Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb het gelezen.

Dit is de lancering van de model S revisited.
Volledig geconditioneerd door het klassieke vrachtwagen-rijden kijken naar een revolutie in het vrachtwagen-rijden; met een conservatieve look.

(Kort wegens gebrek aan tijd, straks misschien wat meer.)
Ik had daarstraks helemaal geen tijd meer om er nog iets bij te schrijven. :)

Inhoudelijk: ik ben niet genoeg vertrouwd met het truckinggebeuren of de logistieke wereld om hier boude uitspraken over te doen. En inderdaad sommige opmerkingen zijn onterecht en komende uit puur conservatisme.
Ik zie in elk geval dezelfde bezorgdheid omtrent de centrale zitpositie terugkomen. :p

Ben vooral bang dat Elon het weer te rooskleurig heeft voorgesteld. Want de betrouwbaarheid van het MeC-netwerk wordt CRUCIAAL!

20% kostenreductie vind ik ook niet echt disruptief. Ik denk dat de echte kostenreductie zal komen van het autonome rijden maar daar werd eigenlijk niet zo veel over gezegd, behalve dat het standaard wordt. En mogelijks blijft bemanning nodig voor het papierwerk ed. maar kunnen de rij-en rusttijden anders worden?
Blijf zelf ook nog wat op mijn honger zitten op vlak van het "skateboard"-idee.
 
Voor de fun een wat uitgebreidere reactie nu…

...4. I understand acceleration is a core Tesla brand value, but I'm far more interested in braking. Terechte opmerking : de motorrem op een truck vandaag is best wel performant – maar ik denk wel dat de schrijver waarschijnlijk het regeneratief remmen vergeten is... Meer data is evenwel welkom.....

Elon had het verrassend niet over regeneratief remmen, maar had het over generatoren in de wielen. Zouden ze misschien "onder" het rempedaal het aanzwengelen van generatoren hebben gemaakt in plaats van bij "gaslos"? En wanneer je harder duwt, dan komen de reguliere remmen erbij. Dacht ook dat op de achtergrond toen Musk het over de aandrijving en remmen had, te zien was dat er "iets" in de wielen zat. Of vergis ik me nu... :?


EDIT:

Eerst presskit lezen dus :).

The Tesla Semi requires no shifting or clutching for smooth acceleration and deceleration, and its regenerative braking recovers 98% of kinetic energy to the battery, giving it a basically infinite brake life.

EDIT 2:
Its battery is similar in composition to the batteries of Tesla energy products and is designed to support repeated charging cycles for over a million miles,

Dus de Semi heeft NMC cellen en geen NCA.
 
Last edited:
3. When I need to exchange paperwork with the guard at a terminal, or the police, I can't lean out the window to do so.

Die ex-trucker is het schoolvoorbeeld van bekrompen denken.
Voor 2 tientjes is zijn probleem opgelost:
63-1-5910999845_gif.jpg


<off-topic> De eerste Japanse VP van ons bedrijf in NL was zo gek op zijn eigen Japanse auto dat hij hem naar Nederland had laten overkomen.
Weet het merk niet meer maar wel dat het uiteraard een RHD model was.
Geen probleem, totdat we naar een bedrijfsverzamelgebouw verhuisden met een gedeeld parkeerterrein, afgeschermd door een slagboom, te openen met een pasje. Uiteraard met de paal aan de linkerkant van de wagen.
Dus slim en efficient zoals de Japanners zijn had hij zo'n grijparm gekocht om met het pasje langs de paal te zwaaien.
Dat leverde elke ochtend prachtige beelden op:
Auto stopt bij de slagboom. VP zwaait met zijn grijparm het pasje langs de paal. Slagboom gaat open. Pasje flikkert natuurlijk uit de grijparm op de grond. VP stapt uit en loopt om de auto heen, raapt het pasje op. Loopt weer terug om de auto heen en stapt weer in.
Op dat moment gaat de slagboom weer dicht en begint de vertoning opnieuw :D
 
Last edited:
Eerlijk is eerlijk, de rest van de wereld is niet gemaakt voor een chauffeur die in het midden zit, wanneer hij bijvoorbeeld geen automatisch apparaatje heeft bij een tolpoortje, kan hij het nog best moeilijk krijgen om te betalen en door te rijden.
Ook bij het achteruit inparkeren heeft hij een punt, evenals bij het inhalen, of reageren op een voorganger, wanneer je aan de zijkant zit kun je meestal veel gemakkelijker inschatten wat er voor jouw voorganger gebeurd en je rijgedrag daar eerder op aanpassen.
Ook zag ik dat de deur verkeerd om zat, wat daar de reden van is weet ik niet, maar in principe loopt de chauffeur naar de achterkant richting de trailer, of naar achteren richting de lader, dus waarom de deur niet gewoon normaal naar achter gericht opent is me een raadsel.
Sowieso krijg ik af en toe het gevoel dat Tesla iets met deuren heeft, waarom zoveel energie steken in die model X deuren? Het kan allemaal stuk en eigenlijk heeft het alleen maar nadelen, je hebt niet eens zijvakjes? Geef mij maar een model 3 deur hoor, lijkt me veel degelijker.

