Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model S kopen nieuw of tweedehands

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat die bodem tussen rond de 40K gaat liggen... waarbij mooie opties / een P oid nog iets extra's kan opleveren.

Dat zou toch wel heel mooi zijn. Ik kwam na alle MIA/KIA/MEP voordelen in 2013 op 27K aankoopprijs "uit de achterzak', dus netto (op ZZP-basis, volle 52% aftrek). Als er dan 40K bruto voor terug zou komen = 20K netto na vier jaar, dan is dat 7K netto over vier jaar aan afschrijving in prive.

Dat gecombineerd met geen wegenbelasting, verzekering + onderhoud zakelijk, tanken zakelijk en een verbruik dat op zich ongeveer de helft is tov een benzinewagen - dan vermoed ik dat een Fiat panda duurder was geweest...
 
only time can tell... op de lange termijn weet niemand het nog. wie uitgaat van 15% per jaar op 5 jaar rekent met de normale waardes. Kan zomaar zijn dat ICEs tegen die tijd sneller moeten afschrijven vanwege hogere acceptatie EV. Of dat de Tesla een zeer gewilde occasion is omdat het grote publiek "het licht" heeft gezien. Of de $/€ koers weer verbetert, en de batterijprijs daalt waardoor een nieuwe 25% goedkoper uitvalt.

en over de restwaardegarantie, die moet maar net opgaan voor je:

Tesla Gegarandeerde Restwaarde biedt klanten die financieren de mogelijkheid hun Model S aan Tesla terug te verkopen tijdens de 37e maand van de financial of privat lease overeenkomst voor een gegarandeerd verkoopbedrag gelijk aan 50% van de oorspronkelijke basisprijs van de Model S plus 43% van de oorspronkelijke aankoopprijs voor alle opties, inclusief de batterij upgrade (inclusief BTW en exclusief belastingen, leveringskosten, registratiekosten en accessoires). Dit is één van de hoogste terugkoop waardes van alle premium sedan merken.
Elke Financial Lease of Privat Lease overeenkomst via onze geselecteerde partners voor een minimum financiering van 60% van de totale Model S-configuratieprijs (inclusief BTW) en voor een periode tussen 36 en 60 maanden en 0% slotsom wordt geleverd met de Tesla Gegarandeerde Restwaarde.

(De leasemaatschappijen kennen voor hun operationele lease een soortgelijke terugkoopregeling, waarmee ze hun operationele lease scherper kunnen calculeren)
 
Ik denk dat je echt wel meer dan 25% gaat krijgen, en misschien wel meer dan 50% tegen die tijd....
De acceptatie van EV wordt steeds groter en bij bepaalde verkoopprijzen gaat het grote publiek (alleen al door brandstofvoordeel) ook meer Tesla's gebruikt kopen.
Dus ergens zal er een "bodem" onder de prijzen komen. Vergelijk het maar met bijv. een Yaris Hybride... Nieuw ca 20K, daarna heel snel afschrijven tot ca 12-15K... waarna die na 3 jaar nog steeds voor 12K verkocht kan worden, omdat er geen redenen zijn om de prijs lager te laten worden... ze worden toch wel verkocht... Ik denk dat die bodem tussen rond de 40K gaat liggen... waarbij mooie opties / een P oid nog iets extra's kan opleveren.

Daarnaast.... krijgen we natuurlijk heel veel hulp van het beleid van de FED en de ECB waardoor een Tesla soms (icm DK gekte) na bijna een jaar nog meer dan kostprijs opbrengt....

Dus ik verwacht dat je tzt wel blij zal worden van de restwaarde als je uitgaat van 25%...
Nog niet zo lang geleden was er een forumlid die over bovenstaande toch een behoorlijk andere zienswijze had... iets met Analysiz of zo :tongue:
 
ja en na verkoop/koop na 1 jaar ben ik er, ipv meerdere wissels van Analysiz maar eenmalig ook heel goed uitgesprongen... kwestie van samenloop US$, aankoopmoment en Denemarken... maar daarmee ben ik nog geen langetermijn voorspeller van de US$ koers, lithium prijzen, of politieke krachten!

Nog niet zo lang geleden was er een forumlid die over bovenstaande toch een behoorlijk andere zienswijze had... iets met Analysiz of zo :tongue:
 
Nog niet zo lang geleden was er een forumlid die over bovenstaande toch een behoorlijk andere zienswijze had... iets met Analysiz of zo :tongue:

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een uitspraak heb gedaan over de waarde van een Model S na 5 jaar.

