Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Wellicht dat er toch een luchtje zit aan die auto, zeker omdat je ineens een levering veel eerder ingepland kreeg. Ik hoop dat de batch op de Carrera andere cijfers laat zien. Erg teleurstellend mocht dit de werkelijke range zijn.
De productie aantallen van Tesla MiC zijn de afgelopen maanden fors opgevoerd. Waar ik bang voor ben is dat de bouwkwaliteit lijdt onder de hoge productie aantallen. Als dit incident van forumlid @Spencer_ een eenmalige incident (bv 1 op de 10.000 auto's), is het prima. Maar als het veel vaker voor komt, kan het problematisch worden voor Tesla. Als Tesla rijder willen we natuurlijk dat de Tesla producten alleen maar beter worden. Wat Spencer_ nu mee maakt, zal ik zelf liever niet mee maken. Ook al is het probleem maandag misschien met een simpele reset op te lossen, maar het is en blijft gedoe en verlies van vertrouwen.
 
  • Like
Reactions: Spencer_
Zekers, info 1 op 1 overgenomen van het scherm.

Maar los van alle perikelen is het wel een hele heerlijke auto. Ik kan begrijpen waarom sommige bij het merk Tesla blijven hangen. Hele fijne auto. En dat zeg ik komend van een Audi SQ5
Klopt, heerlijke auto!

Wat ik altijd zeg. Een brandstof auto is "autorijden 1.0";
Een EV rijden is "autorijden 2.0";
Een Tesla rijden is "autorijden 2.5";

Hoop dat het zo blijft en morgen jouw auto met een harde reset oid het probleem wordt verholpen. ;-)
 
@Spencer_
Morgen moet je even bellen en vragen om meer duidelijkheid.
Ik zal zelf ook wel even bellen '' ''. Want als dit het Range is wat ik krijg voor een auto van 56k die ik heb besteld, mag die gecanceld worden. Ik ga niet 56k betalen voor een auto die maar +- 200-240. rijd met zulke weersomstandigheden. Garantie is beperkt. 160 duizend op de 8 jaar. Ja, over een jaar of 2-3 zit je met een volledig Accu van 250km. Heb je een auto van dik rond 60k die je betaald en range heeft (praktisch) 200. Kan je net zo goed een Biro rijden.

Ik hoop dat dit een Software probleem zou zijn, en opgelost word .
Ik heb er nu geen fijn gevoel bij om eerlijk te zijn. LR > Heeft een accuradius van 530. Een vriend van mij had hem opgehaald in Tilburg (juli) en zij dat die bijna geen verlies leed aan de range. De range op de website geeft ook aan rond 525 LR. Dus dit klopt. RWD> Moet het ook rond de 430-455 Vol opgeladen moeten zijn. Ik zie verschillende video's op youtube dat je reserve batterij hebt op 0% > Wie gaat nou dat risico nemen? Ik heb echt geen zin in dit, geef mij gewoon mijn auto die zoals de order is beloofd om 455 kunnen rijden!
 
Last edited:
  • Disagree
  • Like
Reactions: Rqcg and Spencer_
Klopt, heerlijke auto!

Wat ik altijd zeg. Een brandstof auto is "autorijden 1.0";
Een EV rijden is "autorijden 2.0";
Een Tesla rijden is "autorijden 2.5";

Hoop dat het zo blijft en morgen jouw auto met een harde reset oid het probleem wordt verholpen. ;-)
Haha, ik heb helaas nog nooit een andere EV gereden, maar ik geloof je meteen!! Mochten ze morgen bijv. om wat voor reden dan ook mijn auto innemen en een nieuwe bestellen. Eis ik een leen auto voor in de tussentijd. Ga zeker geen benzine auto huren 😜

Ik zal de uitkomst van morgen zeker met jullie delen. Tot zover aan een ieder, hartelijk dank voor jullie input! Wordt zeer gewaardeerd!
 
@Spencer_
Morgen moet je even bellen en vragen om meer duidelijkheid.
Ik zal zelf ook wel even bellen '' ''. Want als dit het Range is wat ik krijg voor een auto van 56k die ik heb besteld, mag die gecanceld worden. Ik ga niet 56k betalen voor een auto die maar +- 200-240. rijd met zulke weersomstandigheden. Garantie is beperkt. 160 duizend op de 8 jaar. Ja, over een jaar of 2-3 zit je met een volledig Accu van 250km. Heb je een auto van dik rond 60k die je betaald en range heeft (praktisch) 200. Kan je net zo goed een Biro rijden.

