Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Nog ff wennen straks om gereden te worden door mijn tesla tussen allemaal 30 tons vrachtwagens zonder chauffeur :eek:
Vast net zo spannend als de eerste keer AP aanzetten in oktober 2015: hartslag 178 :p
En wat dacht je van al die BMW's, Mercedesen, Audi's en M3's die links en rechts worden voorbij gereden door een truck zonder oplegger...
f..k zelfs mn geplande M3 LR wordt verdorie door dit kreng verslagen .. I'm lost! Maar te hopen dat ik ze straks alleen maar MET trailer tegenkom..
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: simonsmidt
Het was weer een geweldig event met een mooi toetje (roadster). Mooie specs.
Hopelijk kan alles volgens (Elon) time worden gerealiseerd. Super om mee te maken
 

Attachments

  • IMG-20171116-WA0028.jpg
    IMG-20171116-WA0028.jpg
    112.5 KB · Views: 45
  • 20171116_202904.jpg
    20171116_202904.jpg
    324.6 KB · Views: 39
  • 20171116_202917.jpg
    20171116_202917.jpg
    266.7 KB · Views: 33
  • 20171116_203805.jpg
    20171116_203805.jpg
    332.6 KB · Views: 36
  • IMG-20171116-WA0028.jpg
    IMG-20171116-WA0028.jpg
    112.5 KB · Views: 35
Wat dacht je wat er gaat gebeuren als het volledig autonoom rijden van de grond komt?
  • Geen chauffeurs = geen rusttijden meer = geen overvolle parkeerplaatsen meer = veel efficiëntere inzet van het materieel = veel minder vrachtverkeer op de weg = een veel lagere TCO = enz...
Ik denk dat er een systeem komt waarbij het rijden met trucks op de snelweg al binnen enkele jaren autonoom kan.
Voor de fijndistributie zullen autonome trucks hun oplegger afleveren op hubs bij de snelweg. Door lokale chauffeurs wordt deze oplegger opgepikt en kan de fijndistributie starten. Snelwegen zijn heel makkelijk aan te passen voor autonoom rijden, wegen in steden en dorpen zullen pas veel later worden aangepast.
 
  • Like
Reactions: RvdVen
Mooie ontwikkeling, die Semi, maar geen buitenspiegels?!
Zo werd de Model X ook gepresenteerd. Nergens wettelijk toegestaan, dus gewoon buitenspiegels op het productiemodel.

Ben benieuwd wat dat doet met "de CW waarde lager dan een Bugatti Veyron". En dus met de range en TCO.
 
Mooie ontwikkeling, die Semi, maar geen buitenspiegels?!
Zo werd de Model X ook gepresenteerd. Nergens wettelijk toegestaan, dus gewoon buitenspiegels op het productiemodel.

Ben benieuwd wat dat doet met "de CW waarde lager dan een Bugatti Veyron". En dus met de range en TCO.
De “buitenkanten” van beide schermen tonen beelden van achteruitkijkcamera’s?
 
Ik begrijp het 1 stoel gedeelte niet zo goed. Het is toch fijn als er af en toe iemand mee kan?
Er kunnen zelfs 2 passagiers mee als je de (waarschijnlijk optionele) zijstoelen neemt.
Edit: oeps, iets te snel

In het midden is de beste plek om te zitten. Je hebt beter zicht dan links of rechts. Bovendien kun je toe met één cabineontwerp voor zowel links- als rechtsrijdende landen. Het is een prachtig staaltje out-of-the-box denken
Wel onhandig aan de tolhuisjes of weegbruggen of ....
 
Dat laden en lossen tegelijkertijd gebeuren is natuurlijk onzin.
Er is heel veel ‘intra-company’ vrachtverkeer onderweg. Denk maar eens aan de distributiesector en transport van grondstoffensite naar afwerkingssite. Daar hebben bedrijven zowel laden en lossen onder eigen beheer.
Mooi om mee uit te pakken voor bv een Albert Hein. Vanaf nu laden onze wagens tijdens laden en lossen. Mooie opstap naar de rest van de markt.
Je wint dan ook de tijd van een tankbeurt onderweg. Duurt ook snel een kwartier met een vrachtwagen. Als je niet moet aanschuiven.
Bij bulkwagens duurt het laden en lossen ook vaak even lang als een laadbeurt. Nog een markt.
En inderdaad, internationaal vervoer hoeft niet de eerste prioriteit te zijn.
 
