Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Toch blijf ik het opmerkelijk vinden aangezien die ID.3 het op basis van navigatie-info doet. Die geeft heel netjes ruim van tevoren aan dat er een bocht aankomt en hij dus vaart zal gaan minderen. Via gps weet Autopilot toch ook dat t raar is om nog met 80 km/u tot op 10 mr van een rotonde te blijven rijden? Daar heb je geen Vision of radar voor nodig. Allemaal prachtig die verhalen over hoe Tesla zoveel data gebruikt om de “machine te leren” en de basics niet voor elkaar heeft? Ik ben me er terdege van bewust dat ik niet de eerste Autopilot-klager ben maar dit is wel een beetje teleurstellend… Helemaal als je ziet hoe ver FSD in de US al is waar dit wel allemaal echt al vrij goed lijkt te werken!
Eens, dit zou niet afhankelijk moeten zijn van vision of radar maar voornamelijk van locatiebepaling via GPS of anderzijds. Ik zal ook eens kijken of de TACC anders reageert dan de Autopilot in dezelfde soort situaties.
 
Het deel aan de kant van de achterbank naar boven trekken (vingers tussen achterbank en plank steken en dan naar boven trekken), hangt vast met magneetjes. Als die los zijn, kan je de hoedenplank naar achter horizontaal verwijderen, als de achterbank plat ligt, gaat het ook naar voren.
Terugplaatsen moet ook door horizontaal inschuiven.
Verder zijn er geen verborgen features denk ik.
Bedankt Phil,

Ik bedoelde vooral om ze open te houden terwijl je ze laat zitten.
 
Ik heb de Model Y RWD nu een dag of 3 in bezit. Het verschil met mijn vorige auto (Mustang Mach-E AWD) is groter dan had ik had verwacht (in positieve zin). De Y rijdt veel soepeler, is stiller, zuiniger en stuurt stabieler. Qua infotainment, software en de telefoon app is het een verschil van dag en nacht.

Het scherm in de Mustang was in vergelijking met de Y zo laggy, buggy en niet intuitief. Dit geldt ook voor de telefoon app (Android). De functionalitiet in de Ford app was redelijk beperkt. Basic commando's zoals de auto starten of de deuren ontgrendelen duurde vaak 20 seconden of langer. Regelmatig gebeurde er ook helemaal niets. OTA, waarmee geadverteerd, heb ik in het jaar waarin ik de Mustang heb gehad niets van gezien. Geen enkele update. In de US worden er kennelijk wel af en toe updates doorgevoerd, maar de functionaliteit die hiermee wordt toegevoegd is vaak beperkt of halfbakken. Qua software heb ik het gevoel dat ik 10 jaar vooruit in de tijd ben gegaan.

Ik vind de Y persoonlijk ook beter afgewerkt en de gebruikte materialen zijn veel luxer. Vrijwel van het zelfde niveau als de 3-serie (2020) die ik voor de Mustang reed.

Al met al zeer tevreden met de Y. Ik vind het schokkend dat de Mustang ruim 15.000 euro duurder is dan de Y en veel minder te bieden heeft. Natuurlijk is bovenstaande allemaal subjectief, maar de Y is een veel betere auto.
 
Ik heb de Model Y RWD nu een dag of 3 in bezit. Het verschil met mijn vorige auto (Mustang Mach-E AWD) is groter dan had ik had verwacht (in positieve zin). De Y rijdt veel soepeler, is stiller, zuiniger en stuurt stabieler. Qua infotainment, software en de telefoon app is het een verschil van dag en nacht.

Het scherm in de Mustang was in vergelijking met de Y zo laggy, buggy en niet intuitief. Dit geldt ook voor de telefoon app (Android). De functionalitiet in de Ford app was redelijk beperkt. Basic commando's zoals de auto starten of de deuren ontgrendelen duurde vaak 20 seconden of langer. Regelmatig gebeurde er ook helemaal niets. OTA, waarmee geadverteerd, heb ik in het jaar waarin ik de Mustang heb gehad niets van gezien. Geen enkele update. In de US worden er kennelijk wel af en toe updates doorgevoerd, maar de functionaliteit die hiermee wordt toegevoegd is vaak beperkt of halfbakken. Qua software heb ik het gevoel dat ik 10 jaar vooruit in de tijd ben gegaan.

Ik vind de Y persoonlijk ook beter afgewerkt en de gebruikte materialen zijn veel luxer. Vrijwel van het zelfde niveau als de 3-serie (2020) die ik voor de Mustang reed.

Al met al zeer tevreden met de Y. Ik vind het schokkend dat de Mustang ruim 15.000 euro duurder is dan de Y en veel minder te bieden heeft. Natuurlijk is bovenstaande allemaal subjectief, maar de Y is een veel betere auto.
Eindelijk iemand die een normale vergelijking maakt. Ik lees op diverse fora dat mensen een Tesla met een Hyundai of Kia gaan vergelijken. M.i. een no-go. Een Mustang Mach-E en een Polestar 2 zijn m.i. de enige EV's die met een Y te vergelijken zijn.
 