Ik hoop dat dit een Software probleem zou zijn, en opgelost word .
Ik heb er nu geen fijn gevoel bij om eerlijk te zijn. LR > Heeft een accuradius van 530. Een vriend van mij had hem opgehaald in Tilburg (juli) en zij dat die bijna geen verlies leed aan de range. De range op de website geeft ook aan rond 525 LR. Dus dit klopt. RWD> Moet het ook rond de 430-455 Vol opgeladen moeten zijn. Ik zie verschillende video's op youtube dat je reserve batterij hebt op 0% > Wie gaat nou dat risico nemen? Ik heb echt geen zin in dit, geef mij gewoon mijn auto die zoals de order is beloofd om 455 kunnen rijden!
Garantie is trouwens niet tot 160.000 kilometers. Ik las dat in eerste instantie ook op het internet. Maar nu in de app die ik dit:

3D9D82BA-F115-496D-AFE1-5512E780D80E.jpeg
 
Kijk wat ik tegenkom op de franse Tesla forum. Ik heb bij mijn test meer dan 90% 100km/u gereden op autopilot. Deze gasten rijden snelheden alsof ze een benzine auto rijden. Bizar dit. Laat staan als diegene max 100km/u had gereden. Dan is ruim 300+km op alleen snelweg zeker haalbaar. En stad richting de 400km

9F512974-80AF-4570-8E45-459CC37CCFDD.jpeg
 
  • Like
Reactions: JWTheKING
@Spencer_ Heb je ondertussen ook de batterij echt gekalibreerd? Dus goed leegrijden, een paar uur laten staan, en dan terug opladen tot 100% en dan niet stoppen met laden maar de auto het proces volledig af laten maken? Daarnaast zal nooit de WLTP weergegeven worden op het display, maar eerder de EPA die ze in Amerika gebruiken. Nu weet ik alleen niet wat die is voor de Model Y aangezien hij daar ook niet als RDW in de configurator staat. Ik denk dat je niet te snel conclusies moet trekken met de waardes die je op dit moment op je scherm voorbij ziet komen.
 
  • Like
Reactions: Spencer_
Kijk wat ik tegenkom op de franse Tesla forum. Ik heb bij mijn test meer dan 90% 100km/u gereden op autopilot. Deze gasten rijden snelheden alsof ze een benzine auto rijden. Bizar dit. Laat staan als diegene max 100km/u had gereden. Dan is ruim 300+km op alleen snelweg zeker haalbaar. En stad richting de 400km

View attachment 876620

"Laat staan als diegene max 100km/u had gereden. Dan is ruim 300+km op alleen snelweg zeker haalbaar. En stad richting de 400km"

JA met een goed functionerende RWD is het haalbaar. Zie mijn berekening in de post #74 boven. 300+ km snelweg is haalbaar met de RWD, maar dan moet de accu van de RWD volgens specs. functioneren. Jouw accu werkt nu op ca. 70%. Een kalibratie kan het probleem herstellen, maar het kan ook een hardware issue zijn. Laat dit door Tesla uitzoeken. Heeft nu nog geen zin op om op basis van een niet goed functionerende auto berekeningen te maken.

Ik begrijp dat je vorige auto een snelle Audi is. Een EV is ook anders rijden en op meerdere zaken anticiperen om een max. range uit de accu te halen, anders zal ook een MY Longe Range kwa range onvoldoende zijn.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Spencer_
Zeer gelijk. Je hebt een auto in ontvangst maar het gevoel bij sta je niet lekker. Je bent alleen maar bezig met ''?''. Zoals Danny aangeeft morgen bellen en vragen om een antwoord? Tesla is leuk en aardig dat ze notitie van maken om het ''algemeen gezegd'' jou achterna te laten gaan. Waarom? Is geen auto van 2 3k .

Ik heb persoonlijk met TA. Gesproken en gevraagd wat de range zou zijn (DIE IK KAN RIJDEN). Gaf aan 455 km. (Wat ik niet geloof) Maar je moet zeker wel 380 makkelijk met die auto moeten rijden!
380 ga je in de winter echt niet halen.
 
@Spencer_ Heb je ondertussen ook de batterij echt gekalibreerd? Dus goed leegrijden, een paar uur laten staan, en dan terug opladen tot 100% en dan niet stoppen met laden maar de auto het proces volledig af laten maken? Daarnaast zal nooit de WLTP weergegeven worden op het display, maar eerder de EPA die ze in Amerika gebruiken. Nu weet ik alleen niet wat die is voor de Model Y aangezien hij daar ook niet als RDW in de configurator staat. Ik denk dat je niet te snel conclusies moet trekken met de waardes die je op dit moment op je scherm voorbij ziet komen.
@Spencer_
Dit inderdaad. Het is uitermate belangrijk voor het BMS met LFP accu om minstens wekelijks tot 100% opgeladen te worden. Vervolgens de auto te laten slapen voor kalibratie. De reden hiervoor is dat het voltage van de individuele cellen van een LFP batterij tussen de 10-90% weinig verschil hebben. Pas bij 100% weet het BMS de daadwerkelijke bruikbare capaciteit.