Qua dode hoek weet ik niet zeker of hij een punt heeft, maar ik sluit het niet uit.
Over het scharen heb ik ook iets van, eerst zien dan geloven. Laat iemand die het niet geloofd en het met een normale truck moeiteloos lukt wanneer hij dat zou willen het maar een paar keer proberen op een vliegveld ofzo, als het hem dan niet lukt lijkt me dat een stuk overtuigender dan gewoon claimen dat het onmogelijk is.

Dat is net zoiets als claimen dat mijn auto van 0 naar 100 rijdt in 2 seconden.

Oh wait...

Over de specs echter ben ik zeker te spreken, ondanks dat ze schijnbaar geen eigen trailer gemaakt hebben. Natuurlijk zijn er vrachtwagenmodellen die hier verder weinig aan hebben, een cementwagen, vuilniswagen, noem maar op zullen ook gemaakt moeten worden, maar zijn misschien alleen in zulke lage opgaven nodig dat het het niet waard is om een aparte fabriek voor te bouwen.

Verder hoop ik dat er een dergelijke vrachtwagenfabriek in Nederland komt, Nederland heeft in verhouding veel vrachtwagens rondrijden, zeker rond Rotterdam, volgens mij is er in het noorden van Zeeland, of het zuiden van Zuid Holland ook prima plaats voor een dergelijke fabriek.

Ach ja, ik begin ook maar wat te fantaseren, toch denk ik dat Nederland redelijk veel ideale factoren heeft. Zeker de combinatie van TU Delft met de harde werkers uit Rotterdam tezamen lijkt me een behoorlijk ideale combo. Beter dan de de vele uitkeringstrekkers uit Tilburg in ieder geval.
 
Niet disruptief?
Een erg snel oordeel. De marges in transport zijn laag, 4/5%. Indien de kosten 20% lager zijn kan dat uitpakken op een vervijfvoudiging van de marge en een verveelvoudiging van het rendement op het eigen vermogen.
Als de kosten omlaag gaan, gaan ook de prijzen omlaag. Die lagere kosten worden zeker ingezet om een concurrentievoordeel te behalen. De marges gaan dan weer omlaag. Bottomline zal de goedkoopst rijdende truck het winnen, zeker zolang nog niet iedere ondernemer kan beschikken over de goedkoper rijdende Tesla Semi.
 
  • Like
Reactions: FVO
Beter dan de de vele uitkeringstrekkers uit Tilburg in ieder geval.

Ik wilde eigenlijk serieus inhoudelijk op je post reageren, totdat ik bij de laatste zin kwam. Geen idee waar die opmerking nou op slaat, ik weet wel dat Brabanders (inclusief Tilburgers) vaak heel wat harder werken dan anderen, inclusief Amsterdammers (en ben zelf ook een geboren mokummer).
 
  • Like
Reactions: pvkeep
Als de kosten omlaag gaan, gaan ook de prijzen omlaag. Die lagere kosten worden zeker ingezet om een concurrentievoordeel te behalen. De marges gaan dan weer omlaag. Bottomline zal de goedkoopst rijdende truck het winnen, zeker zolang nog niet iedere ondernemer kan beschikken over de goedkoper rijdende Tesla Semi.
Natuurlijk, op termijn zullen de marges niet veranderen. Het gevolg is dat het wel disruptief kan uitpakken. Zolang niet alles op een route elektrisch is zullen de prijzen bepaald worden door ICE's. Een goudmijn voor de vroege instappers, aan het eind van de ommezwaai zullen de achterblijver verdwijnen. In 5 jaar kan het gebeurd zijn.
 
  • Like
Reactions: robertvg and Wim S.
Ik wilde eigenlijk serieus inhoudelijk op je post reageren, totdat ik bij de laatste zin kwam. Geen idee waar die opmerking nou op slaat, ik weet wel dat Brabanders (inclusief Tilburgers) vaak heel wat harder werken dan anderen, inclusief Amsterdammers (en ben zelf ook een geboren mokummer).

