Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla prijsverlagingen 13-01-2023 - compensatie?

This site may earn commission on affiliate links.
Denk je van niet? Hyundai/Kia met levertermijnen van 18+ maanden en hogere prijs dan een Model Y?
Dat was met de prijzen voor nieuwjaar al mijn besluit.

Ik was eind 2019 voorzichtig de EV markt aan het verkennen. Mijn vriendin rijdt een Hyundai i30 en moest op onderhoud. In de toonzaal stond een Ioniq 5 en ik was meteen verkocht. De verkoper kwam bij mij en zei toen al dat levertijd naar dik een jaar opliep en dat de prijs in de brochure al +€1500 was.

Na grondig mijn huiswerk te hebben gemaakt gaven volgende zaken de doorslag om voor de Model Y te kiezen tegenover de Skoda Enyaq, Kia EV6 en Hyundai Ioniq5:
1: prijs en wat je ervoor krijgt tegenover de standaard Skoda, Hyundai & Kia
2: grote opslag/kofferruimte
3: bereik + SUC netwerk en bijhorende routeplanning
4: snelle levertijd: 28 oktober besteld, 30 december geleverd

Alles is de dag van vandaag hetzelfde + een nóg voordeligere prijs… Ik denk dat de concurrentie nu inderdaad enkele slapeloze nachten tegemoet gaat.
 
Op dit moment dalen de huizen prijzen, wat zou je doen als je net je huis hebt verkocht en de kopers komen 2 weken later dat ze 10k minder willen betalen, zou je ze dan ook korting geven?
Het is toch allemaal gewoon regelgeving wat ze volgen? Binnen 14 dagen na levering mag jij je auto weer inleveren als particulier (je betaald alleen 50ct per km boven de 100km dat je er mee hebt gereden). Dus, om ervoor te zorgen dat ze niet een hele hoop tweedehands moeten verkopen, geven ze in retrospect iedereen korting die hem de afgelopen 2 weken hebben opgehaald.

Dus niks geeft om bestaande klanten inderdaad, goed samengevat ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik vind Tesla technologisch een geweldig bedrijf. Maar commercieel gezien zijn ze zeker niet lief. Uiteindelijk gaat het allemaal om geld.
Als het om geld zou gaan, zouden ze deze prijswijzigingen 2 dagen later invoeren. Alle (particuliere) leveringen van 30 en 31 december kwamen nu in aanmerking voor compensatie (e.g. 10k km eraf, 3k (of 12k in geval LR) euro teruggestort). Als ze 2 dagen hadden gewacht, hadden ze de grote golf aan leveringen van einde jaar kunnen laten zitten. Nu krijgen die allemaal hun geld terug. Hoe is dat niet commercieel lief?
 
  • Like
Reactions: neoflux and Noik
Dat was met de prijzen voor nieuwjaar al mijn besluit.

Ik was eind 2019 voorzichtig de EV markt aan het verkennen. Mijn vriendin rijdt een Hyundai i30 en moest op onderhoud. In de toonzaal stond een Ioniq 5 en ik was meteen verkocht. De verkoper kwam bij mij en zei toen al dat levertijd naar dik een jaar opliep en dat de prijs in de brochure al +€1500 was.

Na grondig mijn huiswerk te hebben gemaakt gaven volgende zaken de doorslag om voor de Model Y te kiezen tegenover de Skoda Enyaq, Kia EV6 en Hyundai Ioniq5:
1: prijs en wat je ervoor krijgt tegenover de standaard Skoda, Hyundai & Kia
2: grote opslag/kofferruimte
3: bereik + SUC netwerk en bijhorende routeplanning
4: snelle levertijd: 28 oktober besteld, 30 december geleverd

Alles is de dag van vandaag hetzelfde + een nóg voordeligere prijs… Ik denk dat de concurrentie nu inderdaad enkele slapeloze nachten tegemoet gaat.
Oh. Ik ken mensen die door het missen van o.a. uss naar een ander merk gaan 🙂
 
