Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Kan er iemand van de Nederlanders uitleggen hoe die bijtelling werkt? Is dat 22% die je als voordeel in natura als belastbaar inkomen toegekend wordt en waar je dus in 1 klap op belast wordt? Of wordt dat verdeeld over het aantal lease jaren?
Ter referentie: in Belgie wordt het privé gebruik van een bedrijfswagen als voordeel in natura beschouwd waar je dan op belast wordt volgens de voor jou toepasbare belastingsschalen. Het VIN wordt berekend op de catalogusprijs van de auto, vermenigvuldigd met een factor die afhangt van de CO2 uitstoot , waarbij EV’s de minimumfaktor gebruiken.

De bijtelling wordt bij je bruto salaris opgeteld, waardoor je dus over een hoger salaris belast wordt dan je daadwerkelijk verdiend.

Dit geldt elk jaar en voor de cataloguswaarde van de auto, nooit de dagwaarde.

Hier staat een rekenvoorbeeld en meer uitleg: Fiscale bijtelling leaseauto uitgelegd - LeaseRoute
 
Kan er iemand van de Nederlanders uitleggen hoe die bijtelling werkt? Is dat 22% die je als voordeel in natura als belastbaar inkomen toegekend wordt en waar je dus in 1 klap op belast wordt? Of wordt dat verdeeld over het aantal lease jaren?
Ter referentie: in Belgie wordt het privé gebruik van een bedrijfswagen als voordeel in natura beschouwd waar je dan op belast wordt volgens de voor jou toepasbare belastingsschalen. Het VIN wordt berekend op de catalogusprijs van de auto, vermenigvuldigd met een factor die afhangt van de CO2 uitstoot , waarbij EV’s de minimumfaktor gebruiken.

Er wordt 22% (of welk percentage er ook geldt) eenvoudig opgeteld bij je belastbaar inkomen van dat kalenderjaar. Elk jaar weer. Over dat belastbaar inkomen betaal je ong. 50% belasting (hoogste schaal zal bij de meeste S en X rijders wel toepasselijk zijn).
De catalogusprijs van het bouwjaar is altijd de basis (met een kleine correctie voor afleverkosten): dus ook als je een vier jaar oude S rijdt, betaal je bijtelling over de historische catalogusprijs.
Daarom zijn 5 jaar oude Tesla's (en andere dure auto's) zo onvoordelig om zakelijk te blijven rijden. Je betaalt maar door, totdat de auto een klassieker is (en dat gaat niet over de neus of het ontbreken van AP;), maar over een leeftijd van ik meen 15 of 20 jaar). Daarna gelden andere grondslagen.
 
  • Informative
Reactions: NicoV
Er wordt 22% (of welk percentage er ook geldt) eenvoudig opgeteld bij je belastbaar inkomen van dat kalenderjaar. Elk jaar weer. Over dat belastbaar inkomen betaal je ong. 50% belasting (hoogste schaal zal bij de meeste S en X rijders wel toepasselijk zijn).
De catalogusprijs van het bouwjaar is altijd de basis (met een kleine correctie voor afleverkosten): dus ook als je een vier jaar oude S rijdt, betaal je bijtelling over de historische catalogusprijs.
Daarom zijn 5 jaar oude Tesla's (en andere dure auto's) zo onvoordelig om zakelijk te blijven rijden. Je betaalt maar door, totdat de auto een klassieker is (en dat gaat niet over de neus of het ontbreken van AP;), maar over een leeftijd van ik meen 15 of 20 jaar). Daarna gelden andere grondslagen.

Wow, dat is dus 22K of 4K belastaar inkomen extra per jaar. Nu begrijp ik de commotie over die 4% in Nederland. In Belgie zal je ook aan 4K of zo zitten voor een Tesla, maar bij ons is er geen sprake van om dat significant te verhogen, men zal eerder de tarieven voor ICEs verhogen.
 
Wow, dat is dus 22K of 4K belastaar inkomen extra per jaar. Nu begrijp ik de commotie over die 4% in Nederland. In Belgie zal je ook aan 4K of zo zitten voor een Tesla, maar bij ons is er geen sprake van om dat significant te verhogen, men zal eerder de tarieven voor ICEs verhogen.
Ja die belgen hebben het goed voor elkaar, nu de verzekering nog. Onze (R)overheid ziet de auto als een melkkoe en weet vele inkomsten te halen uit die bijtelling. Het is sowieso krom, ik als ondernemer koop een auto met geld wat ik zelf verdient heb en dan moet ik daar nog maandelijks extra belasting over betalen omdat ik er prive voordeel van heb.
 
Kleine toevoeging. De eigen bijdrage die werknemers moeten betalen om een Tesla te mogen rijden komt wel nog in mindering op het brutobedrag.

Hoe dan ook, van 4 naar 22% boven de 50k is zo'n 280 netto extra lasten per maand uitgaande van de goedkoopste MS.
 
  • Informative
Reactions: NicoV
Ja die belgen hebben het goed voor elkaar, nu de verzekering nog. Onze (R)overheid ziet de auto als een melkkoe en weet vele inkomsten te halen uit die bijtelling. Het is sowieso krom, ik als ondernemer koop een auto met geld wat ik zelf verdient heb en dan moet ik daar nog maandelijks extra belasting over betalen omdat ik er prive voordeel van heb.
Assurantiebelasting van 21 of 22%. Echt waanzin. Net zoals dat kwartje van Kok.
 
Nog wat janken.;)
Ondanks al die meerinkomsten voor onze overheden krijgen ze die schuldenput maar niet gedicht. Het wordt stilaan echt duidelijk dat er grote lekken in de schuit zitten. Vrij naar Thatcher: " Where is our money?"
Vanochtend in de krant stond er een artikeltje dat volgens mij over het topje van de ijsberg gaat: https://www.gva.be/cnt/dmf20180613_...pambtenaar-maakt-grote-sier-met-belastinggeld
 
Kleine toevoeging. De eigen bijdrage die werknemers moeten betalen om een Tesla te mogen rijden komt wel nog in mindering op het brutobedrag.

Hoe dan ook, van 4 naar 22% boven de 50k is zo'n 280 netto extra lasten per maand uitgaande van de goedkoopste MS.
Het 'enorme bijtellingsprobleem' uit het artikel bij een Model 3 van €60.000 bedraagt in de 50% schaal maar liefst €75 per maand, tjonge jonge...
Voor de bijtelling van een Model 3 van 60K kun je ook een ICE leasen van maar liefst €19.000, doen!