  • Like
Reactions: Romano and RobsEV
Wat ik nog was vergeten toe te voegen aan bovenstaande is het gemak van het SC-netwerk.

Helaas was het reizen met een niet-Tesla geen beste ervaring. Op langere ritten wordt je zomaar langs opladers van 4-5 verschillende aanbieders gestuurd. Je weet vaak niet of ze beschikbaar zijn, werken, wat de kosten gaan zijn en welk pasje/app je er het beste kunt gebruiken.

Met regelmaat ben ik door moeten rijden naar een volgend laadstation, omdat de lader defect was, er een communitieprobleem tussen lader en auto was of het pasje/app niet werkte. Dit zorgt allemaal voor onnodige stress en oponthoud.

Natuurlijk moet ik het SC-netwerk nog gaan ervaren, maar mijn eerste laadsessies waren zeer positief. Plug en Play :)
 
Wat ik nog was vergeten toe te voegen aan bovenstaande is het gemak van het SC-netwerk.

Helaas was het reizen met een niet-Tesla geen beste ervaring. Op langere ritten wordt je zomaar langs opladers van 4-5 verschillende aanbieders gestuurd. Je weet vaak niet of ze beschikbaar zijn, werken, wat de kosten gaan zijn en welk pasje/app je er het beste kunt gebruiken.

Met regelmaat ben ik door moeten rijden naar een volgend laadstation, omdat de lader defect was, er een communitieprobleem tussen lader en auto was of het pasje/app niet werkte. Dit zorgt allemaal voor onnodige stress en oponthoud.

Natuurlijk moet ik het SC-netwerk nog gaan ervaren, maar mijn eerste laadsessies waren zeer positief. Plug en Play :)
De 10.000 km gratis laden vind ikzelf ook leuk meegenomen :)
 
  • Like
Reactions: DM231191 and Romano
Eindelijk iemand die een normale vergelijking maakt. Ik lees op diverse fora dat mensen een Tesla met een Hyundai of Kia gaan vergelijken. M.i. een no-go. Een Mustang Mach-E en een Polestar 2 zijn m.i. de enige EV's die met een Y te vergelijken zijn.
Begrijp ik niet. Tenzij je een soort waarde toedicht aan het merk en vindt dat KIA/Hyundai inferieur zijn aan Tesla. Als je gewoon naar de specs kijk zijn het auto's in de prijsklasse 53 to 60K en mijns inziens zeker met elkaar vergeleken kunnen worden.

Overigens blijft het lastig om een vrij nieuwe auto (Mustang in dit geval) objectief te bekijken en dus thumbs up voor Romano. Het moeilijke van objectief beoordelen is dat je meestal net een keuze hebt gemaakt en dat is natuurlijk de beste keuze. Anders had je wel een ander merk/type gekozen. Om dan aan te geven dat er toch wel wat minpuntje zijn blijft lastig.

Zo ben ik momenteel aan het beslissen of ik een MY RWD zal bestellen of niet. Een van de zaken die ik met belangstelling volg is het geautomatiseerde rijgedrag van de Tesla wat in de Volkswagen heel goed is toegepast. Ik had net als een van de bovenstaande posters ook verwacht dat dat in de Tesla goe geregeld zou zijn. Echter dat is nog even afwachten.
 
Ik heb midden oktober een testrit gedaan in een MY (Performance of LR, weet ik niet meer. In ieder geval geen RWD). Ik had de indruk dat de AP en de bijhorende animatie op het scherm veel accurater was toen in die wagen dan in mijn RWD Vision Only.

Al weet ik niet of toen de sensoren nog werden aangepsroken in de P/LR?
 
in mijn RWD hoor ik bij rijden afhankelijk van windrichting een fluittoon die van achteren komt. Wat zou dit kunnen zijn? Deurrubbers, dakrubbers kleine lekkage en even bijstellen? Moeilijk te bepalen waar het precies zit. Graag reactie of er nog meer RWD rijders hier last van hebben en mogelijke oplossing.
Verder auto in topstaat..alles heel strak en goed in de lak. Brouwkwaliteit prima. Rijdt super ( mijn 1e ev en prive aankoop).
Yes ook hier de fluittoon. Heb nog geen service afspraak gemaakt. Wacht even tot ik een beter idee heb wanneer het hoorbaar is en waar het precies vandaan komt. Lijkt bij mij in ieder geval afhankelijk van de windrichting. Aanname die ik momenteel heb is dat het vanuit de naden van het glazen dak komt.
 
  • Like
Reactions: Solex
Yes ook hier de fluittoon. Heb nog geen service afspraak gemaakt. Wacht even tot ik een beter idee heb wanneer het hoorbaar is en waar het precies vandaan komt. Lijkt bij mij in ieder geval afhankelijk van de windrichting. Aanname die ik momenteel heb is dat het vanuit de naden van het glazen dak komt.
Ik heb ook hetzelfde geluid. mijn veronderstelling is dat het afkomstig is van de opening tussen het dak en de boot deur met hoge windsnelheden