Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

"Tesla Model S and X with 100 kWh battery pack and ‘~380 miles of range."

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft iemand een idee hoeveel kWh reëele capaciteit een 90 (D) heeft? Kwestie van te kunnen inschatten hoeveel kWh die 100 (D) zou kunnen bevatten.

Waarom wil je dat kunnen inschatten?
Volgens mij is het niet echt belangrijk hoeveel kWh een batterij heeft. Het is veel belangrijker te weten hoever je kan rijden met een volle batterij, daar draait het toch om niet.
Niet iedereen heeft een range van +400 km nodig. Mijn P85D kan 300 tot 350 km rijden. Dat is meer dan voldoende voor mijn dagelijkse verplaatsingen. Op reis kan je bijna overal alle 200km supercharger. Dat werkt prima en vlot. Met extra kms ga je niet minder SuCs gebruiken op reis, want in principe zal je toch maar ongeveer 200km laden om de volgende SuC te halen, dat gaat ook het snelst.
 
  • Like
Reactions: Keezje
Waarom wil je dat kunnen inschatten?
Volgens mij is het niet echt belangrijk hoeveel kWh een batterij heeft. Het is veel belangrijker te weten hoever je kan rijden met een volle batterij, daar draait het toch om niet.
Niet iedereen heeft een range van +400 km nodig. Mijn P85D kan 300 tot 350 km rijden. Dat is meer dan voldoende voor mijn dagelijkse verplaatsingen. Op reis kan je bijna overal alle 200km supercharger. Dat werkt prima en vlot. Met extra kms ga je niet minder SuCs gebruiken op reis, want in principe zal je toch maar ongeveer 200km laden om de volgende SuC te halen, dat gaat ook het snelst.
Hoe meer kWh capaciteit, hoe hoger de stroom die zo'n batterij kan afgeven, hoe meer koppel een elektromotor kan leveren (bij het stoplicht van belang :) ), en hoe hoger het piekvermogen van die elektromotor (op de autobahn van belang :) ).
(ervan uitgaande dat de omvormer met de hogere stroom om kan gaan).
Het gaat dus niet (alleen) om range maar om prestaties.
 
@RudiDL Laadsnelheid is hoger en dus mogelijks tot 145kW die langer wordt vastgehouden en dus mogelijks 250 á 300km op 25 á30 min. En dus waarschijnlijk een SuC-stop minder op een EU-trip...

@CO2CLEAN, veronderstelling lijkt me aan de conservatieve kant. Mijne heeft na 2,8jr en 70000km nog 75kWh. Ik gok dus op 91kWh
 
Last edited:
En nog 2 zaken:
-wat met de prijs? Want als we Moore's law erbij nemen dan zou de prijs dus tov. een 90kWh niet (te veel) mogen stijgen. :rolleyes:
-en wat met Elons stelling dat "grotere batterijen geen zin hebben omdat het laden snel genoeg gaat" op de meeting in febr 2014 zij hij ook "met zelfrijdende auto's niet bezig te zijn"... ik denk dus dat hij hier ook stilletjes de concurrentie voor wil zijn/blijven ondanks het feit dat het slechts een beperkt praktisch nut heeft.
 
Het was maar een "educated guess" van mij. Gebaseerd op de cijfers van de 85 welke in werkelijkheid een 81,1 kWh capaciteit bleek te hebben, waarvan zo'n 76-77 kWh te gebruiken was. De 90 heeft hetzelfde aantal cellen, maar een vergrootte capaciteit per cel. Daarom ga ik ervan uit dat de 90 een bruikbare capaciteit heeft van rond de 76+5=81. Ik herinner mij nog een post een hele tijd terug van @HWS die vanuit Denemarken meer dan 300km had gereden met zijn 90D en vervolgens meldde dat hij zo'n 72 kWh uit zijn 90 kreeg. Daarbij had hij nog een x aantal km over. Ik weet niet of iemand in de gelegenheid is om van 100% naar 0% te rijden en het uit te proberen? Dat is natuurlijk de meest betrouwbare methode.
 
@CO2CLEAN, ben wel met de kerst door Denemarken gekomen maar de opmerking over de batterijcapaciteit meen ik niet gemaakt te hebben.

Heb wel t idee dat de 90kWh sneller laad dan mijn vorige P85. Heb dit niet gemeten, is subjectief. Net terug uit Z-Frankrijk. Eigenlijk overal zo'n 135km/u gereden. Zomer/winter scheelt wel.