Nog niet zo lang geleden was er een forumlid die over bovenstaande toch een behoorlijk andere zienswijze had... iets met Analysiz of zo :tongue:
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een uitspraak heb gedaan over de waarde van een Model S na 5 jaar.
Ik heb wel gezegd dat als je een Model S tussentijds wilde verkopen het NU (en met NU lees November) het beste moment was omdat er nog een premie voor 0% betaald werd EN er vanuit DK een geweldige vraag was.En ik heb daarbij ook gezegd dat in de toekomst AP wel eens belangrijker gaat zijn bij verkoop dan een steeds korter wordende restperiode van 0%.....
De premie voor 0% is er nog wel, maar wordt minder doordat het "psychisch" nog maar 2 jaar is van 16 naar 18...
het bijkomende inzicht (voor zover niet forum-lezende geïnteresseerden dat inzicht ook hebben) dat in 2018 bij onveranderde regelgeving nogmaals 4% voor 5 jaar vastgeklikt kan worden kan natuurlijk nog wel positief uitwerken....
Denemarken lijkt nu 36% per jaar te gaan doen, dus de gekte is er een beetje uit, maar zorgt eigenlijk ook wel voor een aardige afzetmarkt vanaf nu (ik schat daar in dat Oktober daar vanaf nu de topmaand voor wordt)... maar dat geldt voor alle gebruikte tesla's van (op dat moment) ouder dan 6 maanden. Dus daar houden we ook nog wel een bodempje dat een Tesla beschermt tegen een enorme afschrijving....
Dus ik denk dat alle Model S'n best wel goede papieren hebben mbt restwaarde, terwijl ik nog steeds denk dat het voordeel van de 2013 tov de latere modellen zoals gezien door de markt afneemt (dus afweging 0% vs AP) waarbij, zoals eerder ook gezegd, de "premie" misschien wel weer komt bij 5 jaar extra 4% garantie bij auto van voor 1-12-13.
- - - Updated - - -
kwestie van samenloop US$, aankoopmoment en Denemarken... maar daarmee ben ik nog geen langetermijn voorspeller van de US$ koers, lithium prijzen, of politieke krachten!
Ik ook niet. De dollarkoers lijkt ons nog wel even te helpen, DK lijkt de komende jaren ook nog wel (minder dan dit jaar) mee te helpen en de lithium en batterij prijzen weet ik ook niets van maar....
Als je mee kunt gaan met de rest van mijn redenatie (die dus niet ondersteund wordt door een formeel economisch / fiscaal / handelaarsplatform of model oid) dan is het enige wat ik op dit moment als beer op de weg zie wat de restwaarde van de Model S zwaar negatief kan beïnvloeden een lage prijsstelling van de Model 3. Indien je kan kiezen voor een nieuwe Model 3 voor 45K, ga je dan als particulier (de "bodem" onder de markt) een 5 jaar oude Model S komen voor 40K?
Met de huidige dollarkoers kan ik me echter niet voorstellen dat een aangeklede model 3 zo goedkoop wordt dat die het een gebruikte S moeilijk gaat maken.