TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

"Tesla Model S and X with 100 kWh battery pack and ‘~380 miles of range."

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by PhoneMan, Aug 12, 2016.

  1. PhoneMan

    PhoneMan Member

    Joined:
    May 27, 2016
    Messages:
    11
    Location:
    Drechtsteden (NL)
    • Informative x 1
    • Like x 1
  2. shoot72

    shoot72 Member

    Joined:
    Nov 6, 2014
    Messages:
    112
    Location:
    Beers (n.b.) Netherlands
    • Like x 1
  3. CA_Fabien

    CA_Fabien Member

    Joined:
    May 2, 2014
    Messages:
    33
    Location:
    Canada
    10% more capacity, 20% more range!?!
     
  4. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,273
    Location:
    Third rock from the sun
    90D range = 557km
    100D range = 613km
    So 10% more range with 11% bigger battery
     
  5. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,126
    Dat ziet er slecht uit voor mijn wereldrecord... :confused:
     
    • Funny x 4
  6. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    497
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Mooie ontwikkeling. Ik hoop stiekem nog altijd dat Tesla net voordat hier de bijtellingsregels worden aangescherpt komt met een 120. Uitgaande van een eerdere stelling van Musk, 10% groei per jaar.
     
  7. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    497
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Zou voor mij een mooi moment zijn om mijn dan 4 jaar oude auto in te ruilen
     
  8. NicoV

    NicoV Member

    Joined:
    Jan 10, 2016
    Messages:
    269
    Location:
    Zulte, Belgium
    Je kan ook als eerste een nieuwe bestellen.
     
  9. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,126
    Dan is het een X en die is me als particuliere eigenaar te duur.
     
  10. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,312
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Stoppen met de nieuwbouw, en in de X wonen?:)
     
    • Funny x 4
    • Like x 1
  11. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,126
    Heeft iemand een idee hoeveel kWh reëele capaciteit een 90 (D) heeft? Kwestie van te kunnen inschatten hoeveel kWh die 100 (D) zou kunnen bevatten.
     
  12. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,273
    Location:
    Third rock from the sun
    Als het goed is zo rond de 86kWh, waar de 85 rond de 81kWh zit. Trek daar nog de anti-brick van zo'n 4 a 5 kWh vanaf en je zit rond de 81 bruikbare kWh voor een 90D.
     
  13. SMU

    SMU Member

    Joined:
    Jun 8, 2015
    Messages:
    109
    Location:
    Eindhoven, Netherlands
    Is dat inderdaad zo CO2CLEAN? Als ik mijn 85D van 100% SoC naar bijna 0% rijd dan haal ik er maximaal zo'n 72kWh uit.
     
  14. RudiDL

    RudiDL Member

    Joined:
    Sep 30, 2015
    Messages:
    104
    Location:
    Tielt-Winge, Belgium
    Waarom wil je dat kunnen inschatten?
    Volgens mij is het niet echt belangrijk hoeveel kWh een batterij heeft. Het is veel belangrijker te weten hoever je kan rijden met een volle batterij, daar draait het toch om niet.
    Niet iedereen heeft een range van +400 km nodig. Mijn P85D kan 300 tot 350 km rijden. Dat is meer dan voldoende voor mijn dagelijkse verplaatsingen. Op reis kan je bijna overal alle 200km supercharger. Dat werkt prima en vlot. Met extra kms ga je niet minder SuCs gebruiken op reis, want in principe zal je toch maar ongeveer 200km laden om de volgende SuC te halen, dat gaat ook het snelst.
     
    • Like x 1
  15. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,637
    Location:
    Eindhoven
    Hoe meer kWh capaciteit, hoe hoger de stroom die zo'n batterij kan afgeven, hoe meer koppel een elektromotor kan leveren (bij het stoplicht van belang :) ), en hoe hoger het piekvermogen van die elektromotor (op de autobahn van belang :) ).
    (ervan uitgaande dat de omvormer met de hogere stroom om kan gaan).
    Het gaat dus niet (alleen) om range maar om prestaties.
     
  16. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,078
    Location:
    Europe
    Daarnaast wordt die benodigde 200 km extra bereik aan een SuC eerder bereikt met een batterijpakket met hogere capaciteit. M.a.w. de laadsnelheid aan de SuC is ook hoger.
     
    • Like x 1
  17. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,126
    #17 FVO, Aug 13, 2016
    Last edited: Aug 13, 2016
    @RudiDL Laadsnelheid is hoger en dus mogelijks tot 145kW die langer wordt vastgehouden en dus mogelijks 250 á 300km op 25 á30 min. En dus waarschijnlijk een SuC-stop minder op een EU-trip...

    @CO2CLEAN, veronderstelling lijkt me aan de conservatieve kant. Mijne heeft na 2,8jr en 70000km nog 75kWh. Ik gok dus op 91kWh
     
  18. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,126
    En nog 2 zaken:
    -wat met de prijs? Want als we Moore's law erbij nemen dan zou de prijs dus tov. een 90kWh niet (te veel) mogen stijgen. :rolleyes:
    -en wat met Elons stelling dat "grotere batterijen geen zin hebben omdat het laden snel genoeg gaat" op de meeting in febr 2014 zij hij ook "met zelfrijdende auto's niet bezig te zijn"... ik denk dus dat hij hier ook stilletjes de concurrentie voor wil zijn/blijven ondanks het feit dat het slechts een beperkt praktisch nut heeft.
     
  19. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,273
    Location:
    Third rock from the sun
    Het was maar een "educated guess" van mij. Gebaseerd op de cijfers van de 85 welke in werkelijkheid een 81,1 kWh capaciteit bleek te hebben, waarvan zo'n 76-77 kWh te gebruiken was. De 90 heeft hetzelfde aantal cellen, maar een vergrootte capaciteit per cel. Daarom ga ik ervan uit dat de 90 een bruikbare capaciteit heeft van rond de 76+5=81. Ik herinner mij nog een post een hele tijd terug van @HWS die vanuit Denemarken meer dan 300km had gereden met zijn 90D en vervolgens meldde dat hij zo'n 72 kWh uit zijn 90 kreeg. Daarbij had hij nog een x aantal km over. Ik weet niet of iemand in de gelegenheid is om van 100% naar 0% te rijden en het uit te proberen? Dat is natuurlijk de meest betrouwbare methode.
     
  20. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,947
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    @CO2CLEAN, ben wel met de kerst door Denemarken gekomen maar de opmerking over de batterijcapaciteit meen ik niet gemaakt te hebben.

    Heb wel t idee dat de 90kWh sneller laad dan mijn vorige P85. Heb dit niet gemeten, is subjectief. Net terug uit Z-Frankrijk. Eigenlijk overal zo'n 135km/u gereden. Zomer/winter scheelt wel.
     

Share This Page