Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Wat verwacht je te horen? Het grootste verschil is de range. Het prijsverschil is met de recente prijsverlaging kleiner geworden. Je keuze om de LR niet in wit te nemen drijft de prijs van de LR iets verder op.

Dus bottom line, de verschillen zijn kleur en range en dat zijn dan weer subjectieve punten. Wat vind je mooi en hoeveel ga je ermee rijden? Beide zijn verder top auto's, dus verkeerd kiezen is dan weer geen optie 😆

Note: Op ABRP kun je spelen met routes om een beetje gevoel te krijgen bij de range verschillen. Wellicht dat je dat ook kunt gebruiken in je overweging.
Prijsverschil is rond de 10k.
Verschil in prestaties (2 sec op 0-100) en 4WD. Range verschil is beperkt, omdat je de RWD tot 100% laadt en de LR (normaal) tot 90%, dus ca 450 versus 510 km. Dat is niet zo veel meer. Uitrusting, ruimte identiek.
Ik heb na 3 ruim 3 jaar M3 achteraf niet veel voordeel gehad van mijn langere range. Bij kortere ritten nooit laden, bij meer dan (bij mij 400km) even filmpje kijken bij de supercharger tot je thuis haalt. Maar goed, ik kan bij huis laden...
Ik zou een rode RWD kiezen...
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Dag, ik lees al een tijdje mee hier op het forum en heb me nu ook maar aangemeld.

Ik ben in de markt voor een Tesla Y. Ik twijfel nog een beetje tussen een MY LR in quicksilver of gewoon een witte RWD.

Heeft iemand van jullie ook voor deze keuze gestaan en waarom uiteindelijk gekozen voor een RWD?
De Tesla is overigens een prive aankoop.
Tenzij je quicksilver en 2sec eerder bij de 100 zijn 10k waard vindt, zou ik voor een RWD gaan en dat geld aan dingen besteden die meer waarde toevoegen. Ik heb de afgelopen jaren een M3SR+ gereden, en de extra range van een LR 95% van de tijd niet gemist. Ik had wel een lader thuis voor de goede orde. Ik heb ooit eens een flink aantal trajecten in Europa doorberekend met ABRP voor zowel de LR en SR+, en zelden was het verschil meer dan een half uur. En ik weet niet of je al EV rijder bent, maar de grootste range multiplier is langzamer rijden. Die paar minuten die je met 100km/u rijden verliest wegen niet op tegen de range die je wint. En de komende jaren wordt het alleen maar beter qua lader beschikbaarheid op plekken waar je moet zijn zodat je kunt laden terwijl je je bespaarde 10k aan het uitgeven bent.
 
Ik zou graag de kleur quicksilver willen zit dan vast aan een LR of P.

Mijn vrouw zou voor een standaard RWD gaan.

Verschil in aanschaf is inderdaad behoorlijk…

Het issue wat ze heeft is dat ze ook graag kampeert en dat onze caravan een MTM van 2000 kg heeft (caravan is ook nog vrij recent).

De MY mag deze niet gaan trekken. Daarvoor zouden we dan de bmw als 2e auto aanhouden.
En in die combi vind ze dan de keuze voor een witte RWD financieel aantrekkelijker…

Ik ga er nog eens goed over denken en laat hier nog weten wat het geworden is.
 
Wat verwacht je te horen? Het grootste verschil is de range. Het prijsverschil is met de recente prijsverlaging kleiner geworden. Je keuze om de LR niet in wit te nemen drijft de prijs van de LR iets verder op.

Dus bottom line, de verschillen zijn kleur en range en dat zijn dan weer subjectieve punten. Wat vind je mooi en hoeveel ga je ermee rijden? Beide zijn verder top auto's, dus verkeerd kiezen is dan weer geen optie 😆

Note: Op ABRP kun je spelen met routes om een beetje gevoel te krijgen bij de range verschillen. Wellicht dat je dat ook kunt gebruiken in je overweging.
Vindt toch best veel verschil in reistijd op ABRP tussen Standard en LR. Is ongeveer 30-45 min in het voordeel van de LR op 1000 km.
 
Range verschil is beperkt, omdat je de RWD tot 100% laadt en de LR (normaal) tot 90%, dus ca 450 versus 510 km.
Dat is een ‘drog’- reden die ik wel vaker zie.
De LR mag je perfect tot 100% laden als je hem daarna geen uren vol laat staan.
Ik veronderstel dat je niet dagelijks 100% nodig hebt en enkel voor een reis eens zal moeten nadenken wanneer je het laden start.
De grotere range zorgt er ook voor dat je langer het volle vermogen krijgt aan de lader. Vanaf 50% vol, daalt het vermogen sterk aan de SuC. Bij een RWD ben je dus sneller aan 70-80 kW aan het laden. Scheelt een pak in de tijd die je nodig hebt en in het aantal laadstops op een lange rit.
 
