Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model 3 - Officiële trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Kan er iemand dan ook een blik werpen op de performance ? Op dit moment heeft verkoop mij niet kunnen aangeven of alles wel of niet aanwezig is op een P helaas... En als er dan een dekplaat met schroeven etc. aanwezig is en je plugt een haak in, bestaat dan wel de genoemde towing mode ?
Rare jongens, die sales.

Bestelling en levering - Model 3

upload_2019-5-29_14-49-39.png
 
Ja, en dit dus:

Kan ik mijn Model 3 naderhand uitrusten met een trekhaak?
Vanwege Europese wetgeving is het trekhaakpakket uitsluitend beschikbaar als in de fabriek aangebrachte optie en kan deze na aflevering niet meer worden aangebracht.

Blijf het bijzonder vinden dat eerder geleverde auto's buiten de boot vallen.. Tesla spreekt niet van technische beperkingen maar enkel vanwege de Europese wetgeving. Heb mij laten vertellen bij het RDW dat indien Tesla zou aantonen dat eerder geleverde auto's verder identiek zijn er gewoon een goedkeuring moet kunnen komen.
 
Ja, en dit dus:

Kan ik mijn Model 3 naderhand uitrusten met een trekhaak?
Vanwege Europese wetgeving is het trekhaakpakket uitsluitend beschikbaar als in de fabriek aangebrachte optie en kan deze na aflevering niet meer worden aangebracht.

Blijf het bijzonder vinden dat eerder geleverde auto's buiten de boot vallen.. Tesla spreekt niet van technische beperkingen maar enkel vanwege de Europese wetgeving. Heb mij laten vertellen bij het RDW dat indien Tesla zou aantonen dat eerder geleverde auto's verder identiek zijn er gewoon een goedkeuring moet kunnen komen.
Zelfde gedachte hier. Maar stel dat de type goedkeuring samen valt met het installeren van de "tow mode" software? Dan moet elke auto afzonderlijk aangepast worden.
 
Overigens wordt de range in trekhaak-modus ook naar beneden bijgesteld. Op een rit met trekhaak zou ik met 5% range aankomen, zonder met 15%.
Ah, nu begrijp ik je eerdere opmerking:

Bij plaatsen trekhaak krijg je een rode caravan.
Bij insteken stekker krijg je een groene caravan.

Zoiets? Moet niet een al te grote caravan zijn, met 910 kg trekgewicht ;)

Maar je range wordt dus bijgesteld zodra je de haak plaatst, niet pas zodra je een stekker in steekt?
 

Mijn punt is eerder dat sales niet wist of er technische verschillen waren tussen de AWD en de P waardoor een trekhaak niet zou kunnen of dat er andere voorzieningen ontbraken. Zelf dacht ik dat er wel vraag zou zijn naar een off-menu P op 19" velgen, juist om een trekhaak wel te kunnen leveren met expliciet een disclaimer op gebruik met 20" velgen ofzo.

Mijn vraag is niet uniek gezien de verschillende topics hierover. Vooralsnog even afwachten maar weer... :(
 
Ah zo. Maar het verschil heb je zelf al aangeduid: het draagvermogen van de 20" wielen. Misschien zou je inderdaad een P op 19" kunnen zetten, om dat probleem op te lossen. Maar dan heb je m.i. een nog groter probleem, want die auto voldoet dan naar mijn beleving helemaal niet aan zijn eigen typegoedkeuring. Laat staan dat hij zou mogen trekken.
 
Ah, nu begrijp ik je eerdere opmerking:

Bij plaatsen trekhaak krijg je een rode caravan.
Bij insteken stekker krijg je een groene caravan.

Zoiets? Moet niet een al te grote caravan zijn, met 910 kg trekgewicht ;)

Maar je range wordt dus bijgesteld zodra je de haak plaatst, niet pas zodra je een stekker in steekt?


Inderdaad. Je kan de trekhaak-mode dan handmatig uitzetten. Ik moet alles nog even helemaal uit-expermenteren :cool:

PS: een leuk Kipje pas vast wel.....
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3
Het toevoegen van de tow functie door middel van een globale software update lijkt me niet zo moeilijk. Tow mode is handmatig aan en uit te zetten in het menu. Vermoed dat Tesla momenteel niet de mankrachten heeft om achteraf trekhaken te gaan monteren en het daarom gooien op de Europese wetgeving.
 
De fabrikant geeft dezelfde waarden als Tesla: 200 pond verticaal en 2000 pond horizontaal (oftewel 91 / 910 kg).

De grote vraag is natuurlijk of de auto zelf niet versterkt is geworden?
Op termijn is er vast iemand die dit gaat onderzoeken. Om deze info bij Tesla zelf los te krijgen wordt lastig. Misschien dan toch eens kijken naar een individuele goedkeuring voor trekgewicht.
 
Mijn punt is eerder dat sales niet wist of er technische verschillen waren tussen de AWD en de P waardoor een trekhaak niet zou kunnen of dat er andere voorzieningen ontbraken. Zelf dacht ik dat er wel vraag zou zijn naar een off-menu P op 19" velgen, juist om een trekhaak wel te kunnen leveren met expliciet een disclaimer op gebruik met 20" velgen ofzo.

Mijn vraag is niet uniek gezien de verschillende topics hierover. Vooralsnog even afwachten maar weer... :(
Als ik het goed heb passen er geen 19" onder de P ivm grotere remcilinders...... Dan loopt ea aan tegen de binnenzijde 19" velg.