Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

"Tesla Model S and X with 100 kWh battery pack and ‘~380 miles of range."

This site may earn commission on affiliate links.
@CO2CLEAN, ben wel met de kerst door Denemarken gekomen maar de opmerking over de batterijcapaciteit meen ik niet gemaakt te hebben.

Heb wel t idee dat de 90kWh sneller laad dan mijn vorige P85. Heb dit niet gemeten, is subjectief. Net terug uit Z-Frankrijk. Eigenlijk overal zo'n 135km/u gereden. Zomer/winter scheelt wel.

Sorry, dan was het iemand anders. De 90 laadt inderdaad sneller op volgens Bjorn Nyland:
 
200 km laden met een 85, 90 of 100 dat zal ongeveer even snel gaan of hoogstens een verschil van enkele seconden maken. Vol laden dat is mogelijk iets anders. De Suc laadsnelheid is veelal beperkt door de maximum capaciteit van de SuC en niet door de batterij bij lage SoCs.

De toename van de capaciteit van de batterij is niet noodzakelijk hetzelfde als het toenemen van de stroom die door de motor kan gestuurd worden. Ook bij een P85D kan de maximale stroom van de batterij niet gebruikt worden omdat de zekering en contactors de stroom eerder beperken. Idem bij de L versie. indien een 100kWh batterij een hogere stroom zou kunnen leveren dan blijven die beperkingen.
 
En nog 2 zaken:
-wat met de prijs? Want als we Moore's law erbij nemen dan zou de prijs dus tov. een 90kWh niet (te veel) mogen stijgen. :rolleyes:
-en wat met Elons stelling dat "grotere batterijen geen zin hebben omdat het laden snel genoeg gaat" op de meeting in febr 2014 zij hij ook "met zelfrijdende auto's niet bezig te zijn"... ik denk dus dat hij hier ook stilletjes de concurrentie voor wil zijn/blijven ondanks het feit dat het slechts een beperkt praktisch nut heeft.
Tot op heden wordt m.i. de grotere batterij gebruikt om de prijs te verhogen. Volgens mij ligt de huidige 60 fors hoger dan dat deze bij de introductie lag. De 90 is fors duurder dan de 85. De wet van Moore is leuk, maar hoe gaat dat bij "schaarste". Vooopig geen andere merken met een vergelijkbare auto, vraag blijft groot, aanbod blijft vrij laag, dus ik verwacht dat de 100 weer 10 procent hoger wordt geplaatst dan de 90. En gezien de marktontwikkelingen kan ik helaas niet anders dan Tesla gelijk geven.
 
Ik heb weer een datapunt van mijn reis terug uit de Bourgogne van zondag. Van mijn huis (bij Beaune) naar Metz:
Afstand: 344,2 km
Verbruik: 67,1 kWh
Snelheid: 113 km/h
Gemiddeld: 195 Wh/km
Rest: 13%

Als je aanneemt dat die 67,1 87% van de totale capaciteit is dan komt dat neer op een totaal beschikbare energie van 77 kWh.
Rekening houdend met 1 kWh per uur aan verbruik voor airco, AP enzo dan heb ik ongeveer 80 kWh totaal bruikbaar.