  • Like
Reactions: Lbl3
Dat is een ‘drog’- reden die ik wel vaker zie.
De LR mag je perfect tot 100% laden als je hem daarna geen uren vol laat staan.
Ik veronderstel dat je niet dagelijks 100% nodig hebt en enkel voor een reis eens zal moeten nadenken wanneer je het laden start.
De grotere range zorgt er ook voor dat je langer het volle vermogen krijgt aan de lader. Vanaf 50% vol, daalt het vermogen sterk aan de SuC. Bij een RWD ben je dus sneller aan 70-80 kW aan het laden. Scheelt een pak in de tijd die je nodig hebt en in het aantal laadstops op een lange rit.
Verkeerde post
 
Kan zijn dat je accu nog actief werd voorverwarmd. Bij de S en X (oudere) kan je dit uitzetten door hem in bespaarmodud te zetten. Geen idee of dit op de 3 en Y ook zit
Had ik ook in gedachte, gaf ie op het scherm ook aan. Ik vond het alleen al erg vroeg, ik moest nog 2u rijden tot de supercharger. 😄
De bespaarmodus zit volgens mij niet op de Y en 3, ik heb m alleszins niet kunnen vinden.
 
Dan heb je wel onderweg een stop moeten maken voor opladen.. .235 *290 = 68 KW iets langzamer(120) en je komt op .160kw/km en houd je nog 50 km over.
Klopt, in Winterberg zelf zijn er helaas ook weinig laadpalen waardoor ik van te voren al een stop bij de supercharger gemaakt heb.
Zou de 160Wh/km haalbaar zijn op de snelweg met 120? Ik heb nog 'weinig' ervaring met de Model Y, dus voor mij is het allemaal nieuw.
Tijdens een andere rit (wel veel wind en koud) zat ik volgens mij rond de 200Wh/km met een snelheid van 120. De ervaring zal het leren.

Ik heb een kort stukje (onderweg naar Winterberg) 120km/u gereden en kreeg het verbruik tijdens die trip moeilijk een groot stuk lager.
Vandaar dat ik de snelheid wat opgevoerd had, al besef ik zeker dat dit niet de meest efficiënte manier was. 😄
De 235Wh/Km was eerder ook een constante snelheid van 130-140 met pieken tot 150, moet zeggen dat hij erg comfortabel reed op de Autobahn (buiten dat de vering soms net iets te hard is 😄)
 
Last edited:
Ik zou graag de kleur quicksilver willen zit dan vast aan een LR of P.

Mijn vrouw zou voor een standaard RWD gaan.

Verschil in aanschaf is inderdaad behoorlijk…

Het issue wat ze heeft is dat ze ook graag kampeert en dat onze caravan een MTM van 2000 kg heeft (caravan is ook nog vrij recent).

De MY mag deze niet gaan trekken. Daarvoor zouden we dan de bmw als 2e auto aanhouden.
En in die combi vind ze dan de keuze voor een witte RWD financieel aantrekkelijker…

Ik ga er nog eens goed over denken en laat hier nog weten wat het geworden is.
Hoewel de Quicksilver kleur prachtig is zou mijn voorkeur toch ook naar de RWD versie gaan, zeker als je de BMW gebruikt voor de lange trips met caravan. Ik heb m voor de prijsverlaging aangeschaft, voor mij was het verschil in prijs toen te groot tussen de RWD en de LR.

Zou ik nu nog steeds voor de RWD kiezen? Ik denk het wel, door de prijsverlaging heb ik wel eens vaker gedacht: "had ik maar even gewacht, dan was de LR misschien de betere keuze geweest". Aan de andere kant, de RWD is zelf al top, snel genoeg, achterwielaandrijving rijdt fijn en de range is nog steeds meer dan genoeg voor de dagelijkse ritten. Buiten dit sleep je ook nog eens iets minder gewicht mee en heb je de LFP batterij die, zeker op lange termijn naar mijn mening iets beter zal zijn.
 
Klopt, in Winterberg zelf zijn er helaas ook weinig laadpalen waardoor ik van te voren al een stop bij de supercharger gemaakt heb.
Zou de 160Wh/km haalbaar zijn op de snelweg met 120? Ik heb nog 'weinig' ervaring met de Model Y, dus voor mij is het allemaal nieuw.
Tijdens een andere rit (wel veel wind en koud) zat ik volgens mij rond de 200Wh/km met een snelheid van 120. De ervaring zal het leren.
Tesla zelf rekend met 58KW/418km = .138 kw/km ... als je voorverwarmt aan de laadpaal bij vertrek en niet onderweg en de verwarming beperkt moet .160kw/km mogelijk zijn lijkt mij ... ligt een beetje aan de buiten temperatuur.
 
