Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mij sinds vrijdag ook de Lootbox leeg, tijdslijn is nu: (13-1 aanspraak gedaan op 'korting' / 19-1 creditfactuur in account / 17-2 Lootbox leeg / 20-2 contact opgenomen en bericht gehad dat betaling onderweg is / geplande uitbetaling 23 of 24 februari)
 
Bij mij sinds vrijdag ook de Lootbox leeg, tijdslijn is nu: (13-1 aanspraak gedaan op 'korting' / 19-1 creditfactuur in account / 17-2 Lootbox leeg / 20-2 contact opgenomen en bericht gehad dat betaling onderweg is / geplande uitbetaling 23 of 24 februari)
Bij mij ongeveer hetzelfde verhaal: 13-1 aanspraak op korting, 8-2 creditfactuur, ?-2 lootbox leeg, 20-2 gevraagd naar betaling (nog geen antwoord).
 
Zojuist (28-2) het geld ontvangen van Tesla, ik heb de RWD dus €3.002,50 terug gehad (die €2,50 'extra' is ivm recycling-verwijderingsbijdrage lager is per 2023)
Erg netjes van Tesla dat ze het verschil terug betalen.. Ik heb 10.000 km gratis laden bij een suc en dat betekend denk ik 2 jaar gratis op vakantie ... Hier in noord nederland zijn bijna of is een suc die op mijn regelmatige route ligt. En met het huidige bereik hoef ik daar nooit te laden. 2 jaar gratis rondtoeren op vakantie is ook niet verkeerd lijkt mij...
 
Erg netjes van Tesla dat ze het verschil terug betalen.. Ik heb 10.000 km gratis laden bij een suc en dat betekend denk ik 2 jaar gratis op vakantie ... Hier in noord nederland zijn bijna of is een suc die op mijn regelmatige route ligt. En met het huidige bereik hoef ik daar nooit te laden. 2 jaar gratis rondtoeren op vakantie is ook niet verkeerd lijkt mij...
Was het gratis laden niet beperkt tot 6 maanden?
 
Voor de mensen die nog met de fluittoon vanuit de achterklep zitten. Bij mij bleek de oplossing heel simpel. De rubbers in het profiel van de achterklep moesten verwijderd worden . Deze rubbers zijn volgens Tesla niet nodig en zitten al niet meer op de Y MiG. Geluid is bij mij nu helemaal weg.

42712C8C-81C3-422C-8555-6B88C18C9ACF.jpeg
 
Voor de mensen die nog met de fluittoon vanuit de achterklep zitten. Bij mij bleek de oplossing heel simpel. De rubbers in het profiel van de achterklep moesten verwijderd worden . Deze rubbers zijn volgens Tesla niet nodig en zitten al niet meer op de Y MiG. Geluid is bij mij nu helemaal weg.

View attachment 913294
Wow! Dank voor de tip! Heb de fluittoon ook (jullie ook bij alleen stevige zijwind van links?) en zou blij zijn met eenvoudige fix als deze… Las ergens op dit forum dat Tesla het ook oploste door iets meer te kitten rondom kleine zijraampje achter?? Durf t echter nog niet aan om zo maar even stuk rubber eraf te trekken… Dus mocht iemand het aandurven en willen testen… 😊🙏🏻
 
Wow! Dank voor de tip! Heb de fluittoon ook (jullie ook bij alleen stevige zijwind van links?) en zou blij zijn met eenvoudige fix als deze… Las ergens op dit forum dat Tesla het ook oploste door iets meer te kitten rondom kleine zijraampje achter?? Durf t echter nog niet aan om zo maar even stuk rubber eraf te trekken… Dus mocht iemand het aandurven en willen testen… 😊🙏🏻
Ik heb het ook niet zelf gedaan, zou ik ook niet aanraden i.v.m. garantie/ herstel als het niet werkt. Mijn post is vooral bedoeld om als idee in te brengen tijdens de service afspraak.

Bij mij zijn de rubbers door de ranger tijdens een bezoek thuis verwijderd. De man belde een collega in de vestiging Amsterdam en kwam met deze oplossing.
 
