Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Trackday

This site may earn commission on affiliate links.
Bijvoorbeeld op circuit Zolder.
Supercharcher om de hoek, Klein en overzichtelijk circuit, waar je als beginner je heerlijk kan uitleven.
Weet je, ik woon er niet ver vanaf en heb al trackdays op Zolder gedaan met toen een benzine, maar het feit dat je via binnenwegen op 5 minuten van het circuit tot aan de supercharger kan rijden om dan daar in de truckstop te lunchen tijdens het laden, heb ik nog nooit bij stilgestaan :D
 
Tijd om deze discussie weer aan te wakkeren, en over niet te lange tijd een datum te prikken. Misschien combineren met een slipcursus?


Elektrische auto’s
Op Circuit Zandvoort mogen volledig elektrische auto’s onder een aantal voorwaarden nu deelnemen (een van de voorwaarden is dat er geen passagier op de baan mee mag). Het circuit wil vier weken voor de trackday weten of er elektrische auto’s deelnemen. Mail daarom ruim vier weken voor de trackday met [email protected] om de auto aan te melden. Je krijgt dan een leaflet met alle voorwaarden die het circuit stelt en dan kun je zelf de sessie(s) boeken in onze webshop.

Dus niet helemaal geschikt voor de gezellige, spontane mensen onder ons, maar het kàn wel op Zandvoort. :)
 
Hoe zit het eigenlijk met verzekeringen op zo'n dag? Ik dacht dat vrijwel alle normale verzekeringen niet gelden op het circuit, wat mij er dan ook van weerhoudt om mee te doen met zo'n feest. Een foutje en ik ben blut. Zijn er niet verzekeringen voor 1 dag die een beetje betaalbaar zijn? Desnoods met een flink hoog eigen risico, zodat alleen de grote problemen gedekt zijn.
 
Hoe zit het eigenlijk met verzekeringen op zo'n dag? Ik dacht dat vrijwel alle normale verzekeringen niet gelden op het circuit, wat mij er dan ook van weerhoudt om mee te doen met zo'n feest. Een foutje en ik ben blut. Zijn er niet verzekeringen voor 1 dag die een beetje betaalbaar zijn? Desnoods met een flink hoog eigen risico, zodat alleen de grote problemen gedekt zijn.
In dat geval kan je beter een race auto huren.

Ik denk dat de Tesla na 2 rondjes zowieso stuk is als je het race serieus neemt. Banden gaar, remmen gesmolten... Het is absoluut geen race auto.
 
Volgens mij was het idee juist om met je eigen auto eens wat rondjes te rijden. Het lijkt me sterk dat ik daamee de remmen aan het smelten of de banden aan gort ga krijgen. Ik ben waarschijnlijk veel te voorzichtig om daar zelfs maar in de buurt te komen. Maar zelfs als me dat wel lukt, zijn de kosten nog te overzien.

Op mijn Playstation kan ik iedere willekeurige auto op de limiet rijden. Ik heb niet de illusie dat ik dat in het echt ook kan. Zeker niet met een middagje vrij rijden tussen vele andere rijders met sterk varierende ervaring en durf. Daarom ben ik ook banger voor onverzekerde schade dan hoge slijtage.

Maar goed, bedankt voor je input. Hoe doe jij het zelf op zo'n track day? Heb jij een "echte" racewagen en een verzekering? En zo ja, waar haal je die en wat kost dat? Ik ben toch niet de eerste hier die zich dat afvraagt?
 
