Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mijn Model 3 2019 wisselen voor Model X 2020?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik keek ook een tijdje naar de X maar heb veel horror verhalen gelezen en gehoord over de Falcon rubbers:

Jullie geen problemen mee?
Lees ook de reacties onder het filmpje, op de facebook Tesla groep is er ook een discussie gaande:
 
Mijn 2018 MX is nou bijna 5 jaar oud en is een probleemloze auto. De voorste draagarmen zijn onder garantie vervangen, de 12 volt accu dient na 4 jaar vervangen te worden en een paar weken terug een sensor van de ABS. Niets schokkends. De X is gewoon een heel goede auto.
Ik lees nu 2 ver in dit topic vervangen 12v accu na 4 jaar. Is dat standaard? Zit zelf in MS uit 2018 met de originele 12v accu
 
Ik keek ook een tijdje naar de X maar heb veel horror verhalen gelezen en gehoord over de Falcon rubbers:

Jullie geen problemen mee?
Lees ook de reacties onder het filmpje, op de facebook Tesla groep is er ook een discussie gaande:
Nog nooit van gehoord 😂
 
Mijn FW rubbers zijn nog in goede staat.
De linker boven draag arm is zeker al vervangen. De rechter dacht ik ook maar daar ben ik niet meer zeker van.
De kogels gaan kraken maar daar is net als bij de Y en de 3 simpel iets aan te doen.
Wiel eraf, kogel los maken en een beetje ochtend gymnastiek en voor het goede wat extra vet onder de rubber kap dat ook even inwerken en het kraken is weer weg. Niet vergeten alles weer terug te bouwen anders kun je niet rijden.
 
  • Funny
Reactions: **BatteryLow**
Dank allemaal voor de hulp. De X die ik kan kopen is van september 2020. Zijn er nog (grote) verschillen met uitvoeringen van andere bouwjaren?

En deze X koop ik van een particulier. Ik ga deze zelf ook particulier aanschaffen. BTW is dus niet verrekenbaar. Is dit (erg) nadelig voor de waarde in de toekomst van deze auto? Stel ik ga deze 2 jaar rijden, is een marge-auto dan erg nadelig voor verkoop?
 
Nog een vraagje aan de ‘oude’ X gebruikers: De snellaad-snelheid is trager dan bij mijn Model 3. De piek van het snelladen ligt echter tot ongeveer 50 procent. Laadt de X dan heel veel trager in de praktijk of valt dat wel mee? Ofwel: moet ik op roadtrips ipv 10 minuten laden nu 20 minuten laden, of valt het verschil mee?

En is de laadsnelheid aan de openbare laadpaal (geen snellader) ook trager dan hij de Model 3 of is die snelheid wel hetzelfde?
 
Nog een vraagje aan de ‘oude’ X gebruikers: De snellaad-snelheid is trager dan bij mijn Model 3. De piek van het snelladen ligt echter tot ongeveer 50 procent. Laadt de X dan heel veel trager in de praktijk of valt dat wel mee? Ofwel: moet ik op roadtrips ipv 10 minuten laden nu 20 minuten laden, of valt het verschil mee?

En is de laadsnelheid aan de openbare laadpaal (geen snellader) ook trager dan hij de Model 3 of is die snelheid wel hetzelfde?
Ik heb geen ervaring met de 3 dus kan niet vergelijken en het is natuurlijk ook afhankelijk welke accu je hebt.
Het grote voordeel van de 3 is waarschijnlijk dat ie zuiniger is.
Aan een gewone paal laad mijn X en dat geldt voor alle zo ver ik weet 16 kW.
Aan een snellader krijg ik onder gunstige omstandigheden 142 kW en dat houdt ie vol tot ongeveer 50% en dan zakt ie af.

Ik hou een hoge buffer aan tussen 15 en 20%. Ja ik weet het dat is hoog maar ik heb dan nog steeds ongeveer 200 nieuwe kilometers in de tank in 20 minuten. Als ik hem verder leeg zou rijden zou dat ook in een kwartier kunnen schat ik.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Ik heb sinds een recente update al eens een piek gezien van 170 kW aan een V3 CCS.

Dan moet de Legacy X natuurlijk wel die upgrade hebben. In ieder geval is 142 al vaak te snel om rustig een broodje te eten 😅
Is dat zo? Kan je de X een hardware update geven om sneller te snelladen? Deze X is van 2020 en heeft zo’n verloop-blokje die gebruikt moet worden bij de V3 chargers? Is dat een indicatie dat deze X al de V3 CCS update heeft??

Vandaag trouwens besloten om de Model X te kopen. Ik mag hem uiteindelijk kopen voor 50.000 euro. Vrijdag ga ik de auto ophalen. Leuk!!
 
Mijn X uit 2018 heeft ook een keer 180 kW aan een V3 stall gehaald na een software update, qua hardware alleen de CCS en MCU update gedaan. Laatste winterport trip niet meer gezien, toen was 150 kW de max.
 

Attachments

  • F9F521FE-7364-4543-96B8-A005281D0C2F.jpeg
    F9F521FE-7364-4543-96B8-A005281D0C2F.jpeg
    96.8 KB · Views: 84
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Is dat zo? Kan je de X een hardware update geven om sneller te snelladen?

Er is een software update geweest die een hogere charge piek toestaat, in ieder geval voor de 100 packs.

Tesla is blijkbaar blij met de data die ze zien uit die packs.

Je zal alleen dan wel de CCS hardware upgrade moeten kopen om te kunnen laden aan de V3 CCS chargers want de V2’s gaan überhaupt niet zo hoog.

Die upgrade kost een paar honderd euro en kan door een mobiele monteur uitgevoerd worden.
 
Ik houd mijn volledige onderhoudshistorie nauwkeurig bij.
Onderstaand zie je de huidige stand, na 188.000 km in 6 jaar.


1680282273882.png


Categorie Aankoop hoef je niet mee te tellen. Dat is aanschaf Full Self Driving (FSD), CCS, MCU2, velgen en matten.
Je ziet dat Banden een dure kostenpost zijn bij een Model X.
Bij reparatie gaat het vooral om de draagarmen en aandrijfassen voorzijde.
Zonder aankopen is de gemiddelde prijs per km 8,8 cent in de afgelopen 6 jaar..
Dat is weinig voor zo'n grote auto.

Bedragen incl. BTW.
 
Interessant @Gaston om te weten. Dank voor het delen. Vandaag eigenaar geworden van de Model X. Geweldige auto. En het valt mij enorm mee het verschil tussen de 'verouderde techniek' tov Model 3 2019. Eigenlijk is deze X bijna hetzelfde. Minpunten tov Model 3 die mij vandaag zijn opgevallen is alleen het trager snelladen (deze gaat tot max 200 Kilowatt bij snelladen), lagere resolutie scherm en weer even wennen om een sleutel bij je te moeten hebben.

En oja, de Model 3 heeft sindskort automatische knipperlicht functie. Je weet wel, die nieuwe functie waarbij het '3 keer knipperen' verandert naar 'automatisch uitschakelen'. Deze functie heeft de X niet en de Model 3 nog maar enkele weken. Deze mis ik nu wel in de X. Haha. Zo snel wen je aan nieuwe functies.