Doe je dit niet, dan vergroot het BMS de buffer (aan de 'onderkant) behoorlijk, zodat je niet vervroegd stil komt te staan. Dus dan mis je behoorlijk wat bruikbare capaciteit (en dus ook weergave van de range).

De auto geeft je hier op verschillende plekken informatie over. Verschuif de laadlimiet maar naar onder de 100% (kan ook in de app). Ook heb je al het goed is hier informatie over bij levering gekregen.

1669029735363.png


1669029617601.png

1669029394932.png
 
Ik heb het zo gedetailleerd mogelijk geprobeerd bij te houden. Indien iets toch niet helemaal duidelijk is, laat het even weten. Ik post dit vanaf mijn mobiel dus mogelijk is de opmaak niet helemaal zoals ik het zou willen.

Wie o wie kan/durft hier iets zinnigs over te zeggen? Alvast dank!!



Start:
Kilometerstand: 568km
Batterij percentage: 100%
Aangegeven range in kilometers: 326
Hoeveelheid kWH geladen: 43kWh (vanaf 14%)
Soort trip: ruim 95% snelweg kilometers
Afstand volgens Navi: 173 enkele reis
Buiten temperatuur: 5C
Weer: lichte regen
Verwarming: 19.5C



Aankomst:
Kilometerstand: 741km
Batterij percentage: 34%
Aangegeven range in kilometers: 110km
Hoeveelheid kWh verbruikt sinds opladen: 29kWh
Gemiddelde energie: 168Wh/km
Afstand afgelegd: 173km
Buiten temperatuur: 7C
Weer: lichte regen
Verwarming: 19.5C



Terugreis naar huis volgens zelfde route als de heen reis (2,5 uur na aankomst)
Batterij percentage: 32%
Aangegeven range in kilometers: 105km
Buiten temperatuur: 8C
Weer: gestopt met regenen
Verwarming: 19.5



Aankomst Tesla Super Charger:
Kilometerstand: 789km
Batterij percentage: 11%
Aangegeven range: 35km
Afstand afgelegd sinds eerste stop: 48km
Afstand sinds opladen: 221km
Hoeveelheid kWh verbruikt sinds opladen: 38kWh (ik had voor de start 43kWh bijgeladen tot 100%. Zou het verschil van 5kWh staan voor de 35km/11% rest range?)
Gemiddelde energie: 173Wh/km
Buiten temperatuur: 7C
Weer: mot regen
Verwarming: 19.5C


Als ik naar de video hierboven kijk, lijk ik heel veel kWh te missen(ik kan het ook verkeerd zien, ben een leek). Hij rijdt de auto weliswaar tot 0%, maar noteert

Afstand: 311km
Totale energie: 56kWh
Gemiddelde energie: 179Wh/km

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Los van de buiten temperatuur verschil tussen Spanje en NL op het moment, verschilt het gemiddelde verbruik nauwelijks, maar is zijn totale energie veel groter dan dat van mij.
Ik rij zelf een LR van maart dit jaar.
zit nu na 32.000km op gemiddeld verbruik van 16,8 Kwh/100km. ik heb 20” velgen, met dit koude weer de afgelopen dagen is mijn verbruik ook richting de 17,5kwh /100 km dus ik vind je verbruik niet heel raar. zelf heb ik deze zomer met wat hyper milen 450km gehaald. Misschien is ook de range niet wat je verwacht had bij de aanschaf, maar ik ga met een EV uit dat 2/3 van de wltp altijd wel haalbaar is.
Ondanks dat je met andere verwachtingen je SR hebt gekocht denk ik niet dat je huidige range ontzettend raar is.
 
Ik rij zelf een LR van maart dit jaar.
zit nu na 32.000km op gemiddeld verbruik van 16,8 Kwh/100km. ik heb 20” velgen, met dit koude weer de afgelopen dagen is mijn verbruik ook richting de 17,5kwh /100 km dus ik vind je verbruik niet heel raar. zelf heb ik deze zomer met wat hyper milen 450km gehaald. Misschien is ook de range niet wat je verwacht had bij de aanschaf, maar ik ga met een EV uit dat 2/3 van de wltp altijd wel haalbaar is.
Ondanks dat je met andere verwachtingen je SR hebt gekocht denk ik niet dat je huidige range ontzettend raar is.
Dank voor ondersteuning van mijn verhaal richting Spencer_.

