Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla wekt agressie op?

This site may earn commission on affiliate links.
Vorige week heb ik iets raars meegemaakt. Ik reed in een woonwijk, een “auto te gast” gebied. Het was er nogal druk met fietsers en daar bleef ik achter hangen. Had ik er voorbij gekund? Jawel, maar het was nog maar 500 meter en ook druk met tegemoet komende fietsers dus ik ging gewoon maar mee met de flow. Ik zag wel in m’n spiegel dat er een auto aan m’n bumper hing, Even later begon die vent te toeteren maar na 50 meter was m’n parkeerplekje dus kon ik me er niet zo over opwinden. Bij de parkeerplek blokkeerde hij me. Nou wil ik altijd graag het gesprek aangaan dus ik liep naar hem toe om te horen wat hem dwars zat. Hij begon met een ongelooflijke scheldpartij die ik hier niet zal herhalen, maar zei ook dat ik hem zat te pesten door steeds te remmen (Huh???) en dat ik in een …. tesla reed die ik niet eens zelf betaald had (what???). Daarna reed hij weg.
Ongeveer een jaar geleden heb ik een soortgelijk geval meegemaakt, nou weet ik wel dat ik wat relaxter ben gaan rijden, maar zo'n grote treuzelaar ben ik nou ook niet geworden.
Nou ja, voor mij twee conclusies.
1.Tesla is blijkbaar niet erg geliefd bij een bepaald deel van de bevolking
2. De remlichten gaan bij langzaam rijden snel aan als je even wat vaart verminderd, bumperklevers denken dat je dat expres doet.
 
Vorige week heb ik iets raars meegemaakt. Ik reed in een woonwijk, een “auto te gast” gebied. Het was er nogal druk met fietsers en daar bleef ik achter hangen. Had ik er voorbij gekund? Jawel, maar het was nog maar 500 meter en ook druk met tegemoet komende fietsers dus ik ging gewoon maar mee met de flow. Ik zag wel in m’n spiegel dat er een auto aan m’n bumper hing, Even later begon die vent te toeteren maar na 50 meter was m’n parkeerplekje dus kon ik me er niet zo over opwinden. Bij de parkeerplek blokkeerde hij me. Nou wil ik altijd graag het gesprek aangaan dus ik liep naar hem toe om te horen wat hem dwars zat. Hij begon met een ongelooflijke scheldpartij die ik hier niet zal herhalen, maar zei ook dat ik hem zat te pesten door steeds te remmen (Huh???) en dat ik in een …. tesla reed die ik niet eens zelf betaald had (what???). Daarna reed hij weg.
Ongeveer een jaar geleden heb ik een soortgelijk geval meegemaakt, nou weet ik wel dat ik wat relaxter ben gaan rijden, maar zo'n grote treuzelaar ben ik nou ook niet geworden.
Nou ja, voor mij twee conclusies.
1.Tesla is blijkbaar niet erg geliefd bij een bepaald deel van de bevolking
2. De remlichten gaan bij langzaam rijden snel aan als je even wat vaart verminderd, bumperklevers denken dat je dat expres doet.
Ik rij nu 5,5 jaar Tesla Model S. Ik heb dit soort gedrag nooit meegemaakt. Ik rij heel rustig en rij desnoods honderden meters achter wandelaars aan die voor me op ons dijkweggetje al keuvelend voort kuieren. Als ze dan per ongeluk omkijken word ik meestal uitvoerig bedankt voor mijn geduld.
Uiteraard heb je wel een categorie mensen die jaloers is dat jij wel in een Tesla kan rijden en zij niet. Maar dat is hetzelfde soort jaloezie dat ik wel eens verneem over ons luxe huis.
 
  • Love
Reactions: Herbie65
Als je het gas loslaat remt de auto af dus ja dan gaan de remlichten branden.
De man was verder waarschijnlijk gewoon een randdebiel.

En ja er is idd soms haat tegen Tesla's. Geen idee waar dit vandaan komt. Angst voor de elektrificatie van onze heilige koe denk ik.
 
Vervelend verhaal... :(

Ik merk zelf ook af en toe agressief/vreemd gedrag van anderen op de weg. Gelukkig nooit zo direct verbaal als jij hebt meegemaakt.

