Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla wegzetten

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga lange tijd met mijn nieuwe catamaran op pad vd zomer en vroeg me af hoe lang ik hem, model X, met volle lading kan wegzetten in de haven. Iemand een idee ? (Ben van plan 6-7 maanden weg te zijn)

Bestaat er geen optie om een min waarde op te geven en dat de Tesla laadt als hij daaronder komt ? Laat ik hem aan een 220v hangen of zo
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DM231191
Ik ga lange tijd met mijn nieuwe catamaran op pad vd zomer en vroeg me af hoe lang ik hem, model X, met volle lading kan wegzetten in de haven. Iemand een idee ? (Ben van plan 6-7 maanden weg te zijn)

Bestaat er geen optie om een min waarde op te geven en dat de Tesla laadt als hij daaronder komt ? Laat ik hem aan een 220v hangen of zo
Als je hem met bv 70% parkeert. De lader aansluit en de schuif in de app op 50% zet. Dan loopt ie langzaam leeg tot een paar procent onder de 50% en gaat dan laden tot 50%. En dit blijft hij herhalen. tot je terug bent denk ik. Over een week heb ik gezien dat ie een paar procent zakt en dan weer bijlaadt dus dat zal hij over een langere periode ook doen.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Upvote 0
Als je hem met bv 70% parkeert. De lader aansluit en de schuif in de app op 50% zet. Dan loopt ie langzaam leeg tot een paar procent onder de 50% en gaat dan laden tot 50%. En dit blijft hij herhalen. tot je terug bent denk ik. Over een week heb ik gezien dat ie een paar procent zakt en dan weer bijlaadt dus dat zal hij over een langere periode ook doen.
Probleem is dat je dan veelvuldig een klein beetje gaat bijladen en telkens,de batterij eerst gaat opwarmen en energie verspillen.
 
Upvote 0
Reken op 1% gebruik per dag, op zijn allergunstigst, dus na 100 dagen is het over.

Vorige week dinsdag vertrokken met 100% lading, aangekomen in Schiphol met 49% (ongeveer 240 km), een kleine 3 dagen geen verbinding met de auto en gisterenavond uiteindelijk verbinding met nog 56km …
Is er een gat in de “benzinetank” of heeft er iemand veel plezier beleefd? 😳
 
Upvote 0
Ik ga lange tijd met mijn nieuwe catamaran op pad vd zomer en vroeg me af hoe lang ik hem, model X, met volle lading kan wegzetten in de haven. Iemand een idee ? (Ben van plan 6-7 maanden weg te zijn)

Bestaat er geen optie om een min waarde op te geven en dat de Tesla laadt als hij daaronder komt ? Laat ik hem aan een 220v hangen of zo
Ik zit regelmatig enkele maanden per jaar in het buitenland en laat mijn Tesla in mijn garage staan, aangesloten op mijn Tesla wall charger en ingesteld op 50%. Het verbruik is heel beperkt, zolang sentry niet geactiveerd is, en je de app niet dagelijks opent. Maar wel dus steeds aangesloten op het elektriciteitsnet.

Je kan een Tesla gerust aan de kant zetten voor 1 of 2 maand zonder aangesloten te zijn (enkele reviews staan online), maar 6 maand lijkt mij een risico voor de startbatterij. Net zoals bij een ICE trouwens...
 
Upvote 0
Als je de app niet dagelijks opent en sentry inderdaad uit zet valt het op zich nog wel mee hoor. Maar jij hebt een Model X en volgens mij is daar het verbruik in stand-by hoger dan bij een wat recentere 3/Y.

De tips die hierboven worden beschreven lijken mij het beste. De auto wegzetten met 80/90%. De slider vervolgens op 50/60% zetten en na een paar weken weer opladen tot 80/90%. En na het opladen de slider weer naar 50/60% etc.

Het is niet anders denk ik. En als je je geen zorgen wilt maken kies een bepaalde percentage uit die de auto moet vasthouden gedurende de 6 maanden (met aangesloten stekker natuurlijk).
 
Upvote 0
Ik weet niet of TS in de mogelijkheid is om op volle zee contact te maken met zijn MX...?
Anders gewoon de slider op 50% zetten zoals hierboven al voorgesteld of een bevriend iemand om de maand de MX even laten bijladen, dat kan natuurlijk ook...
Aha, ik dacht dat het een typfout was en dat hij cameraman bedoelde :cool: Dan zou ik hem inderdaad gewoon vastzetten op 50/60%. Maar neem aan dat je niet 6 maanden lang onbereikbaar bent en ook zo af en toe aan het vaste land moet...
 
Upvote 0
De handicap is dat als je 'm aan de lader hangt, hij dus wel meer verlies zal hebben omdat ie niet echt in een diepe slaapmodus gaat.

In Principe zou je pas een diepe slaapmodus bereiken als je 'm ergens parkeert zonder sentry mode en standby summon, en niet ingeplugd in een lader. En dan zou het verlies minder zijn.

Maar dan nog vrees ik dat je op een 1% per dag moet rekenen dus niet genoeg voor 6 maanden.
 
Upvote 0
De handicap is dat als je 'm aan de lader hangt, hij dus wel meer verlies zal hebben omdat ie niet echt in een diepe slaapmodus gaat.

In Principe zou je pas een diepe slaapmodus bereiken als je 'm ergens parkeert zonder sentry mode en standby summon, en niet ingeplugd in een lader. En dan zou het verlies minder zijn.

