Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Ik gok dat de Y zo’n 225km ver zal komen en zal er niet ver naast zitten.
Dit is echt onzin. Dan zit je met 56000Wh bruikbaar op 225Wh/km, veel te hoog.

Op het Duitse forum zitten met de kou de gebruikers van de LR nu rond de 170-180. RWD zal nog iets zuiniger zijn want minder gewicht en maar 1 motor. In de zomer ga je zeker 150Wh/km kunnen halen.
 
250km range is bijna 50% van de WLTP waarde. Dat kan toch bijna niet..
Ik snap ook wel dat jij daar iets meer op ingesteld bent dan ik. Jij komt van een M3 RWD. Maar toch.


Ik zal de accu eerst zo ver mogelijk leegrijden om het dan vervolgens weer te vullen. Ook zal ik mijn rechtervoet in de gaten houden om zo veel mogelijk uit de accu te halen. Vandaag zal het leegrijden wel lukken en na het laden zal ik hier dan een update plaatsen.
Heb je ook functie: Acceleratie: Chill en Standaard?
 
Dit is echt onzin. Dan zit je met 56000Wh bruikbaar op 225Wh/km, veel te hoog.

Op het Duitse forum zitten met de kou de gebruikers van de LR nu rond de 170-180. RWD zal nog iets zuiniger zijn want minder gewicht en maar 1 motor. In de zomer ga je zeker 150Wh/km kunnen halen.
225km-250km bij koud weer (-10 gr C) op de snelweg rond de 110 km/u vind ik absoluut geen onzin. We hebben het in dit geval wel over over "worst case", maar als de temp stijgt naar 15-20 gr C en je normaal rijdt -snelweg max. 105kmu- is 370km wellicht haalbaar. Trek daar 10% van af ivm zoeken naar een laadplek en omrijden, dan zit je in de zomer om de 330km rijden voordat een oplaadbeurt weer noodzakelijk is. Een benzine tank rijdt je normaliter ook niet helemaal tot 0% leeg. En een beschikbare en werkende laadpaal is lastiger te plannen dan een tankstation. Zeker in het buitenland. En de vraag is dan nog dat of je NL laadpas het ter plekke doet op een Franse oplaadstation. Helaas ben ik er vaak tegenaan gelopen dat de laadpas het gewoon niet doet in Frankrijk. Een Supercharger werkt wel altijd, maar die staan vaak niet altijd binnen een bereik van 30/40km.
 
Last edited:
M.b.t. range van een EV, lees de rangetest EV's van Autoreview.

Op 7 staat de Model Y Long Range(!) getest.
Als we de test doortrekken naar de RWD, is de 250 km ook nog erg uitdagend bij koude omstandigheden en als er ook snelwegen in de avond in NL of in FR overdag je 130km/u mag.

 
Bij minder dan 300km ongeacht het weer koud of warm gaat de koop niet door als men bij de verkoop 455 km aangeeft en je haalt nog maar net 50 % is het voorbij en ga voor ander merk
Zo ga je van meest ongeduldige poster, naar iemand die de koop gaat ontbinden.
In ieder geval, Tesla Eindhoven gaf aan dat 455 bij normale weersomstandigheden (en normaal rijgedrag) 455km bij 19” velgen realistisch is.
Nu ga ik zelf altijd van ca. 50-80km van de WLTP range af zitten bij inschattingen.
Ik heb op dit moment een M3LR, daar haal ik zeker 400km mee met 110km/h
 
Zo ga je van meest ongeduldige poster, naar iemand die de koop gaat ontbinden.
In ieder geval, Tesla Eindhoven gaf aan dat 455 bij normale weersomstandigheden (en normaal rijgedrag) 455km bij 19” velgen realistisch is.
Nu ga ik zelf altijd van ca. 50-80km van de WLTP range af zitten bij inschattingen.
Ik heb op dit moment een M3LR, daar haal ik zeker 400km mee met 110km/h
De WLTP van een M3LR is 530+. Je haalt er 400 mee in praktijk. De WLTP van de MY RWD 20inch is 430. Omgerekend zal een praktijkrange van 320 haalbaar moeten zijn. Maar bij kouder weer gaat range significant omlaag. Vul de rest zelf maar in.

WLTP zal vrijwel in geen enkele praktijk situatie haalbaar zijn. Ik rij al vele jaren EV. Reken je niet rijk is mijn advies.
 
Ik raak inderdaad beetje teleurgesteld in tesla
Bij de bestelling in augustus roepen nu bestellen is in december rijden .....
Moet ik nog maar eens zien als ik lees dat het ongeveer 35 dagen duurt tussen vin ontvangen en auto ontvangen .... en het nu inmiddels 19 november is tel daar minimaal 35 dagen bij .. Bij bestelling als ze dan opgeven 455 km en het in praktijk net een 55 % daarvan blijkt te zijn .... ja eb je betaald daar ruim 50 k voor ben ik een beetje teleurgesteld inderdaad
 
Ik raak inderdaad beetje teleurgesteld in tesla
Bij de bestelling in augustus roepen nu bestellen is in december rijden .....
Moet ik nog maar eens zien als ik lees dat het ongeveer 35 dagen duurt tussen vin ontvangen en auto ontvangen .... en het nu inmiddels 19 november is tel daar minimaal 35 dagen bij
Ja man, ga eens een EV bestellen op een ander en kijk eens wanneer je hem gaat hebben. ik wacht al 2 jaar op mijn MS en heb meer dan 3 jaar op mijn Model3 gewacht....
 
