Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Dat wordt dus 's nachts bevoorraden, want overdag staan de trucks te laden...:)

Tja, ze zullen nu toch wat zorgen hebben als ze al een bestelling hebben gedaan voor een elektrike vrachtauto van de "oude" stempel. En wat de Semi betreft, ik heb gehoord van meer bestellingen van bedrijven die hebben meegedacht bij het bepalen van de specs van de Tesla Semi's. Hebben jullie trouwens ook gezien dat er twee formaten zijn?
 
Last edited:
Nog een bedenking: het icen van deże laadplekken zal wel een ernstige financiële impact hebben. Ik zie de discussies op snelwegparkings al hoog oplaaien.
Dat loopt in de praktijk niet zo'n vaart. Vrachtwagenchauffeurs hebben altijd zeer zware spanbanden en vaak een zeer stevige kabel mee. Een collega is graag bereid een voertuig te 'verplaatsen' dat in de weg staat. En als ze echt vastgezet zijn, dan wil een duwtje ook wel eens helpen.
Uiteraard zullen Megachargers 'doorrij' laders zijn. Daar zullen echt geen ICE's gaan parkeren, die zijn echt zo aan de kant gezet.
 
Dat loopt in de praktijk niet zo'n vaart. Vrachtwagenchauffeurs hebben altijd zeer zware spanbanden en vaak een zeer stevige kabel mee. Een collega is graag bereid een voertuig te 'verplaatsen' dat in de weg staat. En als ze echt vastgezet zijn, dan wil een duwtje ook wel eens helpen.
Uiteraard zullen Megachargers 'doorrij' laders zijn. Daar zullen echt geen ICE's gaan parkeren, die zijn echt zo aan de kant gezet.
Ik bedoelde met ice een dieselvrachtwagen...
:rolleyes:
 
Ik denk dat er in de praktijk niet eens zo heel veel megachargers nodig zijn, ook niet langs de snelweg.
Hoogstens in de buurt van industriegebieden e.d.
Daarnaast hebben ze nog twee jaar de tijd voordat de vrachtwagens daadwerkelijk grootschalig gemaakt worden en ik gok dat ze ook een beetje volgen wie er hoeveel besteld en in overleg met de grootste investeerders hun megachargers plaatsen.

Voor locaties als de bloemenveilingen en distributiecentra lijkt het me ideaal, je kijkt op korte termijn toch waar de vaste routes zijn en speelt daar op in.
 
Ja daar hoor ik niemand over , er waren eigenlijk 3 reveals. Semi, Mini Semi (die matzwarte) en Roadster 2.0. Alleen is die Mini Semi niet besproken... Mysterieus.. die Mini Semi zal toch heel andere specs hebben dan de Semi (en geen 80 ton trekken ;-).
De kleinere Semi is vrijwel zeker een Class 7, die kan 18 ton trekken. De grote Semi is een Class 8 en die kan een 36 tons oplegger trekken. Van die grote Semi's, die maken 56% van alle typen vrachtauto's uit, worden er alleen al 250.000 per jaar in de VS geleverd.
De grote Semi spreekt het meest tot de verbeelding. Tesla zal daarmee de grote truckfabrikanten echt pijn gaat doen. En het zal precies zo gaan met de Semi als met de Model S en X, de rest kijkt er naar en gaat zijn wonden likken.
 
Last edited:
  • Informative
  • Like
Reactions: Carl and Klaas
15 stuks is voor een Wall-Mart niet meer dan een proevertje, een testcase.
Enkele weken geleden bestelde Jost 500 trekkers op CNG.
Wat Jost betreft... niet meteen een voorbeeld te noemen. Recent hebben ze de bedrijfsleider opgepakt en opgesloten owv sociale fraude en dumping. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n partij dan het milieu een warm hart toedraagt. Duurzaamheid is alleen geloofwaardig als je het implementeert in je volledige bedrijfsvoering, dus ook naar je personeel en naar de samenleving toe. Een vloot CNG trucks bestellen en dan een uitgebuite schijnzelfstandige Litouwer aan het stuur zetten heeft niks met duurzaamheid te maken. Wel integendeel.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Wat Jost betreft... niet meteen een voorbeeld te noemen. Recent hebben ze de bedrijfsleider opgepakt en opgesloten owv sociale fraude en dumping. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n partij dan het milieu een warm hart toedraagt. Duurzaamheid is alleen geloofwaardig als je het implementeert in je volledige bedrijfsvoering, dus ook naar je personeel en naar de samenleving toe. Een vloot CNG trucks bestellen en dan een uitgebuite schijnzelfstandige Litouwer aan het stuur zetten heeft niks met duurzaamheid te maken. Wel integendeel.
Klopt, was me ook niet te doen omwille van het duurzaamheidsimmago. Diende enkel als voorbeeld van grootteorde van serieuze bestellingen.
 