Vindt toch best veel verschil in reistijd op ABRP tussen Standard en LR. Is ongeveer 30-45 min in het voordeel van de LR op 1000 km.
Zeker, Sneller laden bij supercharger en grotere volle accu bij de start... De eerste etappe is gelijk 100 a 150 km verder en daarna sneller laden. Op 1000 Km heb je relatief veel baat bij de eerste grote volle accu. .. Maar of dat 7000 euro waard is... bij 10 jaar gebruik van de auto is dat 700 euro/per jaar en stel je gaat 3x op vakantie is dat 100 euro per rit extra. voor 45min wist per keer.
 
  • Like
Reactions: Berre and Koifim
Zo heb ik ook zitten rekenen. Ik zou dan ook nog voor quicksilver gaan wat de prijs met 3000 verhoogd.
Deze 3000 euro verwacht ik bij een verkoop niet meer terug te zien.

Rationeel gezien is een rwd denk ik gewoon de betere keuze. Tenminste, voor mijn gebruik.
 
Dat is een ‘drog’- reden die ik wel vaker zie.
De LR mag je perfect tot 100% laden als je hem daarna geen uren vol laat staan.
Zoals ik het begrepen heb, kan je de LR prima af en toe tot 100% laden. De RWD wordt altijd tot 100% laden geadviseerd. Dus voor alledaagsgebruik is het verschil tussen de RWD en LR zo'n 60km. @Motorwilly geeft aan een bmw voor vakantie te hebben.
Je moet veel / frequent rijden wil de LR voor gebruik in NL het prijsverschil waar maken. Dat maakte ik nog niet op uit de vraag van motorwilly, ik kan me daarom best vinden in de redenatie van @T-Rob , of zie ik iets over het hoofd?
 
Dus voor alledaagsgebruik is het verschil tussen de RWD en LR zo'n 60km.
Mijn statement ging over de impact van de kleinere batterij. Tot 100% kunnen laden of niet is voor 99% van de mensen geen differentiator, want die kunnen meteen LR wel tot 100% laden als ze het nodig hebben.
Er is wel nog een niet vermelde impact. Trager laden.
Financieel zitten we wel op dezelfde golflengte. Voor dagelijks gebruik maakt het niets uit. De mensen die meer dan 350 km op een dag doen zijn heel zeldzaam. Die kms zullen ze niet voor niets doen en dus wel een business case hebben die het prijsverschil verantwoordt.
Doe je meer dan 450km, dan moet je zelfs met een LR ook laden. Maakt het ook weer niets uit. Tenzij je een tweede keer moet laden. Op reis dus.
Of die extra tijd, op die 4-6 reistrips per jaar, het prijsverschil waard is, is een persoonlijke overweging.
Als je bedenkt welk budget je over houdt bij een AWD, dat je dan kan gebruiken om de extra laadtijd aangenaam te maken, of op bestemming te compenseren dan is een LR nooit te verantwoorden.
als je bijvoorbeeld een tussenstop met overnachting inlast, moet je maar 1 keer per dag laden. Je kan voor de 10000€ 100 keer overnachten.
 
Zeker, Sneller laden bij supercharger en grotere volle accu bij de start... De eerste etappe is gelijk 100 a 150 km verder en daarna sneller laden. Op 1000 Km heb je relatief veel baat bij de eerste grote volle accu. .. Maar of dat 7000 euro waard is... bij 10 jaar gebruik van de auto is dat 700 euro/per jaar en stel je gaat 3x op vakantie is dat 100 euro per rit extra. voor 45min wist per keer.
Maar na 10 jaar krijg je ook meer terug voor een LR.
 
@Flummox We hebben nu een Mini Clubman Cooper S waar mijn vrouw in rijd. Ik zelf heb een BMW 540i touring (2018).
De bmw is een heerlijke auto en gebruiken we om de caravan te kunnen trekken. Caravan heeft een mtm van 2000 kg, dus kan niet achter een Y.

De Y komt in principe als vervanger van de clubman. Maar indien een EV echt zo fijn is al men zegt zal deze wellicht gebruikt gaan worden als primaire auto en blijft de bmw als 2e auto.
We rijden nu een 16-20k per jaar met de bmw en een 5-7k per jaar met de mini.
We kunnen op eigen terrein een laadpaal plaatsen en we hebben voldoende zonnepanelen.

Een range van 300km is voor ons meer als voldoende. Mocht de Y mee op vakantie gaan (zonder caravan) dan is het gewoon aanpassen voor ons. Ook dat zal wel wennen.