De klanten die nu miscontent zijn, zijn net bevoorraad. Voor ze een nieuwe koopbeslissing moeten nemen, zijn we een paar jaar verder.
Op dat moment zullen ze ook niet naar het verleden kijken, maar naar wat op dat moment de beste keuze is. Hun ontevredenheid van nu zal dan zo goed als niet meer mee spelen. Tesla gelooft terecht zo hard in zijn product dat ze er van overtuigd zijn dat de overgrote meerderheid niet meer terug wil naar iets anders. Of dat is toch het streefdoel van al wie voor Tesla werkt. Als dat product dan ook nog eens 10K goedkoper is dan de concurrentie, dan mag de concurrentie qua product nog op hetzelfde niveau komen, de beslissing is snel gemaakt.
Enige bedreiging die ik zie is dat de Tesla wat meer commodity wordt. Nog een paar jaar en er staat een MY in elk zicht met minstens 10 auto’s. Sommige mensen willen niet ‘in die massa’ willen opgaan en dus daarom iets anders kiezen.
 
De vraag is wat dat betekent voor de winstgevendheid. Maar goed, we gaan het zien. Idd, zoals ook @wooter zegt, de korte levertijd is wel een usp anno 2023.
Elon heeft aangegeven groei voor winst. Alleen op die wijze kan hij genoeg auto's verkopen en straks de model 2 maken. Daarna komt FSD en andere software om de hoek kijken en dan is een continue cashflow gegarandeerd.
Zelfde strategie als Apple, Amazon of andere grote jongens. ps. Ook die van Hendry Ford heel lang geleden.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Gezien het zelfvertrouwen en negeren van wat ik bij BMW Belux hoorde, denk ik dat de meeste andere merken nog altijd goed slapen omdat ze geen idee hebben wat er op hen af komt.
BMW blaast continu warm en koud. Die denken dat waterstof ook een belangrijk ding wordt.

Moet denken aan een paar maand geleden toen ik ze telefonisch een offerte voor een iX3 vroeg. Hoe hard ze aandrongen om toch maar langs te komen met argumenten als’: dan kunnen we de auto volledig volgens uw persoonlijkheid samenstellen.
Dude, ik wil een offerte om te zien of die kar in mijn budget past, en dan wil ik weten hoe lang het duurt eer ik die geleverd krijg.
Vermits ze op die laatste vraag enorm afwijkend antwoordden heb ik ze gezegd dat ik wel naar Tesla zou bellen. Offert is gewoon de prijs op de website, geen gezever met kortingen en packs en andere trucs om de echte prijs te verbergen.

Maar deze prijsverlaging is huge, en dat gaat echt wel wat teweegbrengen.
 
BMW blaast continu warm en koud. Die denken dat waterstof ook een belangrijk ding wordt.

BMW is al sinds 1979 bezig met waterstof, toch al best een tijd. Wil maar niet van de grond komen lijkt het.
 

BMW is al sinds 1979 bezig met waterstof, toch al best een tijd. Wil maar niet van de grond komen lijkt het.
Is meer iets voor het waterstofdraadje, maar je ziet toch dat BMW al jaren claimt dat het er binnenkort echt van zal komen dat we op waterstof gaan rijden.
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Ik begrijp iets niet, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Tesla heeft geen vraagprobleem, verkoop zonder moeite elke auto die het maakt/zou kunnen maken en kiest er nu voor om zijn product met een aanzienlijk kleinere marge te verkopen.
Dus ze kiezen er vrijwillig voor evenveel auto's te verkopen maar dan aan een lagere prijs en dito winstmarge.
Puur altruïsme dus wat toch eerder zeldzaam is voor een commercieel bedrijf.
 
  • Funny
Reactions: pvkeep
Ik begrijp iets niet, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Tesla heeft geen vraagprobleem, verkoop zonder moeite elke auto die het maakt/zou kunnen maken en kiest er nu voor om zijn product met een aanzienlijk kleinere marge te verkopen.
Dus ze kiezen er vrijwillig voor evenveel auto's te verkopen maar dan aan een lagere prijs en dito winstmarge.
Puur altruïsme dus wat toch eerder zeldzaam is voor een commercieel bedrijf.
Q1 is altijd het zwakste Q. Tegelijk komen Berlijn en Austin online aan volle vermogen.

Ik denk dat men bij Tesla een dip in bestellingen in januari sowieso wou opvangen door dmv prijs aankopen te accelereren, en vraag aan te houden. Met de marges die men al had, kan men dat, en de concurrentie kan echt niet volgen. Hyundai/Kia kunnen nu al niet aan de vraag voldoen, noch Audi/VW, en verliezen nu zelfs op prijs.