Ik denk wel dat mensen als Pieter Omtzigt niet meehelpen voor een positieve publieke opinie over elektrische auto’s, Tesla’s in het bijzonder. In plaats van dat mensen blij zijn dat je zonder uitlaatgassen door hun wijk rijdt, denken ze ‘kijk, daar gaat weer zo’n profiteur’... :confused:
 
Smalle wegen, brede Tesla en voetgangers/fietsers zijn geen goede combinatie... Ik ben altijd erg voorzichtig en hou rekening met onverwacht gedrag van vooral fietsers. Heb dan ook wel eens knipperende / toeterende bumperklevers... Vervelend is en blijft het.
Hetzelfde geldt soms als je eens iemand er even tussen laat of een oudere even wat ruimte geeft. Schijnt tegenwoordig voor sommigen te belemmerend te zijn. Agressie op de weg, weet niet of het met Tesla te maken heeft, vind ik ook steeds meer toenemen.
Grappige is dat ik die mensen die mij proberen van de weg te drukken (en ik ga dan altijd netjes opzij) meestal na 10 minuten weer tegenkom... Hard rijden in NL levert meestal (misschien 's nachts) nauwelijks tijdwinst op.
 
Ik heb drie jaar in een Prius gereden en die had hetzelfde "rode-lap-op-een-stier"-effect op de usual suspects*). De X heeft gelukkig meer massa en is een flink stuk sneller dan de meeste van dit soort types dus ik trek me daar meestal weinig van aan.
*) Audi, BMW, Seat Léon, white van men...
 
De media en diverse politici hebben erg veel moeite gedaan de opinie van de "burgers" te beïnvloeden. Hoe vaak is er niet met blokletters te lezen geweest dat BEVs en Tesla's in het bijzonder "subsidievreters" zijn die zelfs slechter zijn voor het milieu dan vergelijkbare brandstof auto's.

Omzigt, Wiebes, Wilders, Baudet...Follow the Money, Autoweek (en de rest van Sanoma), alle Reuters kopieermedia, etc, blijven maar benadrukken dat "de gewone burger" het minder goed heeft omdat er zoveel geld in die "elite autos" is gaan zitten. Ook allerlei onzin over de auto's zelf:

- slechter voor milieu
- EVs hebben 7 miljard subsidie gekost, zonder opbrengst (eigenlijk; belastingderving waarvan 75% naar non-EVs is gegaan)
- of levert geen reductie CO2 op door "EU Waterbedeffect"
- onveilig (diverse doden door Autopilot of plotselinge acceleraties...uiteraard brandgevaarlijk)
- Musk is een mafketel (want dat is altijd een goed argument blijkbaar)
- verkeerde informatie over de EU prijs (goedkope auto komt nooit, tot in NL zal basismodel € 33.000 kosten)

Als mensen het gevoel krijgen dat ze "iets te kort komen" omdat een ander onterecht te veel heeft gekregen, dan worden ze link. Ook wanneer ze het gevoel krijgen (mede door betreurenswaardige types zoals Klaver, Thieme) "gedwongen" te worden veel geld uit te geven aan EVs vanaf een onredelijk snel aanstormend moment (gekoppeld aan de angst die nu wordt ingeboezemd over "gasvrije woningen" en maatregelen ten aanzien van energie als geheel).

Ik ben een "Musketier" blijkbaar volgens een aantal mensen. Ondanks dat ik (nog) geen Tesla rijd. Moet zeggen dat de opmerkingen van de gemiddelde verjaardagsvisite standaard behoorlijk negatief zijn...puur op basis van desinformatie uit de media...zowel te negatieve informatie, als te positieve. De EV (en de warmtepomp voor verwarmen) is een minder slecht alternatief...maar iedereen die zegt dat de wereld gered wordt of gigantisch verbeterd door de EV, heeft net zo ongelijk als de Calimero uit de start post.

Misschien is het een "typisch Nederlands" dingetje...mensen die het goed hebben, of mooie spullen hebben, moeten het wel ten koste van anderen hebben verkregen. Beetje een hyperbool, maar die afgunst bestaat blijkbaar wel.
 
Zoals iemand anders al schreef op dit forum, Tesla polariseert. De grote en snelle auto's, de niet aflatende stroom negatieve berichten, de voordelen voor zakelijke EV bezitters, de parallel met het milieu/klimaat enzovoorts, zorgen ervoor dat je maar moeilijk geen mening kunt hebben.
De meeste mensen kunnen hun mening prima relativeren en reageren in het openbaar niet zo overdreven. Sommigen tonen graag hun enthousiasme (prima!) en sommigen kunnen hun afgunst en nodeloze frustratie niet onderdrukken en kunnen niet anders dan dit op primitieve manier uiten.