Nee nee, die opmerking geeft net hoop. Als Tesla voor Tilburg koos omdat het een streek was met vele uitkeringstrekkers waar niemand hard wil werken, dan bestaat de kans dat er een fabriek in België komt (ergens tussen Charleroi en La Louvière bijvoorbeeld) :)
 
Nee nee, die opmerking geeft net hoop. Als Tesla voor Tilburg koos omdat het een streek was met vele uitkeringstrekkers waar niemand hard wil werken, dan bestaat de kans dat er een fabriek in België komt (ergens tussen Charleroi en La Louvière bijvoorbeeld) :)
Mijn doel was ook niet beledigen, maar het is gewoon zichtbaar welke regio's (al jaren) opvallend slecht presteren, in sommige gebieden is het ook echt onnodig en is er werk zat. Soms zie ik ze wel eens dat ik echt mijn best doe om zo iemand aan het werk te krijgen, maar het enige dat eruit komt is nee nee, werk is niets voor mij, laat mij maar chillen oid. Zelfs op de werkvloer erger ik me soms al aan opmerkingen als "ik heb er toch recht op?" als het over pauzes gaat e.d. ik kan me soms mateloos irriteren aan dat soort mensen. Anyway, genoeg offtopic, ik denk oprecht dat Nederland een kans maakt, maar ook België, in de buurt van Antwerpen met hun haven daar is een goede kanshebber voor Europa lijkt me.
 
Ik vind eerlijk gezegd dat jullie hier wel een beetje met spijkers op laag water bezig zijn. Tolpoortjes gaan straks automatisch, pasjes verdwijnen zondermeer, dode hoek wordt met camera's afgedicht, inparkeren doet hij zelf (ga daar maar van uit) of in uitzonderlijke gevallen de driver met hulp van zijn schermen. Natuurlijk duurt het wat jaartjes voordat iedereen hem kan hebben maar we moeten niet onderschatten dat het gehele ontwerpproces in samenwerking met transporteurs is gedaan en waar wij nu (misschien) gek tegenaan kijken is wel in overeenstemming met de transporteurs ontstaan. Het zal wennen zijn.

Over de lokatie van fabriek denk ik dat we ons niet teveel illusies moeten maken. Er zal wel een lokatie in Europa komen en dat zal een verrassing geven (als het doorgaat).
En zijn jullie niet blij als die trucks gewoon met het verkeer mee kunnen komen en niet een noodzakelijke belemmering van de doorstroming zijn? En dat ze schoon zijn, uiteindelijk zelfs op zonnestroom via SuS's geladen worden?
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and basvk
Over de locatie van fabriek denk ik dat we ons niet teveel illusies moeten maken. Er zal wel een locatie in Europa komen en dat zal een verrassing geven (als het doorgaat).
En zijn jullie niet blij als die trucks gewoon met het verkeer mee kunnen komen en niet een noodzakelijke belemmering van de doorstroming zijn? En dat ze schoon zijn, uiteindelijk zelfs op zonnestroom via SuS's geladen worden?
Dat ben ik zeer zeker wel
 
Eerlijk is eerlijk, de rest van de wereld is niet gemaakt voor een chauffeur die in het midden zit, wanneer hij bijvoorbeeld geen automatisch apparaatje heeft bij een tolpoortje, kan hij het nog best moeilijk krijgen om te betalen en door te rijden.

Terug naar de inhoud.
Die positionering in het midden is niet gekozen omdat het handiger is voor de bestuurder.
Die middenpositie is het rechstreekse gevolg van het spits toelopende ontwerp, om de Cw waarde zoveel mogelijk omlaag te krijgen. Het zal nadelen en voordelen hebben, en zeker wennen zijn voor de chauffeurs.

@Carl ik heb je post maar even een funny gegeven :p
 
Mbt middenpositie : het verhaal over dode hoek, parkeren, ... is toch met de haren getrokken.
Als ze bvb van de rechterkant aankomen (met een lhd) om achteruit tegen bvb een loskade te rijden , dan zitten ze helemáál aan de verkeerde kant.
Nu weet ik ook wel dat ze daarom boj voorkeur van links aankomen , maar dat kan niet altijd.

Dode hoek idem : vandaag vallen de meeste slachtoffers aan de rechterkant.
Camera kan alleen maar verbeteren.

En met tags is veel mogelijk... tol heffen bvb; vandaag al in Vlaanderen. Zonder links of rechts uit het raam te hangen.

Maw : de klassieke weerstand tegen al wat anders is.
 
Mbt middenpositie : het verhaal over dode hoek, parkeren, ... is toch met de haren getrokken.
Als ze bvb van de rechterkant aankomen (met een lhd) om achteruit tegen bvb een loskade te rijden , dan zitten ze helemáál aan de verkeerde kant.
Nu weet ik ook wel dat ze daarom boj voorkeur van links aankomen , maar dat kan niet altijd.

Dode hoek idem : vandaag vallen de meeste slachtoffers aan de rechterkant.
Camera kan alleen maar verbeteren.

En met tags is veel mogelijk... tol heffen bvb; vandaag al in Vlaanderen. Zonder links of rechts uit het raam te hangen.

Maw : de klassieke weerstand tegen al wat anders is.
Inderdaad. En rijden er eigenlijk nooit vrachtwagens van het Europese vasteland door Groot Brittanië met dus het stuur aan de verkeerde kant?
 
  • Funny
Reactions: shoot72