedrijven op die bedrijven in de keten is altijd minder dan wanneer alles in huis is.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: simonsmidt
:)

Iets anders...niet belangrijk, maar zegt wel wat over Tesla en waarschijnlijk nog meer over Elon:

"@trevoclark Good point. 2.34 would be a production Tesla. Stripped down, maybe as low as 2.1." Reactie van Elon op een bericht naar aanleiding van de claims van FF. Leuk om te lezen dat de Electric GT (Model S P100DL+) dit ook daadwerkelijk haalt.

Blijkbaar zou de standaard Easter Egg rond de 2.4 uit moeten komen. Zou deze nog wat verder getweaked zijn om net onder de claim van FF te duiken? Het zijn heerlijke strebers bij Tesla natuurlijk, met Musk voorop. :)
Dat is toch al zo, dat is de 2.34 waar Elon naar verwijst: resultaat met het Ludicrous+ easter egg:
Elon Musk teases potential 2.34 second 0 to 60 mph time via Tesla Ludicrous+ mode
 
Dat is toch al zo, dat is de 2.34 waar Elon naar verwijst: resultaat met het Ludicrous+ easter egg:
Elon Musk teases potential 2.34 second 0 to 60 mph time via Tesla Ludicrous+ mode
"looks like...achievable". Dus IS nog niet zo ;) En een push onder de 2.4 had er waarschijnlijk niet snel geweest als FF Tesla niet zo had "uitgedaagd".

Misschien vond men "origineel" 2.4 prima, maar is dit nog iets aangescherpt om direct een dergelijke "claim" (want heel serieus is het nog niet te nemen wat FF doet) te overtroeven. In het kader van...."dat is ONS unique selling point". Tenminste die drang voel ik vaak bij Tesla...en ik vind dat een van de charmes van dat merk. Een goede cultuur....de beste willen zijn en blijven.

En misschien is het zo dat de "+" beter presteert dan origineel gedacht en heeft het er niets mee te maken. Blijft het nog steeds leuk om te lezen in de media...hoe puberaal sommige "specialisten" en serieuze mensen dit blijkbaar moeten vinden. (maar dan alleen van Tesla...niet als een Ferrari bijvoorbeeld 0.3s sneller accelereert.)
 
Eerste 100% EV voertuig wat de Dakar rally heeft uitgereden. :):):)
In het artikel wordt gesproken over Tesla Batterijen

//
The vehicle is equipped with 250 kW synchronous electric motor, equivalent to 340 horsepower and a modular battery pack made of six lithium battery modules for a total of 150 kWh energy capacity when using all modules. Acciona previously claimed to be using “Tesla batteries” in their packs.
//

all-electric-car-dakar-rally
 
Tesla to reveal more about its new Gigafactory battery cell production at trade show in March

Een event waar ik graag als onwetende vlieg aan de muur bij aanwezig wil zijn.

Vooral het verhaal van Jeff Dahn (Ph.D., FRSC, Professor of Physics and AtmosphericScience, NSERC/Tesla Canada Industrial Research Chair, andCanada Research Chair, Dalhousie University) zal zeer interessant zijn....

It is important to increase the operating voltage of NMC Li-ioncells to obtain higher energy density. However, the electrolyte reacts with the positive electrode at high voltage. Using simple experiments involving only pouch bags, we show that the products of these reactions are extremely harmful to the positive electrode. This talk demonstrates how these harmful reactions at the positive electrode can be virtually stopped,leading to superb NMC Li-ion cells that can operate at high potential.

Vooral die laatste regel.....wanneer je dat combineert met:

- de nieuwe 2170's (hogere energiedichtheid in een pack door formfactor en "chemie")
- nieuwe packdesign (voor model 3 wordt packdesign P100DL gebruikt; 11% meer energie, 4% extra massa t.o.v. 90kWh pack)
- hoger potentiaal van de cellen....nu "max" rond de 4V...en over hoeveel V gaat hij het hebben? 5V?

Als dit verhaal van Jeff daadwerkelijk met de Model 3 in productie zou gaan.....whoohoo....dat zou echt geweldig zijn! Dan stop je direct tientallen procenten meer energie in hetzelfde volume. Dat is geen evolutie meer, maar een revolutie!!

Overigens al bij electrek in augustus over gesproken: Tesla’s battery research partner shows potential new path for longer EV range and durability

The paper states that ethylene carbonate (EC), an organic compound until now thought to be an essential electrolyte component for Li-ion cells, is “actually detrimental for cells at high voltages” – 4.5 V and above. Tesla/Panasonic’s current cells are believed to be around 4.2 V, but the upcoming cells to be produced at the Gigafactory are expected to have a higher voltage.

In order to replace EC in the electrolytes, the group developed “EC-free linear alkyl carbonate electrolytes” and tested them in pouch cells. They report “excellent charge-discharge cycling and storage properties” and better cyclability of cells than cells with EC.
 
Last edited:
Bovendien heeft hij een functie waarin hij een voorbeeld hoort te zijn. De afspraken worden ruim van tevoren gemaakt en wat is er een beter statement dan van elke bestemming te verlangen dat zij een laadmogelijkheid bieden. Dat moet toch gaan gebeuren dus waarom niet nu al.
En had zijn voorganger hem niet gekocht? Daar lukte het kennelijk wel.

En dan de onderbouwing van de Volvo keuze. Ik denk dat dat redelijk voorop gestaan heeft en echt schoon is die ook bepaald niet.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FVO