Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Teslafi, TeslaSpy of...

This site may earn commission on affiliate links.
Ik gebruik TeslaFi, omdat deze ook de mogelijkheid geeft om een 'tag' aan een rit te koppelen. Zelfs autotag als het om standaard-bestemmingen gaat. Dan kan ik gemakkelijk 'zakelijk' of 'privé' taggen. Aan het eind van het jaar het rapport downloaden en de btw uitrekenen (verhouding zakelijk/totaal). Maar de interface van TeslaFi vind ik wat amateuristisch. Het werkt, maar het ziet er niet uit. Ik vind het niet erg om te betalen, ze onderhouden immers servers van 1000-en auto's die meermalen per minuut worden gepeild.

Ik heb geen ervaring met de andere loggers die hier worden genoemd (teslalog.com, teslafy.com, tesla-apiscraper en teslalogger). Weet iemand of deze een vergelijkbare tag-functie bieden?
 
ik gebruik de tesla api-scraper , deze kun je zelf op een linux server (bv raspberry) draaien. Qua privacy is dit de beste oplossing, omdat je dus alles zelf in de hand hebt.
Heb hier vandaag ook even mee gespeeld. Tijdens de installatie gemerkt dat er nog wel wat moet gebeuren. Zo bleef mijn Model 3 maar wakker. Na wat lezen door de issues uiteindelijk zelf een toevoeging gedaan in de codes. Heb alleen al 2x gehad sinds de installatie dat ik uit mijn Tesla account gelogd wordt op mijn telefoon. Ook kreeg ik in het dashboard offline te zien. Herkennen jullie dit? Ik prefereer toch een lokale oplossing boven het afgeven van mijn account gegevens aan derden.

TeslaFrame.png
 
Terugkijkend in de raw data van Teslafi zie ik dat deze tijdens het rijden ongeveer elke 3 seconden data ophaalt.
Over Teslastics las ik ergens dat deze ongeveer elke 30 seconden data ophaalt.
Als ik kijk naar de datapunten in de grafieken van Teslaspy zie ik maar 1 keer per minuut een punt. Nou kan dit afwijken van de polling frequentie, dus ik heb dit maar even nagevraagd: Vendor - TeslaSpy.com - Know your tesla

Het lijkt dus dat als je correcte data over je rit wilt, je echt bij Teslafi moet zijn. 1 a 2 datapunten per minuut werkt op de snelweg natuurlijk prima, maar daarbuiten is het vrij onbruikbaar.

Je ziet dit ook heel goed aan de weergave van de route op de kaart. Teslaspy laat een heel hoekige route zien (de groene lijn is de route, de blauwe de suggestie van google voor de route):

702C94FE-CA35-4ECA-8ECE-B2725C4D5F2C.jpeg


Teslafi laat een veel mooier beeld zien:

5E541689-7F2A-428D-A1F2-962130D391BF.png


Mijn persoonlijke conclusie:

Nauwkeurigheid: Teslafi is met name tijdens rijden veel nauwkeuriger
Sleep settings: Teslaspy en Teslastics hebben sleep settings, alleen deze zijn niet aan te passen, en hun put-to-sleep interval van 15 minuten is in de praktijk te kort voor mijn MCU1 auto. Bij Teslafi kun je dit als enige aanpassen. Puntje voor Teslafi dus. Toch blijft het in alle gevallen een beetje rommelig, en zal je auto hoe dan ook sneller in slaap vallen zonder een van deze loggers. De sleep opties blijven een workaround. Ga je bijvoorbeeld rijden als de logger je auto in slaap laat vallen, dan heb je geen data, en omdat ze de auto na een rit juist een tijdje wakker houden om dit te voorkomen zal je auto in sommige gevallen hierdoor later in slaap vallen dan zonder logger. Ook vind ik de sleep settings overal te ondoorzichtig, en moet je een MCU1 auto op energy saving on, always connected off zetten om überhaupt te werken, terwijl hij anders 's nachts ook gewoon slaapt met deze settings op default.
Vormgeving: Zowel Teslaspy als Teslastics zien er veel gelikter uit dan Teslafi. Op mobiel willen Teslaspy en Teslastics alleen niet heel goed schalen. Veel kleine foutjes. Teslafi schaalt nagenoeg niet op mobiel, dus doet daar technisch gezien niets fout, maar het blijft een 1995 website.
App: Alleen Teslaspy heeft een app op ios, maar deze werkte bij mij voor geen meter.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: FrankNL and pvh
Ziet er als een INC met betalen in US$ wel erg Amerikaans uit.
Grappig dat ze op de homepage dan wel weer een NL auto hebben staan :)
Valt voor mij al wel af omdat er nergens iets te vinden is zonder registratie wie wat of waar.

