Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
de bezetting van de SuC weten is niet voldoende. Je moet ook weten hoeveel er onderweg zijn naar de SuC

...en wat hun SoC zal zijn als ze daar arriveren.

--- heb visioenen van een scherm vol bewegende rode stipjes op weg naar de SuC in Urmond en een waarschuwing dat als ik 120 blijf rijden ik 5 wachtenden voor me zal hebben ---

Ik wil dat allemaal niet weten, alleen of en hoe lang ik zou moeten wachten.
(ik snap dat het van belang is om het vorige te realiseren)
 
Ik wil dat allemaal niet weten, alleen of en hoe lang ik zou moeten wachten.
(ik snap dat het van belang is om het vorige te realiseren)
Het blijft een moeilijke. het systeem kan wel vrij veel info verzamelen op weg naar een SuC, maar ook uw plannen tijdens en na de SuC zijn even belangrijk.
Kom je 10 minuutjes bijladen of wil je vol laden? Of ga je naar de voetbal kijkeno_O? Maken een groot verschil voor de wachtenden.
 
Zou het dan gewoon niet interessanter zijn om te investeren in betere laders die zowel op A en B evenveel kunnen afgeven?

Neen, dan zou het hooguit beter zijn om het totaal vermogen per lader omhoog te schroeven, wat natuurlijk wel gaat gebeuren, maar ook dan zal het verdeeld moeten worden. Overigens is dat één van de sterke punten van de SuC. In plaats van vier stalls waarbij je moet wachten tot er daadwerkelijk eentje wegrijdt is er per lader een extra stall die de rest van het vermogen kan afgeven zodat je toch kunt laden, al is het in het begin wat minder maar dat gaat vanzelf omhoog.
 
Dat zal nu nog niet zozeer een probleem zijn, maar in de toekomst met steeds meer model s'en op de weg en de komst van de Model 3 gaat er toch enig "onbegrip" komen op het feit dat superchargen de helft van de tijd eerder heel traag starten is en hopen dat je buurman reeds bijna aan het einde van zijn laadsessie zit.

Laatste keer dat ik aan een supercharger stond en als tweede toekwam aan de B charger en de auto op de A ontkoppelde blijf mijn laadsnelheid even laag en ging deze zelfs na enkele minuten nog steeds niet terug naar boven. Ik heb mij moeten verzetten naar een andere lader. Als je zulke situaties onderweg tegenkomt op reis, en je gaat even iets eten hopende dat je buurman wel zal vertrekken, om dan te merken dat hij al enige tijd weg was maar je traag bleef laden, en dat er intussen iemand nieuw staat die wel gewoon terug aan de volle snelheid aan het laden is... dat zou mij frustreren. Het lijkt me dus interessanter om te investeren in een dubbele capaciteit van de huidige laders zodat als er twee wagens tegelijk laden deze ook gewoon de volle snelheid hebben, dan te investeren in software over bezetting, wachttijden en wachtplaats.

Als Tesla rijder weet je deze informatie natuurlijk al reeds lang en heb je het nooit anders geweten. Maar eenmaal je het gewone publiek gaat bereiken kan je echt niet verkocht krijgen dat bij wijze van spreken uit jouw benzinepomp minder liters komen vloeien dan die van je gebuur....
 
Dat zal nu nog niet zozeer een probleem zijn, maar in de toekomst met steeds meer model s'en op de weg en de komst van de Model 3 gaat er toch enig "onbegrip" komen op het feit dat superchargen de helft van de tijd eerder heel traag starten is en hopen dat je buurman reeds bijna aan het einde van zijn laadsessie zit.

Laatste keer dat ik aan een supercharger stond en als tweede toekwam aan de B charger en de auto op de A ontkoppelde blijf mijn laadsnelheid even laag en ging deze zelfs na enkele minuten nog steeds niet terug naar boven. Ik heb mij moeten verzetten naar een andere lader. Als je zulke situaties onderweg tegenkomt op reis, en je gaat even iets eten hopende dat je buurman wel zal vertrekken, om dan te merken dat hij al enige tijd weg was maar je traag bleef laden, en dat er intussen iemand nieuw staat die wel gewoon terug aan de volle snelheid aan het laden is... dat zou mij frustreren. Het lijkt me dus interessanter om te investeren in een dubbele capaciteit van de huidige laders zodat als er twee wagens tegelijk laden deze ook gewoon de volle snelheid hebben, dan te investeren in software over bezetting, wachttijden en wachtplaats.

Als Tesla rijder weet je deze informatie natuurlijk al reeds lang en heb je het nooit anders geweten. Maar eenmaal je het gewone publiek gaat bereiken kan je echt niet verkocht krijgen dat bij wijze van spreken uit jouw benzinepomp minder liters komen vloeien dan die van je gebuur....

Dan moet je mensen laten kiezen tussen zeg acht stalls die elk volledige power geven (waarbij er dus bij meer vraag een wachtrij ontstaat) of 16 stalls waarbij zolang er niet meer dan acht gebruikt worden de situatie gelijk is aan hierboven maar komt dan nummer negen t/m 16 dan hoeven ze niet in de wachtrij maar kunnen vast beginnen. Meerprijs voor de tweede situatie is alleen de stall, niet meer dan het snoer met de stekker en de behuizing, is minimaal. Overigens heb ik een paar keer geklokt wat ik nu aan meer tijd kwijt ben wanneer ik als tweede bij een stall aankwam en dat is iets van max 15 tot 20 minuten. In de eerste situatie zou ik moeten wachten terwijl de lader aan de ladende auto wellicht nog maar 10 Kw afgeeft totdat die auto weg is, in het tweede geval begin ik met 100 Kw.