De WLTP van een M3LR is 530+. Je haalt er 400 mee in praktijk. De WLTP van de MY RWD 20inch is 430. Omgerekend zal een praktijkrange van 320 haalbaar moeten zijn. Maar bij kouder weer gaat range significant omlaag. Vul de rest zelf maar in.

WLTP zal vrijwel in geen enkele praktijk situatie haalbaar zijn. Ik rij al vele jaren EV. Reken je niet rijk is mijn advies.
Overigens is het niet anders bij een brandstof auto. Het opgegeven verbruik zal in de praktijk nooit haalbaar zijn. Praktijk en opgegeven verbruik kan ook 20%- 35% afwijken. Voordeel van een brandstof auto is wel dat ome Shell of BP altijd in de buurt is en het voltanken in een minuut geregeld is. Bij een EV is de oplaadkabel in dat minuutje net aangesloten en het laadlampje blauw gekleurd. Vergt dus iets meer planning en nadenken.

Voordeel is wel dat een EV (vind ik) echt veel lekkerder rijdt dan een brandstof auto. Lekker stil, snel en veel comfort. En zeker als het om een Tesla gaat.
 
Ik raak inderdaad beetje teleurgesteld in tesla
Bij de bestelling in augustus roepen nu bestellen is in december rijden .....
Moet ik nog maar eens zien als ik lees dat het ongeveer 35 dagen duurt tussen vin ontvangen en auto ontvangen .... en het nu inmiddels 19 november is tel daar minimaal 35 dagen bij .. Bij bestelling als ze dan opgeven 455 km en het in praktijk net een 55 % daarvan blijkt te zijn .... ja eb je betaald daar ruim 50 k voor ben ik een beetje teleurgesteld inderdaad

Dit gevoel is bij mij herkenbaar toen ik mijn 1e Tesla bestelde. Inmiddels wordt de Model Y RWD mijn derde Tesla. Het rijplezier van een Tesla is ongekend. Rijbereik is plannen en veel anticiperen. Als het echt niet gaat, over een tijdje een upgrade naar een Long Range. Maar geen reden om Tesla te laten staan.
 
Ik raak inderdaad beetje teleurgesteld in tesla
Bij de bestelling in augustus roepen nu bestellen is in december rijden .....
Moet ik nog maar eens zien als ik lees dat het ongeveer 35 dagen duurt tussen vin ontvangen en auto ontvangen .... en het nu inmiddels 19 november is tel daar minimaal 35 dagen bij .. Bij bestelling als ze dan opgeven 455 km en het in praktijk net een 55 % daarvan blijkt te zijn .... ja eb je betaald daar ruim 50 k voor ben ik een beetje teleurgesteld inderdaad
Je moet gewoon meer geduld hebben, niks meer en niks minder. Een Tesla is het wachten waard. Niet klagen maar dragen.
 
225km-250km bij koud weer (-10 gr C) op de snelweg rond de 110 km/u vind ik absoluut geen onzin.

Herken jouw ervaring echt niet. In Nederland of in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, België & Frankrijk, heb ik altijd op tijd bij een laadpaal kunnen laden en werd de Shell Recharge pas gewoon geaccepteerd.

Kan me voorstellen dat als je verder weg gaat dit anders wordt; maar daar is de EV adoptie ook wat lager.

-10°C is ook wel echt een uitzonderlijke temperatuur. Heb dat in de afgelopen jaren niet meer mee gemaakt.

Mijn ervaring met de M3 LR met warmtepomp, is dat kou een minder groot effect heeft dan gedacht.

Mijn gemiddeld verbruik bij
15°-25° - 159 Wh/km, (12.142km)
25°-30° - 170 (2.403)
30°-35° - 191 (849)
35°-40° - 218 (1.065)
Als ik rustig rijdt; haal ik ook wel 140 Wh/km.

Bij koudere temperaturen zie je iets vergelijkbaars, maar loopt het verbruik minder snel op:
10°-15° - 174 (6.541)
05°-10° - 180 (3.618)
00°-05° - 183 (1.074)
-5°-00° - 186 (257)
 
Bovenstaande is mijn ervaring met een M3 SR+ 52kWh bwyr. 2019, zonder warmtepomp en met 4 man in auto. Max 225km range op Duitse autobahn, gem. snelheid 110km. Was erg koud, dacht rond -10 gr C. Mijn verwachtingen voor de MY RWD ( 58 kWh, maar groter en zwaarder) onder dezelfde omstandigheden rond 250km range niet onrealistisch. Verschil is wel de warmtepomp die er nu wel in zit. In de test van autoreview is ook te zien dat praktijk vs theorie heel ver uit elkaar liggen. Ik heb nog geen test kunnen doen, maar reken mij niet rijk met de MY RWD. Voor het beoogde gebruik (alleen woon werk in NL) is 250km -worst case- voor mij prima. Maar als je hogere verwachtingen hebt, bijv. 390- 400 km gegarandeerd praktijk range, heb ik mijn twijfels. Bij meest gunstige omstandigheid heb ik max. ca. 85% WLTP gehaald in mijn SR+.
 
  • Like
Reactions: OttoR