Tijdens mijn 1e jaar Tesla rijden was ik net als Spencer_, steeds zorgen maken range, bereik, of alles wel klopt en wel of niet op tijd kunnen opladen etc.. Dit proces moet je doorheen en daarna zal je relaxer naar moeten kijken. Mijn vriend zij ooit tegen mij. "Jij bent zo ongeduldig, een controle freak en je denkt teveel na over dit en dat. Waarom rij jij een EV??" Achteraf vond ik dat hij gelijk had. Zit in het aard van beestje....denk dat Spencer_ dit mogelijk ook gaat herkennen. Maar een troost, met mij is het ook goed gekomen. en ik rij nog steeds EV/ Tesla. Je leert de auto steeds beter kennen. En ik geniet er nog steeds dagelijks van. ;)
 
  • Like
Reactions: Spencer_ and AGNL
Ik heb een goed gesprek gevoerd met mijn TA waarin mijn twijfels tussen een RWD en een LR besproken werden. De WLTP schatting zijn heel accuraat te noemen. Hij gaf aan dat als je daar +/- 10% vanaf haalt (dus +/- 390km), dat de uitkomst realistisch is.
10% is veel te weinig. Zeker bij kleine batterijen. Impact van 5kWh die niet vrijgegegen wordt is in verhouding ook groter.
Bij minder dan 300km ongeacht het weer koud of warm gaat de koop niet door als men bij de verkoop 455 km aangeeft en je haalt nog maar net 50 % is het voorbij en ga voor ander merk
Geloof nooit verkopers.
Heeft iemand naast zijn/haar oordeel over het bovenstaande, praktijk gegevens van een Model Y LR?
Mijn MYLR laadt tot 525km (op het scherm). Dit komt ongeveer overeen met WLTP. Dus zeker al niet correct.
Naar Eindhoven gereden (meestal aan 125km/u in België, stukje NL 103km/u), dagje geparkeerd en terug. Samen 320km. 10 graden en ‘s morgens verschrikkelijk slecht weer.
Ik had nog 100km over. Ik schat dus dat er bij deze weersomstandigheden 20% af gaat en ik 400km zou kunnen doen.
Als we dit in verhouding naar de MYRWD vertalen, zou je 341 kunnen doen.
Daarbij heb je minder zuinige 20” wielen, en heb je met een nieuwe wagen wellicht nog enkele vermijdbare verspillingen gehad: deuren open laten tijdens demo’s (clima!), de spelletjes testen, sentry, sprintjes….
Mijn MS gaf op het scherm ooit 417 km aan. Ik heb er ooit bij terugkeer uit Zwitserland 471 km mee gedaan. Het was 30 graden en op een groot stuk was er een snelheidsbeperking van 110km/u.
Bij afwijken van de optimale omstandigheden (WLTP), zal het verschil in verbruik met WLTP bij de MY ook groter zijn omdat zijn hoogte die verschillen extra zal doen toenemen ivm M3 en MS.
 
  • Like
Reactions: Spencer_ and NielsA
Vandaag gebeld met Tesla, Gaf aan dat dit niet correct zal zijn en dat de Range met nieuwe batterij(omdat die ook lichter is) de 455 dichtbij moet komen. Met zware weeromstandigheden is het natuurlijk wel logisch dat je range verliest. Maar zoals aangegeven zou hij op de 455 dicht moeten komen. Dus 320 is veel te laag. (is ook naar binnen gelopen) en gevraagd aan de technicien. Ik denk eerder dat er een software fout, of batterij probleem zou zijn dan dat de auto's slecht range hebben.

Blijkt dus niet zo te zijn.
 
Vandaag gebeld met Tesla, Gaf aan dat dit niet correct zal zijn en dat de Range met nieuwe batterij(omdat die ook lichter is) de 455 dichtbij moet komen. Met zware weeromstandigheden is het natuurlijk wel logisch dat je range verliest. Maar zoals aangegeven zou hij op de 455 dicht moeten komen. Dus 320 is veel te laag. (is ook naar binnen gelopen) en gevraagd aan de technicien. Ik denk eerder dat er een software fout, of batterij probleem zou zijn dan dat de auto's slecht range hebben.

Blijkt dus niet zo te zijn.
De Tesla adviseur kan veel zeggen. Maar je zult het spoedig zelf ervaren hoe het zit. De meeste reacties en schattingen van forum gebruikers zijn gebaseerd op jaren ervaring met Tesla's rijden. Ik heb zelf bijna 100.000 Tesla KM's achter de kiezen. Zelfs voor een geoefende Tesla EV rijder is "dicht tegen WLTP" een Mission Impossible. Ook wetende dat er "maar" 56/57 kWh bruikbare lading in een volle RWD accu zit.
 
Last edited: