Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla minder veilig dan een oude hybride?? Of zit hier weer lobby/short geld achter.

https://www.youtube.com/watch?v=jPaycKuQDPg&sns=em
Vond het een erg net filmpje eigenlijk. Blijkbaar is de small overlap crash iets wat nog verbeterd kan worden. Zal ook wel gebeuren. Dat het dak van een P100D wat minder scoort omdat de auto zwaarder is....tsja.

Small overlap is ook een pittige test volgens mij. Geen schokkende conclusies verder...al ben ik benieuwd of er naar aanleiding van deze test titels te vinden zijn als: "Tesla deathtrap if not full frontal crash!". "Tesla P100D headcrusher when flipped upside down".
 
Tesla minder veilig dan een oude hybride?? Of zit hier weer lobby/short geld achter

Niet gelijk overal spoken zien waar ze niet zijn. De Amerikanen hebben veel verschillende tests waaraan auto's moeten voldoen om maximale punten te krijgen. De "Small Overlap Crash" is een test waarop al veel fabrikanten hun tanden op stuk gebeten hebben en aanpassingen aan de auto hebben gedaan om weer up to date te zijn. Tesla heeft hier dus duidelijk ook huiswerk, maar ik meen gelezen te hebben dat ze daar ook al wat gedaan hebben.


Als je de video vertraagd bekijkt, dan zie je dat de auto langs de extrusiebalken geraakt wordt, waardoor de auto als het ware geschaafd wordt tot het chassis/de accu geraakt wordt bij de A-stijl. Ik denk dat de auto onvoldoende vertraagd word door de voorkant van de auto en dus relatief hard bij de A-stijl afgeremd wordt. Hierdoor duik je (te) hard in de airbag. (zei de leek)
 
Last edited:
En hier de resultaten en ratings. Vehicle details

Zoals ik eigenlijk zelf al heb ondervonden zijn de koplampen minder goed dan bij de concurrerende merken.
Voor full-led lampen had ik een betere verlichting verwacht.

upload_2017-2-1_12-40-24.png

upload_2017-2-1_12-53-17.png


Bij mijn vorige wagen had ik de indruk dat de xenon meer lichtopbrengst gaf dan mijn huidige led lampen.
Daarnaast zie ik een vreemd lichtpatroon op de weg. Na een recente vervanging van mijn koplamp is dit lichtpatroon gewijzigd. Ik overweeg trouwens om eens ergens anders de lichtafstelling te laten nakijken.
 

Attachments

  • upload_2017-2-1_12-53-10.png
    upload_2017-2-1_12-53-10.png
    56.1 KB · Views: 31
Last edited:
Was net aan het nadenken in de wagen. Zoals ik hierboven zei is er recent 1 koplamp vervangen. Ze zien er identiek uit, maar bij het ServiceCentre zeiden ze dat dit een nieuwe versie was. (Had probleem met de vorige)

Daar het lichtpatroon nu aan de zijde van de nieuwe lichtunit hoger lijkt te schijnen vroeg ik me net af of dit al geen aanpassing/verbetering is. Kan ook gewoon in het kopje zitten.

Zal eens kijken of ik ergens productnummers kan terugvinden op de koplamp zelf.
Kan natuurlijk ook zijn dat de vorige of de huidige niet goed afgesteld is waardoor de lichtbundel nu anders lijkt.

To be continued...
 
En hier de resultaten en ratings. Vehicle details

Zoals ik eigenlijk zelf al heb ondervonden zijn de koplampen minder goed dan bij de concurrerende merken.
Voor full-led lampen had ik een betere verlichting verwacht.

View attachment 212831
View attachment 212833

Bij mijn vorige wagen had ik de indruk dat de xenon meer lichtopbrengst gaf dan mijn huidige led lampen.
Daarnaast zie ik een vreemd lichtpatroon op de weg. Na een recente vervanging van mijn koplamp is dit lichtpatroon gewijzigd. Ik overweeg trouwens om eens ergens anders de lichtafstelling te laten nakijken.

Wat mij opvalt is dat andere merken ook niet optimaal scoren op de koplampen. De nieuwe Volvo S90 bijvoorbeeld met de "Thor" koplampen van LED scoren gelijk aan die van Tesla en ook de BMW, Audi en Mercedes modellen scoren niet beter. Is duidelijk dus een heel strenge test.

Overigens baal ik stiekem heel erg dat Tesla niet heer en meester is van de veiligheid. Hopelijk alsnog bij de nieuwe test met de aanpassingen.
 
Wat mij opvalt is dat andere merken ook niet optimaal scoren op de koplampen. De nieuwe Volvo S90 bijvoorbeeld met de "Thor" koplampen van LED scoren gelijk aan die van Tesla en ook de BMW, Audi en Mercedes modellen scoren niet beter. Is duidelijk dus een heel strenge test.

Overigens baal ik stiekem heel erg dat Tesla niet heer en meester is van de veiligheid. Hopelijk alsnog bij de nieuwe test met de aanpassingen.

Als ik het US deel lees dan zeggen ze dat dit gedeeltelijk te maken heeft met het feit dat Tesla voor led reflectoren en niet voor led projectoren heeft gekozen. Waar de Tesla poor scoort op de koplampen, scoort een Toyota Corola beter.

De testscore is bij de Tesla ook lager doordat het een wagen is zonder AutoPilot update (dus geen Front Crash Prevention) en geen high beam assist.

Een AutoPilot wagen had dus een betere score gekregen. Maar de iihs test is wel streng (wat eigenlijk goed is om de merken te stimuleren)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
De testscore is bij de Tesla ook lager doordat het een wagen is zonder AutoPilot update (dus geen Front Crash Prevention) en geen high beam assist.

Een AutoPilot wagen had dus een betere score gekregen. Maar de iihs test is wel streng (wat eigenlijk goed is om de merken te stimuleren)
Volgens mij hebben alle auto's sinds de 1e AP leveringen Crash Prevention, of je de optie AutoPilot activeert of niet. De safety features werken altijd.