Voor de fun een wat uitgebreidere reactie nu…
1. The Semi would be perfect for port work,... will not replace the dozens of thousands of trucks on huge regional or coast-to-coast runs, clocking 2,000 to 5,000 miles per week.
De afstanden in de VS zijn een stuk groter dan hier in Europa; en ik vermoed dat ook de rij-en rusttijden minder gereguleerd zijn dan hier in Europa – maar met een range van 500 miles lijkt mij 2,000 tot 5,000 miles per week niet ondenkbaar. Bovendien zullen er ook wel ‘dozens of thousands of trucks’ op korte routes rijden - zelfs als enkel al deze zouden overstappen maken we een grote stap vooruit
2. De spiegels en de camera’s : Being able to physically watch the trailer – not camera images on screens – can be the difference between making a clean back-up or making an insurance claim – my Kenworth had seven mirrors in total, I've seen plenty of trucks with more. En toch… de kranten staan helaas vol van ongelukken wegens ‘niet gezien’. Het gebruik van camera’s is nét één van de maatregelen die steeds weer naar voren komen als er nog maar eens een dodehoekongeval gebeurd is. 20 jaar terug kocht ik een camper mét camera. De extra info die deze biedt was enorm – meer nog dan we nu op de S of X ervaren doordat we bij deze wagens toch nog meer zicht achteruit hebben.
3. When I need to exchange paperwork with the guard at a terminal, or the police, I can't lean out the window to do so.
Oke, vervelend. Ik kom wel eens in Engeland, en herken het gevoel. Maar ik neem aan dat als je tot 5.000 miles per week rijdt, dit niet zo frequent zal voorvallen. Maw : zeker géén showstopper.
4. I understand acceleration is a core Tesla brand value, but I'm far more interested in braking. Terechte opmerking : de motorrem op een truck vandaag is best wel performant – maar ik denk wel dat de schrijver waarschijnlijk het regeneratief remmen vergeten is... Meer data is evenwel welkom.
5. “A truck cab is a clutter, it's very difficult to use.... It's a pain-in-the-neck. -- No, it's not.” Ik denk dat ook hier de schrijver niet echt gehinderd wordt door enige kennis ter zake, van de kant van Tesla-rijden bedoel ik. De bediening via het scherm kennen wij intussen wel (kom maar op met de opmerkingen over de NAV ;-) ) – en dan hebben we het nog niet over het schakelen – wat bij een truck ook van een andere niveau is dan bij een auto. (ja; ik heb een rijbewijs voor vrachtwagens). 100% zeker dat de Tesla-Semi eenvoudiger, rustgevender, en dus ook veiliger zal zijn voor de chauffeur.
6. "Jackknifing is impossible. – is a lie " Ik weet het niet, misschien. De wetten van de fysica zoals opgenoemd door de auteur kloppen uiteraard : als er meer dan 30,000 kilogram staat te duwen, is het niet ondenkbaar dat de vrachtwagen in schaar zou gaan. Maar misschien zit het antwoord wel in de enorme reactiviteit van de aandrijving. De lag-time bij een electrische aandrijving is quasi nul: bij een klassieke truck-aandrijving daarentegen enorm - als je al in de juiste versnelling zou staan bij een noodstop. Met andere woorden : de rem- en aandrijfsystemen van de Semi kunnen véél sneller en bijgevolg ook véél beter reageren in noodsituaties waarbij een schaar zou ontstaan; net om die te vermijden.
Zoals ik eerder zei : de reactie van de auteur lijkt wel een copie van de reactie van een doorgewinterde ICE-automobilist die aan het begin van de Tesla-revolutie stellig beweerde dat electrische auto’s nooit wat kunnen worden. En dat enkel “de grote automerken’ een auto kunnen bouwen.