Overigens is dit best uit te leggen en zal men de voordelen zien.
 
Misschien daarom nog maar eens en voor altijd:

STEL DEZE EENHEID VÓÓR HET LADEN IN OP 'ENERGIE' I.P.V. 'AFSTAND' !

upload_2016-8-16_15-32-22.png

 
  • Love
Reactions: NicoV
Dan moet je mensen laten kiezen tussen zeg acht stalls die elk volledige power geven (waarbij er dus bij meer vraag een wachtrij ontstaat) of 16 stalls waarbij zolang er niet meer dan acht gebruikt worden de situatie gelijk is aan hierboven maar komt dan nummer negen t/m 16 dan hoeven ze niet in de wachtrij maar kunnen vast beginnen. Meerprijs voor de tweede situatie is alleen de stall, niet meer dan het snoer met de stekker en de behuizing, is minimaal. Overigens heb ik een paar keer geklokt wat ik nu aan meer tijd kwijt ben wanneer ik als tweede bij een stall aankwam en dat is iets van max 15 tot 20 minuten. In de eerste situatie zou ik moeten wachten terwijl de lader aan de ladende auto wellicht nog maar 10 Kw afgeeft totdat die auto weg is, in het tweede geval begin ik met 100 Kw.

Overigens is dit best uit te leggen en zal men de voordelen zien.

In de situatie waarbij er 16 stalls zijn en er maar 8 aan volle snelheid kunnen laden, zou ik inzetten op een systeem dat wel degelijk de volgorde bijhoudt van de aankomende auto's. Alleen lijkt het mij technisch moeilijk om zestien stalls onafhankelijk te beheren ipv zoals nu per twee. In mijn visie zou de snelheid van het laden dan niet afhankelijk zijn van de plaats van de stall maar de hoeveelste lader je bent. Als er acht staan te laden zouden die allemaal naast elkaar moeten kunnen staan en de negende die toekomt mag hem zelfs helemaal aan de laatste zetten dat hij of zij bij vertrek van 1 van de 8 als eerste de volle laadsnelheid krijgt. De snelheid van het laden dus niet fysiek afhankelijk maken van de lader waar je aanhangt, maar aan een beurtrol. Dat lijkt allemaal veel logischer dan te moeten aangeven welke van de aanwezige ladende auto's als eerste zal vertrekken om hem daar naast te hangen. Je moet je net maar eens naast een net gearriveerde zetten die volgens zijn tripplanner 50 minuten aan de suc moet....
 
In de situatie waarbij er 16 stalls zijn en er maar 8 aan volle snelheid kunnen laden, zou ik inzetten op een systeem dat wel degelijk de volgorde bijhoudt van de aankomende auto's. Alleen lijkt het mij technisch moeilijk om zestien stalls onafhankelijk te beheren ipv zoals nu per twee. In mijn visie zou de snelheid van het laden dan niet afhankelijk zijn van de plaats van de stall maar de hoeveelste lader je bent. Als er acht staan te laden zouden die allemaal naast elkaar moeten kunnen staan en de negende die toekomt mag hem zelfs helemaal aan de laatste zetten dat hij of zij bij vertrek van 1 van de 8 als eerste de volle laadsnelheid krijgt. De snelheid van het laden dus niet fysiek afhankelijk maken van de lader waar je aanhangt, maar aan een beurtrol. Dat lijkt allemaal veel logischer dan te moeten aangeven welke van de aanwezige ladende auto's als eerste zal vertrekken om hem daar naast te hangen. Je moet je net maar eens naast een net gearriveerde zetten die volgens zijn tripplanner 50 minuten aan de suc moet....

Het systeem is prima zo. Wanneer we gaan spreken over hogere laadsnelheden aan de kant van de lader en daarnaast beseffen dat bij het laden aan een SuC de laadsnelheid aan de kant de auto heel snel begint terug te lopen dan zou het zonde zijn om niets met de "rest" te doen. Het zou me ook niets verbazen wanneer men de laders nog sterker maakt en zelfs zover dat er meer dan twee stalls aan zijn gekoppeld. Stel je hebt 300 Kw en de auto laadt max 150 Kw. Dan is hij binnen 10 minuten waarschijnlijk al gezakt tot 100 Kw, let maar eens op hoe snel dat gaat, zeker als je niet helemaal leeg bent aangekomen. Dan is er nog 200 Kw te verdelen en het is puur theoretisch dat er op hetzelfde moment nog 2 auto's elk 100 Kw afnemen, gewoon vanwege de normale cyclus die de laadsnelheid al snel fors afbouwt en het feit dat auto's (behalve bij onze roadtrips) niet op hetzelfde moment aankomen.
Dat zo zijnde is het helemaal niet zo gek als op het scherm, bij het oprijden van de lokatie, wordt geadviseerd om 3b te nemen (omdat men kan meten dat je daar het snelst zult laden). Moet hij natuurlijk niet ge-iced zijn maar dat is weer een andere uitdaging.