Last edited:
Niet zo stressen:
  • schade op een trackday is voor eigen rekening. Zet 'm dus niet in de muur of tegen iemand anders.
  • Een trackday-verzekering loopt in de duizenden euro's. Logisch: de kans is groot, en de kosten ook. Ik heb verschillende trackdays in pre-Tesla tijden gedaan, en er was altijd wel iemand die schade reed. Een keer was ik het.
  • Je gaat met je af-fabriek Tesla geen endurance race kunnen doen. Na 4-5 ronden ga je sowieso willen afkoelen.
  • op een circuit moet je eigenlijk hard remmen of niet remmen. Zo van dat flauw remmen worden de remmen enkel heet van, en verglazen je remblokken. Dus best enkel hard remmen, en dan niet remmen.
  • Je af-fabriek schijven en blokken zullen veel sneller slijten en zijn niet gewend en gemaakt voor zo een hitte. Als je het regelmatiger gaat doen, kan je wel kijken naar bv EBC remblokken en sportievere schijven. Hou er wel rekening mee dat die dingen dan zeker weer hitte nodig hebben, dus je remmen zullen bij koude en gewoon verkeer vaak minder hard grijpen dan je huidige af-fabriek voor normaal verkeer
Lang verhaal kort: het was heel leuk, maar ik doe geen trackdays en Nordschleife meer. Ik heb daar het geld niet voor 😅
 
  • Like
Reactions: ERvee
  • schade op een trackday is voor eigen rekening. Zet 'm dus niet in de muur of tegen iemand anders.
Ha! Dat is de oplossing! Maar eigenlijk doe ik dat ook al jaren op de weg. Ik heb dus geen verzekering nodig... 🥳 :cool:


Een trackday-verzekering loopt in de duizenden euro's. Logisch: de kans is groot, en de kosten ook.
Dat snap ik, maar wat zou een verzekering kosten met een zeer hoog eigen risico. Zeg, de eerste 5000 is voor mij. Komt het daarboven, dan denkt de verzekering de rest.

Ik kan me gewoon niet veroorloven die auto total loss te rijden, of erger. Dus helaas geen circuit voor mij.

@PriOkkie start de PS4 maar weer op...
 
  • Funny
Reactions: ERvee
Een bedrijf dat met verlies draait mag zeker sponsoren. Want met sponsordeal krijg je bv ook boxes ter beschikking, waar je bijvoorbeeld aandeelhouders kan ontvangen om ze te paaien om meer te investeren.

En ja, een 24u race met stock EV’s kan. Dan moet je zelf beter temporiseren. Net zoals een wielrenner ook niet van de start van een 200km race al gaat sprinten. Zelfs echte racewagens rijden niet 24u lang op het top van hun vermogen om te winnen, want dan gaan er ook gewoon dingen kapot. Dat is het idee van een uithoudingsrace.
 
  • Like
Reactions: PriOkkie
Dit is dus wat niet kan, zoals hierboven beweerd werd. Remmen smelten en hieveel bandensets moet je dan niet hebben?
En verder, mag een bedrijf dat met verlies draait sponseren?
Sponsoren is toch gewoon een reclame-uiting, met als ultiem doel verhoging van de omzet? Ik noemde trouwens Fastned omdat dat (samen met Tesla) mijn favoriete snellader is. Deze twee bedrijven zijn de enige waarvan ik zeker weet dat ze voor 100% achter EV staan. Ik ga mijn eigen geld niet afdragen aan fossiele bedrijven die snelladen "erbij doen" voor het groene imago. Maar dit terzijde. Als zo'n bedrijf wat geld wil weggeven dan houd ik ze ook niet tegen.

Terug naar mij idee. Waarom zou het niet kunnen met een "stock" Tesla? Ik kan toch ook in 1 ruk naar Zuid Spanje rijden zonder dat de auto aan gort gaat? De uitdaging is dat je de boel 24 uur heel houdt en intussen ook zo optimaal mogelijk probeert te laden. Als je tot het gaatje gaat op het rechte eind en dan remt zonder regeneratie, sta je langer bij de laadpaal, dus dat kon wel eens minder gunstig zijn dan wat rustiger afremmen en daarmee tijd aan de laadpaal besparen.

Naast deze "energie-management" heb je natuurlijk ook de uitdaging om het circuit zo snel mogelijk af te leggen, dus met de mooiste lijnen door de bochten om zo veel mogelijk de snelheid er in te houden, maar afgezien van bandenslijtage hoeft dat geen extreme slijtage aan de auto te geven. Dat soort races horen thuis bij een andere klasse.