Er is heel veel ‘intra-company’ vrachtverkeer onderweg. Denk maar eens aan de distributiesector en transport van grondstoffensite naar afwerkingssite. Daar hebben bedrijven zowel laden en lossen onder eigen beheer.
Mooi om mee uit te pakken voor bv een Albert Hein. Vanaf nu laden onze wagens tijdens laden en lossen. Mooie opstap naar de rest van de markt.
Je wint dan ook de tijd van een tankbeurt onderweg. Duurt ook snel een kwartier met een vrachtwagen. Als je niet moet aanschuiven.
Bij bulkwagens duurt het laden en lossen ook vaak even lang als een laadbeurt. Nog een markt.
En inderdaad, internationaal vervoer hoeft niet de eerste prioriteit te zijn.
Vrachtauto's tanken 's morgens en rijden dan de hele dag, zelfs tot diep in Duitsland, op die ene tank.Er wordt onderweg niet getankt.
Met de Tesla Semi hoeft dat ook niet. Die kan 800 km op één lading rijden. Ik denk dat 95% van die ritten met één lading kan gebeuren, zelfs internationaal. Zou een rit langer zijn dan 800 km, dan duurt deze ook 9 tot 10 uur. Ik rij nogal eens mee met een internationaal rijdende 40-tons truck. Na 4,5 uur moet de chauffeur verplicht 45 minuten stil staan. Dat gebeurt natuurlijk bij een Megacharger. Het kost de chauffeur letterlijk geen minuut rijtijd. Tenslotte mag een chauffeur maar 9 uur per dag rijden (2x in de week 10 uur). Dit betekent dat de chauffeur zonder enig tijdverlies onderweg vol kan laden en als ie aan het einde van de dag nog drie kwartier moet stoppen, de vrachtauto weer volgeladen kan worden bij een Megacharger.
Komt de chauffeur binnen 9 uur rijden weer terug op zijn bedrijf, hij heeft dan onderweg maximaal één keer zijn verplichte wachttijd gebruikt voor laden, dan kan de vrachtauto 's nachts in een lager tempo bij het eigen bedrijf worden opgeladen. De chauffeur vertrekt de volgende ochtend direct met een volle accu terwijl de chauffeur momenteel eerst minstens 20 minuten en soms een heel eind omrijden verliest om de auto vol diesel te tanken bij een tankstation.
 
  • Informative
Reactions: Carl
Er is heel veel ‘intra-company’ vrachtverkeer onderweg. Denk maar eens aan de distributiesector en transport van grondstoffensite naar afwerkingssite. Daar hebben bedrijven zowel laden en lossen onder eigen beheer.
Mooi om mee uit te pakken voor bv een Albert Hein. Vanaf nu laden onze wagens tijdens laden en lossen. Mooie opstap naar de rest van de markt.
Je wint dan ook de tijd van een tankbeurt onderweg. Duurt ook snel een kwartier met een vrachtwagen. Als je niet moet aanschuiven.
Bij bulkwagens duurt het laden en lossen ook vaak even lang als een laadbeurt. Nog een markt.
En inderdaad, internationaal vervoer hoeft niet de eerste prioriteit te zijn.
Toch moet je je wel realiseren dat (vrijwel) iedere Albert Heijn hun stroomkast aan zal moeten passen op een manier waar 30 jaar geleden niemand bij nagedacht heeft en de grondkabel misschien wel helemaal niet geschikt voor is. Ook kun je niet verwachten dat een 16jarige snapt waar hij mee bezig is als hij een 200kW (of zelfs meer dan dat?) kabel vast pakt in de regen of sneeuw, of er even met zijn bierkar/pompwagen er overheen rijdt, of hem per ongeluk tussen de laadklep knelt. In de vrieskou kan zo'n plastic stekker ook zomaar breken als hij op de stenen valt.
Het idee vind ik geweldig hoor, maar wat mij aangaat: laat die vrachtwagen maar lekker s'nachts opladen, 800km is volgens mij veel meer dan genoeg voor een Albert Heijn vrachtwagen (die volgens mij trouwens niet eens veel eigen vrachtwagens hebben, zoals Jumbo), zeker gezien die nooit 65MPH rijdt en ook nooit met 35.000kg vracht rond zal rijden.

Als je Tennet (in Nederland de markthouder van de hoogspanningskabels) hun statistieken bekijkt:
Productie - TenneT (beetje onderaan)
Worden ze tussen 8:00 en 21:00 dik belast, is er rond 17:45 vrijwel standaard een absolute piek en is er tussen 00:00 en 06:00 een flink dal.
Ik weet dat Nederland op dit moment een absoluut piekvermogen heeft van net iets boven de 30GW, hoewel we vrijwel altijd tussen de 10 en de 20 Gigawatt zitten. Ik denk dat de vrachtwagenwereld in samenspraak met de energiemaatschappijen een samenwerkingsdeal kunnen sluiten om voornamelijk tussen 00:00 en 06:00 te laden, of enkel met intelligente opladers te werken. Op die manier kunnen de energiemaatschappijen zo efficiënt mogelijk te werk gaan (lijkt me).
 
AH heeft inderdaad geen eigen vervoer - kijk maar eens bij het distributiecentrum in Zaandam, dan zie je wie er voor hen rijdt. Laden op winkel-lokatie is uiteraard helemaal niet nodig gezien de range van 800 km. Dat kan prima s'nachts en (ook overdag) bij het DC. Het zou mooi zijn als AH hier nu weer eens haar marktleiderschap zou nemen/laten zien door als eerste zo veel mogelijk elektrisch te gaan (laten) bevoorraden.Idem voor wat betreft de 60kW laders - prima om meerder van die laders bij de XL-parkeerterreinen te plaatsen. Die zijn uitermate geschikt voor de combi uurtje boodschappen en tegelijk je accu laden.
 
AH heeft inderdaad geen eigen vervoer - kijk maar eens bij het distributiecentrum in Zaandam, dan zie je wie er voor hen rijdt. Laden op winkel-lokatie is uiteraard helemaal niet nodig gezien de range van 800 km. Dat kan prima s'nachts en (ook overdag) bij het DC. Het zou mooi zijn als AH hier nu weer eens haar marktleiderschap zou nemen/laten zien door als eerste zo veel mogelijk elektrisch te gaan (laten) bevoorraden.Idem voor wat betreft de 60kW laders - prima om meerder van die laders bij de XL-parkeerterreinen te plaatsen. Die zijn uitermate geschikt voor de combi uurtje boodschappen en tegelijk je accu laden.
En de daken zijn uitstekend geschikt voor zonnepanelen, zeker in Zaandam.