Ik heb het nog even uitgezocht voor je : Voorwaarden vermelden een Canadees bedrijf en het valt onder Canadees recht. En de betaling is tevens aan het bedrijf 10279315 Canada inc, te SAINT-CONSTAN Quebec. ;-)
 
Dat zou veruit de mooiste oplossing zijn maar ik betwijfel of die ingang/toegang er is anders dan behalve de CANbus data.
Gelukkig volgende week wat meer tijd (na de vakantie :) ) om daar eens echt in te duiken.
tesla-apiscraper doet precies dit en maakt zelf verbinding met de Tesla API. Wat dat betreft is het dus een mooie oplossing. Ik maak mij alleen een beetje zorgen over het "slapen" en het (ogenschijnlijk) uitloggen van de app (waarbij opnieuw de sleutel moet worden verbonden). Het lijkt bijna wel dat er vanuit Tesla een logout wordt geforceerd. Iemand anders die tesla-apiscraper gebruikt hier ook last van? Verder bevalt het overzicht van de data mij prima en is het fijn om deze lokaal op mijn eigen server the hebben.
Driving-dashboard.png
 
tesla-apiscraper doet precies dit en maakt zelf verbinding met de Tesla API. Wat dat betreft is het dus een mooie oplossing. Ik maak mij alleen een beetje zorgen over het "slapen" en het (ogenschijnlijk) uitloggen van de app (waarbij opnieuw de sleutel moet worden verbonden). Het lijkt bijna wel dat er vanuit Tesla een logout wordt geforceerd. Iemand anders die tesla-apiscraper gebruikt hier ook last van? Verder bevalt het overzicht van de data mij prima en is het fijn om deze lokaal op mijn eigen server the hebben.
Driving-dashboard.png
Tesla-apiscraper heb ik sinds vier weken draaien en toevallig had ik gisteren en vanmorgen ook dit logout probleem. Nu werkt het weer normaal. Ik denk dus dat het probleem niet door tesla-apiscraper komt.
 
Hoe gaat Tesla Apiscraper om met slapen van je auto? Zijn daar instellingen voor? (Screenshotje?) :)
Je kunt in de config file aangeven of de auto mag slapen en indien ja, hoe lang.
Config.png

Tesla-apiscraper heb ik sinds vier weken draaien en toevallig had ik gisteren en vanmorgen ook dit logout probleem. Nu werkt het weer normaal. Ik denk dus dat het probleem niet door tesla-apiscraper komt.
Thanks voor je antwoord. Ik zal hem weer aanzetten en ben benieuwd hoe het nu gaat. Hoe gaat bij jou de Tesla om met de slaapinstelling? En op welke tijd heb jij de maximum_sleep variable gezet?
 
  • Informative
Reactions: BjörnTM
wel bizar dat de TeslaSpy app voor android al meer dan een jaar niet meer bijgewerkt is, dus veel zou ik daar voor de model 3 niet op vertrouwen. Het kan toch niet dat er niets aan kan verbeterd worden of was die programmeur zo geniaal?
 
Op TeslaOwnersOnline wordt veel gedaan/gesproken over Diagnostic Port and Data Acces van de Model 3.
Staan ook wat verwijzingen naar andere tinkerers die via de ingebouwde ethernetport van de MCU eea aan het uitproberen zijn.
Volgens mij leest Tesla redelijk actief mee omdat in verschillende updates de gevonden exploits/toegang weer geblokkeerd lijken te worden... Kat en muis spel ;-)
 
Ok zo doet ie het dus. Polling interval steeds verdubbelen indien geen activiteit. Zal op zich wel werken denk ik. Ik ga er eens mee experimenteren.

View attachment 443068
Vandaag een proef gedaan met de Sentry modus. Leuk om te zien hoeveel data er beschikbaar is. Bij het inschakelen van Sentry modus kwam de Tesla zoals verwacht uit de slaapmodus. Gedurende het aan zijn van Sentry modus bleef de auto wakker, ook te verwachten. Na het uitschakelen van Sentry Modus duurde het een uur voordat de auto ging slapen. Ik ben benieuwd hoeveel energie het pollen kost en hoe erg dit ten koste van je range gaat.
Sleep-time-after-Sentry.png
 
  • Informative
Reactions: BjörnTM
Je kunt in de config file aangeven of de auto mag slapen en indien ja, hoe lang.
Config.png

Thanks voor je antwoord. Ik zal hem weer aanzetten en ben benieuwd hoe het nu gaat. Hoe gaat bij jou de Tesla om met de slaapinstelling? En op welke tijd heb jij de maximum_sleep variable gezet?
ik heb hem op de standaard waarden staan, dus a_maximum_sleep = 1024 en a_allow_sleep = 1.
in het overview staat hij als 99.6% online, 0.4% offline. hij geeft niet aan of hij aan het slapen is. Wel is er geen data als de auto een tijd niet gebruikt wordt, dus ik neem aan dat de auto dan toch slaapt. Enig idee hoe ik kan checken of de auto slaapt?