Wat wel grappig is is dat ik in mei bij 20°C het traject heb gedaan moet 6% lagere gemiddelde snelheid en ruim 6% meer verbruik. Zondag was het 30°C, dat scheelt enorm.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
En toch vind ik dat Pascal een punt heeft. Tesla vraagt voor een toename van de accucapaciteit steeds extra geld. Ze zou juist deze innovatie voor niets of geen lage prijs moeten aanbieden. Voor een grotere tank vraag je toch ook niets extra's ? Oké, niet helemaal hetzelfde. Juist deze innovatie maakt de auto aantrekkelijker om te kopen. De 60 is juist weer geïntroduceerd omdat het aantal verkopen in nl terug ging lopen. Maar de 60 heeft juist weer een korter bereik. En zo bijt tesla zichzelf in de staart.
Natuurlijk, de dollar is sterker geworden, maar als ze straks willen blijven concurreren met de Duitse merken, dan zullen ze iets moeten en dat los je niet op met een model 3.
Zelf blijf ik de prijsontwikkeling volgen, want als onze MS er een keertje uit gaat zal ik toch economisch moeten blijven kijken. Dan is een toename van de verkoopprijs van 100 naar 120k toch een flinke stijging. Wat juist zo jammer is dat tesla geen mogelijkheid biedt om de dollarstijging zelf te compenseren: ik hoef geen 4wd bijvoorbeeld. Dat scheelt al snel 5000 euro. Ik wil geen 60 of 75, dan kom ik bereik tekort.
Dat vind ik mijn elektrische achterklep heel fijn, maar nu maakt die exclusief onderdeel uit van een ander duur optiepakket. Als Tesla nu wat meer flexibiliteit zou bieden dan kan ik bijna dezelfde MS opnieuw aanschaffen voor plm. 12000 euro extra. Dat scheelt al aardig in prijs.
Tesla moet niet vergeten dat er voor die prijs in autoland heel veel te koop is. Economisch gezien zou Tesla dan wel eens te duur kunnen worden. Tesla moet het niet hebben van de mensen die niet op 10 of 20k meer of hoeven te kijken, maar van de calculerende, budgetterende autorijder. Natuurlijk zijn er ook de passionata, maar ook daar kan Tesla niet (alleen) van bestaan.
Dus voorlopig rijen we nog lekker verder, overigens ook kijkend hoe duurzaam onze MS is in de 5 jaar dat we m rijden. En met duurzaam bedoel ik dan de kosten buiten de garantie. Ook dat speelt bij mij een rol mee bij de overweging bij een herhalingsaankoop.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Tesla kan dit doen omdat er eenvoudig nog geen alternatief is en toch voldoende vraag. Een grotere marge per auto helpt hen sneller hun bedrijfsdoelstellingen te bereiken(Tesla's mission is to acceleratie the world's transition to sustainable energy) Eens er concurrentie komt helpt men Tesla bij het bereiken van haar missie en kan men ook nog eenvoudig de marge verlagen. Ik heb me al in 2013 laten vertellen dat de marge op een model S ca.35%/Tesla is. Dit is extreem hoog in automobielland.

Eenvoudig gesteld zal Tesla er alles aan doen om te voorkomen dat men weer terug naar een ICE zal gaan. Het moet een Tesla of concurrerend alternatief zijn.
 
  • Informative
Reactions: Xfrank
Tesla vraagt voor een toename van de accucapaciteit steeds extra geld. Ze zou juist deze innovatie voor niets of geen lage prijs moeten aanbieden. Voor een grotere tank vraag je toch ook niets extra's ?

Hewel, toch wel… .
Toen ik mijn Volvo S90 kocht in 1997 kon je kiezen tussen standaard een 70 liter benzinetank of de optionele 80 liter tank.
Heb meerprijs betaald voor de grote… . ;)
 
Als Tesla de nieuwere modellen voor een lagere prijs op de markt zouden brengen bijten ze zichzelf ook in de staart; bedenk wat dat zou doen met de rest/tweedehands waarde van de (ver)ouder(de) modellen.
De prijs van de S/X gaat pas omlaag als er serieuze concurrentie op de EV markt komt.
Of men gaat er meer luxe inbrengen om het gat met de M3 te rechtvaardigen.
 
Klopt, maar ik heb het over prijsverhogingen die ik nu zie. Met de dollar als een van de oorzaken, het feit blijft.
En inderdaad, tesla heeft nu geen concurrentie op ev terrein, maar wel van ice. Door upgrades zoals naar 100 kW, wordt een overstap toch weer iets duurder.
Als daarnaast de nieuwe wetgeving mbt de ev door een nieuw kabinet niet wordt aangepast, wordt elektrisch rijden ook minder interessant, in ieder geval voor mensen die range nodig hebben.