De vering is beter dan mijn Long Range uit 2021. Ik merk verschil bij verkeersdrempels en slechtere wegen. De RWD is soepelerwat vinden jullie van de vering? Ik vind hem best hard... niets aan af te stellen toch?
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
De vering is beter dan mijn Long Range uit 2021. Ik merk verschil bij verkeersdrempels en slechtere wegen. De RWD is soepelerwat vinden jullie van de vering? Ik vind hem best hard... niets aan af te stellen toch?
Lfp batterijen (RWD) mogen (moeten?) tot 100% geladen worden zonder risico op extra degradatie.Kan ook prima, maar het gevolg is meer degradatie. Tesla raadt 100% aan omdat dit de juiste kalibratie (oa range weergave) geeft. Kortom, minder klachten/ vragen, etc van klanten.
Cleaner Watt heeft er een video over:
Beetje een click bait titel maar hij legt helder uit wat het laden van een LFP inhoud.
Thanks for the great video. What you explained is absolutely correct. With LFP there is no way to accurately estimate the battery SOC just based on its voltage. The strategy adopted instead is to measure the current flow from and to the battery using a battery shunt (a high power resistor with very low resistance). By knowing the total battery capacity and the current flown out/in of it you can compute the remaining capacity. But the process requires an initial calibration typically done at 100% when cells are at their maximum voltage. Even thought this process works very well it requires periodic recalibration to compensate for drifts caused by the not constant discharge fashion of the battery. Indeed a rapid discharge/recharge of the battery (e.g. strong accelerations) leads to energy loss caused by battery heat generation which the shunt method does not take into account. And for that very reason a periodical recalibration is required. But as long as you don't count on the single digits accuracy of the remaining battery capacity you can live with a recalibration performed not necessarily at every single recharge cycle. Hope this helps.
Lfp batterijen (RWD) mogen (moeten?) tot 100% geladen worden zonder risico op extra degradatie
LFP ziet er goed uit qua veiligheid en levensduur. Duidelijke uitlegDe verschillen tussen LFP en NMC/NCA worden in dit filmpje echt goed uitgelegd. Sowieso een kanaal om te volgen:
Hele interessante video, dank voor het delen! Ik vind de accuracy van de range niet zo belangrijk, dus denk er op basis van deze video sterk over na om de Max SoC op 90% te zetten (heb nu nog op 100% staan conform Tesla advies). Zijn er meer die dit overwegen of al gedaan hebben?Volgens Cleaner Watt is dit niet juist, zie de video die ik hierboven plaatste.
Tot 100% laden is af en toe nodig voor de callibratie van het BMS maar LFP is uiteindelijk gewoon een Li-Ion die niet van extreme SoC’s houd.
De extra degradatie door met enige regelmaat tot 100% te laden wordt wel weer gecompenseerd door de veel langere levensduur van LFP ten opzichte van NCA chemie.
Misschien leuk item voor een Poll, wie is enquette-vaardig en schiet hem in?Hele interessante video, dank voor het delen! Ik vind de accuracy van de range niet zo belangrijk, dus denk er op basis van deze video sterk over na om de Max SoC op 90% te zetten (heb nu nog op 100% staan conform Tesla advies). Zijn er meer die dit overwegen of al gedaan hebben?
Het is een afweging tussen (minimale) vermindering degradatie en gebruiksgemak. Heel persoonlijk denk ik en ook afhankelijk van het dagelijkse gebruik.Hele interessante video, dank voor het delen! Ik vind de accuracy van de range niet zo belangrijk, dus denk er op basis van deze video sterk over na om de Max SoC op 90% te zetten (heb nu nog op 100% staan conform Tesla advies). Zijn er meer die dit overwegen of al gedaan hebben?
Maar waarom alsnog 90%, in het filmpje zegt ie m.i. duidelijk dat 100% geen probleem is.Hele interessante video, dank voor het delen! Ik vind de accuracy van de range niet zo belangrijk, dus denk er op basis van deze video sterk over na om de Max SoC op 90% te zetten (heb nu nog op 100% staan conform Tesla advies). Zijn er meer die dit overwegen of al gedaan hebben?
Ik hoorde het net anders: LFP heeft langere lifecycle dan dat andere type batterij en zelfs met tot 100% laden zal je LFP het op de langere duur langer uithouden. Op korte termijn zorgt niet tot 100% laden ook bij LFP voor minder degradatie, vandaar mijn afweging.Maar waarom alsnog 90%, in het filmpje zegt ie m.i. duidelijk dat 100% geen probleem is.
Laden tot 100% contributes to a long cycle-life zegt ie namelijk.
Daarnaast fijn om te weten dat je auto geen vuurbal wordt en je accu langer meegaat.
Hij heeft het over een 'protective state at a 100%' op 24:38 en als het mag/moet van Tesla dan probeer ik dat maar op te volgen, maar dat beslist iedereen voor zichzelf uiteraard.Ik hoorde het net anders: LFP heeft langere lifecycle dan dat andere type batterij en zelfs met tot 100% laden zal je LFP het op de langere duur langer uithouden. Op korte termijn zorgt niet tot 100% laden ook bij LFP voor minder degradatie, vandaar mijn afweging.
Volgensmij zegt hij dat LFP wat minder goed presteert bij kou, maar dat dit opgelost kan worden m.b.v. precondition en software updates. Dat blijkt ook uit die grafiek.Ik vond het trouwens wel mooi om te zien dat de LFP het in de kou blijkbaar ook heel goed doet.
Dit artikel lijkt zelfde te verwoorden als in het filmpjeIk hoorde het net anders: LFP heeft langere lifecycle dan dat andere type batterij en zelfs met tot 100% laden zal je LFP het op de langere duur langer uithouden. Op korte termijn zorgt niet tot 100% laden ook bij LFP voor minder degradatie, vandaar mijn afweging.
Hoe het wordt opgelost vind ik niet belangrijk, LFP doet het goed in de kou door die aanpassingen en als je die staatjes mag geloven zelfs beter de nikkel chemistryVolgens mij zegt hij dat LFP wat minder goed presteert bij kou, maar dat dit opgelost kan worden m.b.v. precondition en software updates. Dat blijkt ook uit die grafiek.
NeeEven een andere vraag. Springen bij jullie ook alle autos op en neer op het scherm? Ook de weg trilt heel vaak.