Maar dan nog vrees ik dat je op een 1% per dag moet rekenen dus niet genoeg voor 6 maanden.
En indien TS een eigen garage heeft thuis, kan hij dan de auto eventueel via het scherm uitschakelen?

Mijn ervaring met mijn Y is dat zodra ik de app niet open, de auto blijft slapen. Maar hij verliest wel heel iets aan stroom.
 
Upvote 0
Ik ga lange tijd met mijn nieuwe catamaran op pad vd zomer en vroeg me af hoe lang ik hem, model X, met volle lading kan wegzetten in de haven. Iemand een idee ? (Ben van plan 6-7 maanden weg te zijn)

Bestaat er geen optie om een min waarde op te geven en dat de Tesla laadt als hij daaronder komt ? Laat ik hem aan een 220v hangen of zo

Ik zou de MX in een veilige overdekte stalling zetten incl. laadservice. Je kenteken kan geschorst worden en met besparing verzekering kun je stallingskosten en bijladen bekostigen. Er is vast iemand die je weg kan brengen & halen richting de haven. Weg alle zorgen, alleen maar genieten op het water.

Nb: geen grapje maar serieus bedoelde optie! (zo doen meer mensen dat met campers/olitmers etc.)
 
  • Informative
Reactions: DM231191
Upvote 0
Ik ga lange tijd met mijn nieuwe catamaran op pad vd zomer en vroeg me af hoe lang ik hem, model X, met volle lading kan wegzetten in de haven. Iemand een idee ? (Ben van plan 6-7 maanden weg te zijn)

Bestaat er geen optie om een min waarde op te geven en dat de Tesla laadt als hij daaronder komt ? Laat ik hem aan een 220v hangen of zo
Misschien kijken of je de auto bij een kennis, vriend, familie, collega of een garagebedrijf kan onderbrengen? Los van het accu vraagstuk vraag ik mij ook af er nog meer zaken zijn waar je rekening mee moet houden. Voorbeeld de banden...zijn deze nog bruikbaar als het hele gewicht van de auto voor een half jaar zonder beweging en op 1 plek drukken op de banden? Kan je er daarna nog relax mee rijden? En een auto voor een half jaar ergens op een (ik neem aan publieke) parkeerplaats in de haven laten staan? Mijns inziens aannemelijk dat de auto na een half jaar bij het ophalen een paar extra deuken of krassen rijker is. Het zijn keuzes...., maar ik zal dit zelf niet zo doen.
 
Last edited:
Upvote 0
Probleem is dat je dan veelvuldig een klein beetje gaat bijladen en telkens,de batterij eerst gaat opwarmen en energie verspillen.
Daar heb je gedeeltelijk gelijk in. Maar net als bij jouw staat mijn X in een verwarmde garage dus dan denk ik niet direkt aan het opwarmen van de accu en het gaat richting de zomer dus dat wordt ook steeds minder een probleem.
Ik zou mijn X ook gewoon thuis laten in de garage en er dan niet meer aan denken vandaar stekker erin en op 50-60% dan moet het volgens mij goed gaan.

Ik weet niet of het uitmaakt voor de 12V accu. Volgens mij laat ie die altijd even bij als de Tesla gaat laden. En anders wacht hij tot de 12V accu spanning gedaald is totdat hij weer opgeladen moet worden. Bij een constante SOC zal de kleine accu dus ook vaker iets opgeladen worden. Maar of dit goed is of juist slecht dat weet ik niet. :D
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Upvote 0
Misschien kijken of je de auto bij een kennis, vriend, familie, collega of een garagebedrijf kan onderbrengen? Los van het accu vraagstuk vraag ik mij ook af er nog meer zaken zijn waar je rekening mee moet houden. Voorbeeld de banden...zijn deze nog bruikbaar als het hele gewicht van de auto voor een half jaar zonder beweging en op 1 plek drukken op de banden? Kan je er daarna nog relax mee rijden? En een auto voor een half jaar ergens op een (ik neem aan publieke) parkeerplaats in de haven laten staan? Mijns inziens aannemelijk dat de auto na een half jaar bij het ophalen een paar extra deuken of krassen rijker is. Het zijn keuzes...., maar ik zal dit zelf niet zo doen.
De banden zouden een beetje een platte kant kunnen hebben, maar voordat je vullingen eruit liggen zijn de banden wel opgewarmd en weer redelijk rond. Eventueel, mocht je hier bang voor zijn, zou je de bandenspanning een stuk kunnen verhogen. Maar doe dit niet op het laatste moment want je zult net zien dat er dan een vuiltje in het ventiel lomt waardoor de band langzaam leeg loopt en 5 maanden op een platte band staan is zeker niet goed.
 
Upvote 0
De banden zouden een beetje een platte kant kunnen hebben, maar voordat je vullingen eruit liggen zijn de banden wel opgewarmd en weer redelijk rond. Eventueel, mocht je hier bang voor zijn, zou je de bandenspanning een stuk kunnen verhogen. Maar doe dit niet op het laatste moment want je zult net zien dat er dan een vuiltje in het ventiel lomt waardoor de band langzaam leeg loopt en 5 maanden op een platte band staan is zeker niet goed.
Ik herinner mij dat wij met de caravan die een jaar stil stond, een paar keer kort na vertrek een platte band kregen. De betonnen vloer van de stalplaats werd toen als oorzaak aangewezen. Daarna altijd op houten plankjes gezet.
 
Upvote 0