  • Like
Reactions: M603
  • Like
Reactions: FVO
Voor de fun een wat uitgebreidere reactie nu…

1. The Semi would be perfect for port work,... will not replace the dozens of thousands of trucks on huge regional or coast-to-coast runs, clocking 2,000 to 5,000 miles per week.
De afstanden in de VS zijn een stuk groter dan hier in Europa; en ik vermoed dat ook de rij-en rusttijden minder gereguleerd zijn dan hier in Europa – maar met een range van 500 miles lijkt mij 2,000 tot 5,000 miles per week niet ondenkbaar. Bovendien zullen er ook wel ‘dozens of thousands of trucks’ op korte routes rijden - zelfs als enkel al deze zouden overstappen maken we een grote stap vooruit

2. De spiegels en de camera’s : Being able to physically watch the trailer – not camera images on screens – can be the difference between making a clean back-up or making an insurance claim – my Kenworth had seven mirrors in total, I've seen plenty of trucks with more. En toch… de kranten staan helaas vol van ongelukken wegens ‘niet gezien’. Het gebruik van camera’s is nét één van de maatregelen die steeds weer naar voren komen als er nog maar eens een dodehoekongeval gebeurd is. 20 jaar terug kocht ik een camper mét camera. De extra info die deze biedt was enorm – meer nog dan we nu op de S of X ervaren doordat we bij deze wagens toch nog meer zicht achteruit hebben.

3. When I need to exchange paperwork with the guard at a terminal, or the police, I can't lean out the window to do so.
Oke, vervelend. Ik kom wel eens in Engeland, en herken het gevoel. Maar ik neem aan dat als je tot 5.000 miles per week rijdt, dit niet zo frequent zal voorvallen. Maw : zeker géén showstopper.

4. I understand acceleration is a core Tesla brand value, but I'm far more interested in braking. Terechte opmerking : de motorrem op een truck vandaag is best wel performant – maar ik denk wel dat de schrijver waarschijnlijk het regeneratief remmen vergeten is... Meer data is evenwel welkom.

5. “A truck cab is a clutter, it's very difficult to use.... It's a pain-in-the-neck. -- No, it's not.” Ik denk dat ook hier de schrijver niet echt gehinderd wordt door enige kennis ter zake, van de kant van Tesla-rijden bedoel ik. De bediening via het scherm kennen wij intussen wel (kom maar op met de opmerkingen over de NAV ;-) ) – en dan hebben we het nog niet over het schakelen – wat bij een truck ook van een andere niveau is dan bij een auto. (ja; ik heb een rijbewijs voor vrachtwagens). 100% zeker dat de Tesla-Semi eenvoudiger, rustgevender, en dus ook veiliger zal zijn voor de chauffeur.

6. "Jackknifing is impossible. – is a lie " Ik weet het niet, misschien. De wetten van de fysica zoals opgenoemd door de auteur kloppen uiteraard : als er meer dan 30,000 kilogram staat te duwen, is het niet ondenkbaar dat de vrachtwagen in schaar zou gaan. Maar misschien zit het antwoord wel in de enorme reactiviteit van de aandrijving. De lag-time bij een electrische aandrijving is quasi nul: bij een klassieke truck-aandrijving daarentegen enorm - als je al in de juiste versnelling zou staan bij een noodstop. Met andere woorden : de rem- en aandrijfsystemen van de Semi kunnen véél sneller en bijgevolg ook véél beter reageren in noodsituaties waarbij een schaar zou ontstaan; net om die te vermijden.

Zoals ik eerder zei : de reactie van de auteur lijkt wel een copie van de reactie van een doorgewinterde ICE-automobilist die aan het begin van de Tesla-revolutie stellig beweerde dat electrische auto’s nooit wat kunnen worden. En dat enkel “de grote automerken’ een auto kunnen bouwen.
 
  • Like
Reactions: HWS and FVO