Ik heb wel gezegd dat als je een Model S tussentijds wilde verkopen het NU (en met NU lees November) het beste moment was omdat er nog een premie voor 0% betaald werd EN er vanuit DK een geweldige vraag was.En ik heb daarbij ook gezegd dat in de toekomst AP wel eens belangrijker gaat zijn bij verkoop dan een steeds korter wordende restperiode van 0%.....

De premie voor 0% is er nog wel, maar wordt minder doordat het "psychisch" nog maar 2 jaar is van 16 naar 18...
het bijkomende inzicht (voor zover niet forum-lezende geïnteresseerden dat inzicht ook hebben) dat in 2018 bij onveranderde regelgeving nogmaals 4% voor 5 jaar vastgeklikt kan worden kan natuurlijk nog wel positief uitwerken....

Denemarken lijkt nu 36% per jaar te gaan doen, dus de gekte is er een beetje uit, maar zorgt eigenlijk ook wel voor een aardige afzetmarkt vanaf nu (ik schat daar in dat Oktober daar vanaf nu de topmaand voor wordt)... maar dat geldt voor alle gebruikte tesla's van (op dat moment) ouder dan 6 maanden. Dus daar houden we ook nog wel een bodempje dat een Tesla beschermt tegen een enorme afschrijving....

Dus ik denk dat alle Model S'n best wel goede papieren hebben mbt restwaarde, terwijl ik nog steeds denk dat het voordeel van de 2013 tov de latere modellen zoals gezien door de markt afneemt (dus afweging 0% vs AP) waarbij, zoals eerder ook gezegd, de "premie" misschien wel weer komt bij 5 jaar extra 4% garantie bij auto van voor 1-12-13.

- - - Updated - - -

kwestie van samenloop US$, aankoopmoment en Denemarken... maar daarmee ben ik nog geen langetermijn voorspeller van de US$ koers, lithium prijzen, of politieke krachten!

Ik ook niet. De dollarkoers lijkt ons nog wel even te helpen, DK lijkt de komende jaren ook nog wel (minder dan dit jaar) mee te helpen en de lithium en batterij prijzen weet ik ook niets van maar....

Als je mee kunt gaan met de rest van mijn redenatie (die dus niet ondersteund wordt door een formeel economisch / fiscaal / handelaarsplatform of model oid) dan is het enige wat ik op dit moment als beer op de weg zie wat de restwaarde van de Model S zwaar negatief kan beïnvloeden een lage prijsstelling van de Model 3. Indien je kan kiezen voor een nieuwe Model 3 voor 45K, ga je dan als particulier (de "bodem" onder de markt) een 5 jaar oude Model S komen voor 40K?
Met de huidige dollarkoers kan ik me echter niet voorstellen dat een aangeklede model 3 zo goedkoop wordt dat die het een gebruikte S moeilijk gaat maken.
 
Sorry als ik iets te hard prikte, dat was niet de bedoeling.
Maar ik kijk er nog een beetje anders tegenaan. In 2017 verwacht ik voor gebruikte Tesla's ook een particuliere markt. Particulieren negeren uiteraard het bijtellingsgebeuren compleet. Als je puur op prestaties gaat zoeken op gebruikte auto's dan blijft een MS een heel bijzondere auto en met de 8 jaar garantie op accu en motor lijkt particuliere aankoop van gebruikt best aantrekkelijk. Een grote en luxe ICE van 4 jaar oud wordt ook niet weggegeven dus... maar inderdaad kan iedereen in zijn eigen kristallen bol kijken, de tijd zal het leren.
 
We zullen het wellicht binnenkort weten: mijn MS staat in de verkoop en is een van de weinigen die juist uitsluitend voor particulieren aantrekkelijk is, want mijne is een marge-auto en geen BTW exemplaar. Tot nu toe weinig animo ondanks dat de prijs prima is, want het zijn toch echt met name "bedrijven" die (gebruikt) kopen.

Ik ben het overigens volledig mee eens dat hopelijk het komende jaar ook de particuliere kopers het licht gaan zien. Maar vooralsnog zijn de prijzen erg hoog voor particulieren, de markt is erg dun voor gebruikte auto's boven de €50K.
 
Zal niet gaan meevallen om een MS nu te verkopen aan een particulier. Ik bedoel echt over 2 jaar, en verwacht dan prijzen van 40 - 50k. Voor de meeste zakelijke rijders hier - die nieuw gekocht hadden - volgens mij aantrekkelijk...

Even check. Jij verwacht een fatsoenlijk uitgeruste model 3 (met een reeële range van rond de 300km) op de weg te zien voor 40 a 50k ? Zou Het geweldig vinden ben echter bang dat t eerder tussen 60 en bijna 70 gaat zitten.