Denk "Bjørn's 1000 km challenge" maar dan allemaal tegelijk op een overzichtelijk traject. Niet 24u brullende racewagens zoals op Le Mans..

Ik ben dan wel benieuwd hoe de verschillende Tesla's zich houden tegenover een ID.x/BYD/Xpeng/whatever. De snelladers moeten natuurlijk wel perfect zijn, waarmee de sponsor zich kan bewijzen. Of zou juist ieder merk zijn eigen DC-opstelling in de pit moeten hebben staan?
 
Last edited:
Ik ga dit jaar hopelijk nog een trackday rijden met de MS Plaid TrackPack, ben zeer benieuwd naar hoe de remmen en de semislicks zich gaan houden. De Youtube filmpjes zijn veelbelovend in ieder geval. Wat ik mij niet realiseerde - beetje naïef inderdaad - is dat de circuits niet vanzelfsprekend EV's op de baan toelaten. Goed dit te weten dan kan ik het ff checken van tevoren. Zal tzt. zeker GoPro monteren en eea. filmen.
 
Ja het EV verbod is zo grappig.

Maar goed, ligt deels ook dat hun interne brandweer vaak enkel uitgerust is voor vloeistofbranden, en niet batterijbranden. En dan vind de verzekering dat weer niks.

Met een goeie voorbereiding zoals het track package zit je sowieso met andere schijven en remblokken, dus gaat het circuitrijden beter af dan stock.
 
  • Like
Reactions: PeterSZ
In dat geval kan je beter een race auto huren.

Ik denk dat de Tesla na 2 rondjes zowieso stuk is als je het race serieus neemt. Banden gaar, remmen gesmolten... Het is absoluut geen race auto.
Ik denk dat dat voor vrijwel alle "normale" auto's geldt. Ik heb wel training gedaan met een Porsche terwijl er ook audi RS-en meededen.
De voorspelling van de instructeurs was dat de audi's daar forse meer bandenslijtage van opliepen en dat klopte ook wel. Ze vebruikten meer banden dan het COA hotels nodig heeft.(ik weet niet of dit wel kan..)
 
Ik kan me gewoon niet veroorloven die auto total loss te rijden, of erger. Dus helaas geen circuit voor mij.

@PriOkkie start de PS4 maar weer op...
Ik denk dat het voor velen van ons geen dagje circuit wordt…..
Met mijn leaseauto mag ik van de baas niet aan dit soort activiteiten deelnemen en van mijn andere baas (mijn vrouw) mag ik haar auto niet meenemen.
 
  • Like
Reactions: PriOkkie
Met een 'gewone' Tesla de baan op is eigenlijk compleet zinloos. Ten eerste moet je weten hoe je de juiste lijnen moet rijden. Rempunten, buiten-binnen-buiten, etc. Weet je dat niet dan is het eigenlijk niet leuk want kom je voortdurend verkeerd uit. Bij te hoge corner entry speeds kan dat echt gevaarlijk zijn. Maar zelfs al ken je de baan perfect dan nog gaan binnen een paar ronden als eerste je remmen aan gort - overheat, serieuze fading - en direct daarna je banden. Met een beetje pech schrijf je binnen drie, vier ronden een hele bandenset compleet af. Semi-slicks zijn een optie maar dan nog heb je het remprobleem . Last but not least: het battery pack krijgt ook serieus op z'n donder, warmt teveel op en vermogen verdwijnt vervolgens als sneeuw voor de zon. Wat nog wel evt. zou kunnen is dat de grootste die-hards hier tzt. naar Assen of Zandvoort komen als ik zeker weet dat ik daar de baan op mag voor een rondje of twee als bij rijrijder. Wel een helm meenemen en alles - vanzelfsprekend - geheel op eigen risico.
 
  • Like
Reactions: Blackbelt and sweep