Last edited:
Afgelopen vrijdag de MY RWD opgehaald, direct all-seasons eronder gezet (Pirelli Scorpion SF2 255/45/19) en naar Duitsland gereden. Ik had hem op 100% opgehaald, en vertrok van huis met zo'n 75%. Rit is zo'n 400km (380 eigenlijk dacht ik, maar we mistte een afslag). Op de heenweg 2x geladen, eerste keer omdat we toch wilde eten en tweede keer nog even kort om met minimaal 40% aan te komen. Dat laatste was omdat ik op e-flux app had gezien dat er maar 2 oplaadpalen waren in het hele dorp, en ik had verwacht dat deze misschien wel bezet zouden zijn. Dit was gelukkig niet het geval, dus de terugweg was met 100% vertrekken, en 1 keer 20 minuten geladen en met 30% thuis aangekomen. Hadden minder lang hoeven te laden, maar we hebben ook even snel een hamburger naar binnen geduwd. Al met al echt een top reis gehad. Ik heb hier wel eens eerder aangegeven waarom we weer voor een Tesla kozen, en het gevoel was weer helemaal terug; lekker cruisen met de SO, maximaal genieten van AP, rustig naar je vakantieoord tuffen, heerlijk. Ik heb in mei vorig jaar mijn M3 SR+ 2019 ingeleverd, dus ik vergelijk het daarmee. Hieronder wat bevindingen:
  • Over het algemeen: echt genoten van de auto. Wat een ruimte, wat zit je lekker hoog, heel fijn! Hele andere ervaring dan de M3, waar je veel lager zit, maar die ook veel sportiever voelt. Dit voelt echt meer 'SUV' (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven).
  • Rijgeluid: echt een enorme stap voorwaarts. De ramen zijn nu dubbel, en dat merk je aanzienlijk. Bij een snelheid van 140 km/h kan je gewoon met elkaar praten en dat was bij de M3 echt wel heel anders. Dat was echt een hele positieve 'verrassing' (in aanhalingstekens, want dit hadden we wel verwacht maar niet zó'n groot verschil).
  • AutoPilot: AP was top. Echt nergens last van gehad, deed precies hoe ik hoopte dat hij het zou doen. Was aanvankelijk wat bang voor de missende radar, maar ik ben echt tevreden. Hierbij wel opmerkend dat ik dus al gewend was aan de beperkingen van AP; buiten de snelweg kan die rare dingen doen, maar op de snelweg is het echt een genot. Geen phantombrakes gehad of onverwachte dingen. Enige keer dat hij snelheid minderde die ik niet had verwacht, was op een 140 km/h stuk en waar ik een vrachtauto ging inhalen. Achter de vrachtauto reed een auto, en dat ziet hij dan als een langzaamrijdende colonne. Je krijgt dan die pijlen op de animatie op de baan naast je (dat zij langzamer rijden dan jij) en dan neemt die dus wat snelheid terug. Achteraf gezien moet ik AP daarin gelijk geven.
  • Automatisch groot licht; er was een paar pagina's terug hier een discussie over omdat ik dacht dat de feature niet uitging bij mij als je de pook naar voren duwt. Ik heb op de heenweg echt alles geprobeerd, maar de feature bleef maar aan staan (dacht ik). Wat blijkt; ik keek naar de verkeerde indicator
    :+
    Als je met je licht flitst (pook naar je toe), dan komt er links onderin het scherm een instellingen schermpje voor je lichten. Op die kaart (zo heet dat UI technisch volgens mij) staat rechts bovenin een blauwe knop, met een groot licht icoon met een A erin. Die knop is gedisabled maar wel blauw (e.g: actief en niet uit te zetten). Wat ik ook deed met mijn pook, deze knop bleef blauw en disabled. Pas op de terugweg zag mijn SO dat aan de linkerkant van het scherm, ongeveer ter hoogte van de auto zelf, er een grijs groot licht icoon met een A erin verdween als je de pook naar voren duwt. Dat is dus de indicator dat automatisch groot licht uit is, hoewel het nog steeds 'aan' staat (UI technisch gezien) op de licht-kaart die te voorschijn komt als je groot licht seint. Verwarrend, maar het werkt dus ook bij mij naar behoren zoals in de manual staat.