Als ik het aantal enthousiaste reacties afzet tegen het minder fraaie gedrag dat ik heel soms zie (waarbij ik niet altijd kan peilen of het mijn rijstijl of mijn auto betreft), dan kan ik niet anders concluderen dan dat Tesla nog heel veel auto's hier gaat verkopen, en dat wanneer de gevestigde fabrikanten echte EV's gaan verkopen het hek hier helemaal van de dam gaat.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ach ja…. “agressie” jegens de Tesla-rijder”, ik maak het weleens mee. Soms van die witte klusbusjes met in koeieletters de naam van het bedrijf erop, soms Skoda/Audi-rijdende sjeesmanagers met een klein pikkie (omdat ik sneller wegreed bij het verkeerslicht). Ik maak me er niet druk om de volgende redenen:
A. ik heb een leuker leven (waarom zou ik me druk maken over het geluk/succes van een ander? Het is slecht voor je hart, en je gaat er dom van lullen, zie boosmeneer bij Jeroen62)
B. I don’t give a s-h-i-t what people think

Beste advies.. lekker zen blijven. ;-)
 
Meestal duidt dit op een gebrek aan inzicht van de andere weggebruiker. Dat (grotendeels onzin) argumenten door de media aan de burger aangeleerd wordt is helaas niet anders. Dat zie je ook bij mensen die roken en nu verketterd worden, of bij mensen die vuurwerk afsteken die nu aan de schandpaal genageld worden of doden en gewonden wordt verweten, of mensen die openlijk zeggen te hopen dat ze iets naars overkomt. Of mensen die oprecht niet durven te uiten op welke partij ze stemmen omdat ze weten dat er dan represailles kunnen volgen of aanzien kunnen verliezen.

Om heel eerlijk te zijn vind ook ik dat een Tesla vrij snel zijn remlichten laat zien bij het loslaten van het gaspedaal. Ook kun je aan de lamp momenteel volgens mij niet zien of je een halve noodstop actie maakt, of gewoon het gas los laat, hetgeen je volger natuurlijk kan laten schrikken. Het minimaal aantikken van een rempedaal is ook een reden waardoor files ontstaan, de achterligger schrikt soms en tikt hem ietsje langer in dan zijn voorganger, hetgeen na een keer of 10 achter elkaar vanzelf een flinke file veroorzaakt.
 
Met betrekking tot het remlicht. Als die druktemakers nou gewoon netjes 2 seconden afstand nemen, i.p.v. 2 meter, dan is het probleem opgelost. Kwestie van aangeleerd verkeerd gedrag. ;)

Probleem met deze doelgroep is ook dat het nooit aan hun ligt. Man, de gemiddelde psychosociaal hulpverlener zou in deze markt moeten springen. Vaak ligt de oorzaak van dit gedrag ergens in de jeugdjaren. :cool:
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Wat mij juist opvalt is dat er in de buurt van Amsterdam door nogal wat Tesla rijders ongelofelijk aggresief en onbehoorlijk en zelfs ronduit onbeschoft wordt gereden. Meer dan normaal. En nee, nog afgezien van de taxichauffeurs.

Disclaimer: er zijn daar ook normale, uiterst beschaafde Tesla rijders.

Op de parkeerplaats in Sloten is een ongebruikelijk hoge concentratie Tesla rijders, die heb ik zich niet zien misdragen overigens. ;)
 
Kan het zijn dat je je voet te vaak van het pedaal haalde waar je voorheen zou uitrollen (zonder rem) maar nu dus wel werkelijk lichtjes remt?
Dat klopt, ik heb er gister op gelet en geprobeerd de remlichten niet aan te laten gaan bij langzaam rijden. Valt nog niet mee, terwijl ik dacht dat ik zelfs zonder Autopilot altijd heel constant kon rijden. Nou ja, ik maak me er niet meer druk over
 
Ik merk zeer regelmatig agressie omdat ik in een Tesla rij. Rij ik in de auto van mijn vrouw (Renault Talisman) dan heb ik die reacties niet. Het meest voorkomend zijn hoofdschuddende mannen die even moeten wachten terwijl ik inparkeer, of smalende blikken wanneer ik gewoon 80 of 100km per uur waar je niet harder mag (ik ben een trage rijder en houd mij bijna altijd aan de max. snelheid, of dit nu 30, 80 of 130 km/u is). Alsof je in een auto die snel kan rijden ook snel moet rijden.

Ik heb het gevoel dat deze reacties vaker voorkomen sinds de hele bijtelling-kwestie in het nieuws is gekomen en Tesla-rijders nu eerder als graaiers dan voorlopers van een automobielrevolutie worden gezien.
 
  • Like
Reactions: J-Peters and Hbrink
Dat klopt, ik heb er gister op gelet en geprobeerd de remlichten niet aan te laten gaan bij langzaam rijden. Valt nog niet mee, terwijl ik dacht dat ik zelfs zonder Autopilot altijd heel constant kon rijden. Nou ja, ik maak me er niet meer druk over

Ik moet er ook nog aan wennen, waar ik voorheen zou uitrollen tot het stoplicht of rotonde sta ik nu al halverwege stil als ik hetzelfde zou doen. Je kan eventueel Regenerative Braking op low zetten in de opties.