  • Automatische ruitenwissers: heb geen enkele keer gehad dat hij ging wissen terwijl ik dat zelf niet zou doen. Had enkele keren dat ik een tikje zelf gaf om 1 keer de ruit af te vegen, maar ik wilde dan ook echt maar 1 keer vegen (bijvoorbeeld: natte weg langs een vrachtwagen rijden, en dan de miezer van je ruit afhalen). Had hier echt niet te klagen over. Ik merkte aan mezelf dat ik al een beetje aan het indekken was bij de SO bij aanvang van de rit "ja je hoort wel eens dat de automatisch ruitenwisser soms gek doet bij AP maar dan moeten we maar gewoon zelf rijden", maar dit ging echt uitstekend.
  • Snelheid: mijn SR+ ging in 5 seconden ofzo naar de 100, de MY in 7. Van stilstand merk je zeker dit verschil, maar op de snelweg viel het mij echt bijzonder mee hoeveel verschil ik het vond bij bijvoorbeeld inhaal acties. Ik kwam geen een keer vermogen tekort. Nu heb ik ook al een maand of 8 niet gereden in de SR+ dus misschien ben ik wat roestig, maar het was een positieve ervaring vond ik zelf. Hier was ik toch wel een beetje bang voor de afgelopen dagen, of ik toch niet dat gevoel zou missen, maar ben nu blij met de keuze die ik gemaakt heb (hoewel de volgende zeker een LR wordt overigens haha)
  • Verbruik: heb altijd vmax gereden, soms +5 of +10, in Duitsland 140 waar mocht. Heb ik geen laadstress van gehad, maar als je range belangrijk vindt: ga dan 110 rijden en je doet gemakkelijk 350km van 100% naar 0%. Mijn weersomstandigheden waren overigens prima; beetje nattig wel (geen harde regen ofzo, af en toe wat miezer maar wel natte wegen), graad of 5 en geen harde wind. Volgens mij is het gemiddeld gebruik nu 195 wh/km, viel me niet tegen. Op de terugweg 130 (AP) op de A12 (leeg), zat rond de 200-205 wh/km.
  • Snelheidsbord herkenning: meestal doet die het goed, maar soms ook echt niet. Heb zelf altijd Flitsmeister aanstaan. Viel mij wel op dat buiten bebouwde kom de 'herkende' snelheidslimit geen invloed heeft op AP: je kan gewoon 100 als hij denkt dat 50 de max is. Dit is natuurlijk niet zo in de bebouwde kom, daar gaat hij gewoon naar max de maximale toegestane snelheid *die hij vindt dat geld!*. De borden 'bei Nasse' in Duitsland herkend die naar mijn gevoel niet; hij neemt die gewoon over als waarheid.
  • Automatisch ontdooien werkt als een trein, maar dan zie je ook gelijk hoe klein de achterruit is. Dat is wel echt wennen, je ziet écht heel weinig erdoorheen. Combinatie van kleine ruit met hoge auto.
  • Oeh een positieve verassing: automatisch annuleren van knipperlichten. Al eerder benoemd hier, maar vind het echt een top feature! Op de snelweg echt precies wat ik wil, mijn SO was er ook erg blij mee.
Dan nog wel 1 nadeel: de auto is echt veel groter dan de 3 (oke dat is eigenlijk geen nadeel haha) maar het gebrek aan parkeersensoren is dan wel lastig. De draaicirkel is ook enorm, dus even strak parkeren in auto garages is er echt niet bij. Wij moesten bij het hotel hele krappe bochten maken, en dan is het echt wel een paar keer steken met iemand buiten die de hand opsteekt. Achter is geen probleem (de camera's zien alles), maar voor is het wel even billen knijpen. Nu heb ik van vroeger wel geleerd met hele grote gevaartes te rijden (tractoren en zo) dus heb een goed afstandsgevoel, maar mijn SO gaf al aan dat ze niet zou durven te parkeren zonder de piepjes. En om eerlijk te zijn; de neus is gewoon langer en de gril zat best wat sneeuw in omdat ik dus toch iets te ver naar voren reed bij het inparkeren bij het hotel
:X
Ik zie wel in trouwens hoe dit probleem opgelost kan worden met het occupancy network, dus kijk uit naar die update.

Al met al enorm tevreden met de aankoop en wij gaan veel plezier beleven aan deze auto
O+
Zojuist Teslamate geinstalleerd, en zit nog te twijfelen over de sexy buttons (met name de commander vind ik interessant).